Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Dierenproeven : 157 reacties (7/8) [Wetenschap en Filosofie]

Dierenproeven

26/08/08 01:07
Pieter27
@dus omdat ik pro-dierenproeven ben, ga je er maar vanuit dat ik anti-dieren ben?
Ik vind gewoon dat dierenproeven hun nut hebben, en dus gerechtvaardigd zijn voor mij.
Maar uiteraard vind ik dieren leuk, honden cool, en konijntjes schattig, maar moesten ze die slang daar ter plekke afgemaakt hebben, had mij dat niets gedaan. Met die slang had ik namelijk net zomin een band als dat ik met die gekweekte dierenproefdieren heb.
26/08/08 01:34
quadriga
dierenproeven hebben zeker hun nut. ten eerste is het moreel correcter om een nieuw medicijn uit te testen op een rat dan op een mens. een gekweekte rat mist niemand, een -al dan niet- terminaal zieke mens wel. ze kunnen moeilijk al een nieuw geneesmiddel uittesten op mensen zonder dat ze weten dat bvb de helft van de proefpersonen sterven. wanneer ze het uittesten op muizen en dan zien ze dat de helft sterft, kunnen ze het nog aanpassen vooraleer het op mensen getest wordt (jaja, dat gebeurt ook na jaren onderzoek, in tegenstelling tot wat sommige beweren...)

ten tweede worden de dieren zeker niet mishandeld, toch niet door de juiste instellingen. gewaardeerde bedrijven en laboratoria houden zich zeker aan de dierenrechten. sommige proeven zijn nu eenmaal drastisch (wat megami beschreef), maar soms is het nodig om de werking te kunnen bewijzen.

26/08/08 03:01
DEADSCENE
Ik ben 100% anti!
Vroeger bestond dat ook allemaal niet dus waarom hebben we het dan nu nodig, omdat wij beter zijn?
Ach, ik ga hier niet verder over doordrammen want ik zal toch enkel kritiek krijgen.
& moest er toch iemand willen beginnen; ik ben zo een vegetarisch kindje dat niet gelooft in klassieke geneeskunde &niet bang is om te sterven als ze ziek is.

&ik ben echt niet zo erg als ik klink, misschien ben ik gewoon vermoeid op dit uur van de nacht :p
26/08/08 11:15
whiteNightmare
quadriga, lees eens wat voorgaande posts ofzo, die dieren worden NIET goed behandeld en 'volgens de rechten van het dier' en blabla.

Die dieren betekenen voor de hoogste mannen van die bedrijven nog minder dan het zand tussen hun schoenzool.
Dieren staan niet in functie van de mens, dieren zijn geen gebruiksvoorwerpen en zeker geen wegwerpproducten!
Er moet samenwerking zijn, geen uitbuiting.
En wij weten als 'ontwikkelde wezens' wel waar de grens ligt tussen die twee maar we vegen onze voeten er gewoon aan omdat we het kúnnen, de zwakkeren uitbuiten.
Denk toch eens wat verder na dan hetgene dat u van kindsaf ingestampt is door de maatschappij en uw ouders en school.
Het is zo makkelijk de mens boven het dier te stellen en er verder niet meer over na te denken.
26/08/08 11:53
PreciousLittleGirl
Vroeger bestond dat ook allemaal niet dus waarom hebben we het dan nu nodig, omdat wij beter zijn?

