Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Hebben jullie een agenda (aka planning, kalender?) : 34 reacties (1/2) [Dagelijkse Onzin]

Hebben jullie een agenda (aka planning, kalender?)

01/12/18 13:38
Dag noxa!

Ik ben verschillende agenda's aan het documenteren voor een project waar ik wil nagaan hoe mensen hun nabije toekomst structureren, organiseren of noteren. Een veelvoorkomende tool is dan de agenda (schema, planning, kalender,...)

Mijn interesse gaat vooral het visuele aspect en met name naar de persoonlijke codes die mensen gebruiken in hun agenda. Vb. kleurencode, symbolen (pijltjes, lijnen,..), of bepaald fontgebruik.

Vandaar mijn vraag voor jullie:

1) hebben jullie een agenda
(digitaal, papier, combinatie, zelf geconstrueerd)

0- nee, ik onthoud mijn afspraken, roosters enz
0- ja, ik gebruik een agenda
papier of digitaal (of een combinatie van de twee)
->

2) Hoe ziet die agenda eruit?
boekformaat, los papier, pocketformaat, ...

Hanteert ge een bepaalde code?
kleuren, symbolen, letters, ..

->>>>>> Illustreer met een foto, scan of tekening die je kan doorsturen naar document.schedule@gmail.com
of via noxa :)


Dank u wel alvast!
En zeer benieuwd naar jullie agenda's
Warme groeten
Foxes
01/12/18 15:56
Ik gebruik de kalender op mijn gsm (oude nokia) als agenda. De enige code die ik gebruik is een X op de dag dat ik ongesteld moet worden. Voor de rest gebruik ik woorden.
01/12/18 17:07
Privé niet echt, voor het werk schrijf ik zo'n grote kalender die tegen de muur hangt. Lettercodes voor te zien hoe mijn dag eruit ziet. V = verlof, C = cursus, F = fiscale controle enz. De X is bij mij een speciaal ding (bv. tandarts) maar dan schrijf ik dat er nog bij.
01/12/18 17:27
Mijn agenda / planning zit in m'n hoofd.
Mijn excuses dat ik geen printscreen meestuur
01/12/18 17:51
Ik gebruik een papieren agenda, zo een met voor elke dag een bladzijde. Sinds ik een agenda gebruik, vergeet ik veel minder dingen en realiseer ik meer dingen terwijl ik vroeger allerlei zaken maar bleef uitstellen. Die agenda ligt op een vaste plaats, namelijk op een kastje in de hoek de woonkamer. Zo moet ik er nooit naar zoeken. Het komt misschien wat vreemd over, in deze tijd waarin smartphones, tablets, enz. alomtegenwoordig zijn een papieren agenda gebruiken. Maar die heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van al dat digitaal speelgoed: 15 redenen waarom mensen met een papieren agenda wél goed bezig zijn
01/12/18 18:21


Haha echt de helft van die punten gaat nie eens op? :D wiens agenda op gsm moet "laden"
01/12/18 18:31
onverhuld
Veel punten komen op hetzelfde neer wel haha.
01/12/18 19:56
quote door
Haha echt de helft van die punten gaat nie eens op? :D wiens agenda op gsm moet "laden"


Nooit gehoord van batterijen die moeten opladen? Hoe dan ook, ik heb al zoveel problemen gehad met al die elektronische dingen van tegenwoordig, dat ik besloten heb een papieren agenda te gebruiken. Zo'n ding heeft geen batterijen nodig, de inhoud kan nooit zomaar verdwijnen, je krijgt er geen ongewenste meldingen op, het is heel gemakkelijk te doorbladeren, het behoeft geen updates, enz. Het neemt wat meer plaats in dan een smartphone, dat wordt meestal als een nadeel gezien, maar is tegelijk een voordeel, want het raakt minder gemakkelijk zoek. EN bovendien is bewezen dat hetgeen je met de hand schrijft, je beter onthoudt dan hetgeen je typt.
02/12/18 10:30
Ik heb een kalender waar mijn uren van't werk op staan en ook alle andere plannen.
Dan heb ik een papieren agenda, waar vooral werk gerelateerd in staat. Ook wel dokterafspraken enz.
Tot slot heb ik nog een uurrooster van't werk.

Mijn papieren agenda is een A5 formaat en fluoroos :)

Ik werk niet met kleuren ofzo.
02/12/18 11:14
Yucca
Ik werk met de agenda in mijn gsm. Mijn lief en ik delen die omdat ik veel gevarieerde uren werk en zo weet hij wanneer ik er wel en niet ben.

