anti-strijkrevolutie

27/09/14 13:13
Palindrome
Ik vind strijken verschrikkelijk. Ik kan het niet goed, heb er het geduld niet voor en vind het gewoon in het algemeen een klotetaak.
Mijn broer strijkt nooit, en die zijn kleren zien er altijd goed uit. Als we alleen wonen ga ik dus hard m'n best doen om kleren die uit het wasmachien komen meteen uit te kloppen en op te hangen. Efkes werk, maar daarna moet je er niet meer naar omkijken. Amper kreuken! En als er toch moet gestreken worden zal m'n lief het moeten doen. Die vindt dat niet zo erg. Hoera!
27/09/14 13:15
Ik strijk alleen hemden. Soms als ik deftig moet uitzien strijk ik ook wel eens een jurk of een rok, maar meestal plooi ik dat gewoon op. Mijn mama zou een hartverzakking krijgen als ze wist dat ik nooit de strijk deed :D

Ik moet wel zeggen, soms vind ik het gevoel van een gestreken broek wel heel fijn aanvoelen.
27/09/14 13:41
Addison
Ik heb nog nooit gestreken, ik woon dan ook nog niet alleen. Ik zou daar echt tegenop zien pffft. Maar ik denk wel dat ik het ga doen voor sommige zaken - heb zo van die bloesjes die altijd vol kreuken zitten en dat is niet zo'n leuk uitzicht.
27/09/14 13:54
josfindus
quote door

Alleen broeken strijk ik niet, omdat die toch helemaal aansluiten.
Maar voor de rest wil ik precies wel dat alles wat zichtbaar is gestreken wordt, anders geeft het meteen een "slordig" uitzicht.

maar dat is het nu net, dat zit in uw hoofd. Ge ziet dat totaal niet dat ge dat niet strijkt. Dus ge ziet er ook niet slordiger uit. Allé vorige week nog ging het hier nog over in zo een debiele sollicitatie training die ik volg. En toen ik zei dat ik nooit iets strijk, zei die leerkracht ook meteen 'amai dat had ik echt nog niet gezien,gij ziet er altijd kei netjes uit'. En als dat niet zo was geweest had die mij dat echt wel gezegd. Want die moet mij zo een dingen zeggen.
27/09/14 14:17
Woorden als strijkrevolutie en strijktaboe laten mij spontaan een massamoord plannen sorry ..
27/09/14 14:20
ETTOL
Bwoa, zoals je zelf zegt, enkel bloesjes enzo. Maar voor de rest zou ik ook niets strijken, ge ziet dat inderdaad toch niet als je dat meteen ophangt.

