Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Politieke correctheid in België : 130 reacties (2/7) [Actualiteit]

Politieke correctheid in België

30/11/13 12:08
MooPoint
quote door
Ik geef u groot gelijk. Ge moet een kat een kat blijven noemen.



mag ik een dom wijf dan ook een dom wijf noemen, of werkt het niet op die manier?
30/11/13 12:08
Zijde
Of ne gierige Jacob!!! En dan geven we hem ne gote neus en harige wenkbrauwen en grappige hoedjes.


Maar het gaat niet over joden hoor. Of over arabieren. Of aziaten. Ze lijken er gewoon op. Er is niks slecht aan. Als ge daar aanstoot aan neemt, zijt ge een pretbederver. Zo'n onschuldige traditie toch.
30/11/13 12:08
intothegreatunknown
quote door
basic tolerantie mag nog wel he.

Dit.

Als je zelf geen sinterklaas meer wilt 'vieren' en jouw kinderen ook niet omwille van het feit dat jij dat racistisch vindt, oké, doe dat dan niet meer. Maar waarom proberen om het te laten verbieden voor iedereen? Ook voor mensen die het wel nog leuk en niet-racistisch vinden?
30/11/13 12:09
VoMiCa
't is inderdaad zo dat het moeilijk is om te spreken van een Vlaamse of Belgische cultuur, maar wij hebben wel degelijk een katholieke achtergrond en bijgevolg ook een zekere eigenheid, daarom dat wij kerstmis 'vieren' en pasen en dat soort dingen. Elk volk/land heeft een zekere eigenheid en ik vind dat die moet behouden worden. Niet alleen principieel, maar ook zodat mensen zich met die eigenheid kunnen identificeren. Taal, bijvoorbeeld, is iets prachtig, juist omdat er zoveel talen zijn. Universele eenwording maakt alles gewoon grijs.

Maar daar draait mijn topic eigenlijk helemaal niet om. 't was eigenlijk totaal niet mijn bedoeling om hier een raciale kwestie van te maken. De dingen die ik opsomde waren gewoon voorbeelden om mijn punt duidelijk te maken, namelijk aantonen dat mensen alsmaar meer klagen om dingen die totaal niet schadelijk voor hen zijn. Sticks and stones, weetgewel.
30/11/13 12:38
Blinwar
Het is meeste is dan ook maar gezever uit de ivoren toren van de filosoferende opiniemaker en de chaosverzuchte sensatiekrant. Niet dat het zonder effect blijft, maar bastions als Zwarte Piet en De Kerstboom blijven onaantastbaar, wees gerust.

Ik begrijp u, ik heb ook wel problemen met die zoektocht naar politieke correctheid. Er wordt steeds het gevoel meegegeven van een ineenkrimping van de samenleving. Da mag nimeer / Weg dit, weg dat / Ge doet daar mensen pijn mee / ... Maar het zou net het tegenovergestelde moeten zijn. Mensen van allerlei culturen moeten naast elkaar leven en we moeten deze culturen net omarmen i.p.v. deze zoveel mogelijk weg te deemsteren.

Geen idee hoe dat nu allemaal gepland is, maar zoals er 's winters een kerstboom staat in Brussel, kan de stad misschien ook iets (mede)organiseren voor haar islamitische inwoners, zoals, bijvoorbeeld, iets rond Islamitisch nieuwjaar, geen idee.

Dat van die kluspoezen is dan weer iets anders, das dat op hol geslagen feminisme van de laatste jaren, waarin ook mannen daar uit een soort schuldgevoel uit de jaren stillekes aan meedoen.

Edit: Over de Zwarte Pieten-kwestie an sich: Niemand die daarmee vertrouwd is, bekijkt Zwarte Piet op een rascistische manier, dus, het is al zeker niet rascistisch. Dat dat zo bekeken wordt van buitenaf is een andere zaak. Maar ik begrijp die zaak ook niet zo goed. Als er in Botswana een traditie is met een oude zwarte man waarbij vrolijke jonge blanke mensen hem helpen om cadeaus te maken en uit te delen, is dat toch niet meer als een "Haha, wtf"?
30/11/13 13:29
quote door
Het valt mij op dat blanke middenklasse (meestal) mannen vaak klagen over "politieke correctheid" alsof het om verzuring gaat.
quote door

Ik begrijp u, ik heb ook wel problemen met die zoektocht naar politieke correctheid. Er wordt steeds het gevoel meegegeven van een ineenkrimping van de samenleving. Da mag nimeer / Weg dit, weg dat / Ge doet daar mensen pijn mee / ...


hehehe
30/11/13 13:34
pijlbord
quote door
Of we maken er bruine Mohamed van. De immer geliefde schavuit, met zijn zak vol speelgoed dat hij heeft gestolen van de kindjes.



