De toestand van de wegen

28/05/09 11:20
BlueCasket
idd kaaskroket volledig mee akkoord !
En ook mensen die mischien 10 000 km rijden minder moeten betalen dan iemand die er 100 000 rijdt maar das slechts bij enkele verzekeringsmaatschappijen gelijk die op tv maar daarover ben ik niet zo zeker dus vergeef me moest dat fout zijn :)
28/05/09 11:21
Hahaha ja nu ik in Nederland woon merk ik dat verschil enorm, niet alleen qua snelwegen!
De snelweg tss Breda & Antwerpen was altijd afschuwelijk, maar die hebben ze nu verbeterd, thank god, het kon echt niet meer [vip-tik-smiley]

Maar in de bebouwde kom ook.
Kruispunt in Belgie!
Alles zit gewoon op 1 baan, links, rechtdoor, & rechts! (hoewel die rechtse daar al wat kunnen voorsorteren!)
Wat ik daar dus lomp aan vind, is dat iedereen die naar links moet in dit geval, eerst ff midden op de weg moet gaan staan, eer al die auto's daar weg zijn die rechtdoor moeten!

Nederland die pakt dat voorsorteren zoveel beter aan! Ook met die pijltjes op stoplichten enzo!

Wat ook cool is, voor voetgangers gaat dat groene-oversteek-mannetje eerst ff knipperen eer die op rood gaat, dan weet je dat je je wat moet haasten :P In Belgie is t gewoon ineens, *plop* rood!

En sommige drukkere wegen ook, omg. Onlangs reed ik ergens tss Gavere en Deinze, daar was veel verkeer. En daar was zo een simpele weg.. Hiere, zoiets! Daar reed dus veel verkeer, ik weet niet meer of er wel rijstroken waren. Zou zelfs kunnen van niet..
Dus in NL wordt dat al snel zo iets! Ook in de kleinere dorpjes (als er veel verkeer doorheen gaat)

Ik ben best wel voor tol betalen hoor! Ookal rij ik best vaak Belgie in & uit.. Ik vind het niet erg om te betalen.
Hoewel Nederland het ook gewoon kan zonder tol :P

Edit: Oja! En nog wat! Hoe zit dat met die voorrang van rechts :s Het is mss toeval bij ons, maar als mijn vriend (die dus Nederlands is) voorrang geeft in Belgie, lijken die allemaal enorm in de war..
En voorrang krijgen, owee! :P
28/05/09 11:24
BlueCasket
ik weet zelf toen ik in Bilbao was met school dat de lichten daar zelf timers hadden en dan was dat zo 5 4 3 2 1 GROEN :D waarschijnlijk gewoon veel vlotter want dan kunt ge al gas geven en u koppeling losse bij die één en is iedereen ook gewoon veel vlotter :)
28/05/09 11:26
martus
Faith, bijde foto's die je als voorbeeld geeft van Nederland, worden ook in belgië toegepast hoor. regelmatig zelfs. Het hangt wss ook af van de mogelijkheden van de straat e, zo is een gescheiden fietspad soms niet mogelijk bij smalle straten.
28/05/09 11:28
ravx
@Faith: Ge kiest er op die foto's ook net een slecht kruispunt uit van België. Er zijn meer dan genoeg deftige kruispunten. En conflictvrije kruispunten zijn echt heel heel goed.
In Nederland is het nie zo veel beter. De laatste keer dat ik er rond reed snapte ik er echt nix aan. En daar moet ge zelfs voorsorteren op een rondpunt wat echt ingewikkeld is vind ik. En als ge niet voorgesorteerd hebt moet ge over zo een klein verhoogd bermke rijden tussen die 2 stroken op de rondepunten.

En in België hebt ge ook dat dat groen manneke flikkert, gewoon niet overal. In Leuven hebt ge dat bijvoorbeeld praktisch overal.

En die drukke wegen die worden aangepast.. Ge moet er ook de plaats voor hebben natuurlijk! Die foto toont daar ne serieus brede weg voor in een stad.
28/05/09 11:29
foutiti
jah die wegen, kheb al 3x mijn banden van mijn brommer mogen vervangen door die diepe putten
en da kost geeeeeeld...
28/05/09 11:39
Jaja, ik weet dat 'k nogal contrasterende voorbeelden laat zien Die laatste brede weg, idd, ik vond gewoon geen andere foto, normaal zijn t gewoon 2 stroken :)
Ik weet wel van mijzelf dat ik de laatste tijd zo met een negatief oog rondrij in Belgie en ik merk alleen nog de slechte dingen op :P & tuurlijk zijn er ook goede dingen, t zou erg zijn Maar ik vind gewoon al vanaf dag 1 in NL dat 't beter geregeld is.

