Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Goeie apps om gitaar/piano lessen te nemen? : 37 reacties (1/2) [Muziek]

Goeie apps om gitaar/piano lessen te nemen?

21/01/16 18:24
AwesomeLand


Ik ga volgend jaar eindelijk naar een muziekschool gaan na een leven van autodidactiek.

Nu vroeg ik me af, gezien het overaanbod aan apps en boeken en noem maar op:

Wie is hier ook (semi-)autodidactisch, of wie gebruikt hier welke apps of boeken, of wie heeft er een goeie methode, om lessen op je eigen houtje te volgen van thuis uit?

Ik zou graag al een head start nemen namelijk zodat ik ingespeeld ben, tegen dat ik er aan moet beginnen.

Het gaat dan over gitaar (klassiek) en piano (ook klassiek, maar ook interesse in jazz) en notenleer.


Zelf ben ik in de bib eens diene gitaar voor dummies gaan halen maar eigenlijk schoot ik daar nie mee op omdat het mij niet echt aanmoedigde om dienen boek open te doen, dus ik zoek iets interactievers dan dat, dat ik echter wel gewoon eender welk moment van de dag kan aanspreken...

Tot hiertoe heb ik alles wat leren naspelen en zo via ultimate-guitar, die bieden ook een app aan maar ik weet dus nooit op voorhand of dat een goed plan is, ik heb ook nooit hun pro aanbod genomen of niks, want dat is vaak een bodemloze put waar ge maar geld in knalt.

Daarom dat ik ook les zou gaan nemen volgend jaar, dan betaalt ge ook maar heb ge de zekerheid van elke week uw progressie te toetsen en uw mindere punten weg te vijlen.

Alleen balen dat dat pas vanaf september kan en ik die beslissing nam in december.

21/01/16 18:43
ik ben grotendeels autodidact (op gitaar)
ik moet zeggen dat mijn kunsten enorm vooruitgegaan zijn op het moment dat ik zelfstandig op gehoor liedjes ben beginnen naspelen, ipv tabs of akkoorden op te zoeken (dat was destijds op basgitaar)
allez, wat akkoorden kende ik wel en zo dat uw 5e fret dezelfde noot als de volgende snaar is enal, ook

nu, notenleer etc zijn een ander paar mouwen, en ik heb 1 jaar klassieke gitaar gedaan en ik vond da echt geniaal eigenlijk, ik wil eigenlijk keigraag voort doen
meer inzicht in harmonie, muziekstructuren etc

nu goed, uiteindelijk komt het er op neer dat een instrument leren spelen, gewoonweg suckt. ge kunt het niet en 't is niet leuk tot ge het kunt
dus mijn grootste tip is gewoon doorbijten en het wordt vanzelf leuk!
21/01/16 18:45
Notenleer kunt ge gewoon vanuit een boek leren, als ge de basis al kent is dat toch al iets.
Toen ik nog veel gitaar speelde prulde ik altijd met Guitar Pro, ik vond dat wel fijn. Ge kon dan fijn liedjes naspelen, of zelf maken. Daar kunt ge eigenlijk ook voor een deel notenleer meer leren. Ik had ook "a modern method for guitar" daar heb ik ook wel veel uitgehaald.

Hoe ik dat vaak deed eigenlijk was mijn partituren ingeven op Guitar Pro. In 't begin als ge nog niet zeker zijt of ge iets wel juist speelt kunt ge dan zo toetsen hoe het eigenlijk moet klinken.


edit: nu heb ik wel terug zin om te spelen, maar de eelt is van mijn vingers verdwenen en da's zo pipi om dat opnieuw te kweken :D
21/01/16 19:26
Ik heb de eerste 5 jaar toen ik gitaar leerde spelen alles zelf gedaan en dat voornamelijk via tabs van ultimate-guitar. Jammer genoeg zit daar ook veel crap tussen. Als je klassiek gitaar en piano gaat spelen ga je vaak met bladmuziek werken en is notenleer dus wel noodzakelijk. In het begin vreselijk saai maar achteraf soms ook wel handig.

Voor gitaar zijn de lessen van Marty Schwartz wel handig, maar daar zit wel geen klassiek tussen.