Voorlopig staat mijn moeder erop om alles nog te strijken, vroeger zelfs zakdoeken!!!
27/09/14 14:29
Ik strijk echt niks. In den beginnen af en toe nog eens een hemd vanmijn lief, maar toen besloot ik dat als hij zijn hemden gestreken wilt, hij dat zelf maar moet doen. (een beetje zoals 'nee, die t-shirt moet je met de hand wassen. hahahaha... nee..)
Waik ook nog wel eens deed wasmijnbeddenlakens strijken als ze al op het bed lagen. ik vind dat zo mooi, platte lakens.
27/09/14 16:09
naughtygames
Ik strijk ook niets, behalve heel nette kleren, maar dat is dan 1 keer per maand msschien. Mijn moeder en zus strijken ook niets. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden als uw onderbroeken/zakdoeken enz. gestreken moeten zijn.
27/09/14 16:48
Ik ben nog maar recent beginnen strijken en daar kruipt inderdaad behoorlijk wat tijd in, maar met een muziekje op de achtergrond vind ik dat wel nog een fijn karwei.
Wij hebben thuis enkel een wasmachine, dus de was moet drogen op een droogrekje. Ik heb precies niet het geluk, zoals sommigen hier, dat mijn kleren kreukloos van dat rek komen. Dus bij ons is het verschil tussen wel strijken en niet strijken duidelijk zichtbaar.
Wat ik sowieso niet strijk: keukenhanddoeken, badhanddoeken, lakens, sokken en ondergoed. Ikzelf draag ook vaak kleren die nogal strak om het lijf zitten en door dat gewoon te dragen gaan de kreuken er vanzelf uit. Mijn vriend daarentegen draagt dan weer t-shirts en broeken die wat breder om het lijf zitten. De paar kleren die ik heb die wat 'baggy' zijn, komen veel 'verkreukder' over, en net zoals mijn vriend zijn kleren strijk ik die wel sowieso. Idem voor hemden, zeker degene die hij draagt om te werken: toch wel belangrijk dat die er wat deftig uitzien.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn strijkkunsten een lachertje zijn. Ik steek dat in het stopcontact, wacht tot het warm is geworden en dan ga ik traagjes over mijn kleren heen. Van tijd tot tijd (daar zit eigenlijk absoluut geen patroon achter) spuit ik wa stoom uit mijn strijkijzer :') Eigenlijk heb ik amper een idee waar ik met bezig ben. Die knop op dat strijkijzer verzet ik bijvoorbeeld nooit en ik betwijfel ten zeerste dat dat de bedoeling is. Dat is zoals mijn wasmachine: dat staat op 30 graden en een bepaalde stand en ik verzet dat NOOIT. Enkel bij echt vuile was zet ik mijn graden hoger (zoals bedlakens). Het enige waar ik op let is dat kleur en wit gescheiden zijn. Nu is er zo'n reclameke op den tv "Jeej, nooit meer kleuren sorteren"... Oh my god, ik doet dat sowieso nooit :') What are you talking about?
27/09/14 17:02
Alleen kostuumhemden, want dat niet doen gaat zelfs mij iets te ver, maar het is inderdaad een tijdrovend klusje.
27/09/14 19:28
quote door

maar dat is het nu net, dat zit in uw hoofd. Ge ziet dat totaal niet dat ge dat niet strijkt. Dus ge ziet er ook niet slordiger uit. Allé vorige week nog ging het hier nog over in zo een debiele sollicitatie training die ik volg. En toen ik zei dat ik nooit iets strijk, zei die leerkracht ook meteen 'amai dat had ik echt nog niet gezien,gij ziet er altijd kei netjes uit'. En als dat niet zo was geweest had die mij dat echt wel gezegd. Want die moet mij zo een dingen zeggen.

Dan hebt gij misschien geluk met het soort kleding dat gij draagt. Of ik heb pech met de kleding die ik draag. Ik zie het trouwens wel wanneer iemand zijn/haar kleding niet gestreken heeft. Ik zou dan ook echt niet met een ongestreken bloesje de deur uit gaan. :)
27/09/14 22:22
goh strijken, ik vind da verschrikkelijk als ik veel te veel heb laten liggen.

Sinds een aantal maanden probeer ik telkens na twee wasjes dat allemaal te strijken, dan ben ik in een uurtje klaar. Meestal combineer ik mijn strijkwerk op een avond dat we iets halen om te eten.

Als ik daar een hele avond, na mijn werk, met strijken bezig ben voel ik me echt alsof ik geen leven heb.

Ik strijk doorgaans alle kleren, behalve ondergoed en sokken. Ook handdoeken strijk ik niet. Als je die netjes uithangt en dan opvouwt, helpt het al een pak.
27/09/14 22:34
Mijn mama heeft een obsessie met strijken, ze voelt zich een verschrikkelijk gefaalde moeder als ze huishoudelijke taken laat liggen. I mean, ze strijkt zelfs leggings en andere onnuttige kleinheden dat zichzelf strijkt als je het aan hebt. Nu ik niet meer thuis woon heb ik denk ik geen strijkijzer meer vast gehad puur omdat het mij geen zak kan schelen en ik niet zo obsessief wil worden want ik merk dat ik het wel begin te krijgen met opruimen en poetsen, shit.