Herinner het softenon (thalidomide) drama uit begin jaren '60 en de vele andere voorbeelden van geneesmiddelen die te vroeg op de markt kwamen!
Oké softenon was deels op dieren getest, maar niet volledig genoeg --> gevolg: duizenden kinderen werden geboren zonder armen en benen...
Ge zou nogal lachen moest het uw kind zijn dat zo geboren wordt nadat ge 'onschuldige' pillekes slikte tegen al uw zwangerschapskwaaltjes...
26/08/08 12:58
closingeye
ik heb er niets op tegen dat ze dat op die beestjes testen, dat ze maar doen.

anderzijds zou het beter zijn moesten ze dat niet meer testen, want de overbevolking neemt toe
26/08/08 13:45
quadriga
@whiteNightmare: de meeste bedrijven behandelen hun dieren wel met het nodige respect!
@PreciousLittleGirl: ik kon het ni beter verwoorden :D

dierenproeven zijn nodig... punt uit... de dieren staan niet in functie van de mens, maar het welzijn van de samenleving is mij toch wel meer waard dan 1000 dierenlevens... (laat de bashers maar komen)
26/08/08 14:56
ForYourMalice
weer zo'n eeuwige discussie e zeg
bekijk het per geval zou ik zeggen
da ze cosmetica testen op dieren vind ik ni kunnen
een scenario zoals heel da softenongedoe, dan kan ik erin komen, zolang die dieren zo deftig mogelijk worden behandeld
zwart/wit bekeken, zijn dierentesten natuurlijk nooit goed te keuren
26/08/08 20:56
whiteNightmare
Ah, quadriga,
u bent reeds binnengeweest in zo'n bedrijf en u hebt reeds anonieme getuigenissen gelezen en undercover videofragmenten gezien?
26/08/08 21:35
quadriga
nee, maar ik ben er van overtuigd dat jij er wel bent binnen geweest?!
ik heb wel degelijk heel de topic doorgelezen eer ik iets poste, en ik heb ook de dingen gezien die hier gepost zijn, en jammer genoeg gebeurt het soms wel. maar wat die anonieme getuigenissen en videofragmenten betreft, daar heb ik zeer veel twijfels over hun betrouwbaarheid... met zo'n radicale bewegingen is het meestal toch maar in hun voordeel gemonteerd...

maar bon, ik heb echt GEEN zin om hierover te discuteren... willen we de wereld genezen van kanker, hiv en andere ziekten, dan zijn dierenproeven nodig. wanneer deze al positief zijn, dan pas kan men gaan testen op proefpersonen. en dat gebeurt bij de ontwikkeling van elk medicijn! waarom dan niet meteen op zieke mensen? lees reactie van preciouslittlegirl...
26/08/08 21:39
whiteNightmare
Kritisch zijn is goed, dat spreek ik niet tegen, maar zoals jij denkt..
Dan moeten we niks meer geloven.
Misschien is het ook wel allemaal niet zo slecht daar in Afrika. :)

Die beelden zijn niet getruceerd hoor, geef mij één reden waarom iemand zou strijden tegen iets onbestaand.

Waarom zouden we trouwens nieuwe medicatie blijven ontwikkelen?
Nog niet genoeg mensjes op de wereld voor jou?
Sterven hoort bij het leven he schatjes, heel jammer als onder die stervenden ook kinderen zitten maar zo is het nu eenmaal.
26/08/08 21:52
quadriga
waarom reageer ik er nog op... :|

Waarom zouden we trouwens nieuwe medicatie blijven ontwikkelen?
Nog niet genoeg mensjes op de wereld voor jou?
Sterven hoort bij het leven he schatjes, heel jammer als onder die stervenden ook kinderen zitten maar zo is het nu eenmaal.


wtf heeft dit ermee te maken... da staat er echt totaal los van! laten we dan ook maar stoppen met auto's beter te beveiligen? waarom dan geld en moeite steken in het onderzoek naar de oorzaak van de 2 vliegtuigcrashes? of hey, ik weet iets beters :o laten we het midden-oosten gewoon wapens officieel geven :o en waarom euthanasie dan ni verplicht maken op je 70e... :|

sterven hoort bij het leven idd, daar kunde ni van vluchte. maar ik sterf liever met waarde! en als ik sterf op mijn 65 door alzheimer, dan ben ik ni waardig gestorven! (fuck off iedereen die hier commentaar op heeft, ik heb het meegemaakt!) als testen op dieren een geneesmiddel kunnen geven tegen alzheimer, dan zeg ik hell yeah, doen! laat mij waardig sterven

en ik zeg ni da de beelde getrukeerd zijn (heb ik in mijn vorige post ook ni gezegd da sommige wel de dieren mishandelen?), maar ge moet zeker ni alles gaan veralgemene wa ge op een paar video's ziet.

