Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Hoeveel geef ik aan een vriendin op haar trouwfeest? : 99 reacties (2/5) [Ernst]

Hoeveel geef ik aan een vriendin op haar trouwfeest?

11/05/18 12:32
onverhuld
ik krijg hier veel ideejtes voor mijn eigen trouw
"breng je hart vol liefde en je mooiste glimlach mee, geen centejs of cadeautjes aub"
"wil je ook samen de liefde vieren? doe dan samen met ons je schoenen uit en geniet van elkaar"

Het idee da mensen zich zorgen maken over of ze mij wel genoeg GELD geven op iets dat voor mij rond liefde en aanvaarding en connectie draait is voor mij echt horror haha

11/05/18 13:08
Maar op zich is er toch niets mis om geld te vragen? De generatie die pas ging samenwonen na de trouw nog een hele inboedel nodig heeft is wel gepasseerd. De meeste koppels die nu gaan trouwens hebben alles al en hebben graag centjes voor eens een leuke reis te maken, een nieuwe auto te kopen, de badkamer te renoveren etc.
11/05/18 13:16
Een vriendin van mij had wel iets leuk gedaan. Via een website kon ge dingen "kopen" voor hun huwelijksreis. Dat ging dan van zonnecrème tot een bikini tot een luxeovernachting in een resort. Uiteraard kregen ze dan gewoon het totaal bedrag en waarschijnlijk een overzicht van wie wat gekocht had (dus ge kocht niet werkelijk een bus zonnecrème). En eigenlijk is dat ook gewoon geld geven maar dat voelde heel anders.

Maar soit daar heeft de topicstarter niks aan.
11/05/18 13:16
Huidig plan : 30 euro, origami's van vouwen (hartjes ofzo), die steek ik dan op satestokskes en ik doe alsof dat bloemekes zijn. Met wat gekleurd papier kom ik ver. Ik heb ze ooit eens een fles chocomelk cadeau gedaan (da's nen inside joke) met een heel knip-en-plak kunstwerk erop en die was mega gelukkig.

+ mijn ouders die geven mss ook nog wel wa, aangezien zij zowat kind aan huis is geweest ga ik dat insinueren, maar als ze niks geven dan is dat allemaal goed.

Ik ben het gewoon ook echt niet gewend om naar trouwfeesten te gaan. Dit is de eerste trouw van een vriendin waar ik naartoe ga ^^'

Da's nog een interessante vraag, wat zout ge zelf als cadeautip op het kaartje zetten? Zout ge ne lijst maken (zoals ne geboortelijst, maar nen trouwlijst), geld vragen, ne rekeningnummer erop zeten, zeggen dat ge niks wilt of iets anders?
11/05/18 13:24
quote door

Het idee da mensen zich zorgen maken over of ze mij wel genoeg GELD geven op iets dat voor mij rond liefde en aanvaarding en connectie draait is voor mij echt horror haha


Klopt, ergens hypocriet dat ge anderen pas laat delen in uw geluk, na het voorwendsel dat zij er dan maar ook moeten aan bijdragen. Een huwelijksfeest in onze cultuur is nog een bescheiden fenomeen, maar hoe zou t bijvoorbeeld er aan toe gaan bij Noord-Afrikaanse of Centraal-Aziatische culturen. Zou je daar als gast ook verwacht worden te betalen, of is het een manier als huwend koppel om uw welvaart tentoon te stellen en liefde te delen door zoveel mogelijk mensen uit te nodigen als mogelijk. Geen idee, ben wel benieuwd naar de antwoorden.
11/05/18 13:44
quote door



Klopt, ergens hypocriet dat ge anderen pas laat delen in uw geluk, na het voorwendsel dat zij er dan maar ook moeten aan bijdragen. Een huwelijksfeest in onze cultuur is nog een bescheiden fenomeen, maar hoe zou t bijvoorbeeld er aan toe gaan bij Noord-Afrikaanse of Centraal-Aziatische culturen. Zou je daar als gast ook verwacht worden te betalen, of is het een manier als huwend koppel om uw welvaart tentoon te stellen en liefde te delen door zoveel mogelijk mensen uit te nodigen als mogelijk. Geen idee, ben wel benieuwd naar de antwoorden.


Ik vroeg aan mijn huisgenote hoeveel zij dacht dat ik moest geven, en ze zei 'Uhh, 150-200 pond toch wel minstens'
Dat is een Poolse.
11/05/18 14:03
quote door



Ik vroeg aan mijn huisgenote hoeveel zij dacht dat ik moest geven, en ze zei 'Uhh, 150-200 pond toch wel minstens'
Dat is een Poolse.


Jep, mijn vriendin is van Polen en daar is het normaal om minstens 100-150 euro te geven, anders zijt ge gierig. Ik vind dat heel vreemd. Maar die trouwfeesten zijn echt met 8 a 10 gangen ofzo (niet overdreven) en duren altijd van 3 uur in de namiddag tot 4 uur s'nachts met afwisselend eten, dansen en vodka drinken. Ik ben geen fan.

Funfact: De polonaise in België is iets totaal anders dan de polonaise in Polen. (maar ze doen beide op Poolse trouwfeesten)
11/05/18 14:07
quote door

Da's nog een interessante vraag, wat zout ge zelf als cadeautip op het kaartje zetten? Zout ge ne lijst maken (zoals ne geboortelijst, maar nen trouwlijst), geld vragen, ne rekeningnummer erop zeten, zeggen dat ge niks wilt of iets anders?