Ik zou wel iets strijken als het er belachelijk gekreukt uitziet of als ik er zeer deftig moet uitzien maar dan verder dan dat no fucking way dat ik ooit mijn tijd ga besteden aan strijken na heel de was te moeten doen.
28/09/14 00:27
maar waarom in godsnaam zouden handdoeken er netjes moeten uitzien?
28/09/14 01:37
Vroeger (en dan heb ik het over de fase waar ge dolgraag uw ouders een handje toe wilt steken) vond ik dat keifijn strijken. Nu wil ik daar mijn tijd niet in steken. Tenzij ik echt nette hemdjes moet hebben. Zo een zijde is ook echt kak als dat juist uit de machine komt, precies een propje papier. Offffff als iets nog vochtig is en het moet snel snel drogen, dan strijk ik dat vlug.
Ik vind het echt vreemd dat er mensen zijn die handdoeken en onderbroeken strijken.

(Grappig woord, strijken)
28/09/14 09:36
verlangen
Ik strijk alles. Tot onderbroeken toe. Macht der gewoonte.
Ik spendeer daar per dag 1/2 uur aan. In het weekend al eens wat meer.
Met muziek op de achtergrond vliegt de tijd en de strijk.
28/09/14 15:08
Ik heb een hekel aan strijken, onder andere omdat ik dat totaal niet kan. Ook aan was ophangen maar da's wel beter voor het milieu (en uw kleren dus dubbel voor uw portemonnee) dan de droogkast.
Als ik eens een weekend naar huis ga (en mijn vriend gaat mee dus met de auto) doe ik mijn was thuis. Op de trein meeslepen doe ik niet meer. Da's dan vrijdagavond in de wasmachine en als ik zaterdag opsta hangt de helft al te drogen en de andere helft ligt gestreken in de mand (juj strijkverslaafde mama). En als mijn ma niet thuis is (dus geen commentaar kan geven) strijk ik niks.
Om de zoveel tijd moet ik ter compensatie wel 50 keukenhanddoeken en zakdoeken strijken. Bah bah bah.
28/09/14 16:27
Ik haat strijken, ik doe het dan ook zo weinig mogelijk. Ik heb een blauwe ikeazak in mijn kast waar ik mijn te strijken kleren inleg eens ze gewassen zijn en als ik ze absoluut nodig heb dan haal ik er es iets uit en dan strijk ik het omdat ik het wil dragen maar anders dan blijft da liggen.
Voor de rest hang ik mijn kleren op zodra ze gewassen zijn(klein appartement dus geen droger maar droogrek beschikbaar) en dan zitten er al meestal geen kreuken in.
Wel een goeie tip, hang hemden op een houten kapstok en ni zo'n goedkope metalen hanger want dan maakt da kreuken aan de schouders die er gewoon vreemd uitzien.
28/09/14 16:33
josfindus
quote door

Wij hebben thuis enkel een wasmachine, dus de was moet drogen op een droogrekje. Ik heb precies niet het geluk, zoals sommigen hier, dat mijn kleren kreukloos van dat rek komen. Dus bij ons is het verschil tussen wel strijken en niet strijken duidelijk zichtbaar.

zoals pijlbord al, zo snel mogelijk uit de machine halen en ophangen. Of er ook al wat minder insteken dat het minder gepropt zit. dat helpt wel hoor. en ik klop dat soms ook nog is heel hard uit voor ik het op de draad hang. maar alleen als het heel gekreukt en gepropt uit het machien komt.

ik wil u wel is komen uitleggen hoe dat werkt hoor, een strijkijzer en wasmachien. Ik snapte dat vroeger ook nooit en mijn moeder en menig schoonmoeders waren dan altijd boos als ik aan hun machien had gezeten wanneer ik goed bedoelt de was deed. Ondertussen hebben wij hier al 7verschillende machines gehad en ben ik daar wel goe in geworden in programma's uitdokteren
28/09/14 17:05
pijlbord
Ik snap soms wel niet goed dat mensen de was doen zoveel werk vinden. Momenteel doe ik dat in een wassalon (dus: naar daar wandelen met keigrote zak, eventueel wachten, vaak ga ik ondertussen iets nuttig doen, en dan ter plekke alles plooien). Vroeger was ik rottig arm dus deed ik dat allemaal met de hand, in de badkuip. Wassalon was enkel voor als ik alles écht proper wou krijgen. Dat was friggin' lastig werk.

Indien ge een wasmachine hebt (en evt. droger) dan is de was doen toch echt ranzig weinig werk? Maar dan nog zou ik weigeren te strijken, hah.