Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Journalistiek studeren: Antwerpen of Brussel? : 78 reacties (1/4) [School]

Journalistiek studeren: Antwerpen of Brussel?

07/06/16 20:57
Hallo iedereen,
ik ga veranderen van richting volgend academiejaar en wil graag de mening horen van (ex-)studenten. Ik twijfel namelijk tussen twee scholen: Erasmushogeschool in Brussel en AP in Antwerpen. Ik zou graag Journalistiek willen studeren maar ik heb dus geen idee welke school 'beter' zou zijn om dat te studeren.
Ik heb zelf op de Arteveldehogeschool in Gent gezeten en was daar niet content van. Dus dat is geen optie.

Buiten Journalistiek twijfel ik ook nog om Orthopedagogie aan KdG te studeren maar hierover heb ik al eens een topic gelezen hier en ben dus al een beetje geïnformeerd.

En ja, ik ga ook al naar de infodagen eind juni van de scholen maar het is toch net iets interessanter om meningen van jullie zelf te horen.

Alvast bedankt!

xoxo
07/06/16 21:02
Apocalips
Een vriendin van mij heeft specifiek in brussel gekozen. Waarom weet ik wel ni goed :p ik dacht dat het meestal int begin vrij tot zeer vergelijkbaar is meet pol en soc en pas daarna.specifieker en dat het in brussel direct al gerIcht is op journalistiek.
07/06/16 21:32
etangsnoirs
EhB.
07/06/16 21:33
Mechelen!
07/06/16 21:36
Adolfo
Antwerpen.

xoxo
08/06/16 01:46
AdrianHealey
Als je journalist wilt worden, zou ik de studie journalsit ten zeerste afraden. :)
08/06/16 07:34
birdsinrow
Ik zit op het EHB en ik vind dat persoonlijk wel een hele fijne school. Ze coachen u ook persoonlijk dus ge hebt om de paar weken/maanden een evaluatiegesprek met uw coach. De lessen zijn goed en de uren zijn ook goed ingedeeld. Ge hebt zo altijd blokken van 3 uur. En altijd ofwel in de VM ofwel in de NM ofwel allebei. Dus ge hebt altijd ofwel van 9 tot 12 les of van 1 tot 4. (dus geen springuren van 3 uur of een les waarvoor ge maar een uurtje op school moet zijn) dus als ge zou pendelen is dat wel mooi meegenomen.

Brussel is ook echt een superleuke stad, ik ben echt verliefd geworden op Brussel sinds ik er op kot zit. Voor journalistiek lijkt Brussel mij ook wel ideaal. + frans spreken is echt wel een pluspunt! Zowel voor uzelf als voor uw studie :)
08/06/16 08:40
quote door

Als je journalist wilt worden, zou ik de studie journalsit ten zeerste afraden. :)


Haaa, dat zeggen er zoveel. Enkele mensen van mijn richting zijn toch journalist geworden :) dus dat is onzin. Wat je niet mag doen, is verwachten dat je meteen met open armen op een redactie ontvangen zult worden, zelfs na een goede stage of eender wat.
Waarschijnlijk is dat je eerst jaaaaren zult (moeten) freelancen en daar wringt het schoentje bij veel van mijn studiegenoten, mezelf inclusief.

Ik heb journalistiek gestudeerd in Hasselt, vond het een fijne (praktijkgerichte) richting en school maar ben geen journaliste geworden omdat ik freelancen niet zag zitten. Dat weet je op voorhand maar heb toch zeker geen spijt van mijn keuze. Je leert veel talen en hebt een goede computerkennis, daar geraak je ook zeker mee vooruit op de arbeidsmarkt :) administratief bediendes zoeken ze constant.
Ik ben heel tevreden met mijn huidige job (secretariaat in basisschool), ik reis veel en blog daarover. Zo blijf ik toch schrijven :)
08/06/16 08:55
ikbeneva
Ik zit aan de Erasmushogeschool in Brussel en kan die school keihard aanraden! Toffe leerkrachten, interessante vakken en projecten en een makkelijke bereikbaarheid! Ze volgen u ook goed op. De focus ligt in het eerste jaar wel heel neig op print. Ik heb ook in Mechelen gestudeerd en daar lag de focus op design en vormgeving. Maar ik vind het hier in Brussel leuker. Ook omdat er veel projecten in Brussel doorgaan en daardoor leert ge uw hoofdstad veel beter kennen.
08/06/16 09:57
Mijn tweedehands ervaring is dat Brussel opdrachten geeft voor kleuters. Opdrachtjes, moeilijke woorden zoeken in de krant etc. Maar dat kan ook zijn dat mijn bron het concept hogeschool overschat had. Ik snap zelf ook niet wtf een coach is en waarom dat nodig zou zijn. Ik zou in zo'n omgeving gek worden.

In ap hebt ge een Indrukwekkende uitleendienst die u alles van pixmakes tot professionele Panasonic videocamera's, van MacBook tot zoom recorders, van usbkes tot studiomateriaal. Oh en radio en fotostudio's en een regiekamer. Maar mss heeft ehb dat ook. Dat kan.


