Kerbal space program

31/07/14 17:52
Samenvatting: Speel zelf NASA en bouw ruimteschepen, verzamel informatie om nieuwe technologie te ontwikkelen en ontdek het heelal.

Op het eerste zicht nog wel een leerrijk spel, maar de beta is een beetje onduidelijk. Zeker om te beginnen is het gokken wat de bedoeling/missie is en hoe alles in zen werk gaat.

Zijn er hier mensen die dit spelen of gehad hebben (eigen ervaring) en eventueel handige tips weten?
31/07/14 18:37
pijlbord
Ik speel het al een tijdje, en ik begin er steeds terug mee na als er er wat nieuwe versies zijn. Ik speel al sinds er enkel sandbox mode was.

Redelijk basis stuff ze, ik ben er geen held in. Grootste accomplishment was een ruimtestation bouwen rond minmus en dan een shuttle met piloten heen en weer om science en andere crap uit te halen. Wat rovers neerdroppen etc. Bemande maanvluchten etc, alla apollo style zijn niet echt een uitdaging meer, dat is redelijk routine nu. Of 'docking', ik was blij toen ik dat geleerd had.

Ik wil wel helpen waar ik kan, ook al zijn er veel goeie tutorials te vinden online. Zoek zeker het kanaal van scott manley is op, die doet uitstekende video's rond allerlei fun kerbal dingen.

En download flight engineer, das een mod waarmee ge instant kunt kijken hoeveel 'draagkracht' uw gebouwde raket heeft, spaart u de moeite steeds te moeten beginnen en halverweg door te hebben dat ge toch niet genoeg brandstof op zak hebt.
31/07/14 18:38
Hehe

Heb het nog niet gespeeld, maar lijkt me wel cool!
31/07/14 18:53
Pijlbord, dan staat ge al een stuk verder dan ik, ben net in baan rond aarde geraakt (1 rotatie, hoera!). Hoe belangrijk is het stuurwerk voor bv stabiele orbit of afreizen naar de maan etc. Ik krijg zo niet direct veel voeling met die controls en de uitlezingen die je kan/moet doen en hoe je daar nuttige informatie uithaalt. Toegegeven, ik zit echt nog in een test- en prutsfase. Had een beetje gehoopt dat het zichzelf ging uitwijzen.

In hoeveer kunt ge het allemaal zelf uitvinden hoe dingen moeten of is het aan te raden om tutorials enzo te volgen, gezien de aard van het spel wil ik wel gerust geloven dat ge veel dingen niet uit u eige gaat kunnen vinden..

nakkeskud, tot hiertoe lijkt het idd nog plezant, heb het zelf gekozen als spel voor op laptop tegen verveling, maar tis op de moment echt veel prutsen :D
31/07/14 19:00
instatgoogle!

klinkt wel ziek moeilijk. dank.
31/07/14 19:00
pijlbord
Ik veronderstel dat ge nog helemaal in het begin zit en dus redelijk lompe raketten hebt. Met genoeg science kunt ge een sas-module kopen en nog wat andere dingen waar ik nu de naam van vergeten ben (onder de tab controls, geloof ik), die maken dat het sturen veel gemakkelijker wordt. Soort van gyroscopensysteem, of van die hele RCS trusters.

Stabiele orbit krijgen is eigenlijk het moeilijkste in het begin. Eens ge in de ruimte zit hebt ge veel minder stuwkracht nodig dus is het makkelijker om bepaalde dingen (zoals naar de maan gaan) uit te voeren.

Waar ik zeker over zou bijlezen (kijken): De basic flight tutorials van scott manley, en dan de advanced edition, daar staan veel goeit tips in. En dan is opzoeken over hoe science op dit moment precies werkt, want dat is ook niet helemaal duidelijk in het begin.

Veel is gewoon uitproberen hoor, leren wat voor raketten en vormen wel of niet werken.

Oh, en leren werken met de navbal en navigation nodes, als ge dat nog niet kent, superbelangrijk om goeie manoeuvres te maken.
31/07/14 19:08
voor de basis elementen kan je toch best een paar youtube video's bekijken. Zoals het plannen van traject veranderingen, of hoe je 2 ruimtetuigen bij elkaar moet krijgen om te docken bv. Vanaf je die logica snapt gaat het daarna wel vanzelf en kan je daar allerlei varianten op maken.

Wat algemene tips om dingen in een orbit te krijgen:

- ga in het begin niet sneller dan pakweg 200m/s. Anders verspil je te veel energie in het doorbreken van de luchtweerstand, en dat is energie die je later nodig hebt om de zwaartekracht tegen te gaan. Beter wat trager naar boven zodat je ook zuiniger bent.