Ik heb op een school gezeten waar ze turken gebruikten om zwarte piet te spelen haha. En die werden niet geschminkt.
30/11/13 14:03
IkWordt
Het probleem is vooral dat zwarte piet met de jaren dommer en onderdaniger geportretteerd wordt. Alsook het pak van de pieten heeft sterke gelijkenissen met dat van negerslaven uit de 16de eeuw.

Ik vind niet dat de 'traditie' (bleh stom woord in deze context) moet afgeschaft worden. Wel dat het een beetje gemoderniseerd mag worden.

't Gaat vooral over erkenning he. Als iedereen nu gewoon erkent dat het racistische contouren heeft, en die contouren simpelweg een beetje aanpast, denk ik dat de storm wel gaat liggen.
30/11/13 14:06
quote door
Als er in Botswana een traditie is met een oude zwarte man waarbij vrolijke jonge blanke mensen hem helpen om cadeaus te maken en uit te delen, is dat toch niet meer als een "Haha, wtf"?


Je beseft toch dat blanke kindjes geen honderden jaren als slaven hebben geleefd, ja? Je begrijpt dat verschil? Want wat je daar zegt is echt ronduit belachelijk. Natuurlijk zouden wij daar geen offence aan nemen, wij hebben heel die geschiedenis niet?

Aan wie t ook was dat eerder zei "zwarten vinden dat ook niet racistisch" Ik ken een hele hoop zwarten die dat wel enorm enorm racistisch vinden en zich daar enorm aan storen, en ik begrijp heel goed waarom. Zwarte piet is een herinnering uit de tijden waar racisme en lachen met zwarten normaal was. Kijk maar naar de gollywogs of de minstrels. Die zijn ook allemaal afgeschaft omdat mensen inzagen dat dat toch best wel racistisch was eigenlijk: een blanke zwart schilderen en dikke lippen en kroeshaar geven, hem dan als onnozelaar afschilderen die alles fout doet, hahaha wat een oen. En dat is niet racistisch volgens jullie?

Ik begrijp heel goed dat je dat nooit als racistisch hebt gezien toen je klein was. Ik heb dat als klein kind ook niet zo gezien. Maar als je wat ouder bent en daar eens over nadenkt, zie je het dan echt nog altijd niet? Echt? Waarom moet zwarte piet eigelijk zwart zijn? Ze zeggen nu dat hij zogezegd zwart is van door de schoorsteen te komen maar niemand heeft nog schoorstenen. Waarom is hij nog zwart? Denk je dat de kinderen er ook maar ene moer om geven of hij zwart of blank is? Waarom maken we hem niet gewoon blank en noemen we hem gewoon Piet of Zotte Piet of Lieve Piet of wat dan ook? Waarom zou dat zoooo'n drama zijn? Echt dat begrijp ik langs geen kanten.

En over de topicstarter's opmerking over allochtoon: de engelse taal heeft gigantisch veel meer woorden dat de nederlandse taal. ik denk een 3 tot 4tal meer woorden. das gigantisch! nochtans bestaat er geen woord voor allochtoon. geen enkel. als ik dat hier uitleg in engeland verstaan zij niet waarom belgen daar een woord voor hebben. iemand van een 2de of 3de generatie dat in dat land geboren is is hetzelfde als iedereen en het feit dat daar een benaming voor bestaat om ze als anders af te schilderen is, het spijt mij, alweer racistisch.
30/11/13 14:15
quote door
De dingen die ik opsomde waren gewoon voorbeelden om mijn punt duidelijk te maken, namelijk aantonen dat mensen alsmaar meer klagen om dingen die totaal niet schadelijk voor hen zijn.


Pff, mensen klagen niet méér, de klagers hebben in onze tijd enkel een groter publiek gekregen.
30/11/13 14:24
IkWordt
quote door
Waarom is hij nog zwart? Denk je dat de kinderen er ook maar ene moer om geven of hij zwart of blank is? Waarom maken we hem niet gewoon blank en noemen we hem gewoon Piet of Zotte Piet of Lieve Piet of wat dan ook? Waarom zou dat zoooo'n drama zijn? Echt dat begrijp ik langs geen kanten.


