Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Analoge films (goedkoop) laten ontwikkelen : 22 reacties (1/2) [Dagelijkse Onzin]

Analoge films (goedkoop) laten ontwikkelen

29/08/10 16:29
DanceInTheMoonlight
Ik vroeg mij af waar je goedkoop analoge films + foto's kan laten ontwikkelen.
Zelf zat ik 2,5 jaar op de kunstacademie en ik had 4u per week doka, dus kon in dat zelf doen.
Nu ben ik afgestudeerd en ik ga niet verder doen in fotografie, dus de privilege van gratis producten en dokatijd ben ik kwijt.

Ik heb een lomography-camera, een " >Diana mini , maar heb deze films nog nooit zelf ontwikkeld of laten ontwikkelen. (ik heb hem nog maar 2 weken)
De kwaliteit van de negatieven -en dus ook van de foto's- is voor mij eigenlijk niet zo belangrijk, 't is mij om de centjes te doen.
(ja ik weet dat de negatieven het enige origineel zijn en ik ze dus niet zomaar mag laten verpesten, maar bij lomography vind ik krassen op het negatief nu eigenlijk niet zo'n ramp)

Dus : ideeën om analoge (zowel kleur als Z/W) film goedkoop te laten ontwikkelen? En daarbij ook de prints van de foto's?


Ik heb al even rondgezocht, en vond dit topic hier op noxa waarin iemand zei dat je in mediamarkt voor 0,99 euro een filmpje kan laten ontwikkelen, maar ik weet niet hoe het zit met afdrukken.

Heb ook ergens op internet gelezen dat ze in de Spar voor 4,50 euro je filmpje + al je afdrukken ontwikkelen, iemand al getest?

iemand die niet te ver woont en zijn doka voor mij wil openstellen mag zich ook aanmelden :D
29/08/10 16:35
fragamosia
Hema is ook vrij goedkoop. Maar 2,60 om te laten ontwikkelen geloof ik en 11 cent voor een kleine print.
Ik weet nu niet hoeveel dat in andere zaken kost maar 'k vind dat persoonlijk niet veel geld.

Ik ging vroeger voor school altijd rechtstreeks naar het fotolabo omdat ik het dan meteen maar daar waren ze (vreemd genoeg) veel duurder dan in doorsnee fotozaken...
29/08/10 16:35
marijne
kruidvat?
29/08/10 16:37
SheWantsUnderground
Laat het afprinten van je foto's, zeker als ze genomen zijn met uw Diana Mini, niet bij Kruidvat doen. Het is een prima winkel voor uw vakantiefoto's en digitale foto's die je doorstuurt via de webservice. Maar: een grote maar dus.

De reden: ik heb al foto's van een Diana Mini laten ontwikkelen (allez, het rolleke ontwikkelen en de foto's laten printen) bij de Kruidvat, het was uiteraard niet gigantisch duur (<10 euro, ik had er ook nog nen cd-rom bijgevraagd), maar de fotoservice van Kruidvat kan het formaat van Diana Mini (de halfframe en square) niet aan. De vierkante foto's hebben ze toch zo nog gekregen dat ze in het gewone rechthoekige fotoformaat pasten. Bij halfframe verwacht je twee halfframe foto's naast elkaar te krijgen, maar dat was precies met een schaar doormidden geknipt zodat ik met twee smalle foto's zat. En de halfframes die ze toch per 2 hadden ontwikkeld... Zo had ik het niet gefotografeerd.

29/08/10 16:40
marijne
quote door
Laat het afprinten van je foto's, zeker als ze genomen zijn met uw Diana Mini, niet bij Kruidvat doen. Het is een prima winkel voor uw vakantiefoto's en digitale foto's die je doorstuurt via de webservice. Maar: een grote maar dus.

De reden: ik heb al foto's van een Diana Mini laten ontwikkelen (allez, het rolleke ontwikkelen en de foto's laten printen) bij de Kruidvat, het was uiteraard niet gigantisch duur (<10 euro, ik had er ook nog nen cd-rom bijgevraagd), maar de fotoservice van Kruidvat kan het formaat van Diana Mini (de halfframe en square) niet aan. De vierkante foto's hebben ze toch zo nog gekregen dat ze in het gewone rechthoekige fotoformaat pasten. Bij halfframe verwacht je twee halfframe foto's naast elkaar te krijgen, maar dat was precies met een schaar doormidden geknipt zodat ik met twee smalle foto's zat. En de halfframes die ze toch per 2 hadden ontwikkeld... Zo had ik het niet gefotografeerd.


Ik denk dan dat dat bij de Hema enzo ookwel zo zal zijn, niet?
29/08/10 16:43
fragamosia
Ohja, zelf doen is nog altijd het goedkoopste denk ik. Je moet een kleine investering doen in materiaal maar tweedehands kan je dat best goedkoop vinden. Ik heb mijn ontwikkeltank net verkocht, anders kreeg je 'm :p
29/08/10 16:45
SheWantsUnderground
quote door

Ik denk dan dat dat bij de Hema enzo ookwel zo zal zijn, niet?


Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat kan wel zijn...

Sindsdien laat ik alleen het rolleke ontwikkelen en scan ik de negatieven in (maar dan moet ge wel zo'n scanner hebben - die van mij komt uit de Aldi, niet de allerbeste kwaliteit, maar bij lomografie geeft dat inderdaad niet zo). Als ik er persé prints van wil hebben > webservice Kruidvat.
29/08/10 16:49
astvatafis
Ge kunt uw Z/W filmpjes altijd zelf ontwikkelen in een Patterson tankje. Dat dingetje is niet zo heel goedkoop maar ik zit ver onder 1 euro om film te ontwikkelen en aangezien ge toch al een dia- en negatievenscanner hebt...
Indien ge dan met andere formaten zit dan 35mm moet ge gewoon andere spoeltjes kopen en dat kost quasi niets.
29/08/10 16:50
DanceInTheMoonlight
Hema valt voor kleurenfoto's inderdaad goed mee van prijs, maar als ik daar mijn zwart-witfot's laat ontwikkelen betaal ik € 0,40 per afdruk, bij kleinbeeld (72 foto's) komt dat op ongeveer 30 euro..
da's toch niet voor iedere week.

en zelf doen : ik heb voor 't moment niet de plaats of 't budget om een (zelfs tweedehands) doka aan te kopen en op te stellen :p
29/08/10 16:53
fragamosia
Maar ik bedoel dan ook gewoon enkel een ontwikkeltank voor je negatieven + product. Zo een tank vind je tweedehands al vanaf 10 euro met een beetje geluk. Dan kan je nog alleen 't rolletje binnenbrengen voor goedkope prints. Die producten kosten ook niet schandalig veel, je komt er ook wel even mee toe.
29/08/10 16:56
astvatafis
Een Pattersontankje kost 30 dollar, maar daar moet ge nog verzendingskosten bijrekenen. En voor ontwikkelings- en fixeermiddel betaalt ge €14 maar die zijn geconcentreerd. Ik denk dat ge daar iets van een 7 liter per fles kunt uithalen.
Anyway, ge bent uiteindelijk toch goedkoper af dan met een Doka of in een winkel.
29/08/10 17:19
Hm ik laat dat gewoon bij de fotograaf hier in het dorp doen, aangezien dat evenveel kostte als bij de kruidvat ofzo! :p
29/08/10 18:08
lecrazyhorse
kruidvat is DUUR, ik mocht ooit 6 euro betalen voor 6 schamele foto's
In winkels van Fujiprint is het 5 euro om een rolletje te laten ontwikkelen en afdrukken, ongeacht hoeveel foto's of wat voor filmpje
29/08/10 18:15
ParsAvecMoi
ik laat ze ontwikkelen voor 9 euro en krijg ze dan op cd. Komt op iets van 'n 9 euro & mag nooit klagen over de kwaliteit. fotoshop in Gent.
29/08/10 18:23
SheWantsUnderground
quote door
kruidvat is DUUR, ik mocht ooit 6 euro betalen voor 6 schamele foto's
In winkels van Fujiprint is het 5 euro om een rolletje te laten ontwikkelen en afdrukken, ongeacht hoeveel foto's of wat voor filmpje


Tja... Ik heb ook ooit eens 6 euro betaald voor 5 foto's of zo. Het was een rolleke van 24, maar blijkbaar waren er veel "mislukte foto's" bij (in hun ogen) en die laten ze er dan uit. Het rolleke van 24 betaalt ge toch...
29/08/10 18:26
SheWantsUnderground
Maarrrrr @de pro-ontwikkelingstankmensen: in dit topic las ik toch dat dat allemaal niet zo'n pretje was? Duur en geprul (zeker voor kleur)?
29/08/10 18:48
fragamosia
Kweet niet hoe 't zit met kleurnegatiefjes zelf ontwikkelen dat heb ik nog niet gedaan. Zwart-wit wel en kheb daar toch nooit veel mee gesukkeld.

Zelf foto's printen in ZW net hetzelfde: valt goed mee eens je 't onder de knie hebt.
Kleur is zelf inderdaad moeilijker denk ik (heb ik ook nog niet gedaan), maar een kleurprintje bij hema ofzo kost niet zoveel he...
29/08/10 18:52
ParsAvecMoi
kleur is goedkoper dan zwartwit zelfs nowadayz, toch waar ik ga. & 't gaat ook sneller.
29/08/10 19:53
BlackTongue
ik heb nog wat spullen voor negatief ontwikkeling staan die ik verkoop. moest je interesse hebben
29/08/10 20:34
Takemeintoyourskin
quote door
Een Pattersontankje kost 30 dollar, maar daar moet ge nog verzendingskosten bijrekenen..


Mijn fotograaf verkoopt ze nieuw voor 20 euro :)