Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
De mol opdrachten : 55 reacties (1/3) [Dagelijkse Onzin]

De mol opdrachten

27/03/16 17:44
AdrianHealey
Dag iedereen,

Ik ben bezig met van de zomer (een variant op) de mol te organiseren (10 deelnemers, 5 dagen, 4 nachten). Kleine regel verandering: alle deelnemers blijven de volledige 5 dagen (want ja, als je 5 dagen uit je leven neemt om mee te doen en dan na dag 1 naar huis zou moeten... da's minder leuk.)

Ik ben op dit moment op zoek naar potentiële opdrachten. Er is een budget (betaalt door het inschrijvingsgeld) van ongeveer 200 EUR (20 EUR/deelnemer) per dag. Dus zaken die leuk zijn, maar niet al te duur, ergens in Vlaanderen (liefs tomgeving antwerpen, maar daarbuiten kan ook).

Enkele voorbeelden van wat ik zelf al heb:

een variant op de 'taxi'opdracht, waarbij de groep A via via muziek laat horen aan groep B die dan daarmee raadsels moeten oplossen. Groep A kan wél de bespreking van groep B horen om bij te sturen, maar groep A kan niet spreken tegen groep B.

Een variant op de schilderij opdracht; hetzelfde concept, maar met paint.

Uiteraard een soorts van stadsspel.

Maar hebben jullie nog leuke ideeën? Laat het hier maar een leuke brainstorm worden.

P.S. Wie geïnteresseerd is om mee te doen, mag me altijd pm'en.
27/03/16 18:00
quote door

een variant op de 'taxi'opdracht, waarbij de groep A via via muziek laat horen aan groep B die dan daarmee raadsels moeten oplossen. Groep A kan wél de bespreking van groep B horen om bij te sturen, maar groep A kan niet spreken tegen groep B.


wat me op vlak van communicatie wel boeiend lijkt (los van het taxi/muziek gedoe): 3 groepen die elk in stapjes informatie ontdekken die enkel een andere groep vooruit helpt, maar ze kunnen enkel met de andere derde groep communiceren.

Dus :
groep A ontdekt info (via raadsels en proefjes), ze kunnen enkel met B communiceren (in één richting), en enkel groep C kan iets met die info aanvangen om zelf hun eigen raadsels en proeven deftig op te lossen. En dat hetzelfde voor de andere 2 groepen ook, waarbij het iedere keer doorschuift. Dus iedere groep is bezig met eigen proeven op te lossen, dit te communiceren, en tussenpersoon te spelen voor de 2 andere groepen. Dat veronderstelt wel walkietalkies of zoiets. Of een mobiele website waar ze met hun smartphone opkunnen en waar de berichten zo in de juiste éénrichting verdeeld kunnen worden.

meestal komt het wel neer op beperking in communicatie, dat levert dan interessante toestanden op voor iedereen.
27/03/16 18:02
AdrianHealey
De bedoeling is sowieso om 2 (mss 3) cheap ass gsm's (denk: goedkoopste model) te bemachtigen met herlaadbare simkaarten, voor exact dat soort opdrachten. De eerste opdracht, bijvoorbeeld, is op verschillende plekken in't stad (vanuit 1 centrale locatie), maar ze hebben maar 2 gsm's, dus moeten ze strategisch nadenken over hoe ze die gebruiken.
27/03/16 18:03
AdrianHealey
Maar da's idd een super goed idee. En dat kan zelfs super eenvoudig heel lokaal. Ze hoeven daarvoor neit per se super ver van elkaar te zitten; dus met gewone walkie talkies zou dat ook gaan;
27/03/16 18:11
Ge moet de laatste aflevering van de mol eens bekijken van het vorig seizoen. Daar doen ze een heel leuk stadsspel (die ene groep die adhv foto's op zoek moet naar een koffertje) dat is ook nog relatief eenvoudig, maar zag er wel heel spannend uit.

