Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
IJsland : 17 reacties (1/1) [Reizen]

IJsland

10/06/18 21:49
Dag noxa,

we willen in augustus naar IJsland. Ons plan is daar een week te blijven. We willen uiteraard Reykjavik zien, maar we vroegen ons af of er onder jullie mensen zijn die tips hebben voor ons behalve Reykjavik. We willen niet heel IJsland zien want daar is een week te kort voor, maar willen toch enkele pareltjes zien qua natuur. :) We willen zeker enkele dagtochten doen samen en wandelen graag, dus dat is ook allemaal welkom!

Verder mogen ervaringen rond eten of hoe duur het daar is, ho(s)tels of andere dingen zeker welkom!
Merci!
10/06/18 23:42
Wij vonden destijds Reykjavik niks en hebben daar nog geen dag doorgebracht. Huren jullie een auto of zo?

Er is een grote geiser, Geysir, niet al te ver van Reykjavik. en vlakbij is daar ook een grote waterval, Gullfoss. Er is ook een klein vulkanisch gebied dichtbij Reykjavik wat nog wel interessant is. Krýsuvík heet dat blijkbaar.

Geen idee hoe het zit met ho(s)tels, we hebben elke nacht in een tent doorgebracht.
11/06/18 03:03
Golden Circle sowieso eens opzoeken. Dat zijn zowat alle natuurpareltjes van het zuidwesten van Ijsland (rond Reykjavik dus) in ene rondrit. Ideaal om in een week te doen. Ge kunt ook al die plaatsen bezoeken in verschillende dagtrips vanuit een centrale locatie, als ge liever een vaste verblijfplaats hebt.
Ik denk wel dat ge daar ne auto voor nodig hebt, ik weet niet hoe het daar zit met openbaar vervoer. En van ho(s)tels daar weet ik ook niks, ik had ne auto gehuurd met een matras vanachter in en daar een week in geslapen, dat was het goedkoopste.
Uit eten gaan in Ijsland is heel duur maar de prijzen van het eten in de supermarkten vond ik heel goed meevallen. Kaas en vlees voor op den boterham waren daar wel pokkeduur, net als verse groenten en fruit. Voor de rest nogal vergelijkbaar met hier als ge merkproducten koopt.
11/06/18 07:17
LadyOfFlowers
IJsland is zalig, maar nu nog kijken voor augustus kan te laat zijn. Dat is een topmaand voor toerisme en prijzen zijn dan veel hoger en de plaatsen zijn beperkt.

Wij zijn vorig jaar in mei geweest en hebben geboekt via zuiderhuis. We deden een rondrit van 9 dagen met 3 verblijfplaatsen, 2 zomerhuisjes en 1 hotel.
De rit ging van het westen tot zuid-oosten met de golden circle op een rustig tempo, we hebben zelf ons ritme je bepaalt.
Er zijn formules om het volledig rond te rijden op 9 dagen, maar dat zag ik niet zitten.

Uit eten is duur, maar boodschappen vallen mee. Wij hebben veel zelf gekookt, en er is genoeg te vinden in de supermarkt. Vooral vlees en vis is duur maar ik ben vegetariër dus daar heb ik geen last van :) .

Zou je alles vanuit Reykjavik doen? Of eerder een auto huren? Mss een rare tip voor de autoverhuur maar een zandstorm-verzekering is geen overbodige luxe. Wij hebben er in gezeten in de buurt van Vik en richting jokulsarlon. En jokulsarlon is echt een aanrader!

The golden circle is ook de must see en zal dan ook redelijk druk zijn. Je kan ook eens zoeken naar bruarfoss, een prachtige waterval die je echt moet zoeken, een kleine wandeling maar het is het waard en er is nooit veel volk.
In Vik kan je op black sand beach papegaaienduikers zien. Maar wij hadden pech door een zware storm.
Het gebied tussen Vik en Kirkjubaeklauster is zalig om door te rijden, versteende lava die nu bedekt is met mos.