Zoals ik al zei, ik denk niet dat het probleem _echt_ is dat ze zwart zijn, gewoon hoe ze ALS ZWARTE geportretteerd worden

Pieten blank maken is niet de oplossing, vind ik, denk ik.
30/11/13 14:29
VoMiCa
quote door
Je beseft toch dat blanke kindjes geen honderden jaren als slaven hebben geleefd, ja? Je begrijpt dat verschil? Want wat je daar zegt is echt ronduit belachelijk.


Euhm. De blanken werden in de Apartheid-periode in Zuid-Afrika toch serieus onderdrukt. Vrouwen en kinderen afslachten gewoon omdat ze blank waren en al, remember?

quote door
En over de topicstarter's opmerking over allochtoon: de engelse taal heeft gigantisch veel meer woorden dat de nederlandse taal. ik denk een 3 tot 4tal meer woorden. das gigantisch! nochtans bestaat er geen woord voor allochtoon. geen enkel.


In het Engels bestaat nochtans wel het woord 'immigrant', en 'minority' Komt eigenlijk op hetzelfde neer als 'allochtoon' he.
30/11/13 15:15
"Politieke correctheid" is een kutwoord gebruikt door mensen die niet om kunnen met het feit dat ze naar alle waarschijnlijkheid geboren zijn in een extreem priviliged positie in de maatschappij en het niet leuk vinden om dan te beseffen dat niet iedereen die positie heeft en zij soms extra moeite moeten doen voor de gevoelens van minder priviliged mensen.
Haha. Tumblr social justice warrior to the rescue!

Dat gezegd zijnde, ik heb geen enkel probleem met de commotie rond zwarte piet, eerlijk gezegd. Ik heb niet zo veel problemen met het personage zelf ook niet, maar het wordt eens tijd dat mensen afstappen van dat achterlijke "Jamaar dat is niet slecht bedoeld, dus gij moogt daar geen probleem mee hebben". Of erger nog "Jamaar dat is traditie". In plaats van gewoon eens te luisteren naar de mensen op wie het nu eigenlijk echt slaagt. Iedereen weet dat de oorsprong van zwarte piet in een koloniale karikaturisatie van ne silly negerbediende ligt, dus waarom zou ge dat in 's hemelsnaam blijven verdedigen? Iedereen komt altijd terug op twee dingen "jamaar we bedoelen daar geen recistische karikaturisatie mee" (terwijl het er letterlijk een is, komaan, look at it) en "jamaar dat is gewoon traditie". Iets verdedigen puur voor de traditie is compleet idioot. Hetzelfde met "think of the children :( ". Ik kan u bijna garanderen dat geen enkele kleine een traan gaat laten moesten de zwarte pieten opeens transformeren naar, ik zeg maar iets, sinterklaas zijn antropomorfe dierenhulpjes.
Anyway, ge weet dat dat personage voortkomt uit een extreem racistisch beeld, of gij dat persoonlijk zo bedoelt heeft eigenlijk totaal geen relevantie.

Oh, en het idee van "jamaar als we het omdraaien en de pieten wit maken zou niemand problemen hebben. DUS EIGENLIJK IS HET NIET EERLIJK"
Serieus. Als witte europese mens wordt gij opgehemeld in films, literatuur, zelfs geschiedenis die extreem raciaal gekleurd is geschreven. In onze contreiën is er nooit iets geweest tegen de blanke man op dezelfde schaal als bij zwarten en gekleurden. Maar ow hey, het idee alleen al, gij geboren zijn in een standaard bevoordeelde positie die beïnvloed is door dingen waar gij geen macht over hebt. Nope, dat kan niet, iedereen is gelijk voor de wet. En dan conveniently de ongelijkheid van de afgelopen paar honderd jaar efkes vergeten.
It's all in the past, after all.
30/11/13 15:23
quote door

Euhm. De blanken werden in de Apartheid-periode in Zuid-Afrika toch serieus onderdrukt. Vrouwen en kinderen afslachten gewoon omdat ze blank waren en al, remember?