- zorg ervoor dat iedere stage in staat is om je raket te blijven versnellen. Stel dat je je eerste stage op maximale snelheid je op 300 m/s brengt, je dropte die stage omdat ze leeg is en bij je volgende stage zakt je snelheid eerst tot 250 m/s ... dan is ze niet efficient genoeg. Herbouw je raket zodat je 2e stage sowieso 300 m/s aankan en van daaruit kan versnellen. Als je bij het verticaal opstijgen niet kan blijven versnellen dan ben je fout bezig.

- buig op tijd af bij een verticale lancering, want uiteindelijk moet je een grote horizontale snelheid bekomen als je een stabiele baan wil hebben. Je moet eerst ook niet mikken op een hoogtepunt dat boven de 70km(ruimtegrens) ligt. Mik gerust met een schuine baan op 50km en zorg dat je snelheid groot genoeg is om dat hoogtepunt iedere keer voor je uit te 'duwen'. Tegen dat je genoeg horizontale snelheid hebt om effectief een orbit te bekomen, is dat hoogtepunt al een stuk boven de 70km uit gekomen. Dan moet je enkel nog een klein beetje blijven versnellen om je laagtepunt aan de andere kant van de orbit boven de 70km uit te duwen.

- maak genoeg fuellines tussen diverse delen en zorg dat er altijd maar één deel fueltanks is dat tegelijk leegloopt. Als je een lege stage dropt en de volgende stage is al half leeg omdat er daar ook een raketmotor actief is maar geen constante fuel binnenkrijgt via een lagere stage, dan is ze niet efficient genoeg. Anderzijds moet je er ook voor zorgen dat iedere raketmotor met een vrije onderkant effectief kan werken, ook als het een hogere stage is. Anders is het gewoon dood gewicht dat niks bijdraagt op dat moment. Enige uitzonderingen hierop zijn bv nucleare engines die in atmosfeer niet efficient genoeg zijn en die je best pas vanaf een bepaalde hoogte activeert en niet vroeger.
31/07/14 19:14
pijlbord
Voor uw laatste twee tips zal hij toch wat video's moeten bekijken denk ik. Ik weet waar ge het over hebt maar toen ik twee uur bezig was zou ik totaal niet doorhebben wat ge wilt zeggen.

31/07/14 19:27
Dat van die orbit snap ik wel ongeveer, ben gelijkaardig zo de wereld rondgeraakt, maar had te weinig brandstof over en elke kleine aanpassing gaf ofwel landing op aarde, of héél lange trip richting nergens. Zal seffes eens zien wat het geeft alsk begin stage verklein (om snelheid onder 200 te houden) zien wat dat geeft.

Kan het zijn dat uw eerste bemande module al voorzien is van sas? Lijkt alsof ik toch al kan aanzetten en zorgt voor stabieler pad. Is het mogelijk om met sas constant op in stabiele baan te raken? Mij lijkt het alsof die per stage opnieuw zijn coordinaten aanpast.

31/07/14 19:36
pijlbord
Ge moet niet perse een kleinere stage ontwerpen (alhoewel uw stage eigenlijk best zo klein mogelijk is als nodig om boven te raken, teveel gewicht is ja, teveel gewicht he..). Maar soms is 't beter uw throttle gewoon halfweg of drievierde te zeggen ipv helemaal open.

Basis raket om boven te raken: uw bemanningskoepel, daaronder een kleien fuel tank met een lichte motor (een lv909 ofzoiets), dan zo'n ding dat alles ontkoppelt, daaronder een iets grotere fueltank met een iets grotere motor. En dan daarrond wat solid fuel boosters of eventueel ook liquid fuel tanks met motoren en fuel lines volgens het systeem van ypsilon hierboven. (dus fuel lines van buiten naar binnen, zoek het op, het is heel logisch als ge het ziet). Uiteraard ervoor zorgen dat alles wat leeg is ge ook kunt afkoppelen.

En dan nog wat electronica en parachutes blblabla, en dat zou genoeg moeten zijn om boven te raken.

Dit dus.

Edit: oops, ik heb een oud filmpje gelinkt, volg gewoon de link die hij zelf al geeft in 't filmpje.
31/07/14 19:38
quote door

Kan het zijn dat uw eerste bemande module al voorzien is van sas? Lijkt alsof ik toch al kan aanzetten en zorgt voor stabieler pad. Is het mogelijk om met sas constant op in stabiele baan te raken? Mij lijkt het alsof die per stage opnieuw zijn coordinaten aanpast.



een capsule heeft op zich al een SAS ja. Dat is goed genoeg voor kleine stages die enkel in orbit moeten, of voor maanlanders. Pas bij grotere raketten heb je een SAS nodig om te zorgen dat het ding ook effectief wat beweegt wanneer het moet. Zo'n aparte SAS kan je dus gerust in je voorlaatste stage zetten.

