Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Anonimiteit op het internet;. Encryptie, privacvy, ...Paranoia of niet? : 19 reacties (1/1) [Internet]

Anonimiteit op het internet;. Encryptie, privacvy, ...Paranoia of niet?

07/10/16 05:11
swaggakoning
Er is hier al een topic over Tor Browser maar met de vraag of men zo kon anoniem kon torrenten.
Vandaar wou ik een nieuw topic openen.

Tegenwoordig komt het meer en meer voor in het nieuws. Onderwerpen zoals: Snowden, WikiLeaks, Darknet, anonimiteit, E-Mails die openbaar worden gemaakt of userdata die wordt doorverkocht aan multinationals of miljoenen mail logins die openbaar worden gemaakt.

Vinden de meesten dat de personen die zich daar fanatiek mee bezig houden paranoia zijn en zichzelf te druk maken. Of zijn er personen die dit zelf belangrijk vinden omdat ze het een inbreuk op de privacy vinden?

Zijjn er bijvoorbeeld personen aanwezig hier die gebruik maken van PGP, of TAiLS, ....
07/10/16 05:54
Adolfo
Geen paranoia. Alles wat je op het internet (of zelfs op je computer) doet wordt in algoritmes gestoken, geanalyseerd en is accessabel. Ik begrijp mensen die dat liever niet hebben en dat proberen te beperken.

Niet dat ik me daar zelf veel mee bezighoud. Ik geloof ook niet dat je dat sterk kan beperken of je moet er al een voltijdse hobby van maken. Het einde van privacy en anonimiteit op het internet nadert. Binnen 10-15 jaar bestaat encryptie niet meer vanwege quantum computing.
07/10/16 14:09
cymianel
quote door

Geen paranoia. Alles wat je op het internet (of zelfs op je computer) doet wordt in algoritmes gestoken, geanalyseerd en is accessabel. Ik begrijp mensen die dat liever niet hebben en dat proberen te beperken.

Niet dat ik me daar zelf veel mee bezighoud. Ik geloof ook niet dat je dat sterk kan beperken of je moet er al een voltijdse hobby van maken. Het einde van privacy en anonimiteit op het internet nadert. Binnen 10-15 jaar bestaat encryptie niet meer vanwege quantum computing.

Ik volg (plus minus)...
07/10/16 20:52
Ik gebruik wel ghostery omdat ik dan vooral kan zien wie mij wil tracken. En als ik dan lees wie mij tracked en voor welke doeleinde dan ben ik blij dat dat ding die ook wel blokkeert eigenlijk. Ik vind niet dat je zomaar zonder toestemming iemand zijn online gedrag moet liggen verzamelen voor commerciële doeleinde. Maar ik ben me er ook wel van bewust dat ik niet anoniem op het web ben en dit sowiso gebeurd.
08/10/16 06:35
Cloudnein
Paranoia alom, ge zijt heus niet interessant genoeg dat iemand specifiek uw gegevens gaat willen achterhalen.
& waarom zou ge zelfs anoniem torrenten? Wat voor meerwaarde heeft da? Er is toch geen controle op, niemand die er ene zak om geeft als gij uw afleveringen van Pretty Little Liars ofzo gaat downloaden.
08/10/16 07:48
swaggakoning
quote door

Paranoia alom, ge zijt heus niet interessant genoeg dat iemand specifiek uw gegevens gaat willen achterhalen.
& waarom zou ge zelfs anoniem torrenten? Wat voor meerwaarde heeft da? Er is toch geen controle op, niemand die er ene zak om geeft als gij uw afleveringen van Pretty Little Liars ofzo gaat downloaden.


Nee, boeit niemand iets. Heb het ook eerder over de privacy van je mails bvb dat iedereen zomaar je mails kan meelezen.. Je aankopen, je creditcardgegevens, .... Al je bestanden die je op dropbox zet, ... Ze kunnen in principe moest je later ooit iets misdaan hebben en ze hebben nog wat extra bagage nodig zullen ze zeker zo'n dingen gebruiken als jij hebt ooit nog getorrent etc. Elke je stap die je doet wordt bijgehouden. En het lijkt me alsof iedereen dit zomaar accepteert. Terwijl je hier 10 jaar geleden over dacht dat dit waarschijnlijk iets voor 2500 ging worden ofzo. Er is zoveel veranderd de laatste 10 kaar. Amper nog een plek waar je niet gefilmd wordt.
08/10/16 10:33
Cloudnein
quote door

Ze kunnen in principe moest je later ooit iets misdaan hebben en ze hebben nog wat extra bagage nodig zullen ze zeker zo'n dingen gebruiken


Ik zie dit eerder als een pluspunt.
Staan er dan echt zo'n verontrustende zaken in uw mails? Criminele dingen? Dingen waarvoor ge u schaamt?
08/10/16 12:57
Dus Cloudnein, gij vindt het ook normaal dat bedrijven uw data onder de loep nemen en doorverkopen aan andere bedrijven? Datamining is behoorlijk echt, en in bepaalde gevallen een inbreuk op uw privacy. Ik vind dat geen fijn idee, mijn privacy is een recht en ik ga dat niet te grabbel gooien omdat ik 'niks te verbergen heb'.

