Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Geocaching : 20 reacties (1/2) [Sport]

Geocaching

28/09/15 19:36
pijlbord

Dag noxa,

Voor mijn werk zou ik graag een activiteit organiseren, namelijk geocaching. Bedoeling is om onze jongere bewoners wat te activeren, door er uhm ja, actieve dingen mee te doen.
Geochaching leek me ideaal om het wandelen wat te verbergen onder het 'schattenzoeken'.

Alleen, ik heb zoiets nog nooit gedaan.

Ik heb een ideale route gevonden in Heverlee bos. Maar, hoe nu verder? Een gps toestel heb ik niet, maar kan je wel redelijk goedkoop huren zie ik. Maar dan. Moet ge dan zo'n route uploaden in uw toestel? Of is dat via de kaart en coördinaten die ge ingeeft? Gewoon alle info die ge mij kunt geven aub.

Also, zo'n Multi (dat is het type blijkbaar) slaat die Multi dan op meerdere verborgen caches onderweg of wat is dat precies?

Ik ben vast de helft van mijn vragen nog vergeten, want ik zit nu ook op 't werk en het moet wat rap gaan. Geef mij gewoon alle ervaringen die ge hebt!

Merci,

Pijl
28/09/15 19:42
Installeer de app op je smartphone, is heel handig! Zo kan je die ook als gps gebruiken :)
28/09/15 19:44
pijlbord
Ja geen optie wegens batterij en also ik geef mij smartphone niet aan mijn gasten want die zijn nogal.enthousiast en lomp. Geen goeie.combo.
28/09/15 19:44
Ga voor ingress. Veel geochachers spelen dat ook. Ongeveer hetzelfde alleen loopt ge wel constant me ne gsm in u handen maar tis properder alsin ge moet ni graven in de modder.

Edit: ok, tis ni voor mensen die elk een smartphone hebben. mooi, laat deze post dan maar achterwegen :)
28/09/15 19:53
pijlbord
Ja sorry ik werk met mensen met een.beperking.
Ik dacht dat iedereen dat hier wel wist want ik.heb is op.mijn oren gekregen dat ik dat teveel zeg.
28/09/15 20:05
Da's echt plezant om te doen!
28/09/15 21:14
Bij een multi cache moet je verschillende locaties zoeken. Op de eerste locatie ga je een hint vinden om de tweede locatie te vinden. Daar een hint om de volgende locatie te vinden. De cache ligt op de laatste locatie.
28/09/15 22:00
Goh, enkel nog maar gedaan met mijn gsm. Bepaalde types gps hebben tegenwoordig wel een geocaching-functie. Voor de rest gaat ge gewoon elke keer de coördinaten moeten ingeven. En bij een multi zijn dat er dus meerdere waar ge pas helemaal op het einde (meestal) de volledige "buit" vindt. Ge kunt zelf ook een beetje op uw gsm volgen om te zien dat ge de juiste kant opgaat he.

Misschien ook best op voorhand die multi eens aflopen en zien dat ge zelf alle eventuele hints enzo weet zijn want soms kunt ge daar behoorlijk lang op staan kijken en het niet vinden. Ik kan mij voorstellen dat dat voor sommige mensen heel frustrerend kan zijn.

Edit: de app kost wel bijna 10 euro, er is een gratis versie maar daar kunt ge niet bijster veel mee doen
28/09/15 23:01
pijlbord
Ja, nu ik thuis ben en alles is kan bezien merkt ik dat ik de premium versie moet hebben voor die wandeling. Zeeeeg, wat een stom gedoe allemaal. Ik kan dat niet kopen voor één keer te doen he:p
28/09/15 23:22
Mokeponn
Is 't geen idee dat ge gewoon een kaart-achtig iets gaat zelf maken, die gaat kopiëren (voor de meerdere groepjes/mensen) en op de plaatsen dat ze moeten zoeken iets minder verdoken gaat verstoppen? Die 'schatten' die ge met geocaching zoekt, zijn meestal ter grootte van die filmroldooskes van vroeger. Zelden iets van een groter formaat tegengekomen.
Dan moet ge er iets meer tijd in steken, maar moet ge geen gedoe regelen van GPS'en die ze eventueel laten vallen en bijgevolg stuk maken ofzo. Een papieren kaart maakt toch niet zo veel uit. Ge kunt zelf kiezen wat de schatten zijn en ze nog zelf een plaats geven ook.
Een route kunt ge ter plaatste is gaan lopen of met maps uitstippelen ofzo
28/09/15 23:30
pijlbord
't probleem is dat dit allemaal 'extra' is, we laten één iemand van onze normale werking vallen om dan met de jonge gasten allemaal samen iets apart (en op maat) te doen. Ik werk ook gewoon in een leefgroep, dus ik heb geen tijd die ik puur hieraan kan spenderen, ik moet hele dagen op 10 man letten.

