Als beginner eerste stappen zetten in de Cryptocurrency wereld

22/12/17 11:18
DreamersCircus
En goud en zilver (en diamant en weet ik veel wat) hebben ook meer waarde omdat ze 'zeldzamer' zijn en dus minder makkelijker te verkrijgen (minder potentieel aanbod) toch?

22/12/17 11:44
Ik lees nu in de mainsteam media dat de bitcoin vandaag meer dan 20% gezakt zou zijn. Kan ik hier een reactie op krijgen van de insiders?
22/12/17 12:01
quote door

Klopt, vroege gebruikers hebben zeker een groot voordeel.

Anderzijds: duizenden jaren geleden, toen goud en zilver gebruikt begon te worden voor het maken van munten, waren de steden/koningen/clanleiders die toevallig een goud of zilvermijn in hun territorium hadden, ook enorm in het voordeel. Die hebben het gebruik van gouden en zilveren munten uiteraard ook serieus zitten pushen. Ten nadele van de volkeren die bv schelpjes of kralen gebruikten als betaalmiddel.

Dus op zich is het systeem nog wel hetzelfde.

Goud is praktisch omdat het niet roest, corrodeert of oxideert. Het is niet belachelijk moeilijk om te mijnen of smelten en vooral: het is schaars, maar niet te schaars (zoals bijvoorbeeld platinum of titanium).
22/12/17 13:11
quote door

Goud is praktisch omdat het niet roest, corrodeert of oxideert. Het is niet belachelijk moeilijk om te mijnen of smelten en vooral: het is schaars, maar niet te schaars (zoals bijvoorbeeld platinum of titanium).

Ja, dat zijn allerlei materiële eigenschappen die zeker verklaren waarom goud in diverse beschavingen een betaalmiddel werd, in tegenstelling tot schelpjes of kralen.

Maar de waarde die het als betaalmiddel heeft, heeft het enkel maar omdat wij als maatschappij dat toekennen aan dat stuk metaal.
22/12/17 13:14
quote door

En goud en zilver (en diamant en weet ik veel wat) hebben ook meer waarde omdat ze 'zeldzamer' zijn en dus minder makkelijker te verkrijgen (minder potentieel aanbod) toch?

Bitcoin, en de meeste varianten daarop, hebben een ingebouwde kunstmatige zeldzaamheid. Van bitcoin is perfect te berekenen hoe zeldzaam het nu is, of de komende 10 of 20 jaar. Gewoon omdat er maar een maximum aantal kan bestaan. Van goud en zilver is er uiteraard wel een goede inschatting te maken van hoeveel er de komende decennia nog gevonden kan worden, maar hoeveel dat exact is dat weet niemand. Dat lijkt me juist een klein nadeel.
22/12/17 13:17
quote door

Ik lees nu in de mainsteam media dat de bitcoin vandaag meer dan 20% gezakt zou zijn. Kan ik hier een reactie op krijgen van de insiders?

Klopt, vandaag ging het wat naar beneden. In absolute cijfers was het redelijk hard, in relatieve cijfers was het volgens mij niet erger dan wat er de voorbije jaren af en toe al gebeurde. Het gaat omhoog en het gaat omlaag.

Daarom is het de truc om een beetje defensief te investeren en je waarde te verspreiden over diverse soorten cryptocoins. Mensen die in aandelen of 'gewone' munten investeren, die zullen allicht dezelfde strategiën toepassen binnen hun domein.
22/12/17 13:24
quote door

Klopt, vandaag ging het wat naar beneden. In absolute cijfers was het redelijk hard, in relatieve cijfers was het volgens mij niet erger dan wat er de voorbije jaren af en toe al gebeurde. Het gaat omhoog en het gaat omlaag.

Daarom is het de truc om een beetje defensief te investeren en je waarde te verspreiden over diverse soorten cryptocoins. Mensen die in aandelen of 'gewone' munten investeren, die zullen allicht dezelfde strategiën toepassen binnen hun domein.

Allicht, maar 20% op 1 dag is nu toch wel heel extreem, niet? Of is het al erger geweest?

En wat is de raad nu, bijkopen nu hij gezakt is?
22/12/17 13:53
ja, kort samengevat: buy low, sell high :)

Je weet natuurlijk nooit wat echt het ideale moment is om te kopen of te verkopen, maar dat is niet erg. Dat moet niet perfect zijn, zolang je maar verkoopt op een hogere prijs dan je inkoopt. Of zolang de uiteindelijke gebruikswaarde hoger is dan wanneer je inkocht.
22/12/17 14:01
Ik ben eens wat gaan opzoeken, blijkbaar zou het sinds een ruling eerder deze maand toch ook als divers inkomen (33%) belast worden?

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/document.do?method=view&id=6f2cb67c-4015-40fb-9d45-e54420e507b0&caller=1#findHighlighted
22/12/17 17:21
Listened to Schaduwland. Now I'm rich. Just sayin
22/12/17 17:30
quote door

Bitcoin zijn zeldzamer. Also diamanten zijn niet schaars.
22/12/17 17:32
quote door

Ik ben eens wat gaan opzoeken, blijkbaar zou het sinds een ruling eerder deze maand toch ook als divers inkomen (33%) belast worden?