Voor piano werk ik vaak via Piano Tutorial Easy. Ik ben bijvoorbeeld op de muziekschool momenteel iets van Bach aan het leren en vaak vind je op het YouTube kanaal van hun trage nagespeelde versies. Qua vingerzetting zijn die niet altijd even goed maar de noten zijn dan weer wel accuraat. Hier is een voorbeeldje van wat ik nu moet leren: Bach Invention 1
21/01/16 19:41
Ik heb ooit dit opgeslagen moest ik ineens zin hebben om een pianovirtuoos te worden.
21/01/16 22:45
Toen ik een jaar geleden begon heb ik dat youtubekanaal van Justinguitar ontdekt.
Ik was daar meteen weg van. Echt een goeie leraar. Dan meteen dat boek ook aangekocht van hem. Dat heeft een goeie basis gevormd voor mij.
Nu zoek ik tabs/akkoorden op (voor akoestisch, elektrisch & bas). Ik amuseer mij wel daarmee.
21/01/16 23:37
XBMC
Ik ben momenteel de Gandalf hierboven gitaarles aan het geven. Songsterr is een goeie app, valt te vergelijken met Powertab, Guitarpro en dergelijke. Youtube is ook handig om simpele akkoorden te leren. Toonaarden, schalen, .. er is zoveel om te beginnen maar ik zou gewoon een simpel liedje nemen dat ge graag hoort en dat proberen na te spelen.

Thinking out loud van Ed Sheeran is een heel goei om mee te beginnen vind ik. A-team ook.

Also, ik zag hier ergens die Martykerel van Youtube staan. Goed om mee te beginnen maar vertrouw ni 100 % op wat hij speelt.
22/01/16 09:39
Lol true. XBMC is de guitarfuckingmaster.

Goh, A team is wel simpel maar het strummingpatroon is een bitch. Als je dat onder de knie hebt is dat zalig.

Wat ook makkelijke liedjes zijn om te oefenen op je fingerpicking zijn 'Michel' van Anouk & 'Can't help falling in love' van den Elvis.
Vree simpel.
22/01/16 10:36
Haha ja, Michel van Anouk is echt zo 't eerste dat ge leert spelen he :D

Ik heb trouwens mijn eerste jaar gitaar klassiek gedaan, en da's prettig voor uw vingers (nylon snaren, hmm) maar ik heb daar héél goeie technieken geleerd ook. Ik heb daarna wel nooit 100% met een plectrum leren spelen, dus mijn solo's op elektrische gitaar daarna waren altijd een beetje Knopfleriaans (maar dan lijk.. slechter)
22/01/16 10:58
AwesomeLand
Ik heb een Spaanse gitaar eigenlijk maar dat zou normaal ideaal moeten zijn voor klassiek gitaar te leren

nummers en riffs die ik tot hiertoe speel zijn

things the grandchildren should know - eels
flume - bon iver (en ik kan heel die cd spelen uiteraard)
jealous guy - lennon maar mijn versie is roxy music
slow show - the national
lucky now - ryan adams
lonely boy - the black keys (intro/riff)
strange times - the black keys (intro/riff)
freedom - pharrell williams
lapdance - N*E*R*D*
intro van Game of Thrones
Darth Vader Theme van Star Wars
Solsbury Hill - Peter Gabriel

Ik zoek die dingen zelf wat op als ik iets leuk vind klinken en dan ga ik het na trachten te spelen

Nu kom ik een beetje op een moeilijk punt omdat ik met barré akkoorden niet zo vlot speel, maar dat zou gewoon veel oefening zijn, en ik denk als ik gewoon klassiek ga spelen dat ik zoiezo soepelere vingers ga kweken wat ik wel heel graag wil hebben, ik wil niet zo alles keigoed na kunnen spelen zonder zelf te kunnen improviseren.


22/01/16 11:00
josfindus
eum maar dat zijn nog maar een paar maand?
kunt ge niet beter beginnen met deftig notenlezen? vooral voor piano moet ge echt goe noten kunnen lezen, zowel in sol als in fa sleutel.
En leer welke snaren er op uw gitaar staan.
En de rest laat ge voor in de les aan uw leerkracht over.
Normaal als ge als niet-volwassenen naar de muziekschool gaat moet ge ook eerst 1jaar notenleer doen voor ge een instrument moogt spelen.
Als gij nu op uw eigen begint en ge zet bijv uw vingers fout, dan is dat moeilijk omdat er terug uit te krijgen dan het gewoon vanaf de eerste keer juist aan te leren.
Allé ge kunt op uw eigen een instrument leren spelen he, maar tis omdat ge int kort nog van plan zijt om muziekschool te doen.
Moest ge alles op uw eigen willen doen, youtube. Ik weet niet of daar voor piano handige filmpkes voor zijn. Maar ik gebruik dat vaak omdat ge dan kunt luisteren en de vingerzetting kunt zien.