Gewoon geen feest geven. KLEIR.
11/05/18 14:42
quote door

Da's nog een interessante vraag, wat zout ge zelf als cadeautip op het kaartje zetten? Zout ge ne lijst maken (zoals ne geboortelijst, maar nen trouwlijst), geld vragen, ne rekeningnummer erop zeten, zeggen dat ge niks wilt of iets anders?


Op onze uitnodiging staat

Onze harten zijn gevuld met liefde,
wij zijn heel blij met wat we hebben,
maar denk je toch aan een cadeau,
dan graag zo: -foto van een envelopje-

Ik weet het, tis beetje melig haha
11/05/18 15:10
Gewoon byob en voor de rest geen cadeaus
13/05/18 19:38
Wij gaven als koppel gemiddeld 75-100 euro, zeker als het receptie + avondfeest was. Erg veel trouwfeesten hebben we nu wel niet gedaan, 't was dan ook vaak van erg goede vrienden.

13/05/18 19:42
Ge moet toch geen 7 gangen voorzien voor uw gasten als ge dat niet kunt betalen das weird
13/05/18 22:26
Toen m'n beste vriendin trouwde, heb ik haar retour-ticket van haar huwelijksreis betaald.
Voor sommigen heb ik een hoge limiet qua geld. :p
14/05/18 00:20
quote door

ik krijg hier veel ideejtes voor mijn eigen trouw
"breng je hart vol liefde en je mooiste glimlach mee, geen centejs of cadeautjes aub"
"wil je ook samen de liefde vieren? doe dan samen met ons je schoenen uit en geniet van elkaar"

Het idee da mensen zich zorgen maken over of ze mij wel genoeg GELD geven op iets dat voor mij rond liefde en aanvaarding en connectie draait is voor mij echt horror haha




aangezien ik het zelf heel cru zou verwoorden quote ik effe desi.
14/05/18 08:48
Mij is altijd gezegd dat het (in België/Vlaanderen) standaard is om 50 euro te geven (per persoon) als je voor het diner bent uitgenodigd.
Als het enkel receptie/dansfeest is, dan is het 25-30 euro.
Voor echt goede vrienden/broers/zussen zou ik meer geven, maar zoals ik het lees valt die voor mij precies niet in de categorie "goede vrienden".

Ahja en ik vind geld vragen precies toch ook redelijk standaard hoor. Dat idee van Nem vind ik ook wel tof en origineel ^^
14/05/18 10:21
Ik heb vorige keer 50 gegeven!
Ik geef wel altijd iets, een trouw is al duur genoeg en ale ge gaat toch op hun kosten eten en drinken :D
14/05/18 10:41
DreamersCircus
quote door

Mij is altijd gezegd dat het (in België/Vlaanderen) standaard is om 50 euro te geven (per persoon) als je voor het diner bent uitgenodigd.
Als het enkel receptie/dansfeest is, dan is het 25-30 euro.



Met dan het huidige dilemma van vandaag waar een receptie/dansfeest vaak ook al met superveel eten en dergelijke is (lees frietkraam, kei veel hapjes en alles) waardoor dat de opdeling diner/dansfeest veel vager wordt en mensen die daar echt hun kado op baseren vaak in problemen komen

Zelf geef ik wat ik (op dat moment) kan missen en een beetje gebaseerd op wat ik denk dat ze zelf verwachten. Want ja er zijn vrienden van wie je weet dat ze dat niet gaan appreciëren als ge met te weinig/veel afkomt (als het goede vrienden zijn), bij kennissen speel ik altijd op safe en ga ik inderdaad meestal voor de geldende normen, of leg ik bij aan een kado met vrienden.

Dit weekend een trouw van vrienden die ik niet zo goed ken, ik denk dat ik win for lifes ga kopen, vind ik precies leuker dan geld en toch nog zo wa meer casual (ze wouden eigenlijk absoluut geen kado's) dusja, de middenweg :D


14/05/18 10:55
Ik wist niet eens dat er ‘standaarden’ bestonden, huehue. Je geeft wat je kan en/of wil missen, zo heb ik het altijd gezien. Als een bruidspaar moeilijk doet over wat ze van u gekregen hebben, well fuck them dan. Als ze moeilijk doen over ‘te weinig/te veel’ (what the hell zelfs), dat ze dan duidelijk op hun uitnodiging zeggen wat ze willen. Van zulke vaagheid krijg ik de absolute wubbes. Ik heb al meegemaakt dat een koppel met ‘vrije giften’ werkte because elk beetje welkom, om dan achteraf te zeuren over ‘amai, X heeft wel weinig gegeven’ of ‘Y is lekker gierig geweest’. What the actual fuck. Bitchslappen die handel. En hard. Met een stoel. In hun smoel. Dat rijmt. Geheel toevallig.

Ik houd echt NOOIT rekening met dingen zoals avondfeest of met eten bij. Het draait mij om de mensen die trouwen, niet om hun feest. Met die ‘theorie’ in het achterhoofd zou ik mensen die ik niet zo goed ken met een chique feest met eten en ‘avondfeest’ meer moeten geven dan supergoede vrienden die een simpele BBQ in de tuin geven voor niet zoveel volk. Dat klopt niet in mijn hoofd, allesbehalve.
14/05/18 12:01
Alleen al om heel dit gedoe ga ik denk ik een heel klein feest geven (moest het er ooit van komen) met enkel mensen die weten waar ik belang aan hecht en aan wat niet :D

14/05/18 12:24
quote door

Ik heb vorige keer 50 gegeven!
Ik geef wel altijd iets, een trouw is al duur genoeg en ale ge gaat toch op hun kosten eten en drinken :D


maar ge kiest er toch ni voor om uitgenodigd te worden?