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/document.do?method=view&id=6f2cb67c-4015-40fb-9d45-e54420e507b0&caller=1#findHighlighted

Yup maar das een ruling en geen beleid. Technisch gezien moet ge het niet eens aangeven. Als ge uw winsten lang genoeg niet uitkeert, kunt ge het ook verpakken als investeren als een goed huisvader.
22/12/17 17:33
quote door

Allicht, maar 20% op 1 dag is nu toch wel heel extreem, niet? Of is het al erger geweest?

En wat is de raad nu, bijkopen nu hij gezakt is?

Het is idd al erger geweest. En das goei nieuws btw. Ik doe mijzelf voor Kerst een paar goedkope bitcoin cadeau :)
22/12/17 18:31
quote door

Yup maar das een ruling en geen beleid. Technisch gezien moet ge het niet eens aangeven. Als ge uw winsten lang genoeg niet uitkeert, kunt ge het ook verpakken als investeren als een goed huisvader.

Maar die ruling zegt nu net dat het speculatieve element van Bitcoin ervoor zorgt dat ge het niet moogt verpakken als "goede huisvader." Allez ja, bij 1 transactie per jaar misschien. Omgekeerd kan het blijkbaar ook als beroepsinkomsten (50%) gekwalificeerd worden als het over echt grote bedragen gaat.
23/12/17 09:55
quote door

Maar die ruling zegt nu net dat het speculatieve element van Bitcoin ervoor zorgt dat ge het niet moogt verpakken als "goede huisvader." Allez ja, bij 1 transactie per jaar misschien. Omgekeerd kan het blijkbaar ook als beroepsinkomsten (50%) gekwalificeerd worden als het over echt grote bedragen gaat.

De frequentie van winstrealisatie is wat bepaald of het gaat over speculeren of investeren. En aangezien crypto traders hun winstrealisatie op het trading platform kunnen laten staan, of omzetten in cc die ze bewaren in hun wallet, kan dit niet herkent worden als speculatie.

Ik heb bvb mijn originele investering *2 al terug eruit gehaald en ben deze nu gradueel aan het innen en omzetten in goud en zilver. Alle andere winsten laat ik ofwel in Fiat ofwel in crypto staan in wallets en trading platformen om te herinvesteren.
23/12/17 12:00
quote door

De frequentie van winstrealisatie is wat bepaald of het gaat over speculeren of investeren. En aangezien crypto traders hun winstrealisatie op het trading platform kunnen laten staan, of omzetten in cc die ze bewaren in hun wallet, kan dit niet herkent worden als speculatie.

Ik heb bvb mijn originele investering *2 al terug eruit gehaald en ben deze nu gradueel aan het innen en omzetten in goud en zilver. Alle andere winsten laat ik ofwel in Fiat ofwel in crypto staan in wallets en trading platformen om te herinvesteren.

Uw winst is (fiscaal) toch al gerealiseerd bij de verkoop? Of ge het laat staan of omzet in cash, goud of zilver maakt op zich toch niet uit?
24/12/17 13:46
Dunno maar ik werk nu tussen de IT-nerds en letterlijk iedereen daar is bezig met cryptocurrency. Ripple is all the rage. Er zijn letterlijk collega's die hun huis hebben afbetaald met de winst die ze gemaakt hebben. Ga me daar toch es in laten begeleiden door die mannen en zelf wat investeren. Uiteraard wel alleen playmoney dat ik kan verliezen, for now is dat gewoon nog een soort spelleke waar ge weinig praktische dingen mee kunt, maar ben heel benieuwd hoe cryptocurrency gaat evolueren.
26/12/17 13:08
Kom er gerust bij in het kanaal, Nathalie.
We kunnen u altijd zeggen wat de veiligste en beste aankopen zijn van het moment (en dat is momenteel niet de overprijsde Ripple.)
26/12/17 16:26
Mensen die nu instappen zijn er imo nog op tijd bij. Zoveel mooie "penny" coins die beschikbaar zijn.

Momenteel beschik ik over:

- LTC
- IOTA
- XVG
- ADA
- TRX

Het enige dat je eigenlijk moet doet is aankopen en wachten (ook in de duistere tijden van -30%) en hopen dat de bubble niet barst.

Technisch gezien is het ook vrij van belastingen, hoeft niet eens aangegeven te worden op de belastingbrief. Maar als er ineens 100k op de rekening bij komt denk ik toch dat ge een uitleg moogt gaan geven hetgeen eigenlijk ook geen probleem is als ge geen daytrader zijt.
26/12/17 17:02
quote door

Technisch gezien is het ook vrij van belastingen, hoeft niet eens aangegeven te worden op de belastingbrief. Maar als er ineens 100k op de rekening bij komt denk ik toch dat ge een uitleg moogt gaan geven hetgeen eigenlijk ook geen probleem is als ge geen daytrader zijt.

Zie de recente beslissing die ik hierboven gelinkt heb. Er zijn 3 opties:
- Ge komt eenmalig in het bezit van cryptos en ge verkoopt die met meerwaarde. Hierop betaalt ge geen belastingen.
- Ge koopt en verkoopt enkele keren per jaar, door het speculatieve karakter wordt dit een diverse inkomst, dus ge moet dat ook wel in dat vakske invullen. Dit wordt aan 33% belast.
- Ge doet aan daytrading of werkt met zo'n grote bedragen dat het niet meer als normaal vermogen aanzien wordt, dan wordt het een beroepsinkomst en wordt het aan 50% belast.

Dus naar mijn mening vallen de meeste Noxanen die hier gepost hebben onder de tweede optie.