Succes alvast, 2 instrumenten tegelijk, ge gaat hard mogen oefenen
22/01/16 11:04
Als ge een barré kunt op een klassieke gitaar kunt ge 't zeker op een elektrische :D
Vingerzetting is iets moeilijker omdat de hals wijder is, dus als ge daarna op een elektrische speelt hebt ge 't gevoel dat ge alles veel sneller kunt. Enfin, zo ging dat voor mij toch. Barré is gewoon oefenen en ineens lukt dat. Ik zou ook oefenen op snelle akkoordwissels en daar dan barrés tussen gooien (truc is gewoon echt hard te duwen).
En zie ook dat, wanneer ge begint met uw vingers te trainen op snelheid enzo dat ge uw pink niet vergeet he, in 't begin lijkt die niet belangrijk, maar als ge die verwaarloost komt dat later backfiren.

Als begint al maar met uw nagels te laten groeien aan uw rechterhand dan :D
22/01/16 11:11
AwesomeLand
Ik ken de snaren al van buiten, das nie moeilijk (een aap die geen bananen eet)
Notenleer ga ik les voor volgen want ik ben zo iemand die dat soort dingen niet op zijn eigen geleerd krijgt
Het is heel belangrijk het te krijgen, dat besef ik heel goed, maar net als een rijbewijstheorie bvb...
Mijn hoofd blokkeert daar echt op, dus ik heb zo een beetje de pressure nodig van in groep te zitten voor zoiets of les te krijgen, en dan ga ik dat leren, ik heb dat al jaren aangepakt en willen beginnen maar het gaat niet.

Ik let op mijn vingerzetting en houding en zo, daarmee ga ik ook naar een academie zodat ze mij dat nog specifieker aanleren, maar ik ga mijn gitaar nu niet opzij zetten tot september natuurlijk.

De academie heeft mij dit gestuurd:

Bij ons gaat het als volgt:

U volgt A.M.V. en samenzang (2u30 per week) en 1u gitaar (dit gedurende 3 jaar) = Lagere graad



Dan volgt u AMC, samenspel en gitaar (telkens 1uur per week) (ook gedurende 3 jaar) = middelbare graad



En dan volgt u gitaar en samenspel (ook gedurende drie jaar)= hogere graad


AMV doe je met de piano, als volwassene, omdat ze merken dat notenleer gewoon zonder instrument niet echt mensen aanspreekt, dus dat is handig want op een piano kan je heel makkelijk notenleer volgen heb ik al gemerkt (met de notenleer die ik al gehad heb)

3u per week vind ik echt zoveel niet, zeker omda je elke week vooruit gaat, muziek spelen vind ik echt maar pas interessant worden als je voelt dat je er beter in wordt elke keer opnieuw.

22/01/16 11:14
AwesomeLand
quote door

Als ge een barré kunt op een klassieke gitaar kunt ge 't zeker op een elektrische :D
Vingerzetting is iets moeilijker omdat de hals wijder is, dus als ge daarna op een elektrische speelt hebt ge 't gevoel dat ge alles veel sneller kunt. Enfin, zo ging dat voor mij toch. Barré is gewoon oefenen en ineens lukt dat. Ik zou ook oefenen op snelle akkoordwissels en daar dan barrés tussen gooien (truc is gewoon echt hard te duwen).
En zie ook dat, wanneer ge begint met uw vingers te trainen op snelheid enzo dat ge uw pink niet vergeet he, in 't begin lijkt die niet belangrijk, maar als ge die verwaarloost komt dat later backfiren.

Als begint al maar met uw nagels te laten groeien aan uw rechterhand dan :D


Dat is idd de raad die ik al meegekregen had. Ik oefen er elke dag op als ik tv kijk, tijdens de reclame, want ge moet da doseren en het zal altijd voelen alsof ge er niks mee vooruitgaat tot het plots keivlot ga.

22/01/16 20:28
Muziekschool is een grap. Als je degelijk gitaar wilt leren spelen moet je gewoon je akkoorden leren en dit blijven oefenen. Vraag een vriend en/of speel 1000 keer mee met video's op youtube. Fuck apps. Je moet alleen noten leren lezen als je professioneel muzikant wilt worden want als dat niet het geval is ga je het rap beu zijn. Ik speel al 12 jaar gitaar, heb op 3 plaatsen les gevolgd (ook piano en gitaar aan het conservatorium) en heb veel mensen leren kennen die het als een klus zagen na een tijd. Het is belangrijk je passie ervoor niet te verliezen en je te amuseren.
22/01/16 21:11
AwesomeLand
Door akkoorden te leren ga ik niet kunnen noten spelen op een gitaar, en gezien dat (en piano) een beetje het doel is en ik het zie als een vervollediging van m'n kennis (als je noten kan lezen ben je veel sneller weg met instrumenten en kan je veel beter in een band spelen, of dat dan professioneel is of niet) lijkt het mij zeker geen verspilde energie.