Ik werk met kleuren én korte beschrijvingen
- donkerroze 'SP' is mijn vast werk
- zalmroze 'Avance' is mijn flexijob
- donkergroen zijn mijn lief zijn matchen of trainingen die van de standaardregeling afwijken. Als ik op voorhand afspreek om te gaan sporten is het ook donkergroen. Da's alles van sport dus.
- geel is alles ifv verhuis-/bouwplannen

Dat is't denkek.
02/12/18 13:01
Mijn lief en ik delen gewoon een google agenda... Geen codes, geen kleuren... Gewoon wat en wanneer :p Ik haat het wel als hij iets er in zet en dat niet met een hoofdletter laat beginnen, maar dan pas ik dat gewoon aan. B)
02/12/18 18:54
U235
Ik schrijf belangrijke afspraken en mijn werkregeling op een kalender die aan de muur hangt.

Dan maak ik ook een planning op voor het komende jaar (of alleszins maanden) met zo'n kalender die de vakbonden rond deze tijd uitdelen.
Het is voor mij makkelijker het hele jaar, of hoe ik verwacht dat het er gaat uitzien, op één blad te zien staan wanneer ik datums kies om verlof aan te vragen en zo.

Een geschreven agenda heb ik al ieder jaar gehad, maar ik doe daar niet zoveel mee.
Toch ben ik nog eerder voor het geschreven woord, dan voor die digitale toepassingen. Bij dat laatste vind ik het totale plaatje ver te zoeken.
02/12/18 20:02
Uw2ePersoonlijkheid
Hehe, vet onderzoek. Ik gebruik ook gewoon google agenda waar dan ook mijn werk agenda in komt en ik taken voor mezelf in zet. On de simpele reden dat ge die niet kwijt kunt geraken. En dus ook (bijna) niet kunt vergeten mee pakken. Ge wordt daarom dus ook wel saai in standaard stramien geduwd. Werkagenda is blauw, persoonlijk rood, feestdagen oranje, taken geel, verjaardagen paars.

Maar wat ge misschien interessanter zou vinden: ik heb ook een bullet journal. Dat is dus zo een schrift met puntjes in een stramien in plaats van lijntjes want fuck lijntjespapier. Mee begonnen gewoon een of andere tutorial imiterend. Ik weet dat mensen hen hele planning daar mee organiseren maar dat was echt veel te veel werk. Maar ik heb er nog wel veel deugd van, en waar ik het voor gebruik:
-Dagtaken in op te lijsten en elke taak uit elkaar te halen in ministappen. Da's fijn om voor mij te leggen op het werk bij mijn computer ipv iets digitaals, dan word ik niet zo makkelijk in iets irrelevants gezogen. Ook om dingen op te schrijven die ik later op de dag moet doen of graag wil doen zodat die niet jn mijn hoofd hoeven rondrazen. Sommige dagen zijn simpel en dan gebruik ik het niet, andere dagen wel.
-Notities te maken van vergaderingen of van dingen die ik leer, ideen op te schrijven en stappenplannen uit te werken.

Qua stijl is het ni zo interessant, vooral samenschaapsel van checkboxes en pijlen en af en toe hoofletters en een kleurtje. Maar ik zal u wel wat foto's toesturen.
02/12/18 22:48
Ik heb jaren een papieren agenda gebruikt, omdat ik gewoon een groot warhoofd ben.
Inmiddels ben ik overgeschakeld op Google Agenda, vooral omdat ik ik die kan delen met mijn man en mijn collegas. Een papieren agenda vond ik voor mezelf heel aangenaam, veel persoonlijker, maar is gewoon minder praktisch.
Door die gedeelde agenda's kan ik in één oogopslag of er iets gepland is en ook sneller kan toezeggen om iets te doen. ("ahja Joachim is dan toch ook niet thuis" of iets provisoir toezeggen voor ons allebei zonder dat ik hem persé moet consulteren)

Ik dénk dat gij eigenlijk niet zo heel geïnteresseerd zijt in mijn digitale agenda en gij vooral mooie planners zoekt, maar voor het geval het u blij maakt, ziet mijn Google agenda er zo uit:

- GEEL: Ik heb er ééntje voor mij privé (gedeeld met mijn man)
- APPELBLAUWZEEGROEN: ééntje voor mijn werk (gedeeld met mijn man en mijn collega's. Ik heb flexibele uren en mijn collega's zijn verspreid over Vlaanderen. Zo kan mijn begeleider zien of ik overuren aan't maken ben, of mijn collega's: "wanneer had Lara ook alweer die conferentie?"
- BLAUW we delen één agenda onder alle collega's met dingen die voor iedereen relevant zijn ("dan hebben we teamdag en die gaat daar en daar door" )

Ik heb toegang tot
- GROEN: ééntje van mijn man privé
- ééntje van mijn man zijn werk, maar die zet ik eigenlijk nooit op, want die heeft wel enigzins vaste uren. Ik zou zelfs nie direct kunnen zeggen welke kleur die ook weer heeft.