In 't weekend gaan we altijd op stap, maar meestal komt dat neer op ergens iets gaan drinken. Nu willen we dus iets actiever doen maar 'k heb ook geen tijd om vanalles ineen te knutselen ofzo. Los van het feit dat ik suck in dingen ineen knutselen. (ik zou op zich al kosten maken en tijd verliezen door ergens heen te rijden om gps'en te huren. Nu, das geen ramp, maar ik moet ook opletten dat ik geen uren ga spenderen om iets te maken, dat is ook de bedoeling van het hele spul niet)
28/09/15 23:39
pijlbord
Ik denk dat ik misschien gewoon een wandeling ga overnemen en ga pimpen met een fotozoektocht ofzo. Dan moet ik ze wel zelf eens wandelen maar dat is nu ook geen moeite, ik hou van het bos. Iemand zin om mee te gaan?
29/09/15 00:35
Super leuke activiteit! Al kom je wel vaak van een kale reis terug.. Niet alle schatten zijn ook nog te vinden.
29/09/15 00:45
pijlbord
Ja ik begin denk ik te beseffen dat het niet zo'n geweldige activiteit voor mijn mannen is. Enfin, niet als het ook mijn allereerste keer is om te doen.
Ik zit met een hele jonge actieve groep en het moet echt wel 'vloeiend' zijn anders worden ze slechtgezind en dan krijgt ge ze er zo moeilijk terug uit.

Nu ben ik eerder aan het denken om een fotozoektocht te maken (zijn ze zot op) en dan op geregelde tijdstippen een opdracht te geven. het is de allereerste keer dat we met heel die bende iets gaan doen en ik wil dat ze elkaar wat beter leren kennen, op hun gemak raken bij elkaar. Met opdrachten en fotozoektocht heb ik denk ik meer in handen dat ze allemaal betrokken worden versus twee kerels die de gps claimen en de rest die er sip achteraan hobbelt.
29/09/15 01:20
Blinwar
Gebruik een kaart? Je kan dat zelfs gewoon afprinten.

Maak een aangewezen route op een kaart met een kruis op, verstop die schat (wat brol) dan ergens op die plaats en leg daar een nieuwe kaart naar het volgende punt? Tot je na een paar kilometer (ik weet niet wat realistisch is) de echte schat vindt (wat betere brol).
29/09/15 01:26
josfindus
maak er zelf ene? ne simpele dan en dan kunt ge die zelf hints geven....
bij natuurpunt kunt ge ook een cursus geocoaching volgen. Misschien kunt ge daar tips krijgen
29/09/15 01:49
pijlbord
Zoals ik het nu in mijn hoofd heb zou ik een wandeling (die al bestaat) in 't heverleebos nemen, en die zelf al eens wandelen. Het voordeel daarvan is dat ik automatisch interessante dingen tegen kom (want daar is die wandeling voor). Daar kan ik dan foto's van nemen, want negen kilometer fotozoektocht is er ook wat over, dan zijt ge altijd aan 't kijken en zoeken. Als ik die interessante dingen fotografeer vinden ze die ook makkelijk ('t blijven mensen met een beperking he) en aan elke foto een opdracht. De opdrachten zo wat groepsopbouwende dingen, moet ook niet te lang duren want dan zijn we veel te lang onderweg.

En dan bij elke goeie opdracht ze wat letters ofzo geven, die ze op het einde bij elkaar moeten puzzelen. En de zin die ze moeten vinden is dan "de verrassing zit in de rugzak van Nils, snullen" of iets dergelijks. Dunno dat moet ik nog wat beter uitwerken denk ik.
29/09/15 15:28
Ook een idee: tijdens de zoektocht met vragen of schatten als extra ook foto's hangen waarmee ze op het eindpunt iets mee moeten doen (bv. foto's van een Europese hoofdstad, op het einde moeten ze dan zeggen welke stad, maar ze wisten vooraf nog niet wat ze juist met die foto's moesten doen). Of is dat te lastig voor die mannen?
29/09/15 16:46
pijlbord
Ja das te lastig helaas.
04/10/15 08:56
Ellun
Goh ik heb dat eens gedaan anderhalf jaar terug tijdens mijn stage. Was in Waasmunster. Alle gasten de fiets op en op den dijk gaan zoeken. We hebben toen ook 5 doosjes gevonden :)

Ik weet dus alleen echt niet meer hoe ik dat heb aangepakt, dus mijn reactie is helemaal niets waard :(