Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Breken van de vierde wand : 15 reacties (1/1) [Tv en Radio]

Breken van de vierde wand

22/06/14 22:56
mattike
Voor mijn masterproef doe ik onderzoek naar het breken van de vierde wand in dramaseries (het breken van de vierde wand vindt plaats wanneer een (fictief) personage in de camera kijkt en/of praat). Onderstaande enquête is een onderdeel van dit onderzoek, waar wordt gemeten hoe mensen dat breken van de vierde wand ervaren.

https://ghentunipss.qualtrics.com/SE/?SID=SV_dd5fizUFdGJYCOh

Als jullie deze zouden kunnen invullen, helpen jullie me al een pak vooruit!

Alvast bedankt!
22/06/14 23:03
ademscherven
inbe4 bertolt brecht
23/06/14 00:55
imitosis
juiste link
23/06/14 01:04
ik vind dat alrijd geweldig, at terwijde ga ik nu efkes u ding doen
23/06/14 01:26
Relevant
Ook relevant
23/06/14 16:21
agingyoungrebel
in parks and rec doen ze dat regelmatig dacht ik, in de camera kijken. Euh ja das wel geen drama ofzo
23/06/14 16:35
imitosis
das docustijl
gebeurt ook in The Office en Modern Family

ook wel mockumentary genoemd
24/06/14 02:04
MDEP
Deadpool
24/06/14 14:04
PlasticHeart
Ha, ik ben bijna doorheen House of Cards nu :p . Tof onderwerp wel! (y)
25/06/14 10:43
Ik heb mijn eindwerk dit jaar op die manier gemaakt, als ge geïnteresseerd zijt moet ge maar eens een PM sturen! :D House of cards, yeah! :]
25/06/14 12:31
maar hij vraagt toch helemaal niet naar voorbeelden...
25/06/14 15:11
Nee, ma wa moeten we hier dan wel posten, 'toffe enquête, mooi zo' ?
25/06/14 16:35
'400 coups' is een van de eerste keren dat het gedaan werd in fictie dacht ik. Voor de rest weet ik enkel dat er het deden in funny games, waar het echt heel goe werkte en in de wolf of wallstreet was het ook heel goe gedaan.
in de fragmenten in de enquete vind ik het precies niet direct nodig, maarja, het is een stijl natuurlijk. blijkbaar populair tegenwoordig :p
25/06/14 17:11
allez dan.

Annie hall
15/07/14 18:51
mattike
Alvast bedankt aan iedereen die de enquête heeft ingevuld!

quote door
in parks and rec doen ze dat regelmatig dacht ik, in de camera kijken. Euh ja das wel geen drama ofzo

In Parks and Rec wordt de vierde wand eigenlijk niet gebroken. De personages kijken daar wel in de camera, maar die camera is een onderdeel van de fictie. Bij mockumentaries, zoals Parks and Rec, maar ook The Office of Modern Family, is het concept dat er een documentaire wordt gemaakt in een fictieve wereld. Als de personages in de camera kijken, kijken ze daadwerkelijk in een camera die er in de fictieve wereld van de personages ook staat. In de Amerikaanse versie van The Office wordt dit zeer duidelijk wanneer in (ik denk) het 9de seizoen een van de zogezegde geluidsmannen in beeld komt om een personage te troosten. In de fictieve wereld staat daar dus ook constant een heel team van cameramannen en geluidsmannen, waar de personages (soms) met in interactie gaan door in de camera te kijken of met die personen te spreken; maar de vierde wand wordt hier dus niet gebroken.

Het is dus niet altijd omdat een personage in de camera kijkt, dat de vierde wand wordt gebroken.
24/08/14 23:50
Ik kon er mij niks bij voorstellen eerst. Echter toen dacht ik aan Hot Shots Part Deux: "War it's fantastic".

Toch voorbeeld, wss veel te laat (?). Wel cool, nooit echt bij stil gestaan.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.