Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
2 jaar na rana plaza, wat is er veranderd? : 65 reacties (1/4) [Actualiteit]

2 jaar na rana plaza, wat is er veranderd?

24/04/15 19:04
josfindus
Vandaag is het 2 jaar geleden dat de ramp in de textielfabriek van Rana Plaza plaats vond.
Maar is er ondertussen eigenlijk wel iets verander.

Ge kunt moeilijk plots stoppen met kleren dragen. Met kopen gaat al iets makkelijker maar ook dat is moeilijk.
Ondertussen openen er in heel België nieuwe winkels van Primark waar iedereen enthousiast om staat te schreeuwen.

op de website van schonekleren.be staat veel achtergrond informatie over wat er gaande is.

Maar ik vraag mij vooral af wat er onder de mensen verandert is. Zijn er effectief mensen die er bij stil staan?
Hoe hard het andere bezig houdt. En of er ook mensen effectief 'iets aan proberen doen'.

Of zijn het ondertussen gewoon allemaal vergeten met al die miserie in de wereld die er altijd in overvloed is.
24/04/15 19:07
pijlbord
Is heel dat gedoe met primark niet duidelijk dan? Ge zou nog bio's van de afgeragde kindjes aan de kledij kunnen hangen 'omg 5 euro voor een broek' *grabbel grabbel*

Waarom zouden 'wij' geven om 'zij'. Zij zijn toch maar zwartjes. We doneren wel is 5 euro aan unicef ofzo, dat maakt het allemaal goed.
24/04/15 19:10
Fahrir
Er zijn zeker mensen die daar bij stil staan, maar zolang tshirts aan 5€ verkocht worden, blijft de grote hoop dit kopen. Want de portemonnee primeert toch op de onzichtbare kinderhandjes.
24/04/15 19:11
veranderd* :(
24/04/15 19:14
josfindus
portemonnee en gewoonte/gemakzucht. want zelfs als ge niet veel geld hebt zijn er alternatieven. nuja het is niet simpel inderdaad als heel de commerce gewoon blijft doordraaien en ge er niet echt actief met bezig zijt.
Maar ik zou al zo blij zijn om gewoon is te merken dat mensen zich er wel bewust van zijn.
Want ja kom tis niet dat er in mijn kleerkast geen dingen hangen waar bloed van kinderhandjes aanhangt en ik doe al zo mijn best.
24/04/15 19:14
josfindus
quote door

veranderd* :(

oeps sorry ik had nog zo mijn best gedaan :( heb het verbetert
24/04/15 19:26
Welke winkels/ketens in België verkopen eigenlijk "schone kleren"? Dat staat niet echt duidelijk op die site vind ik, behalve JBC dan.
24/04/15 19:33
josfindus
jawel op een ander onderdeel van die site staat een hele lijst met merken en winkels en een rating. En ook heel veel links enzo waar ge dat terug vindt. Maar van grote ketens is er momenteel niks echt 'proper' denk ik. Ja Bel&Bo en JBC in wording maar ik neem dat toch ook met een grote korrel zout.
maar ik geef toe dat er zoveel op die site staat dat het wel efkes zoeken is.
Dat is het moeilijke aan heel die zaak als ge er bewust bij wilt stilstaan als consument, er is geen kant en klaar gemakkelijk alternatief zoals nen fairtrade H&M
24/04/15 19:45
basilica
weinig ketens verkopen 'schone kleren', denk ik
beste optie is dat wat er al in uw kleerkast ligt, blijven dragen (want geef toe: daar ligt eigenlijk al voldoende), kapotte kledij repareren en tweedehands kopen

ik probeer zelf zo weinig mogelijk nieuwe kledij te kopen. ik wandel regelmatig over de Nieuwstraat sinds ik in Bxl woon, maar ik weiger steevast die winkels daar binnen te gaan. ik heb onlangs nog een lading rokjes gekregen van een vriendin die die wegdeed. maar ik geef toe dat ik dit jaar toch ook al twee topjes en een golfje heb gekocht omdat er zo'n verlokkelijke promotie op stond (twee kopen = 30% korting!)... en ik ga toch ook nog eens moeten gaan shoppen voor ondergoed :/

24/04/15 19:47
Mokeponn
Mja en als er een alternatief was...
Das misschien stom, maar volgens mij gaan mensen nog steeds kiezen voor een broek van 5€ van de Primark (ookal gaan die echt niet lang mee..) dan een broek die 10€ kost maar waar geen kindjes zijn aangeweest.
Da gaat het merendeel pas gaan interesseren als ze er effectief zelf mee geconfronteerd worden. En zo is dat met alles, met alle rampen, .. Sad but true.
24/04/15 19:54
Blinwar
Tegenwoordig komt er op TV reclame van de Zeeman. Drie t-shirts aan 5 euro, met een vermelding van eerlijke handel. Vorige week ook een artikel dat Primark zo goedkoop kan zijn door leveranciers onmiddelijk te betalen en de markt te bespelen. Twijfel zaaien werkt. Mensen weten het niet meer. Hoe en waar koop je zelfs eerlijke kledij?

