Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Toelatingsproeven inspecteur : 12 reacties (1/1) [Werk]

Toelatingsproeven inspecteur

28/09/16 18:25
Braxton
Dag noxa,

Ik ben sterk aan het overwegen om mee te doen aan de toelatingsproeven bij de politie voor inspecteur.
Heeft hier iemand ervaring met deze toelatingsproeven?
Goede of slechte ervaringen zijn welkom.

Thanks
28/09/16 18:40
5 selectieproeven eer je aan de opleiding mag beginnen.

Proef 1 & 2 vallen op dezelfde dag.
Je moet dan een sportproef doen (parcour aflopen binnen een bepaalde tijd, een kar met 200 kilo (denk ik) duwen/trekken over een afstand van 10 meter en een pop van 45 kg verslepen over een afstand van 5 meter)

Op diezelfde dag moet je ook computerproeven doen. Abstracte oefeningen (kun je vinden op jobpol), je krijgt een video te zien waar er dingen in gebeuren ( al jaren dezelfde video, is wel handig). Je mag tijdens dit fragment NIETS noteren. Nadien moet je een beknopt verslag van 20, max 25 regels schrijven over wat er is gebeurd.
Daarna krijg je ook nog meerkeuzevragen daarover.
Je krijgt ook nog spellingsoefeningen dacht ik.

Proef 3 is een hele dag in Emblem te brussel.
Ik dacht dat je eerst achter de pc wat dingen moest doen. Je kreeg dan 2 keuzes op je scherm over je persoonlijkheid. Vul dit zo eerlijk mogelijk in want ze gebruiken deze test doorheen de dag en linken je antwoorden met hoe jij overkomt in de groep.
Daarna word je verdeeld in groepjes en krijgt 2 groepstaken. Als eerst krijg je een tekst, die moet je wat beknopt noteren en nadien voer je een debat daarover met de rest vd groep.
Als tweede krijg je een plattegrond van een politiekantoor, ieder lid vd groep krijgt een bepaalde afdeling vd politie en je moet dat kunnen plaatsen in die plattegrond. Je moet wel rekening houden met de rest vd groep (bv: jij wilt ergens rustig zitten maar persoon X wilt dat ook en wilt tegelijk ook dicht bij de kantine zitten).
Dan krijg je ook nog een postbakoefening.
Je moet ook een hele biologische vragenlijst invullen (wees maar eerlijk, ze weten alles over je) en daarna een gesprek met een psycholoog. Wees zo eerlijk mogelijk en blijf bij je standpunt.
Deze dag is immens uitputtend. Neem ook een lunchpakket mee.

Proef 4 is voor de jury in de politieschool van je provincie.
2 hoofdinspecteurs (1 lokaal en 1 federaal) en 1 psycholoog zitten aan tafel en je wordt dan ondervraagd over je motivatie. Ze vragen ook veel over de politie dus zorg dat je genoeg shit hebt opgezocht daarover.
Dit gesprek duurt een uur/anderhalf uur.
Ze gaan je onder druk zetten en proberen vast te rijden. Als je iets niet weet, wees eerlijk.

Proef 5 is ook in Brussel en is de medische proef.
Als je hier bent geraakt is de kans dat je geslaagd bent al heel heel groot.
Het is een medisch onderzoek, meer uitleg heb je denk ik niet nodig.


Bij deze.
28/09/16 18:40
Braxton
Ik wil ervaringen horen. Ik vraag toch niet wat het inhoud.
28/09/16 18:43
Ze waren negatief. Einde ervaring.
28/09/16 18:44
Weird021 kan u daar wel wat over vertellen.
28/09/16 18:53
pijlbord
Moet ge geen minumumlengte hebben, iemand die dat vanbuiten weet? Een vroegere collega van mij had zich helemaal laten uitrekken door een kinesist/kraker om toch maar de vereiste lengte te halen:p
28/09/16 18:58
Ik dacht minstens 152 cm.
Ge moogt altijd meedoen, er staat geen leeftijdslimiet op.
Wel een Belg zijn en shit maar dat kun je allemaal terugvinden op jobpol/fedpol/pol de tremmerie


