Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
diesel vs benzine : 125 reacties (3/7) [Verkeer en Technologie]

diesel vs benzine

24/03/09 19:59
Danger
in nederland rijd bekans iedereen benzine,
gwn omdat die minder uitstoot hebben als de diesels (raar maar waar)

ikzelf rij ook benzine, en leen soms de wagen van mama (diesel), met mijne kan hard opgetrokken worden, maar met die van mams moet ik al supersnel schakelen naar de 2 en alleen bij hogere snelheden kan ik goe gas geven ermee, waarbij ge met een benzine hoog in de toeren moet blijven voor optimale optrekking.

toch, diesels sucken :p oke ze rijden veel zuiniger, ma ik rij liever eens goed door vanaf stilstand aan een stoplicht dan traag optrekken en harder rijden dan 90 op de weg...
vaak genoeg da er een 1600 tdi langs me staat en ik die zeer makkelijk achter laat staan..

in iedere geval, voor heel lange afstanden verkies ik wel de diesel, veel minder zorgen dat ik WEERAL zonder brandstof kom te staan :p ma voor puur rijplezier blijft benzine waaaaay beter
25/03/09 14:36
Diesel owv de aantal kilometers/prijs/gebruik verhouding.
25/03/09 19:26
ApriliaRacing
@danger: das echt gek want daar ligt de prijs meestal tussen de 10-20cent hoger qua brandstoffen... kdacht altijd dat da gierige pinnen waren :o :p
26/03/09 18:15
Danger
@aprilia,

ja dat is waar,
maar bij de aankoop van een benzine zijn er meer fiscale voordelen,
dan bij een diesel (terwijl het in belgië net andersom is) :p

dus bekans niemand wil een diesel kopen in Nederland (maar diesels worden wel 99% vd tijd genomen voor leasewagens, omdat hierbij wel meer voordelen zijn :d)
26/03/09 18:37
ApriliaRacing
aaah, ander systeem dan.

Zouden ze hier beter ook doen. Want diesel is veel belastender voor het milieu.
27/03/09 22:52
Marikska
als ik nu 500 km per week zou rijden wat zou dan op langere termijn goedkoper zijn.

aangezien ik bijv voor een auto tot 950 kg (kleintje dus) 67 euro per kwartaal betaal voor benzine
en 167 euro voor een diesel zelfde gewichtscategorie
29/03/09 17:21
misslukt
heb een aantal weken terug die keuze moeten maken voor mijn autotje
naft is het geworden, aangezien het aantal km wat ik zla doen maar beperkt is :)
29/03/09 18:15
Marikska
naft? was dat?
30/03/09 14:12
ApriliaRacing
@marikska: gij rijd 26000 km per jaar as ik uw 500km per week gebruik.
Dan zou het goedkoper zijn om op diesel te rijden...
30/03/09 16:24
Danger
naft is benzine :p
30/03/09 22:08
Marikska
ja idd het was geloof ik vanaf 20 000 km per jaar is diesel goedkoper. maar als die verzekering is wel weer duurder. nu was de vraag of da niet compenseert.
07/04/09 18:51
BigBear
Voor het echte rijplezier moet je een benzine kopen. Een diesel, zo vernuftig die ook is, kan er niet aan tippen.
Bijna iedereen vergelijkt een benzine met een TURBOdiesel.
FOUT!
Een atmosferische benzinemotor moet je vergelijken met een atmosferische dieselmotor en een turbobenzinemotor vergelijk je met een turbodieselmotor.
Een atmosferische dieselmotor heeft geen turbo en heeft een grote cilinderinhoud voor weinig vermogen. Ze zijn geschiktvoor lange en rustige ritten - op constante snelheden. Ze zijn absoluut niet snel, ze stinken als de hel, ze verbruiken relatief veel en ze maken lawaai. Het is zelfs zo dat er geen atmosferische dieselmotoren meer op de nieuwe markt zijn.
Een atmosferische benzinemotor kennen we wel nog en die zijn al geen straf om mee te rijden, integendeel.
Voor degenen die al het geluk hebben gehad om te rijden met een turbobenzine, weten dat daar geen enkele tubodiesel tegenop kan. En ook qua verbruik vallen die zéér goed mee.