Vele mensen willen het juiste doen. Maar het moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Hopelijk doet Europa iets op dat vlak.
24/04/15 20:03
quote door


oeps sorry ik had nog zo mijn best gedaan :( heb het verbetert


Giechel
24/04/15 20:04
josfindus
quote door

Mja en als er een alternatief was...
Das misschien stom, maar volgens mij gaan mensen nog steeds kiezen voor een broek van 5€ van de Primark (ookal gaan die echt niet lang mee..)


ik weet dat niet... ik koop echt al jaren minder kledij maar wel duurdere omdat ik deftige kwaliteit wil en dat was toen nog los van het ethische. Of ja ik maakte mijzelf toen wijs in mijn hoofd dat het dan wel 'iets beter' zou zijn met de werkomstandigheden.
24/04/15 20:11
Die schone kleren is iets waar ik zelf ook al zo lang mee worstel.
Ja, ik wil bewust kopen, maar ik heb geen geld om een schone garderobe te kopen. Ik wordt daar nogal depressief van. Soms heb ik een fucking leggin nodig. Waar haal ik mijn fucking legging? Ik koop onderbroeken, maar waar? Serieus?waar?

Ik koop sowieso al amper kleren en draag, opmijn 26, nog steeds weggeverkes van familieleden. Ik kan echt niet minder kleren kopen.

Anders iedereen een gandhike doen.
24/04/15 20:18
Mokeponn
quote door



ik weet dat niet... ik koop echt al jaren minder kledij maar wel duurdere omdat ik deftige kwaliteit wil en dat was toen nog los van het ethische. Of ja ik maakte mijzelf toen wijs in mijn hoofd dat het dan wel 'iets beter' zou zijn met de werkomstandigheden.



Ja ok, maar dat zijt gij. Gij zijt er duidelijk wél mee bezig. Maar gewone mensen in t dagelijkse leven.. Enfin, mijn moeder koopt ook constant dure kleren, maar dat is om hare sociale status (of whatever, ik moet dat mens niet) te tonen. Volgens mij zijn er veel meer mensen die zo denken, dan op de manier dat gij denkt (waar ik trouwens wel achtersta).
24/04/15 20:23
'gewone mensen in't dagelijkse leven'... ma zo denigrerend.
24/04/15 20:31
Mokeponn
Haha, ik bedoel mensen die elka dag gaan werken, rekeningen betalen, ... Alleja, niet de mensen die het zich sowieso kunnen permiteren om van alles het duurste te pakken. Want laten we eerlijk zijn, als ge bewust koopt, is het 9/10 duur(der).
Enfin ja, ik bedoelde het niet denigrerend.
24/04/15 20:44
josfindus
ik ga ook werken en betaal rekeningen :( nee ik ben een arme sloor maar ik ben echt ne supersnob op een of andere manier. Ik wil gewoon kwaliteit! . Zelfs toen ik totaal geen geld had betaalde ik liever meer voor iets degelijker en dan spaarde ik gewoon wat langer. En ik kocht vroeger echt totaal niet ethisch bewust. Eigenlijk trouwens nog altijd niet hoor. Ik koop gewoon niet meer want ik heb de oplossing ook nog niet gevonden.

Swat ik hoop gewoon stiekem dat mensen toch wat overhevelen uit kwaltiteits overweging als het ethische hen geen reet kan schelen.
De benneton bijvoorbeeld was vroeger kei duur. 2 jaar geleden kocht ik daar broeken en ik verschoot hoe goedkoop dat was geworden, vroeger kon mijne portemonnee daar niks betalen. Maar de kwaliteit is ook echt rotslecht. Ne maat die daar werkt vertelde ook dat ze andere leveranciers enzo hebben nu. Dusja ik had is 2 goedkope broeken, ze hingen na 1 week al uit elkaar. Op die manier zijt ge op den duur toch ook veel geld kwijt? en ja nu wordt benneton kei hard door het slijk gehaald he...

HumbertHumbert ik snap uw dillema maar wat ge nu doet is dan toch al kei veel? ge doet tenminste 'iets' binnen de grenzen van uw mogelijkheden.Tis al meer dan de gemiddelde mens doet.
24/04/15 20:49
dagenVanGras
quote door


oeps sorry ik had nog zo mijn best gedaan :( heb het verbetert


Joke :'D
24/04/15 20:58
Mokeponn
Ma ik denk dat ge mij verkeerd begrijpt ze.
Mensen (de meesten, niet iedereen) die duurdere kledij kopen, doen dat volgend mij uit kwaliteitsoverweging en niet omdat het etisch verantwoord is. Denk ik dan.