Fijn dat gij uw privacy totaal onbelangrijk vindt, de meeste mensen zijn gelukkig nog net intelligent genoeg om te beseffen hoe belangrijk dat precies is.

(also, gij hebt een naïef vertrouwen in hoe er met uw data wordt omgesprongen precies ze. Ge hoeft maar een paar dingen uit hun context te rukken en ge krijgt al een heel specifiek beeld over iemand dat niet per se hoeft te kloppen en waar misbruik van kan gemaakt worden.)
08/10/16 14:46
Cloudnein
quote door

(also, gij hebt een naïef vertrouwen in hoe er met uw data wordt omgesprongen precies ze. Ge hoeft maar een paar dingen uit hun context te rukken en ge krijgt al een heel specifiek beeld over iemand dat niet per se hoeft te kloppen en waar misbruik van kan gemaakt worden.)


3,5 miljard mensen zitten op internet tegenwoordig. Er is echt niemand die u of mij gaat kiezen als doelwit hoor, wees eens realistisch. Er zit echt niet iemand achter een PC die zegt "oh nu ga ik eens zien wat Nakkeskud allemaal heeft uitgestoken opt internet".

Net zoals mensen die hun webcam afplakken, pure paranoia. Onlangs nog een artikel gezien waarin stond dat zelfs Mark Zuckerberg zijn webcam afplakt. Neenee, niet "zelfs" Mark doet dat. Mark doet dat omdat hij wereldberoemd is, en mensen hem als doelwit zien.

Het enige gevolg van datamining voor de gewone mens is dat ge gepersonaliseerde reclame krijgt, en da vind ik precies toch helemaal niet erg.
08/10/16 14:51
dagenVanStro
Ironisch, dat Mark gesteld is op zijn privacy.
09/10/16 14:18
cymianel
Nekeer goed nadenken wat je doet op internet, denk ik dan...
09/10/16 23:45
swaggakoning
quote door

Nekeer goed nadenken wat je doet op internet, denk ik dan...


Tegenwoordig MOET ge alles opt internet doen. Ge kunt er nie rond. evengoed de bank is binnekort zoiezo volledig digitaal. Loonfiches, maaltijdchequekaarten, ....
10/10/16 12:59
Heeft er ook geen ene ruk mee te maken. Maar hier gaan mensen er precies van uit dat 'zolang ge niks slechts doet' (wat dat ook mag zijn) dat ge dan niks te verbergen hebt en uw privacy dus ook genegeerd mag worden.

Bizarre denkwijze.
10/10/16 13:13
USBfan
quote door



3,5 miljard mensen zitten op internet tegenwoordig. Er is echt niemand die u of mij gaat kiezen als doelwit hoor, wees eens realistisch. Er zit echt niet iemand achter een PC die zegt "oh nu ga ik eens zien wat Nakkeskud allemaal heeft uitgestoken opt internet".

Net zoals mensen die hun webcam afplakken, pure paranoia. Onlangs nog een artikel gezien waarin stond dat zelfs Mark Zuckerberg zijn webcam afplakt. Neenee, niet "zelfs" Mark doet dat. Mark doet dat omdat hij wereldberoemd is, en mensen hem als doelwit zien.

Het enige gevolg van datamining voor de gewone mens is dat ge gepersonaliseerde reclame krijgt, en da vind ik precies toch helemaal niet erg.


Corporate espionage is nochtans een big thing. Gij werkt in IT. Hoeveel schade kan een concurrent doen wanneer ze via uw gegevens toegang krijgen tot uw werkgever? Ik werk voor een bank. Imagine dat ik (zoals de overgrote meerderheid van de mensheid) een makkelijk te breken paswoord heb... ik denk dat gij beter weet dan ik hoeveel info terug te vinden is over iemand die gebruikt kan worden om paswoorden te kraken.
19/10/16 23:26
iNovaHova
Ze gebruiken wss wel statistieken sowieso maar who cares?
Enige waar ik paranoia van word is als ik iets via het dark web bestel. Maar tot nu toe geen last van gehad, wel wat schrik gehad door trage leveringen..