Een SAS gaat je echter niet helpen om een stabiele baan te bekomen of te behouden. Daarvoor moet je echt manouvers uitvoeren, en op de juiste manier en moment versnellen of vertragen. Een SAS zorgt ervoor dat je ruimteschip makkelijker wendbaar is zodat je vlotter in de juiste richting kan versnellen, meer niet.
31/07/14 21:43
cloud9
Dit ziet er wel vet uit :o maar is het 25 euro waard haha? :D
31/07/14 21:46
pijlbord
quote door
Dit ziet er wel vet uit :o maar is het 25 euro waard haha? :D


In zijn huidige staat al: Ja! En dan zitten ze nog maar aan versie 0.24 ofzo geloof ik.

Overigens is Kerbal zeer regelmatig on sale op steam, dus als ge geduld hebt kunt ge het ook voor 12 of 8 euro aanschaffen.
31/07/14 22:40
cloud9
quote door


In zijn huidige staat al: Ja! En dan zitten ze nog maar aan versie 0.24 ofzo geloof ik.

Overigens is Kerbal zeer regelmatig on sale op steam, dus als ge geduld hebt kunt ge het ook voor 12 of 8 euro aanschaffen.


wishlist it is! ben eens met die demo aant prullen geweest, maar mn raket is stuurloos op een bepaalde hoogte haha :p
31/07/14 23:22
quote door
Hehe

Heb het nog niet gespeeld, maar lijkt me wel cool!


high five!

Kerbal is voor mij zoiets als Path of Exile. ziet er suuuper cool uit, maar das zo'n overload aan design dat ik moet in elkaar zien te flatsen, dat ik er gewoon nooit in mijn leven aan ga beginnen. Vertaal: Ik ben dom :( .
31/07/14 23:40
pijlbord
quote door
Dat van die orbit snap ik wel ongeveer, ben gelijkaardig zo de wereld rondgeraakt, maar had te weinig brandstof over en elke kleine aanpassing gaf ofwel landing op aarde, of héél lange trip richting nergens. Zal seffes eens zien wat het geeft alsk begin stage verklein (om snelheid onder 200 te houden) zien wat dat geeft.



Weet ge hoe ge met de navball moet werken? en maneuvre nodes? Dat is dé manier om op de juiste manier gas te geven en al die rommel. Nu doet ge het klinken alsof ge maar random gas geeft ergens en dan snap ik heel goed dat ge als een baksteen terug op aarde dropt:p
Met maneuvre nodes krijgt ge een soort kruisje op uw navball en een soort aftelmechanisme dat u vertelt hoeveel snelheid ge nog moet bijmaken (of verminderen) om exact daar uit te komen waar ge wilt. of, om bijvoorbeeld een stabiele rotatie rond Kerbal te krijgen.
01/08/14 14:09
DukeNukem
KSP is awesome.
01/08/14 14:40
Navball begon ik een beetje door te hebben, maar die nodes had ik nog niet gezien. Het helpt ookwel massa's om de controls aan te passen :D Youtube link/flmke was wel handig allensinds!
01/08/14 15:12
quote door
Vertaal: Ik ben dom :( .

Heeft niets met dom zijn te maken hoor. In het begin voel je je zo, maar eenmaal je de truuk door hebt wordt 't awesome. Designs komen dan vanzelf en is zeker half de pret die je eruit haalt.

Tips:
-leer denken in orbits en leer hoe je die manipuleert. Quasi alles wat je gaat doen werkt volgens dezelfde principes.
-neem niet teveel hooi op je vork, probeer niet in één keer na je eerste succesvolle orbit een Munlanding te doen. Begin met een munar fly-by en doe je eerste landing op Minmus (stukken makkelijker en een goede oefening op landingen in het algemeen)
-mods : installeer gerust enkele basismods die het spel verrijken. FAR (of NEAR als je problemen hebt met vliegtuigen), KW rocketry, Deadly Reentry, zijn allemaal de moeite waard. FAR zorgt er bijvoorbeeld voor dat gestroomlijnde raketten maken beloond wordt.

Ikzelf heb niet zoveel meer gespeeld sinds 0.24 uit is omdat ik wacht op enkele modupdates om een nieuwe career mode te beginnen. Wel heb ik een Apollo replica gemaakt en ben ik bezig met de principes van SSTO (single stage to orbit) te doorgronden. Ik moet ook nog verdere planeten gaan verkennen, heb enkel nog maar probes op Eve & Duna kunnen landen...
01/08/14 15:32
pijlbord
SSTO is echt mijn nemesis. Ik suck in die ontwerpen.