Uw alma mater kiezen is toch sowieso wat hit en miss. Kies op stad. Of kies voor de ap want dat zijn de tofste ooit.
08/06/16 10:16
quote door



Haaa, dat zeggen er zoveel. Enkele mensen van mijn richting zijn toch journalist geworden :) dus dat is onzin. Wat je niet mag doen, is verwachten dat je meteen met open armen op een redactie ontvangen zult worden, zelfs na een goede stage of eender wat.
Waarschijnlijk is dat je eerst jaaaaren zult (moeten) freelancen en daar wringt het schoentje bij veel van mijn studiegenoten, mezelf inclusief.



Euh, het schoentje wringt bij het feit dat er massa's studenten afstuderen voor een beperkt aantal plaatsen. Gewoon no way dat iedereen (zelfs als ze jaren zouden freelancen) een journalist kan worden. Maar ja, er zijn mensen die journalistiek studeren op de hogeschool, die daar constant mee bezig zijn, die keihard werken en dan met veel moeite zo'n plaats kunnen bemachtigen. Maar dat wilt niet zeggen dat de opleiding journalistiek daarom de weg is die ge moet bewandelen om journalist te worden, integendeel ;)

Ik geef u wel 100% gelijk in dat ge een boel andere dingen kunt gaan doen met dat diploma en dat het daarom niet nutteloos is (ge wordt gewoon wel kinda voorgelogen door uw onderwijsinstelling als die beweren dat ge met die opleiding journalist wordt)
08/06/16 10:19
AdrianHealey
Enkele mensen van de honderden zijn journalist geworden, maar de meeste journalisten hebben iets anders gedaan en zijn overgestapt.

Nog een ander iets: de beste journalisten zijn mensen die een vakgebied kennen en dan journalist worden. Niet omgekeerd.

Het verschil is dag en nacht als je dingen leest.
08/06/16 10:33
quote door



Nog een ander iets: de beste journalisten zijn mensen die een vakgebied kennen en dan journalist worden. Niet omgekeerd.



Dit wel sowieso.

Als je niet (ook) geintereseerd bent in clickbait schrijven voor newsmonkey, jingles draaien voor radio maria of voxpopkes utivinden voor de flair zou ik gaan voor een bachelor in uw ding en dan een master in journalistiek. Maar allez. da's wel COMPLEET anders.
Als hogeschool journalsitiek uw niveau is denk ik niet dat ge moet gaan ingenieur of economie gaan doen aan de unief, natuurlijk.
08/06/16 11:28
quote door

Enkele mensen van de honderden zijn journalist geworden, maar de meeste journalisten hebben iets anders gedaan en zijn overgestapt.

Nog een ander iets: de beste journalisten zijn mensen die een vakgebied kennen en dan journalist worden. Niet omgekeerd.

Het verschil is dag en nacht als je dingen leest.


Hangt ervan af waarover het gaat. Journalistiek is een ruim begrip.
Regionaal nieuws is bijvoorbeeld een veelgelezen rubriek. Dat is niet de meest hoogstaande katern van de krant maar veel mensen weten wel graag wat er om hun straathoek gebeurt. En ook op dat vlak heb je goede en minder goede journalisten.
Als het over politieke of economische kwesties gaat, ben ik helemaal akkoord dat ze daar de juiste mensen op moeten zetten maar om die nu "de beste journalisten" te noemen vind ik wat ver gaan. Ik vind niet dat iemand die over de 'zwaardere' onderwerpen schrijft per se de beste journalist is.
08/06/16 11:33
quote door


Als hogeschool journalsitiek uw niveau is denk ik niet dat ge moet gaan ingenieur of economie gaan doen aan de unief, natuurlijk.


Amai, kunt ge nog meer denigrerend zijn :)
08/06/16 11:55
ja zenne. Wilt ge dat graag?
08/06/16 12:27
ik heb trouwens daarvoor over keluterniveau gesproken, dus ja, ik kan ngo denigrerender zijn. haha.


Ge moet dat niet van gaan steigeren. Is dat niet een compleet ander niveau misschien? Is dat niet veel praktijkgerichter en oppervlakkiger? Denkt gij dat een cursus economie in journalistiek aan uw hogeschool gelijkwaardig is aan een bachelor economie aan unief? is verpleegkundig rekenen hetzelfde niveau als lineaire algebra, kansrekenen en vloeistofdynamica? is lerarenopleiding hetzelfde niveau als een bachelor ontwikkelingspsychologie? (ja , wacht, misschien wel :D )


Als ge efkes uw beledigd buikgevoel wegzet en met uw hoofd denkt, dank.
08/06/16 15:16
ikbeneva
quote door



Amai, kunt ge nog meer denigrerend zijn :)


Haha had ge iets van dat meken verwacht?
08/06/16 15:45
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar persoonlijk kan ik geen Frans meer (omdat ik dat nooit meer moest spreken na middelbaar) dus ik zou voor die reden Antwerpen kiezen :p Maar Brussel is wel gezelliger vind ik, Antwerpen is mij te hard, tis wel leuk om daar bv's te spotten, maar als u dat niks zegt, je kan Frans en ze begeleiden u beter in Brussel, dan zou ik Brussel kiezen :p Maar wat weet ik er van :)
08/06/16 15:58
als ge geen frans kunt moet ge net brussel keizen zodat ge misschien wat frans leert!