Maar het zal ook doorbijten zijn bij momenten, en serieus op mijn zenuwen werken met momenten, dat heb ik er voor over, ik wil niet dat het ophoudt bij alle akkoorden kunnen spelen gewoon en alle liedjes na kunnen spelen, ik wil op het gehoor kunnen naspelen of invallen en zelf dingen componeren.

Niet per sé klassieke stukken, maar met een paar jaar les (al is het maar de basis zes jaar) en mijn eigen creativiteit kom ik al een eind, me dunkt.

23/01/16 03:28
josfindus
haja maar moogt gij dan ineens EN piano EN gitaar doen.
Want ik heb ook heel dat traject gedaan en bij ons mocht ge altijd pas uw 2de instrument beginnen als ge aan de AMC middelbare graad begon.
En zeker voor instrumenten die snel vol zitten zoals gitaar en piano. Dan krijgt iedereen die dat als eerste intsrument heeft voorrang.
3u is niet overdreven he. maar als ge werkt en alleen woont zijt ge er toch veel tijd met kwijt. zeker als ge ook nog thuis oefen tijd mee rekent. maar als dat uw ding is zeker doen!
ik weet nog dat ik dat vroeger zelfs al veel vond toen ik nog naar school ging. Ik ben echt blij dat ik nu nog maar 1u theorie moet doen en 1u instrument en gene samenspel enzo. Alhoewel dat ik het orkest wel zalig vond. maar geen tijd voor ze
23/01/16 15:28
quote door

Door akkoorden te leren ga ik niet kunnen noten spelen op een gitaar, en gezien dat (en piano) een beetje het doel is en ik het zie als een vervollediging van m'n kennis (als je noten kan lezen ben je veel sneller weg met instrumenten en kan je veel beter in een band spelen, of dat dan professioneel is of niet) lijkt het mij zeker geen verspilde energie.

Maar het zal ook doorbijten zijn bij momenten, en serieus op mijn zenuwen werken met momenten, dat heb ik er voor over, ik wil niet dat het ophoudt bij alle akkoorden kunnen spelen gewoon en alle liedjes na kunnen spelen, ik wil op het gehoor kunnen naspelen of invallen en zelf dingen componeren.

Niet per sé klassieke stukken, maar met een paar jaar les (al is het maar de basis zes jaar) en mijn eigen creativiteit kom ik al een eind, me dunkt.




Trek uw plan, ik geef gewoon mijn mening.
25/01/16 02:38
Droomoog
quote door

Als ge een barré kunt op een klassieke gitaar kunt ge 't zeker op een elektrische :D
Vingerzetting is iets moeilijker omdat de hals wijder is, dus als ge daarna op een elektrische speelt hebt ge 't gevoel dat ge alles veel sneller kunt. Enfin, zo ging dat voor mij toch. Barré is gewoon oefenen en ineens lukt dat. Ik zou ook oefenen op snelle akkoordwissels en daar dan barrés tussen gooien (truc is gewoon echt hard te duwen).
En zie ook dat, wanneer ge begint met uw vingers te trainen op snelheid enzo dat ge uw pink niet vergeet he, in 't begin lijkt die niet belangrijk, maar als ge die verwaarloost komt dat later backfiren.

Als begint al maar met uw nagels te laten groeien aan uw rechterhand dan :D


gouden tip voor barré: het bovenste kootje van uw wijsvinger boven de hals laten uitkomen en de rest van uw vinger gebruiken om de snaren in te duwen.
25/01/16 06:22
Ahja, dat doe ik eigenlijk standaard, maar waarschijnlijk dat ik dat in 't begin ook niet deed. :D
Denk dat "duim in het midden van de achterkant van uw hals" ook nog een handige is. Eigenlijk sowieso, de techniek van hoe ge uw gitaar nu fatsoenlijk vastpakt is iets wat uw spel enorm kan makkelijker maken.
(kan ook zijn dat ik zo'n loser was die dat niet op haar eigen ontdekte)


Gisteren trouwens nog eens gitaar vastgepakt (na laaaaang) en gek hoe ge dat allemaal niet vergeet eigenlijk. Vingersnelheid is zo triest dat het eerder lijkt alsof ik reuma heb en pootjes doen pijn na 20 minuten spelen, maar het zit er toch nog ergens in. :D