Ik snap wel dat je 't soms ingewikkeld vindt hier :P Mijn mama is ook soms in de war als ze mij komt bezoeken, vooral door die pijltjes, die hebben ze serieus bijna nergens waar ik woonde, so..
Dat flikkerende mannetje dus ook niet, cool dan dat ze dat in Leuven al hebben, hopelijk trekken ze 't vroeg of laat nog door naar heel Belgie
28/05/09 11:43
Heidra
Mja :p
Met zo'n wegenvignet zouden al die fransmannen niet meer door Rekkem rijden om dan 2 km verder terug in eigen land binnen te rijden.
(ze doen dit puur omdat ze over de grens aan verkeerslichten moeten staan).
Dan zouden ze ook niet meer het verkeer hier heel lam leggen :p
28/05/09 11:57
't is niet dat de auto's meteen mogen rijden als het rood wordt voor de voetgangers eh .. da duurt wel nog 'effe' voor dat het bij hen dan groen wordt, dus da maakt echt niks uit of da nu opeens rood wordt of nie vind ik .. als wij op de grote banen aan 't zuid moeten oversteken hebben wij toch nog tijd genoeg om 't straat over te steken voor het groen wordt voor de automobilisten dusja ..

en alle (grote) kruispunten die ik ken, worden toch voorgesorteerd naar mijn weten .. (en ik bedoel: Brussel is nu nie echt een boerendorpje ofzo eh)
28/05/09 12:25
1) minder Nederlanders door België zouden rijden om in Frankrijk te geraken.

Dat betwijfel ik toch hoor. Nederlanders die naar Frankrijk moeten, die gaan gewoon naar Frankrijk he, omwille van een belasting gaan ze niet thuisblijven. En het is nu eenmaal het meest logische dat ze via België rijden, via Duitsland zou in veel gevallen namelijk een flinke omweg zijn.
28/05/09 12:29
bonkers
Ach, dat voorsorteren bij lichten zijn eigenlijk de minste van de problemen in België. En die lichten gaan ze nu bijna allemaal vervangen door rotondes (die naar mijn mening niet beter zijn, in tegendeel).

@Bluecascet: In Duitsland gaan het rode en oranje licht 2 seconden tegelijk aan voor het groen wordt. Dan gaat het idd net dat beetje vlotter.
28/05/09 12:52
Het is administratief nogal moeilijk om in België aan wegen te sleutelen, geloof ik.
28/05/09 13:19
ApriliaRacing
3) mensen die geen auto hebben ook maar in mindere mate zouden meebetalen aan onze wegen.

ja neem mijn pret maar af, omdat IK graag met een auto zou ik meer moeten betalen, terwjil dit een hobby is? ga dan die vuile wielerterroristen ook maar belasten!

als wij op de grote banen aan 't zuid moeten oversteken hebben wij toch nog tijd genoeg om 't straat over te steken voor het groen wordt voor de automobilisten dusja ..

Vooral blijven doen, als ik groen heb en jij loopt nog over het voetpad als het rood is dan mag je je toch haasten, dat kan ik je nu al zeggen... Ik in mijn auto zal niet veel pijn lijden, dat weet ik nu al.

@Bonkers, ik heb liever 2 ronde punten op 500m dan 2 rode lichten op 500m, want hier in België is men zo idioot dat men ze nie top elkaar afstelt.

Van zonhoven (halve weg) tot aan de grote ring in hasselt, ik denk een 5 tal rode lichten en geloof me ik heb al genoeg meegemaakt dat ik voor elk licht stil stond. Daarom rij ik daar 90 ipv 70, zo heb ik mooi alle groene lichten op een rij. Is ook beter voor het milieu moesten ze dat in Brussel nog niet door hebben!
in nederland is dat niet en snachts werken ze zelfs met lichsensoren, als er niemand is en jij hebt rood, dan springt dat automatisch op groen als je dicht genoeg bent, met je lichten flitsen helpt ook vanop verdere afstand, moet je maar is proberen als je de kans hebt.
28/05/09 13:26
KaasKroket
ia Duitsland zou in veel gevallen namelijk een flinke omweg zijn.

In Duitsland kunt ge anders wel sjeezen op de baan hoor. En zij maar zeker dat ze door Duitsland zouden rijden.
28/05/09 13:28
KaasKroket
ja neem mijn pret maar af, omdat IK graag met een auto zou ik meer moeten betalen, terwjil dit een hobby is?