mss weet gij het ni, en bent gij te hard bezig me dieren uit deze labo's proberen te bevrijden, maar dankzij proeven op dieren zijn er ook massa's geneesmiddelen voor dieren gevonden...
26/08/08 22:30
whiteNightmare
en waarom euthanasie dan ni verplicht maken op je 70e...

Jaa!

Er IS geen oplossing voor Alzheimer, medicatie tegen Alzheimer houdt hoogstens verdere ontwikkeling tegen maar brengt geen verbetering.
Slecht voorbeeldje dus.

Denkt gij nu echt dat die laboranten enig respect hebben voor die dieren?
Wie in staat is een dier af te maken gaat echt niet goed omgaan met datzelfde dier he.

Ja wauw, da's nu echt weer zo'n argument...
Honderden kleine knaagdieren laten sterven om één stom schoothondje van een welgestelde madam te redden, zoek de logica.
27/08/08 00:06
Micheru
Hmm. 't Is een moeilijke kwestie. Ja ik ben voor, want ja, mijn mama is ook ziek en ik ben blij dat ze er onderzoek naar doen. Die beestjes worden wél goed verzorgd. Zo 1 simpel muisje voor onderzoeken kost ook immens veel geld.

Waar ik wel tegen ben is dierenproeven voor cosmetica!
27/08/08 00:43
quadriga
whitenightmare, ik heb toch nooit beweerd dat er al een is? als testen op dieren een geneesmiddel kunnen geven tegen alzheimer mijn grootvader leed aan alzheimer en slikte die "remmers". ik zag zijn toestand elke dag verbeteren... als ge gwn kunt blijve onderzoeke op die diere (dieren die er nota bene gekweekt voor worden, die geen ander leven gekend hebben), komt er mss wel een oplossing.

en ja, ik ben er van overtuigd dat die laboranten respect tonen voor die dieren! mss aan gedacht da ze da ni voor hun plezier doen? zij denken verder... zoals micheru ook zegt, elk onderzoek kost geld. en als er tegenwoordig een ding heerst boven alles is het wel geld

schoothondjes van welgestelde dames, dat is pas dierenmishandeling! kleine honden behandelen als baby's, waar halen ze het. maar als je een huisdier mocht hebben die je nauw aan het hart ligt, een ziekte heeft waaraan hij sterft. maar je kan hem genezen, het medicijn is wel getest op knaagdieren. zou jij dan nog altijd zeggen: "nee, laat mijn kameraad maar sterven, muizen die geen ander leven gekend hebben zijn ervoor gestorven". net zoals micheru zou jij is voor zo'n keuze moeten staan. of mss heb je dat al wel moeten doen. dan zou ik wel willen weten wat voorrang heeft: jouw "principes" of je gevoelens

ik zeg het mss wat laat, maar ik begrijp je standpunt wel. door die dierenproeven lijkt het of wij onszelf boven de dieren plaatsen. terwijl wij zelf "dieren" zijn, en zij ook een leven hebben. wat ik niet snap is dat je de dingen niet kunt relativeren, of niet wilt relativeren
27/08/08 10:45
whiteNightmare
Natuurlijk zou ik het geweldig vinden moest er plots iets bestaan tegen alzheimer waardoor mijn grootmoeder weer de oude wordt en natuurlijk wil ik niet dat mijn kat vroegtijdig sterft aan een stomme ziekte maar MOETEN daar wel dieren voor sterven?
Er zijn zoveel alternatieven.
Ik weet niet of die duurder of goedkoper zijn dus ik ga niet beweren dat men liever op dieren test omwille van de geldbesparing.
Als men nu al eens wat meer tijd zou steken in de ontwikkeling en verbetering van die alternatieven dan is iedereen toch tevreden?
En ge gaat mij niet wijsmaken dat dat onmogelijk is, toch niet meer in deze tijd (want ja, hij heeft ook zijn voordelen).