Reykjavik is ook een aanrader, gezellige stad. Ik ben er maar 1 middag geweest maar ga zeker nog terug gaan. Maar sowieso keer ik nog terug naar IJsland om het noorden te doen. :)
11/06/18 09:33
Golden circle & Bruarfoss (hierboven vermeld) kan ik zeker aanraden.

Zelf heb ik voor 5 dagen volgend programma opgemaakt:

Bij aankomst: rondritje (kort) in Reykjanes: Bridge between continents, dan doorgereden naar Grindavik en onderweg ergens gestopt om naar de zee te kijken (was zo'n klein, ingericht punt waar je veilig kon kijken, vond ik wel indrukwekkend). Vervolgens verder gereden richting Seltun (een geothermaal gebied, mooi afgebakend, zeker de moeite).

Tweede dag Reykjavik bezocht. In een halve dag ben je er ongeveer door. We hebben ook een museum bezocht (saga museum) en Whale watching gedaan. Tip om héél lekker te eten voor relatief schappelijke prijzen: Apotek.
We aten er een two course menu en waren niet erg veel geld kwijt. Qua prijzen zat het daar wat gelijk met hier naar een goede bistro/resto te gaan.
Alcohol is super duur, maar op veel plaatsen houden ze vanaf een bepaald tijdstip nen happy hour waardoor het al ietsje betaalbaarder is.

Vervolgens de Golden circle gedaan: bezoek aan Thingvellir park, bruarfoss, geysir, gulfoss en ten slotte de secret lagoon gedaan in Fludir.

vierde dag voornamelijk in het zuiden rondgereden: gestopt in Hveragerdi, klein omwegje om Kerid te zien, vervolgens doorgereden naar Seljalandfoss, skogafoss (zeker de trap omhoog gaan en verder wandelen!!), vervolgens Dyrholaey en het strand nabij Vik bezocht (Reynisfjara).

Ik ben niet verder gereden dan Vik, omdat we telkens startten vanuit Reykjavik (Hafnarfjördur) en de rit terug behoorlijk lang was. Wel gehoord dat voorbij Vik het ook zeer de moeite is, zelf zou ik graag Jokulsarlon eens willen zien.

Wij hebben een auto gehuurd via Sunnycars (ter plaatse: Avis Budget) op Keflavik. Heeft me voor die periode zo'n 250 euro gekost en alle verzekeringen waren normaal inbegrepen (check wel voor de zekerheid of hij ook verzekerd is tegen die zandschade).
Ik had een Hyundai I20, met momenten was de motor wel niet super krachtig, als er moest geklommen worden was het soms rampzalig :) .
11/06/18 09:56
Koop alcohol op de luchthaven.

quote door

En van ho(s)tels daar weet ik ook niks, ik had ne auto gehuurd met een matras vanachter in en daar een week in geslapen, dat was het goedkoopste.


Hoeveel kost dat ongeveer? Ik heb mij dat toen afgevraagd.
11/06/18 13:14
LadyOfFlowers
quote door

Wij hebben een auto gehuurd via Sunnycars (ter plaatse: Avis Budget) op Keflavik. Heeft me voor die periode zo'n 250 euro gekost en alle verzekeringen waren normaal inbegrepen (check wel voor de zekerheid of hij ook verzekerd is tegen die zandschade).
Ik had een Hyundai I20, met momenten was de motor wel niet super krachtig, als er moest geklommen worden was het soms rampzalig :) .



Ik heb er met een Suzuki Swift gereden en dat was goed te doen, maar ik rij thuis zelf met zo een auto dus ik ken die natuurlijk wel al goed :p Op 1 'heuvel' richting Vik had die het even moeilijk maar gewoon naar 2de versnelling en het ging weer :) .
Onze huurauto was via europcar maar zat allemaal in het pakket van Zuiderhuis.

11/06/18 14:09
quote door


Ik heb er met een Suzuki Swift gereden en dat was goed te doen, maar ik rij thuis zelf met zo een auto dus ik ken die natuurlijk wel al goed :p Op 1 'heuvel' richting Vik had die het even moeilijk maar gewoon naar 2de versnelling en het ging weer :) .
Onze huurauto was via europcar maar zat allemaal in het pakket van Zuiderhuis.




