Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Horeca uitbaten help. : 33 reacties (1/2) [Werk]

Horeca uitbaten help.

02/05/18 13:03
Hallo wereld.

Ik ga een bar uitbaten. Whoow.
Nu is het zo dat ik een paar irrelevante dingen mis, zoals daar zijn: bedrijfsbeheer, ervaring in de horeca, ervaring met boekhouding, kook skills etc.

Ni belangrijk.
Al de voorbereidingen lijken te lukken. Alleen een brouwer vastkrijgen en mn tapas menu uitrekenen schijnt moelijk.
Het is namelijk in zuid spanje. hier krijg je gratis tapa bij j drinken. Ik moet dus goed rekenen dat de aankoopprijs van de pint en de aankoopprijs van de tapa dik onder de verkoopsprijs zit.

1.Maar ik begrijp niet hoe ik de kost van een tapa kan berkenen op voorhand. Moet ik nu in mn kutkeuken thuis een halve kilo van alle eten maken om te checken hoeveel gram sla ge op een bordje legt? Hoe kunt ge die kostprijs berkenen? Hoeveel gram kaas legt ge op een stukske brood?

2.Verder begin ik waarschijnlijk met een 1000tal euro aan drank in het zwart. Die krijg in namelijk van de overname Maar daar is dus geen factuur van = geen btw uitgaven die in kan aangeven. Hoe doe ik dat? Begin in pas papieren door te sturen naar de boekhouder als die drank verkoaacht is en ik een nieuwe oficiële levering vraag aan de brouwer? Of geef ik de verkoop wel door aan de boekhouder? Of how houdt ge twee kassas bij?

Ik wou eens horen of hier geen (ervarings)deskundigen zitten die me kunnen zeggen hoe dat normaal gezien gebeurt.


Gratis pintjes voor iedereen die helpt. :)
02/05/18 13:25
Kunt ge niet bij de concurrentie gaan kijken hoeveel zij vragen voor hun pint + tapa?
02/05/18 13:29
uiteraard. Mwer dan 2.5 euro kan ik niet vragen. Maar dan moet ik nog steeds kijken dat ik nirt meer dan 30 cent ofzo uitgeef aan tapa...

Sla 1.5/ krop of 2.55/ 400 gram veldsla.

Hoeveel ia da per tapa? Een 10e van een krop? 5 gram veldsla?
02/05/18 13:33
1. Ja, dat kunt ge doen. En dat zou ik waarschijnlijk ook doen om een beter idee daarvan te hebben. Ofwel gokt ge, en kijkt ge achteraf hoeveel inkomsten of verlies ge maakt en past ge dat dan aan. :p Of ge vraagt aan de concurrentie en dan hoopt ge dat die u een eerlijk antwoord geven.

2. Lijkt mij een vraag die enkel uw boekhouder, met kennis van de spaanse wetten en weet wat al dan niet aanvaardbaar is met dingen in het zwart doen daar, fatsoenlijk kan beantwoorden.
02/05/18 13:48
(alles uit Belgische ervaring, geen idee hoe het in Spanje werkt)


1) Een beetje schatten en bijsturen eens ge gestart zijt, lijkt mij het beste om te beginnen. Maar het is wel belangrijk. Deel van uw job is opvolgen waar uw marges liggen. Als ge geen personeel hebt, zoudt ge toch een marge van minstens 2,5 moeten halen. Nu ja, in België. Ik vermoed dat ge in Spanje wel iets lager kunt gaan.

2) Beginnen met uwe eerste voorraad in het zwart aan te kopen, lijkt mij niet echt de ideale start. Afhankelijk van wat voor boekhouder je hebt, kan je er mss al meteen een nieuwe gaan zoeken. Sommige boekhouders hechten meer belang aan hun reputatie dan aan 1 klantje dat ze kwijt zijn. Dus hoor eerst of uw boekhouder wel mee wil in dat verhaal en laat hem het dan oplossen. Vraag is ook wat je gaat doen als je controle krijgt en ge zijt drank aan het verkopen waar ge geen factuur en leveringsbonnen van hebt.
02/05/18 14:44
DreamersCircus
Ik zou voor uw eerste vraag eigenlijk gewoon even een schatting maken van:

1) de kostprijs van uw drank
2) de verkoopprijs van uw drank
3) het aantal porties da ge op een gemiddelde dag zou serveren

En dan op basis daarvan (2 - 1) * 3 hebt ge een 'budget' da ge kunt spenderen aan ingrediënten voor uwe tapas. let wel, dat is dan het maximum en daar moet ge eigenlijk nog dingen zoals vaste kosten (elektriciteit, loon...) nog vanaf ma voor een eerste prijsschatting te maken lijkt het me wel handig om zo een 'voorraadje' ingrediënten te hebben om wat te kunnen schatten. Merkt ge dat ge teveel hebt, zoveel te beter want dan moet ge volgende keer minder kopen eh :) (of kunde uw porties ietske groter maken), hebde te weinig dan gaat ge in de problemen komen als ge uw vaste kosten nog wilt kunnen dekken :p --> kleinere porties of hogere verkoopprijs...