Maja tor + cyberghost + bitmixer. En zolang je niet overdrijft gebeurt er heus niks. Is in alles zo.
16/12/16 09:19
Niet
MOBIB

Misschien wel interessant voor de privacy voorvechters?

Kwam hierop met dat ik een boete had gekregen en wou nagaan of ze mijn rittengeschiedenis zouden kunnen raadplegen. BLIJKBAAR is da dus perfect mogelijk :o

Ge kunt een abo enkel laden op een gepersonaliseerde kaart dus ze kunnen die gegevens altijd en overal perfect linken aan uw verplaatsingen en dergelijke.

Op de websites van de betrokken organisaties staat enkel losjes vermeld dat ze gegevens behandelen onder toezicht van de CBPL maar daar moet ik nog wat meer over uitvissen.

Ze willen die MOBIB kaart over heel belgie voor alle vervoersmaatschappijen uitrollen!

MOBIB heeft hiervoor in 2010 ook de Big Brother Award voor bedrijven mee gewonnen (Europees niveau) dus da wilt al wa zeggen denk ik -_-'
16/12/16 10:49
J0nasty
Privacy en connectiviteit, 2 dingen die nooit hand in hand zullen gaan.
19/12/16 00:15
Het gaat niet om verbergen, maar om beschermen.

Privacy is erg belangrijk, het is dan ook een mensenrecht. De landen waar het beschermen van de privacy niet kan, zijn geen landen waar je wilt wonen. Als je nu je mensenrecht op privacy volledig en gewillig op geeft, kan je het later niet terug vragen wanneer je het nodig hebt.

Voor ons lijkt het allemaal wat theoretisch, omdat de meesten met macht hier nog relatief in de hand worden gehouden.

Het wordt al wat anders als je minder doorsnee bent.

Het wordt al helemaal wat anders als je met een vijandig regime zit opgescheept. Wanneer een mening uiten, een interesse tonen of bepaalde contacten leggen, automatisch misdadig is.


Ik stel voor dat wij, in onze huidige situatie, ons moeten verplaatsen naar de situatie van WOII. Ik kan mij voorstellen dat privacy toen enorm belangrijk was. Hoe moeilijk was het toen te verkrijgen? Hoe moeilijk is het nu?

Of stel hier Putin of IS aan de macht. Hoe belangrijk is jouw privacy dan? Hoe belangrijk is het dat je dan wel vrij kan communiceren?

Of ge je dan ook braafjes "niks verkeerds doen"?


Concreter, wat als iemand het wél op u gemunt heeft? Een zotte ex? Iemand die bij je Internet Provider of GSM operator werkt? Je hebt een politie boos gemaakt? Er zijn duizenden scenario's waarbij iemand die niks verkeerds doet toch zijn/haar privacy als levensbelangrijk begint te beschouwen.


Zolang je in een comfortabele positie zit, heb je inderdaad niks te vrezen. Maar het gaat dan ook om mensen die niet in die positie zitten, vandaag niet of morgen niet.

Bedrijven, Internet of anders, bewaren gretig al uw gegevens. Ze beschermen ze vaak helemaal niet of heel slecht. En ze kan eenvoudig worden misbruikt. Dat is de realiteit.

Een beetje tegengas geven, kan geen kwaad, lijkt mij.

Tenzij je echt alles uit handen wilt geven, nu je nog de luxe hebt om te kiezen.


Het gaat om het beschermen van: jezelf, je omgeving, onbekenden met minder geluk én toekomstige generatie(s).
19/12/16 00:26
Iets praktischer, ik let daar wel op:

* Password manager
* Lokaal encrypted backups
* Chatten met Signal indien mogelijk
* Letten op HTTPS
* Beperkt of foute persoonlijke gegevens doorgeven
* Niet altijd inschrijven bij winkels
* Niet op onbekende WiFi gaan (zonder VPN)
* De school / opvang pushen geen foto's / namen op facebook te zetten (zijn peuters / kleuters)
* Algemeen, opletten
* Een niet-cloud oplossing gebruiken indien beschikbaar
* ...

Tor gaat u niet heel veel helpen trouwens, tenzij ge heel voorzichtig zijt. Een betrouwbare VPN is wss interessant. Misschien combinatie van beiden.

Echt anoniem zijn lijkt mij ENORM lastig. Ik kan altijd wel een manier bedenken dat ge getraceerd kunt worden. Uw beste hoop is wss niet opgemerkt worden in de grote hoeveelheid data.
19/12/16 00:31
Shit, dan hebben we het nog niet eens over cyberpesten enzo. Ik mag er niet aan denken.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.