Dat zal er idd wel aan gelegen hebben, 't feit dat'k die auto niet zooo goed kende :p content van Europcar?
11/06/18 14:14
LadyOfFlowers
geen klachten over Europcar. :) hadden klein beetje zandstorm schade en hadden die verzekering niet genomen maar ze hebben ons niets aangerekend :) en er waren ook kleine sterretjes in de vooruit maar we wisten niet goed of die er al waren of niet, het stond niet op de documenten maar daar hebben ze ook niets over gezegd. :)
Moest jij ook jouw auto gewassen binnen leveren? Dat was het enige nadeel; om 4u30 's ochtends, amper boven het vriespunt een auto staan wassen -_-
11/06/18 15:08
nee, heb ik niet moeten doen gelukkig. Die was in die paar dagen tijd echt nasty geworden.
't is ook den eerste keer dat'k zoiets hoor van een autoverhuurmaatschappij.
11/06/18 17:49
Ik heb in 2015 twee weken rondgetrokken in Ijsland en heb vooral gekampeerd. In Vik is er een zalige camping! Als huurauto hadden wij een toyota rav 4, wel goed. Zeker opletten als je ook een stukje binnenland wil doen (bv. landmannalaugar, echt de moeite), op sommige gravelroads zijn 4x4s verplicht en kan je een boete krijgen als je er met een gewone auto rijdt. In Hruni is trouwens, ook een leuk en afgelegen warm waterbronnetje.
11/06/18 20:12
Iets triviaals, misschien, maar zo'n warmwaterbron blijkt nadelig te zijn voor (lang) haar.
Het creëert een stro-achtig gevoel. :p
11/06/18 21:53
Ja ze raden aan om lang haar in te smeren met conditioner voor in zo’n warmwaterbron te gaan. Was ook zo bij the blue lagoon (wat ik trouwens echt niet de moeite vond, als je wil gaan zeker weersvoorspellingen checken)
12/06/18 00:37
quote door


Hoeveel kost dat ongeveer? Ik heb mij dat toen afgevraagd.


Dat was 270 euro voor 8 nachten denk ik. En da had zo een verwarming da ge 's nachts kunt aanzetten met een aparte batterij, keinice. Go Iceland was dat, maar wel in het laagseizoen.
12/06/18 14:09
quote door

Ja ze raden aan om lang haar in te smeren met conditioner voor in zo’n warmwaterbron te gaan. Was ook zo bij the blue lagoon (wat ik trouwens echt niet de moeite vond, als je wil gaan zeker weersvoorspellingen checken)

Huh vervuilt ge die bron dan ni?
12/06/18 20:02
quote door


Huh vervuilt ge die bron dan ni?


Goh ik vermoed van niet :) . Bij blue lagoon boden ze er overal conditioner aan voor je er in ging.
17/06/18 22:33
Aardbeiwafel
Wii zijn 7 dagen in Reykjavik gebleven. Na anderhalve dag heb je Reykjavik wel gezien. We waren daar rond november en hebben bijna alle dagen excursies gedaan naar Blue Lagoon , Golden Circle,...j aja de echt typische touristen dingen. Omdat er overral op de wegen zeer veel sneeuw lag, raadden ze ons daar af een auto te huren/gebruiken. Tip: ga voor een kleine excursie maatschappij, zij bieden excursies aan voor max 12 mensen en is veel gezelliger. We hebben ook 2 excursies via Grey Line tours gedaan, goed verzorgd alleen erg druk.
04/07/18 11:58
Wij zijn vorig jaar in juni 13 dagen naar IJsland geweest, en hebben een rondje rond het land gedaan.

- Guesthouses kostten gemiddeld voor de hele reis ongeveer 120 euro voor twee personen per nacht, en we zaten dan nog net buiten het hoogseizoen. Dus als je in de buurt van Reykjavik blijft in augustus, zal dat nog wat duurder zijn. Tip: wij wilden onze accommodatie niet op voorhand boeken, maar 3/4 was al volzet twee maanden voor we vertrokken dus hebben we het toch maar gedaan. Ik zou dus niet te lang wachten!

