Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Kosten inbrengen voor btw-aftrek : 10 reacties (1/1) [Werk]

Kosten inbrengen voor btw-aftrek

11/06/18 14:19
Dag noxa,
vraagje aan noxanen met verstand van boekhouden:

komende zomer start ik als dierenarts, en zal dit onder zelfstandig statuut doen (eenmanszaak).
Ik ga werken in een praktijk te Borgerhout, welke buiten de lage emissiezone gelegen is. Zelf rijd ik met een auto (diesel euro 3 zonder roetfilter) die de lage emissiezone niet binnen mag. De praktijk ligt dan wel buiten de lez, maar sommige klanten wonen binnen de lez en af en toe moeten er ook daar huisbezoeken gebeuren (meermaals per maand). Dit zal dus voor mij een struikelblok vormen. Ik zou een toelating voor bv. 6 maanden kunnen kopen, deze kost 180 euro.
Gezien ik deze kost wel degelijk zou maken voor m'n job en niet voor privé doeleinden (ik heb geen redenen om met de auto binnen de lez te rijden buiten deze huisbezoeken), vroeg ik me af of dit zou kunnen ingebracht worden als beroepskost en dus aftrekbaar van het belastbaar inkomen.

Ik ben echt een noob op vlak van boekhouden/btw/belastingen etc.

Thanks alvast!
11/06/18 14:21
Ik zou denken van wel, maar eens navragen bij uw boekhouder?
11/06/18 14:51
Proficiat trouwens! En jah, das echt iets voor boekhouders :) msskan je op internet ergens zo een boekhoudsite vinden?
11/06/18 14:56
Jep dat is een beroepskost. Elke kost gemaakt om inkomen te genereren of behouden.

11/06/18 14:57
Maar ge gaat werken in een praktijk als zelfstandige, die van iemand anders dan of die van u? Klinkt een beetje als schijnzelfstandige.
11/06/18 14:59
Het is toch een personenwagen he? Geen lichte vracht?

Die btw is deels aftrekbaar. Ge zit met artikel 45 §2 dat uw aftrek beperkt tot 50%. Als ge dan naar 45 §1 quinquies gaat zien, moet ge het beroepspercentage van uw wagen gaan vaststellen. Het eenvoudigste is de forfait van 35% beroepsgebruik, ge moogt voor deze en andere autokosten dus 35% van de btw aftrekken. Uw niet-aftrekbare btw wordt dan een kost. Voor uw aftrek in de personenbelasting moet ge zien naar de CO2 uitstoot, dat laat ge uw boekhouder best berekenen.

Het enige dat ik mij nog afvraag is of er eigenlijk wel btw is op zo'n abonnement.
11/06/18 18:00
Wanheda
quote door

Het is toch een personenwagen he? Geen lichte vracht?

Die btw is deels aftrekbaar. Ge zit met artikel 45 §2 dat uw aftrek beperkt tot 50%. Als ge dan naar 45 §1 quinquies gaat zien, moet ge het beroepspercentage van uw wagen gaan vaststellen. Het eenvoudigste is de forfait van 35% beroepsgebruik, ge moogt voor deze en andere autokosten dus 35% van de btw aftrekken. Uw niet-aftrekbare btw wordt dan een kost. Voor uw aftrek in de personenbelasting moet ge zien naar de CO2 uitstoot, dat laat ge uw boekhouder best berekenen.

Het enige dat ik mij nog afvraag is of er eigenlijk wel btw is op zo'n abonnement.


Is dit nu niet compleet naast de kwestie??
11/06/18 20:27
haa hier zit ge bij de bron:)
wij aanvaarden dat als dat effectief kan bewezen worden door middel van klantgegevens, bewijs van afspraak etc.
btw zou je normaal hier nooit op moeten betalen, is een belasting en als daar btw op aangerekend zou worden is er sprake van dubbele taxatie en dat mag niet.

voor vragen stuur je maar een bericht:)
11/06/18 20:30
quote door



Is dit nu niet compleet naast de kwestie??


Omdat het geen autokost is volgens u of..?
12/06/18 09:47
quote door

Maar ge gaat werken in een praktijk als zelfstandige, die van iemand anders dan of die van u? Klinkt een beetje als schijnzelfstandige.


Nee dat is redelijk standaard bij dokters, artsen, kinesisten enzo. Ge koopt u in in iemand zijn praktijk of huurt daar een ruimte bv.
22/08/18 23:32
quote door

haa hier zit ge bij de bron:)
wij aanvaarden dat als dat effectief kan bewezen worden door middel van klantgegevens, bewijs van afspraak etc.
btw zou je normaal hier nooit op moeten betalen, is een belasting en als daar btw op aangerekend zou worden is er sprake van dubbele taxatie en dat mag niet.

voor vragen stuur je maar een bericht:)


Hmm lijkt me onmogelijk een belasting te zijn... doch wel een retributie. Lijkt me weinig discussie over mogelijk. En op retributies kunnen uiteraard (jammer genoeg) wel BTW worden aangerekend (kijk maar naar kilometerheffing in Waals Brabant).

Maar waarschijnlijk wordt er geen BTW geheven op die specifieke retributie? Zou normaal op je factuur moeten staan.


Los daarvan is het wel belangrijk voor je personenbelasting. Kosten die je niet kan inbrengen bij je BTW (omdat er geen BTW wordt op geheven), kan je wel inbrengen in je PB als ze beroepsgerelateerd zijn. Dat kan uiteraard wel wat schelen op het einde van de rit.



Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.