Diesel is voor vrachtwagens, tractors en boten.
07/04/09 20:17
BrechD
en voor uw huis te verwarmen! en ja idd, atmo benzine kan ook tof zijn, kijk maar naar veel porschen, das ook bijna allemaal N/A (buiten den turbo natuurlijk :p )
08/04/09 09:11
Danger
porsche motoren rulen wel ^^
onze rijd toch anders zalig :D

maar ja, die oude diesels zonder de turbo erop,
ge zijt vergast als die voor u rijden -_-'
08/04/09 12:53
closingeye
Bijna iedereen vergelijkt een benzine met een TURBOdiesel

en waarom denk je dat iedereen dat doet?
je zegt het even verder zelf:
Het is zelfs zo dat er geen atmosferische dieselmotoren meer op de nieuwe markt zijn.
voila

dus waarom moet je een vergelijking maken met iets dat niet meer op de nieuwe markt is, en binnenkort zelfs volledig verdwenen?
08/04/09 14:08
BigBear
Dat is appels met peren vergelijken. Alsof je een hardloper vergelijkt met een wandelaar. Of een bejaarde mét looprek en de andere zonder looprek. :] Mijn punt is: de een heeft een voordeel en de ander moet het zonder doen.
Het is gemakkelijk om een dieseltje met turbo te vergelijken met een benzine zonder turbo. Ja dan is de diesel vaak in het voordeel. Het feit dat de atmosferische diesel is uitgestorven verandert m.i. niets daaraan. De enige juiste vergelijking met turbodiesel is turbobenzine. Een atmosferische benzine mag je van mij part vergelijken met een turbodiesel, omdat ze ongeveer hetzelfde vermogen hebben, maar toch loopt die vergelijking mank.

Als we bij volkswagen kijken:
de sterkste 1.4 TDI (turbodiesel) heeft 80pk
een standaard 1.4 benzine heeft 85 pk
de zwakste 1.4 TSI (turbobenzine zonder compressor) heeft 122 pk.

Zelfs de atmosferische 1.4 benzine is sneller dan de TDI. Koppel is niet belangrijk, vermogen is alles.
En daaruit kan je al afleiden dat diesel inferieur is.
08/04/09 22:22
Mijn vorige was een atmosferische benzine motor, en het is zoals Bigbear zegt.
Een benzine is in de meeste gevallen sneller dan een diesel, een diesel zal mss iets sneller uit de startblokken gaan, maar dan haalt de benzine vrij snel in. Met mijn 2.0l benzine met 115 pk was ik in elk geval sneller dan bv een ibiza 1.9 tdi evo 2(110 pk) en sneller dan een audi a3 1.9 tdi (120 pk denk ik). dus zelfs turbodiesels met ongeveer hetzelfde pk, moeten het onderspit delven tegen een atmosferische motor. En nu al helemaal met men turbobenzine :) de dieseltjes die nu sneller zijn da zijn bv nen 3.0l fzo dus das ook al ni vergelijkbaar dan.
27/04/09 22:58
jhoefkes
hangt van het doel af , dagelijks gebruik : diezel
geen idee direcht waarom daar rijd veel kalmer in mijn ogen.

circuit : NAZI FUEL :D lols (schijnt nochtans goe te zijn voor uw motoreke)
nee doe dan toch maar racemethanol ofzo
(duh benzinne dus , liefst nog met een getalletje van 100+ )
27/04/09 23:05
jhoefkes
Zelfs de atmosferische 1.4 benzine is sneller dan de TDI. Koppel is niet belangrijk, vermogen is alles.

DOMSTE UITSPRAAK OOIT GEHOORD , precies ni van de slimste gij




Vermogen = (koppel * Toerental ) / 7000

dus wat gij zegt: koppel is onbelanrijk ... neem maximaal koppel van uw motor 10N/m dan berijkt uw motor bij 70000 tr/min , een vermogen van 100pk

nu ik weet niet waar gij onderdelen zoals kleppen gaat vinden die hun werk nog deftig doen bij 70 000 toeren per minuut , laat staan hoe die auto functioneerd bij lage toeren , zal wss geeneens een centimeter gereden krijgen :D
28/04/09 13:13
BigBear
@ hoefkes

ik had het helemaal niet over het technische gedeelte. Natuurlijk zit koppel in de berekening om het vermogen uit te komen. Het punt dat ik duidelijk wou maken is: met koppel alleen ben je niets. Ik hoor zoveel mensen het hoge koppel van hun motor in de hemel prijzen. Het vermogen, dát is van belang als het aankomt op snelheid.

En nee, erg technisch ben ik niet aangelegd. Maar hoe kunt ge uit een post van enkele zinnen weten hoe slim of hoe dom ik ben? Nog een tip: als ge dan toch zoiets wilt zeggen, zeg er dan altijd bij 'ik vind ...' Anders is het een beschuldiging.