Ik kan ook de agenda's van mijn collega's raadplegen als ik wil.


Hiernaast plan ik elke maandagochtend mijn week, maar ik werk nie echt met vaste uren. Ik zet gewoon de taken opgelijst in categoriën.
('t Gaat nie veel duidelijk maken, maar dat zijn 'lokaal studentenwerk', 'Vlaanderen activiteiten', 'werkgroep communicatie', 'werkgroep integrale zending / international students', 'Marcusdrama', 'admin', 'bijleren' )

Mijn collega's hebben hier toegang toe en ik ook tot hun weekplanning. Ik krijg daar ook feedback op


Ik heb voor kerst ook een 'Bambook' gevraagd - herbruikbaar notititieschrift. Het is mijn idee om dat altijd op zak te hebben om altijd ideeën in te kunnen neerpennen en in te kunnen brainstormen etc. Omdat het aantal blaadjes beperkt zijn en omdat ge die kunt uitwissen, hoop ik (naast het eco aspect) dat het mij helpt het overzicht te houden. Ik heb nu notitieboekjes vol met doodles en ideeën die ik nooit terug oppak, omdat ze ondergesneeuwd zijn onder samenvattingen en vanalles en de chaos mij verlamt.
02/12/18 23:18
1) ja, zowel papieren als digitaal (google)
2) Boekje, A5 (moleskine). Links 7 dagen (vakjes) met kleine schrijfruimte (geen lijntjes), rechts blanco pagina + extra blz vooraan, maar die gebruik ik niet zo echt (personalia, travelplannen, verjaardagskalender, wereldkaart, omzettingen inches-cm,...). Achteraan een vakje, soort enveloppevakje voor nog wat papiertjes weg te steken. M.b.v. het aanwezige lintje ga ik direct naar de huidige week.
3) Ja.
- Fysieke agenda: zowel kleuren (gekleurde pennen, kleurtjes, stiften; dus gekleurde letters), als in kleur gemarkeerde woorden (vaste code), dingen in potlood die nog kunnen wijzigen, symbolen/illustraties (cirkels, pijlen, figuurtjes),
Bijvoorbeeld: Werk en algemene notities in blauw en/of zwart. Vrije tijdsactiviteiten met gekleurde pennen. Ik gebruik ook vaak kadertjes, inkleuren, stickers, tekeningen,... verjaardagen zijn altijd oranje gemarkeerd, verlofdagen/schoolvakanties zijn langs de rand geel gemarkeerd + staat dan ook in het 8e hokje boven de weekplanning door mij vermeld (iets dat voor de hele week geldt). Ik gebruik ook pijltjes, fonts,... maar dat is meer vrij gebruik (hoe het uitkomt, waar ik zin in heb) en om creatief te zijn. Pijltjes of een sterretje van mijn weekplanning dat verwijst naar het sterretje op dezelfde hoogte op de rechter blanco-pagina, waar ik dan nog extra info schrijf: iets wat ik moet meenemen voor een workshop bv, parkeertips voor een bijscholing,... Allerlei aanduidingen en symbolen. Op die rechterpagina plak ik ook soms dingen zoals flyers, gekregen gratis postkaarten van een expo bv, een leuke spreuk, gedicht, visitekaartje,...
Ik maak verder ook graag lijstjes om bep. zaken af te werken. Hier gebruik ik allerlei soorten opsommingstekens voor. Maar dit doe ik ook vaak in Keep (app). Ohja ik maak ook veel gebruik van post-its in mijn agenda.
. Mijn agenda is mij enorm dierbaar en ik ben verknocht aan mijn papieren versie. Heb voor 2019 mijn 4e Moleskine, zelfde formaat en indeling enz. gekocht. Werkt goed voor mij op deze manier. Ik gebruik hem ook echt veel, is tevens een soort dagboekje en herinneringenboek.
- Digitale google agenda: Wekelijkse sport - wekelijkse hobby - eerder 'eenmalige afspraken' zoals tandarts, kapper, dokter - vakanties en concerten - leuke activiteiten - ... hebben allemaal hun vaste kleur.
Ik vul ook graag de locatie, startuur, extra info/omschrijving zo goed mogelijk in zodat ik alles in 1 opslag op de dag zelf bv terug weet of maps daarbij kan gebruiken. Ik nodig 'gasten' ook graag en vaak uit. Zie ik zelf ook meteen met wie ik ga, plus handig voor hen omdat het dan meteen ook in hun agenda staat.
Als er meer opties waren om de woorden zelf ook in een bepaalde kleur of bv cursief te kunnen zetten, deed ik dat vast, maar ik vind dat leuker om dat in mijn papieren agenda te doen. Ik maak dat graag persoonlijk, kies graag zelf wat ik juist waar noteer en op welke manier, schrijf graag, knutsel dus echt wel een beetje in mijn papieren agenda wat digitaal beperkter is, ik minder goed kan of minder interessant vind op een scherm,... Digitaal is echter handig om echt áltijd bij te hebben en quasi direct te kunnen bekijken (in bed, voor die keer dat ik mijn papieren agenda toch niet bij of bij de hand heb,...). Ik gebruik in google calendar ook een maandelijkse herinnering ipv enkel afspraken toe te voegen. Dit kan gesynct worden met Keep, ook handig.
- Ik heb ook nog andere apps die vallen onder 'plannen, structureren, kalender'. Die hebben dan wel hun eigen specifieke manier om dingen aan te duiden (menstruatiekalender bv).
03/12/18 08:02
Hoe werken die papieren agenda's eigenlijk bij een jaarovergang? Loopt ge dan met 2 agenda's rond?