Ziet ge nu echt het verschil nie?
Die blanken werden daar trouwens "onderdrukt" omdat zij het land van de zwarte inwoners bezetten en de macht in handen hielden, terwijl de zwarten zelf de macht wouden over hun eigen land en hun eigen volk. En suggereren da blanken meer te lijden hadden onder Apartheid dan zwarten is walgelijk.
30/11/13 15:26
AdrianHealey
De apartheid was de onderdrukking van de zwarten, niet de blanken...

Het huidige systeem is verre van 'goed' voor blanken, maar de apartheid was de onderdrukking van de zwarten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apartheid_in_South_Africa
30/11/13 15:26
AdrianHealey
(Dit is geen onderwerp waar ik super veel van weet, maar dat is nu wel algemene kennis, dacht ik?)
30/11/13 15:28
quote door


In het Engels bestaat nochtans wel het woord 'immigrant', en 'minority' Komt eigenlijk op hetzelfde neer als 'allochtoon' he.


Helemaal niet?

Minority: the smaller number or part, especially a number or part representing less than half of the whole.

Immigrant: a person who comes to live permanently in a foreign country.

Allochtoon: Iemand dat in het buitenland is geboren (aka immigrant) OF iemand die hier is geboren en buitenlandse ouders heeft

Groot verschil. Waarom is daar een woord voor? Maakt dat dan uit? Is iemand die in Belgie geboren is maar buitenlandse ouders heeft niet even goed Belg? Op hun paspoort staat Belg. Waarom toch een onderscheid maken?

Mijn vader is Engels, ik ben geboren in Belgie. Ben ik dan ook allochtoon? Ik ben nochtans nog nooit zo genoemd, ook niet door mensen die weten dat mijn familie Engels is. Die differentiërende term wordt blijkbaar alleen bewaard voor mensen die er ook anders uit zien. Dat is racisme.
30/11/13 15:31
Blinwar
quote door


hehehe


Oh grow up.

En die Zwarte Piet-vergelijking was dom, ik weet het. Ik ben 36 uur wakker. (ja, ik weet het, dan nog) Dus gewoon shhhhht daarover.
30/11/13 15:45
pijlbord
quote door
. Elk volk/land heeft een zekere eigenheid en ik vind dat die moet behouden worden. Niet alleen principieel, maar ook zodat mensen zich met die eigenheid kunnen identificeren. Taal, bijvoorbeeld, is iets prachtig, juist omdat er zoveel talen zijn. Universele eenwording maakt alles gewoon grijs.
.


Volgens die gedachte zouden we nog steeds gelijk in de jaren 1600 moeten leven he. Vlaanderen anno 1600 is niet vlaanderen anno 1650 of 1800 of 1950 of 2013. Cultuur is iets dat vloeit, dat nooit hetzelfde is, dat zichzelf steeds aanpast, en gelukkig maar ook.
Daarom dat ik niet snap dat mensen zo vechten voor hun 'eigenheid', want die eigenheid is de som van het collectief, en daar hebt ge als individu weinig in te brokkelen. Met daarover te zagen ambeteert ge dus gewoon uzelf en de mensen rond u.
30/11/13 16:09
Het idee dat cultuurvermenging iets superrecents is is compleet verkeerd ook, he. Mensen hebben zichzelf al zitten vermengen met andere soorten mensen sinds er mensen bestaan. Ge moet u eens verdiepen in hoe het Romeinse rijk in elkaar zat. Die hun strategie was cultuurvermening. Also, het idee van een 'authentieke cultuur' is redelijk belachelijk. Wanneer is die authentiek? Cultuur is iets vloeiends, en het idee dat dat rigide moet blijven omdat het dan 'echt' is is gewoon niet begrijpen hoe een menselijke samenleving werkt.
Also, het is ook opvallend hoe veranderingen in cultuur gemakkelijk aanvaard worden wanneer het een westerse samenleving is die prutjes uit andere landen en culturen gaat pikken om die te incorporeren in die van zichzelf (juwelen, piercings, tattoo's, voertuigen, muziek, kledingstijlen, literatuur, gewoontes, taalgebruik, dingen als yoga, vechtsporten, ..) maar wanneer uw cultuur dan beïnvloed zou kunnen worden omdat er om de hoek een moskee staat en er loopt een oude man in uw straat die zo'n jurk aan heeft, dan is het opeens negatief.
Met andere woorden: ik zie uw cultuur graag, maar alleen in mijn eigen handen. Beetje lame he.