Ik denk trouwens dat zo'n dingen als de wijnproef ook heel leuk zijn. Retesaai als kijker, maar lijkt me een hele fijne rustige opdracht om zelf te doen. Ik zou het dan niet doen met wijn maar met cocktails waar ze ingrediënten van moeten raden ofzo?
27/03/16 18:14
AdrianHealey
Ohja, als we een avondje op café gaan; daar een proef van maken. Da's idd leuk. :)
27/03/16 21:04
Kleinere opdracht die vaak gebruikt wordt in teambuildings etc:

Dit spel wordt het best 's avonds gespeeld als het donker is. Je hebt een tamelijk groot terrein nodig met een aantal obstakels (natuurlijke, zoals bomen en struiken, of zaken die ge er zelf zet).

Iedereen wordt geblinddoekt en houdt een heel lang touw vast in hun handen. De spelers moeten er in slagen om binnen de 20 min met het touw 2 identieke vierkanten te maken die exact 50% overlappen. Elke zijde van een vierkant is pakweg 10 meter ofzo. Punt is dat uw touw (en dus de kanten van uw vierkant) gigantisch genoeg moet zijn zodat mensen niet puur op gehoor kunnen weten wie waar exact staat. Het beste zijn klimtouwen, die schuren niet en zijn superlang. Als ze denken dat ze klaar zijn, moeten ze het touw neerleggen en worden de zijden etc. opgemeten.

Twee mensen van de groep mogen vooraf het terrein gaan verkennen gedurende pakwek 20 minuten. Deze 2 mensen mogen geen aantekeningen maken. De rest van de groep moet een goeie strategie uitdokteren terwijl de 2 anderen gaan kijken. Nadat de 2 verkenners terug binnen zijn bij de groep (die het terrein dus vooraf niet mogen zien), mogen ze gezamenlijk nog 10 min overleggen.

Wie het touw loslaat of zijn blinddoek afneemt, stapt hiermee uit het spel en mag niets meer zeggen tot het einde van de opdracht.

Wat in de sessies die ik al begeleid heb opviel:
- Er ontstaat spontaan discussie tussen de verkenners die het terrein gezien hebben en de rest van de groep die al 20 min aan hun fantastische strategie gewerkt hebben. De verkenners gaan direct zien welke zaken niet gaan werken en hierover in discussie gaan, maar de grote groep gaat moeilijk van hun plan willen afwijken. Door heel weinig tijd te geven om met iedereen te overleggen, lok je die discussie extra uit door de tijdsdruk en de stress die daarbij komt kijken.
- Mensen hebben soms foute assumpties over het inschatten van afstanden (zeker zonder visuele houvast) en meetkunde (bv. dat de diagonalen van een vierkant niet even lang zijn als de zijden).
- Binnen de plannersgroep ontstaan er gelijk verschillende ideeën. Dominanten groepsleden gaan hun plan proberen opdringen aan de rest, terwijl een paar stillere mensen een veel beter idee uitwerken. Op een bepaald moment gaan die 2 subgroepjes clashen omdat ieder zijn idee het beste vindt. Als de 2 verkenners er dan nog bijkomen, is het feestje helemaal begonnen.
- Doordat je niet kan checken of iemand gedaan heeft wat er was afgesproken, ontstaan frustraties en discussies.
- Achteraf heb je genoeg discussie over bij wie de (grootste) fout lag. De planners of de verkenners? En welke mensen tijdens de uitvoering?


Zoiets biedt genoeg mogelijkheden voor een mol om te saboteren, ongeacht of hij bij de verkenners of de planners zit :) Eventueel kun je halverwege de "uitvoeringstijd" 1 of 2 mensen hun blinddoek een minuut laten afnemen zodat ze daarna kunnen proberen corrigeren o.b.v. hun observaties. Dan heb je plots weer een extra subgroepje die verdacht kunnen zijn en discussie uitlokken.