Neen serieus. Ik denk dat het wel handig is om te weten wat de proeven inhouden. Je kunt zo'n dingen overal wel ergens vinden maar ik heb ze 2x mee mogen doen.
Onderschat de sportproef niet.
En ik zou proberen om in Brussel zo niet te reageren zoals hier.
Je moet er niet naartoe gaan en denken dat je er de 1ste maal doorbent. Amper 25% geraakt er van de 1ste maal door van alles. Dus smeert u maar in want het is moeilijker dan je denkt.
28/09/16 19:34
Cognitieve vaardigheden kunt ge best op voorhand al een keer oefenen op de site. En zorg dat uw Nederlands op peil is. Ge moet ook een goed geheugen hebben voor deze proef dus als u dat wel eens in de steek laat Train dat dan.

De fysieke proef zeker niet onderschatten, een basisconditie kan voldoen maar minstens even belangrijk is uw hoofd erbij houden zodat ge geen fouten maakt. De tip die ik iedereen Geef is begin op een tempo dat ge kunt volhouden niet direct alle registers open.

Voor de proeven erna kunt ge het best met zoveel mogelijk mensen die betrokken zijn met de politie aanspreken. En heel goed ingelicht zijn, zeer goed gemotiveerd zijn en stevig in uw schoenen staan. Eerlijkheid is uiterst belangrijk maar pas op met te eerlijk zijn. Ge hebt verschillende proeven en op die dag.

Als ge daar al door geraakt, want daar slaagt al bitterweinig op komt de commissie. Da's echt alles weten van de politie. Structuren, namen van topfiguren, ... ALLES en zij weten alles van u dus zorg maar dat ge u kunt verantwoorden indien nodig.

Da's een beetje snel alles uitgelegd.
28/09/16 22:50
Ellun
Het lief van een goeie vriendin zit in de opleiding tot inspecteur. Da's echt stevig, als ik haar mag geloven. Niet alleen 'inhoudelijk', maar die jongen heeft echt heel weinig vrije tijd...
28/09/16 23:34
Cloudnein
M'n pa zit in de jury van die dingen & maakt de examens ook voor 2 vakken. Ik heb die shit al eens gelezen en dat ziet er niet zo moeilijk uit. Iedereen met een beetje gezond verstand kan da. Tis uw attitude da voor een groot deel ook meespeelt.

& als ge al twijfelt om mee te doen aan een toelatingsexamen, dan vrees ik dat het niets voor u is. Ze zoeken mensen die er de volle 100% voor gaan, anders gaat ge toch afhaken (of niet eens slagen op de toelatingsproeven).
29/09/16 08:49
ne maat van mij heeft ze afgelegd en hij zei toch dat hij mentaal bekaf was na die proeven, opleiding zelf is ook niet min (hangt ook een beetje af van je conditie en persoonlijkheid denk ik). Veel trainen aan uw conditie is aangeraden. en zoals cloud zegt:: gezond verstand en attitude.
29/09/16 14:15
Mijn broer is al eens door de selectieprocedure gegaan voor inspecteur en was er op vier van de vijf proeven door.
Bij één (de jury) werd er vooral moeilijk gedaan bij hem omdat hij de afgelopen jaren wat vaak was veranderd van werk. Ze verwachten echt wel een langdurig engagement en bij jobhoppers hebben ze er minder goed oog op.

Hij heeft nu opnieuw zijn kandidatuur ingestuurd, hopelijk lukt het hem deze keer!

Also, had ergens gehoord dat als ge er niet meteen door zijt dat de geslaagde proeven wel efkes geldig blijven.
01/10/16 12:28
Hoera
Mijn broer heeft nu voor de tweede keer meegedaan.
5 augustus is hij voor de jury moeten komen en heeft tot op vandaag nog steeds geen antwoord of hij al dan niet geselecteerd is.
Jury was blijkbaar heel boertig en bleven op zwakke punten heel lang doorvragen.
Weinig goede ervaringen mee dus!


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.