Ge verdraait de stelling.

ja, neem mijn geld maar af, omdat IK niet graag met de auto rij, zou ik toch moeten betalen voor alle wegen, ook al gebruik ik die niet (en wordt de schade dus ook niet door mij toegebracht)?

En uiteraard moet ge voor hobby's betalen. Ge betaalt toch ook voor uw tennisbaan als ge wilt gaan tennissen.
28/05/09 13:37
ApriliaRacing
Ja sorry, ik had de GEEN auto overlezen, dacht dat je bedoelde mensen die in mindere maten rijden...

In duitsland liggen tenminste wagen om te sjezen, daar moet geen schrik hebben om uit de bocht te gaan omdat er een put is... Hier wel.

ik draag mijn steentje met men hobby al dubbel en dik bij!
Ik betaal een auto, daar verdient meneerke staat 21% op, dan komt er de BIV nog is, de wegentax(elk jaar), een verzekering(waar btw op zit), onderdelen die ik koop om mijn auto te verfraaien (21% btw...), boetes...
& de grootste afzetterij is de benzin, al die accijnzen en taxen.

Ik denk dat ik al genoeg bijdraag. Dan mag ik ook wel verwachten dat meneerke staat mij een fatsoenlijke weg levert...
(nuja, dat is mijn ongezouten mening)
28/05/09 13:41
bonkers
@ ApriliaRacing: Ja dat is ook waar natuurlijk. Maar dan heb ik liever dat ze die lichten op elkaar afstellen dan 2 rotondes. Gij niet dan? Zo een groene golf vind ik ook goed, ik snap niet waarom je dat zo weinig ziet.
De reden waarom ik liever lichten heb is dat ik er bijna nooit bij stil hoef te staan. Door ver te kijken, en de snelheid aan te passen komt ge overal vrij vlot door. Bij rotondes moet ge al altijd veel harder vertragen, en naar mijn gevoel toch vaker stilstaan.
Toch zijn er van die bizarre kruispunten (waar bv. 5 straten samenkomen) waar een rotonde geen slecht idee is. Maar ik ben vooral tegen die rotondes die ze zo overal beginnen bouwen op plaatsen waar eerst gewoon een voorrangsweg was met daar 2 zijwegen langs.

Edit: ja tenzij er echt lichten op 100 meter van elkaar staan, en die totaal niet op elkaar afgesteld zijn, zoals in Bree. Maar dan nog, toch liever een betere afstelling / groene golf dan direct rotondes daar.
28/05/09 13:53
ApriliaRacing
Hmm, zoals het hier is vind ik een rondpunt leuker, daar kan je ook van ver al zien of je kan doorrijden of niet. Je kan je ook aanpassen als je ziet dat er 3 auto's staan ga je vroeger van je gas af en tegen dat je daar bent kan je gewoon oprijden, das watk wel goed vind en er is een continue doorstroming, wat ge bij lichten niet hebt.

Ja ik ken dat, overal rondepunten en drempels gooien waar het duidelijk een voorrangsweg is.
Das zoals die klote voorrang van rechts (ik vond het vroeger beter) nu maken ze van hoofdwegen opeens voorrang van rechts ik word daar zo ziek van! (ik geef voorrang, ma meestal duurt het zolang dat ik toch uiteindelijk stil sta omdat mensen het niet begrijpen) Ik rij liever tegen 10 per uur toe naar het kruispunt terwijl die van rechts dan kan oversteken en zo moet ik tenminste niet volledig stilstaan, ma mensen snappen da echt niet, ik word er mottig van! ;)

Hier in hasselt hebt ge soms groene golf, ge moogt 90 (4 baans vak) en dan is het groene golf 80, da vindek dus ook maar lame, stel het dan verdorie op 90 af, dan rijd iedereen tenminste de juiste snelheid en zult ge niet te vaak tjaffelaars tegenkomen.

Btw als er 80 staat en je rijd 160 werkt dat ook wel, heb ik al gemerkt :p
28/05/09 14:13
@ Apriliaracing, waarom zouden wij ons moeten haasten? Die lichten blijven totaal niet lang groen voor ons, net genoeg de tijd om in de helft van de baan te raken .. daar kunnen wij niks aan doen he en voor de automobilisten blijft het dan nog net lang genoeg rood zodat wij de andere helft kunnen stappen .. trouwens zelf dan nog, moest het zo niet zijn, zouden de automobilisten toch nog moeten wachten tot we overgestoken zijn want we waren al op het zebrapad voor het rood werd :)
28/05/09 14:20
core
/care, ik heb geen problemen met onze Belgische wegen, sommige stukken kunnen wel beter maar heej, als het dan toch echt te gevaarlijk lijkt, pas je snelheid en rijstijl dan gewoon ff aan.