Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
De werkelijke grootte van landen : 21 reacties (1/2) [Wetenschap en Filosofie]

De werkelijke grootte van landen

25/07/16 15:17
Ik wist dat door vervorming sommige landen groter lijken dan anderen op de wereldkaart maar heb mij nooit verdiept in welke mate dit is. Gisteren kwam ik uit op deze website waar ge landen kunt verschuiven naar een andere plaats op de wereldkaart om de grootte te vergelijken. Waarschijnlijk zullen er genoeg mensen dit kennen maar ik heb daar gisteren relatief lang mee zitten spelen dus daarmee dat ik het wou delen met Noxa.
Check hoe klein Groenland is tov Afrika. Of hoe groot dokter Congo is tov Scandinavië. Dat kan verraderlijk zijn als ge uw reis boekt/plant. :p

Ahja, blijkbaar heeft Vscauce hier ook een video over gemaakt: "What Does Earth Look Like?" (vanaf 4:50)
25/07/16 16:27
Wij zijn toch eigenlijk maar een zielig klein land.
25/07/16 16:37
Niet
Ja en dan te bedenken dat we het grootste aantal ministers/regeringen/weet ik veel wat hebben per inwoner/km², en 't werkt nog allemaal niet naar behoren :'(
25/07/16 16:55
Tis juist omdat we er zoveel hebben dat het ni werkt. :p Maar er bestaan zoveel filmkes over de grootte van elk land ten opzichte van een ander; https://www.youtube.com/watch?v=KUF_Ckv8HbE
25/07/16 17:16
cymianel
Valt ook te zien welke projectie er gebruikt wordt voor de wereldkaart... Koop u een wereldbol!
27/07/16 21:59
cymianel
Ik bedacht nog een goede zin hierover.

Uiteindelijk is enige vorm van cartographie (of hoe ik het ook moet schrijven, sorry) ook maar een weergave. De grootte van een land kan je enkel ervaren als je er 'bent'.
27/07/16 23:00
Adolfo
Relevante xkcd
27/07/16 23:24
cymianel
kaboem!
28/07/16 00:50
Sherm
"Landen is een stad in de Belgische provincie Vlaams-Brabant. Ze telt ongeveer 15.000 inwoners. De stad ligt in het uiterste zuidoosten van de provincie, tegen de grens met Limburg, Waals-Brabant en Luik.

Oppervlakte 54,05 km² (2011)"

Er kan geen twijfel meer bestaan.
28/07/16 01:01
cymianel
Geografie is een wetenschap.
28/07/16 11:15
quote door

Wij zijn toch eigenlijk maar een zielig klein land.


Naar oppervlakte wel, ja, maar qua inwonertal valt dat nog best mee, we staan op de 77ste plaats met ruimschoots meer landen onder België dan boven. En zelfs wat oppervlakte betreft, zijn er nog genoeg kleinere landen . Alles is relatief. Waarom wordt de "grootte" van een land altijd afgemeten aan het landoppervlakte en nooit aan andere factoren zoals het inwonertal? Je moet bedenken dat van veel grotere landen een groot deel van de oppervlakte quasi onbruikbaar is omdat het bestaat uit woestijn, gebergte, toendra, ijs,...

Ik was eigenlijk best verschoten toen ik las dat Afrika meer dan drie keer zo groot is als de USA inclusief Alaska en Hawaï.
05/08/16 00:20
Ongeloofelijk!

Canada en USA samen = Rusland!
05/08/16 12:02
Niet
Ja of inwoners per km² fzo eh, want da zegt ook wel iets denk ik over de 'waarde' van uw maatschappij. Als ge met 3 man op ne km² (Australië in principe, mja da's ook ni echt waar als ge naar de verdeling kijkt eh :D ) moet overleven hebt ge nie echt veel nood aan goed samenwerken en een 'overheid' die dingen voor u regelt enzo, mja als ge gelijk hier met 371 op ne km² dan gaan er sowieso problemen en conflicten en alles zijn eh...