Voor uw tweede vraag, geen idee eigenlijk, ligt er da ni aan of ge eigenaar of uitbater bent? Als uitbater zou ge met zo'n vraag bij de eigenaar terecht kunnen aangezien ge dan de eind'balans' van de vorige uitbater kunt gebruiken als start (voor uwe btw enzo)?

02/05/18 21:58
XBMC
Ik ga efkes de papa citeren die 30 jaar groothandel horecamateriaal heeft geleid: wie nu nog een bar begint, is achterlijk. 9/10 kans dat ge in het eerste jaar failliet gaat.
03/05/18 15:40
quote door

1.Maar ik begrijp niet hoe ik de kost van een tapa kan berkenen op voorhand. Moet ik nu in mn kutkeuken thuis een halve kilo van alle eten maken om te checken hoeveel gram sla ge op een bordje legt? Hoe kunt ge die kostprijs berkenen? Hoeveel gram kaas legt ge op een stukske brood?

Ja, das hoe ge dat doet, en dan schaalt ge da op wiskundig maar zonder het ne keer te maken zelfs al ist maar 1 portie kunt ge da ni weten, enigste manier om alle verdoke kosten te vinden.
quote door

2.Verder begin ik waarschijnlijk met een 1000tal euro aan drank in het zwart. Die krijg in namelijk van de overname Maar daar is dus geen factuur van = geen btw uitgaven die in kan aangeven. Hoe doe ik dat? Begin in pas papieren door te sturen naar de boekhouder als die drank verkoaacht is en ik een nieuwe oficiële levering vraag aan de brouwer? Of geef ik de verkoop wel door aan de boekhouder? Of how houdt ge twee kassas bij?

Niet, ge mixt die drank in met u gewone stock met mondjesmaat en ge fixt u stock op de boeken met 'verloren stock' of personeelsvoordelen.

quote door

Gratis pintjes voor iedereen die helpt. :)

Zo zult ge ni rendabel draaien

quote door

Ik ga efkes de papa citeren die 30 jaar groothandel horecamateriaal heeft geleid: wie nu nog een bar begint, is achterlijk. 9/10 kans dat ge in het eerste jaar failliet gaat.


Truth
04/05/18 11:33
uw papa is zelf achterlijkmimimi. We hebben (hadden) het hier over een investering van 2 weken stock. Ik denk dat het landschp hier toch wa anders is.

Anyhow de stock (en heel de deal) is niet doorgegaan. Terug naar het ander pand. Kan ik verbouwen terwijl ik bereken hoeveel gram tsatsiki aanvaardbaar is.


GOOOOOO
04/05/18 13:27
Ik sta er beetje van te kijken dat je een horecazaak begint en totaal niets weet van de zakelijke of zelfs culinaire kant :/
04/05/18 13:44
Het getuigt van goede moed, het leven is aan de durvers, niet aan de twijfelaars.
04/05/18 13:51
quote door

Het getuigt van goede moed, het leven is aan de durvers, niet aan de twijfelaars.


Persoonlijk gok ik op een faillissement binnen het jaar, maar positief blijven is ook belangijk :)
05/05/18 03:36
niks geloven wat een rijksambtenaar zegt is mijn mening.
05/05/18 09:44
En niets geloven van wat een junkie zegt is mijn mening, maar dat is net het leuke aan Noxa: zoveel mensen met verschillende levensstijlen en verschillende meningen.
05/05/18 12:15
Junkies > ambtenaren, sowieso.
05/05/18 14:37
quote door

Junkies > ambtenaren, sowieso.


Junkie ambtenaren mogen er ook wel zijn.
05/05/18 17:55
Zou wel verklaren waarom die dan GEEN KNIJT doen.
06/05/18 02:29
quote door

En niets geloven van wat een junkie zegt is mijn mening, maar dat is net het leuke aan Noxa: zoveel mensen met verschillende levensstijlen en verschillende meningen.


zou gij zelfs een junkie herkennen als em in uw been beet tho? ge lijkt mij héél wereldvreemd, maar dat is normaal als je een rijksambtenaar bent ofc.
06/05/18 02:30
quote door

Zou wel verklaren waarom die dan GEEN KNIJT doen.


Kheb helaas voor de overheid gewerkt & de reden dat ze niks doen is helaas niet omdat ze aan de drugs zitten. Jammer tho.
06/05/18 16:22
batsen
quote door

En niets geloven van wat een junkie zegt is mijn mening, maar dat is net het leuke aan Noxa: zoveel mensen met verschillende levensstijlen en verschillende meningen.


Oooo beernnnnn