- Op restaurant/café gaan is inderdaad vrij duur, je betaalt gemiddeld 10-12 euro voor een pintje of een wijntje. Als je graag al eens wat alcohol drinkt, koop dan inderdaad drank op de luchthaven wanneer je vertrekt. Hebben wij ook gedaan! Bonus is de goedkoopste supermarkt, op hun website vind je een kaartoverzicht van waar in IJsland ze vestigingen hebben.

- Reykjavik zelf is niet de moeite om meerdere dagen voor uit te rekken. Het is een toffe stad, maar IJsland heeft echt zoveel meer te bieden wanneer je er maar een week bent. Wij hebben in onze 13 dagen zelfs maar een halve dag aan Reykjavik gespendeerd, en vonden dat al bijna teveel.

- Wij zijn niet naar Blue Lagoon geweest, want het is heel duur en toeristisch. Maar in de plaats zijn we naar de Reykjadalur hot spring gewandeld, gevonden via deze blog: http://unlockingkiki.com/reykjadalaur-hot-springs-iceland/. Tip: check deze blog zeker wat uitgebreider, hier staan superveel tips op waar ik heel veel aan gehad heb! Itineraries voor specifiek Reykjavik en omgeving: http://unlockingkiki.com/category/reykjavik-guides/. Op deze blog staat ook een itinerary voor een "alternative golden circle", ook allemaal leuke dingen in de buurt van Reykjavik. Wij hebben hem helemaal gedaan en dan gecombineerd met de hike naar Reykjadalur in plaats van de hotspring die zij voorstelt (en betalend is). Heel erg de moeite, zeker ook de tomatenfabriek waar je superlekker kan lunchen en de prijzen nog best meevallen!

- Als je dan toch in het zuiden bent, en wandelt graag: doe dan zeker (een deel van) de Fimmvorduhals hike. Wij hebben ongeveer 9-10 km langs de rivier Skogar afgewandeld (tot je een brugje over moet en het landschap helemaal verandert, daar hebben we een stukje gedaan) en dan zijn we teruggekeerd. Het is echt een supermooie wandeling, met enorm veel groen en bergen en watervallen. Grote aanrader! Je gaat gewoon langs de bekende Skogarfoss omhoog en wandelt geleidelijk aan omhoog langs het water af!

- Moest je graag iets meer naar het oosten gaan, dan is Snaefellsnes peninsula een grote aanrader. Ze noemen het ook wel 'IJsland in het klein', en dat is echt helemaal waar. We hebben zowat alles gedaan wat in de Lonely planet stond, en is makkelijk op een dag te doen. Je ziet er echt alles: een gletsjer, spelonken, kraters, watervallen, een gouden strand, zwart stenenstrand, Mt Kirkjufell. Enorm de moeite!

- Golden Circle moet je zeker doen want het is wel de moeite om te zien, maar ik vond het wel erg toeristisch in vergelijking met andere plaatsen in IJsland. Reken er zeker niet meer dan een dag voor uit!

- In alle guesthouses waar we geslapen hebben was iedereen enorm vriendelijk en stonden ze klaar met tips, dus maak daar ook zeker gebruik van. De beste kwam misschien nog van deze Airbnb, mega aanrader om te blijven slapen is deze boerderij: https://www.airbnb.be/rooms/7899228. Enorm lieve vrouw, die je heel veel vertelt over het leven in IJsland zelf. Ga dan ZEKER ook naar het 'black beach' dat ze je zeker zal aanraden. Het is een paar minuten rijden en enorm mooi, met niemand in de buurt voor kilometers ver. Moest je willen kamperen: er ligt ook een camping aan die niet open was toen wij er waren, met oude boten opgemaakt als bar etc, heel gezellig.

Moest je nog meer willen weten, stuur maar een berichtje :)



Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.