27/08/08 11:49
PreciousLittleGirl
Denkt gij nu echt dat die laboranten enig respect hebben voor die dieren?
Wie in staat is een dier af te maken gaat echt niet goed omgaan met datzelfde dier he.


ouch gevaaarlijke uitspraak! soweiso als ge zelf niet in zo'n labo geweest zijt, er zelf gewerkt hebt, en wekenlang met die mensen gebabbeld hebt over jawel de diertjes! Moest je hier meer van op de hoogte zijn, zou je zo'n uitspraken niet doen, en zeker niet alle mensen die met proefdieren werken over dezelfde kam scheren... Geleerd in de lessen proefdierkunde: die dieren moeten dood volgens ethische wetten en toestanden, maar als je dat zelf niet over je hart kan krijgen, moet je iemand anders vragen... En dat doden (zoals hier al veeeeel gezegd is) lijkt helemaal niet op de manier waarop opa's kippen slachten! nee dat wordt met het nodige respect gedaan (als zijn er manieren bij muisjes die ik ontzettend luguber vind maar als dat voor die beestjes het minste leed geeft, zij het zo) Dit deel van het onderzoek (wat er nu eenmaal bijhoort) vinden de onderzoekers ook het ergste hoor (ikzelf heb de eerste keer geweigerd om bij een dode rat de hersenen te dissecteren omdat ge, als ge dat de eerste keer ziet, der niet goed van zijt...) En de aapjes werden als echte huisdieren behandeld, al de onderzoekers (van alle nationaliteiten) waren zooo weg van die (toch ontzettend gevaarlijke) beestjes...

Verder... er zullen ergens ter wereld wel labo's zijn waar dieren niet goed behandeld worden (net zoals in vele delen van de wereld mensen als vuil behandeld worden). Maar ik ben ervan overtuigd dat ge u zeker niet op films (bv legally blond 2) moogt baseren om hierover een mening te vormen...

er zijn zoveel alternatieven
de wetenschap wacht op uw hulp dan!

en over die beelden... mijn mening derover is dat dierenrechtenorganisaties de beelden verdraaien of erger doen lijken om 'gelijk' te krijgen, tevens zal de wetenschap het ook minder erg doen lijken want zij hebben dierproeven nu eenmaal nodig... Maar zoals ik al ergens gepost heb, zijn er wel degelijk organisaties die die beelden truckeren (zelfs hier in belgie waar ik gestaan heb) gevolg: labos steken hun dieren ver ver ver weg van de bewoonde wereld waardoor er weer organisaties zijn die dat niet pluis vinden en ga zo maar verder....
in de oudere gebouwen in leuven waar ik stage deed, moesten we de kooitjes zelf bedekken of wegstoppen als we zelfs gewoon tstraat wilde oversteken om ze trug naar het animalium te brengen! gewoon voor de reacties van de mensen!
27/08/08 12:00
quadriga
er zijn alternatieven, en ze zijn ook volop bezig met deze aan de man te brengen in de wetenschap en industrie. maar ge kunt ni elk proef vervangen
door andere omdat er gewoon weinig even efficiënte proeven zijn...
volgens mij is het net zoals preciouslittlegirl zegt, en aangezien zij het studeert, zal het wel kloppen
27/08/08 12:36
laten we dan ook maar stoppen met auto's beter te beveiligen?

Touché
28/08/08 18:49
zeroRider
blablablabla
Natuurlijk is een mensenleven meer waard dan een muizenleven :s