Da ga ik straks echt eens onderzoeken of er zo papers zijn over de correlatie tussen bevolkingsdichtheid en ontwikkeling enzo :o
07/08/16 16:23
quote door
Als ge met 3 man op ne km² (Australië in principe, mja da's ook ni echt waar als ge naar de verdeling kijkt eh :D ) moet overleven hebt ge nie echt veel nood aan goed samenwerken en een 'overheid' die dingen voor u regelt enzo, mja als ge gelijk hier met 371 op ne km² dan gaan er sowieso problemen en conflicten en alles zijn eh...


Ge zegt het zelf eigenlijk al, ook al wonen er in Australië per km² gemiddeld nog geen honderdste van het aantal mensen van het aantal dat in België op dezelfde oppervlakte leeft, de meeste mensen wonen daar toch ook vrij dicht opeen in steden en dorpen. Wel liggen die steden enorm veel verder uiteen dan in de Benelux, daartussen liggen zeer uitgestrekte (vrijwel) onbewoonde gebieden. Dat mis ik hier dus wel, de mogelijkheid op zeer korte afstand in uitgestorven gebied te komen.
07/08/16 16:27
pijlbord
België heeft gewoon een klote beleid op het vlak van wonen waardoor er overal lintbebouwing is. Er is natuur en 'lege' plaatsen maar ze gaat verscholen achter alle lelijke gevels. Nederland is dichter bevolk dan ons geloof ik, maar omdat zij veel bebouwing samen troepen in één kern is daar veel meer open ruimte dan bij ons.
07/08/16 16:31
AdrianHealey
Nederland: 408/km² (2015)
Belgie: 370,9/km² (2015)

Maar da's misleidend door Wallonië. De kans dat Vlaanderen een dichtere bevolkingsdichtheid heeft dan Nederland lijkt me groot.
07/08/16 16:33
pijlbord
Welja, en als dat niet klopt gaat ge brussel er ook niet bij rekenen en als dan niet klopt gaat ge er antwerpen gent en Leuven ook buiten smijten?
Enfin, ik snap uw punt wel, maar het verschil op basis van woonbeleid blijft wel.
07/08/16 16:38
quote door

België heeft gewoon een klote beleid op het vlak van wonen waardoor er overal lintbebouwing is.


Da's wel waar. Er is hier een groot gebrek aan goede ruimtelijke ordening. In sommige streken van België, vooral ten zuiden van Samber en Maas, maar ook sommige streken in Vlaanderen, vind je wel nog grote open gebieden. Ik ben al een aantal keer gaan fietsen in de omgeving van Sint-Truiden, en wat je daar ziet, is niet mis, daar heb je nauwelijks lintbebouwing en verspreid staande huizen, daar zijn nog zeer uitgestrekte velden zonder huizen, palen, fabrieken, elektriciteitskabels,...
07/08/16 17:49
AdrianHealey
quote door

Welja, en als dat niet klopt gaat ge brussel er ook niet bij rekenen en als dan niet klopt gaat ge er antwerpen gent en Leuven ook buiten smijten?
Enfin, ik snap uw punt wel, maar het verschil op basis van woonbeleid blijft wel.


Ja, inderdaad; het *vlaams* beleid en het Nederlands beleid is anders.

En Pijl, ge kunt gewoon een gigantisch bosrijk gebied waar 2 mensen wonen niet gebruiken voor een statistiek over 'bebouwing'. Als ge Australisch woonbeleid neemt, gade ook niet zegegn 't is super!' want in de statistieken over heel het land hebben ze maar super weinig mensen per vierkante km.
07/08/16 17:54
pijlbord
Maar ik heb het niet perse over bevolkingsdichtheid hoor.
Eerder over de inplanning van woningen in de ruimtelijke omgeving. Hier in belgie/vlaanderen hebt ge een steenweg met aaneensluitend: moderne villa - oostenrijkse chalet - drie rijhuizen - spaanse hacienda

Ik overdrijf, maar eigenlijk ook niet.

Dat hebt ge niet in holland, daar is alles veel strenger qua inplanning en naar hoe uw huis er mag uitzien. Of dat goed of slecht is laat ik in het midden, maar het heeft wel invloed op hoe uw land eruit ziet. Niet in het minste op de perceptie van open ruimte. Wij hebben open ruimte hoor. Enkel staan er veel lelijke huizen voor.