EDIT: Je hebt 2 touwen nodig dus, voor de 2 vierkanten.
27/03/16 21:12
AdrianHealey
Amai, zalig goed idee.
27/03/16 21:17
ik erger me nu al aan de mensen in mijn hypothetische groep die niet willen luisteren naar mijn strategie voor dat touwding.
27/03/16 21:17
quote door

ik erger me nu al aan de mensen in mijn hypothetische groep die niet willen luisteren naar mijn strategie voor dat touwding.


Dat is de bedoeling :p
28/03/16 12:43
Uw2ePersoonlijkheid
Ik heb overlaatst een de mol spel opgesteld, ook met een beetje variërend concept. Het schilderijenspel/truis ruiken zat er ook bij. Het schilderen ging bijna te goed, en ik had echt wel goeie moeilijke alternatieve schilderijen. Die van de mol waren gewoon echt mega slecht in schilderen :p
Als ge wilt kan ik u de afbeeldingen doorsturen?

Ahja en geen wijnproef, maar wel bierproef: tiental blonde(of whatever, gelijkaardige) bieren bij het juiste merk proberen zetten.
28/03/16 13:26
AdrianHealey
Dat zou leuk zijn, ja. :)

28/03/16 13:48
AdrianHealey
Kent er iemand een manier om een soort van online chat functie te hebben? Want dan heb ik misschien nog wel een leuk concept voor een molopdracht. :D
28/03/16 13:51
quote door

Kent er iemand een manier om een soort van online chat functie te hebben? Want dan heb ik misschien nog wel een leuk concept voor een molopdracht. :D


Hoe bedoelt ge? Zonder dat mensen toegang hebben tot het internet?
28/03/16 13:59
AdrianHealey
Eigenlijk: zonder dat mensen in privé met elkaar kunnen praten.

'k probeer een opdracht te verzinnen voor ze elkaar ontmoeten; waarbij ze moeten samenwerken, terwijl ze allemaal nog anoniem met elkaar praten, zonder dat ze op die moment meer van elkaar kunnen leren dan 'dat ze meedoen'.
28/03/16 14:00
AdrianHealey
Ik besef nu dat er in de vorige vraag enkele kernwoorden ontbraken om te begrijpen wat ik bedoel
28/03/16 15:59
pijlbord
Dat met die vierkanten is toch puur wiskunde nee? Uw touw altijd in twee delen en op die manier uw zijden bepalen.
Maar enfin ja, met tien man, inderdaad, discussie.

Ik zie precies meer dingen voor mij met een staptocht en een kaart ofzo. En dat maar twee mensen de kaart hebben en die moeten via een gsm de groep ergens naartoe leiden. Of twee verschillende groepen.
Dunno, geen idee hoe ge dat volledig uitwerkt maar daar vult ge toch al een halve dag mee, ge moet iets te doen hebben ook he.
28/03/16 16:31
AdrianHealey
Pijl; ge moet het geblinddoekt doen. Dat maakt het wel... moeilijker, hoor. :D
28/03/16 16:55
pijlbord
Ik weet het, ik heb die opdracht ooit ook gedaan. Mislukt toen omdat ze niet wouden luisteren naar mijn manier haha.
Toen ging het wel maar over één vierkant, die twee overlappene, daar zou ik nog even over moeten nadenken. Maar zoals ik zei dus, iedereen aan uw kant krijgen en het helder uitleggen, dat is het probleem.

Da's wel een toffe opdracht als groep, maar om nu te zeggen voor zo'n molopdracht. Als mol moet ge gewoon stiekem uw hand een halve meter opschuiven en alles is om zeep he.
Ge zou het moeten combineren iets anders, mensen die offsite instructies moeten geven ofzo. Meer kansen geven om het subtiel te verkloten.
29/03/16 14:58
AdrianHealey
Niemand van jullie trouwens zin om mee te doen? Het event is aangemaakt op fb, uitnodigen kunnen verstuurd worden.