Ik gebruik google calendar voor herinneringen, meetings etc. Vrij handig. We hebben een gedeelde kalender op onze co-work zodat we kunnen zien wanneer iemand een bepaalde machine gereserveerd heeft. En als ik vliegtickets bestel komt de vlucht data automatisch in google calendar. Ook de meeste evenementen hebben wel een knop om dat onmiddellijk in uw kalender te zetten.
De kleuren weet ik niet of ik dat ooit heb aangepast.

Voor lopende projecten te plannen en het overzicht te bewaren gebruik ik Trello. Daarin bewaar ik zowat het overzicht van in welk stadium welk project zit en verplaats ik projecten van de ene categorie naar de andere. Categorien zijn : Potentiële projecten / Feedback of input afwachten / 3Dmodeling / In productie / Klaar-te factureren / Klaar-gefactureerd / Klaar-betaald
Van zodra een project uit potentiele projecten gaat probeer ik ook een afbeelding (schets of tussentijdse screenshot) toe te voegen zodat ik in een oogopslag kan zien welk project dat is. Ik werk daar ook met kleurenlabels om aan te tonen of iets opgevolgd moeten worden of dat ik daaraan kan verder werken wanneer ik de tijd heb.
Binnen elk project kunt ge dan ook nog eens to-dolists opstellen en deadlines toevoegen. Maar als er een specifieke deadline voor een project is herinner ik die altijd wel uit mijn hoofd dus dat voeg ik niet echt toe. Tenzij de deadline misschien maanden verder ligt maar dat gebeurt niet vaak.
03/12/18 08:18
Fridge
Mijn vriendin is mijn kalender / agenda. Want ik vergeet zelfs te denken aan kalenders. Aan haar toon kan ik weten of het belangrijk of dringend is.
Bij deze stuur ik ook geen screenshot.
03/12/18 08:41
Voor mijn persoonlijke agenda gebruik in mijn gsm. Daar zit niet echt structuur in haha. Ik duid random een uur aan en zeg dan in 1 woord wat het is. De uren kloppen niet, tis eerder als geheugensteun.
.en dan voor het week gebruik ik de uitlook kalender. Daar gebruik ik:
Blauw - meetings
Roze - werkgerelateerde events
Grijs - werkplanning (homework, zelf werken aan een project in plannen,..)
Paars - Vrije tijd planning
03/12/18 10:22
onverhuld
quote door

Hoe werken die papieren agenda's eigenlijk bij een jaarovergang? Loopt ge dan met 2 agenda's rond?




Veel agenda's lopen tot ergens in januari, of volledig januari, en beginnen vaak bij december, dus die overgang valt goed mee!
03/12/18 10:35
Ik vul eigenlijk enkel mijn werkagenda op Outlook in, zodat mijn collega's kunnen zien wanneer ik op kantoor ben of niet. Daarnaast verschijnen alle meetings en brainstorms en wat nog allemaal daarin nadat ik een uitnodiging kreeg. Doktersafspraken e.d. komen daar ook in (ook wederom via zo'n bestand dat je kan openen nadat je online een afspraak hebt gemaakt).

Daarnaast vul ik nooit een agenda in of houd ik geen digitale bij. Ondanks het feit dat ik vreselijk chaotisch ben onthoud ik heel goed, en wij hebben belachelijk weinig afspraken. In het verleden wel eens geprobeerd, maar ik geef dat na een week op. Vind een agenda bijhouden echt 'meh'.