Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Eigen bedrijf oprichter / freelancer : 14 reacties (1/1) [Ernst]

Eigen bedrijf oprichter / freelancer

01/04/20 10:23
Al enkele jaren denk ik erover na om iets van mezelf te starten. Professioneel krijg ik ook vaak te horen dat ik met mijn capaciteiten beter freelance zou beginnen of een eigen bedrijf omdat je nu vaak binnen de regels van het bedrijf soms begrenst word.
Niet dat ik een slechte job of bazen heb. Integendeel.

Ben dan ook eens op zoek naar ervaringen van mensen die zelf iets zijn gestart. Zowel bedrijf als freelance en hun ervaring hiermee willen delen. Vooral dan mensen die ervoor in loondienst waren.


Er is heel veel info te vinden in stappenplannen hoe je iets opricht. Maar wil de pro's en con's ook afwegen omtrent gevoel, zelfstandigheid, ...

Heb ook meerder ideeën on mijn hoofd. Vind de covid-19 periode dan ook een moment om hierover even te bezinnen.




Als mensen ervaring hebben met crowdfunding, risicokaptiaal of andere vormen van kapitaalinvesteringen dan hoor ik het ook graag.

01/04/20 10:54
Uit mijn eigen ervaring, voor elke succesvolle freelancer, zijn er minstens 2 die terug naar loondienst gaan omdat ze het niet aankunnen. Er komt veel meer verantwoordelijkheid bij kijken waardoor ge uiteindelijk langer gaat werken dan ge in gedachten had. Of ge gaat dingen uitbesteden waardoor het financieel wat tegenvalt.

Een BV opstarten kan sinds vorig jaar zonder startkapitaal, ik geef het maar mee. Uiteraard ga je wel iets moeten hebben, maar die 6200/18550 is weg.
01/04/20 11:21
Hangt ook heel erg af van de sector he. Mijn vriend is freelancer in de culturele/ eventsector. Als jij niet aan die sector (of een vergelijkbare sector, met zware investeringen qua materiaal) denkt, heeft onze ervaring weinig nut voor jou. :p
01/04/20 11:42
@lauww event is iets wat ik net wel overweeg.
Huidige job is techniek en vooral het organiseren van mensen on site. Aansturen, opvolgen.

@Freakske de meeste freelancers die ik tegenkom zijn wel tevreden omdat ze zelf controle hebben. Hoewel je moeilijk midden in een project kan zeggen ik ga even 4 weken op vakantie.
Lange uren enzo schrikken mij ook niet echt af. meestal al 12 uur per dag bezig. Op het einde van projecten soms zelf overnachtingen enzo.

Wil vooral iets waar ik mijn schouders kan onder zetten en zelf opbouwen. Of samen met iemand.
01/04/20 12:50
fantasfuckingtic
Ik ben al 4 jaar zelfstandig/freelance aan de slag. Het is niet altijd makkelijk, er komt heel veel stress en onzekerheid bij kijken. Maar ik heb er geen spijt van.

Alleen in deze dagen is het moeilijk. Geen vast werk = geen loon. En de maatregelen van de overheid zijn gene vette als je geen eigen pand of kantoor hebt.
01/04/20 13:14
Ik ben na mijn studies/stage rechtstreeks als freelancer/zelfstandige product designer begonnen, 5 jaar geleden ondertussen. Eerst een half jaar in België alvorens ik besliste om naar Noorwegen te verhuizen en dus ook de formaliteiten te verplaatsen naar hier. Ik had 1000 euro startkapitaal en daarmee heb ik mijn software aangeschaft. Voor de rest huur ik machines als ik ze nodig heb, en ondertussen heb ik wel wat eigen gereedschap aangeschaft doorheen de jaren.

Sinds Augustus 2019 en tot eind 2020 werk ik deeltijds in een non-profit organisatie, een soort van fablab. Niet omdat ik freelancen beu was en op zoek was naar vast werk, maar omdat de plaats waar ik stage heb gedaan destijds vroegen of ik hun momenteel kon verder helpen.

Ik doe vrijwel alles zelf nu. Boekhouding (vroeger had ik een boekhouder), marketing, website (met hulp van vriendin), productie, communicatie. Soms zijn het lange dagen, soms zijn er periodes met amper werk maar ik vind de vrijheid en afwisseling vooral ideaal. Ik heb al vaak gedacht om dit samen met iemand te kunnen doen maar ben nog niemand tegengekomen waarvan ik zeker ben of dat wel zou werken. + dan verliest ge ook weer een deel van uw vrijheid. Maar zeg nooit nooit.

Ik weet niet of dit u iets verder helpt maar mocht ge specifieke vragen hebben is het misschien iets gemakkelijker te antwoorden.
01/04/20 13:43
quote door

@lauww event is iets wat ik net wel overweeg.
Huidige job is techniek en vooral het organiseren van mensen on site. Aansturen, opvolgen.



En wat in event? Kan wel wat vragen doorspelen aan mijn vriend, maar die is dus freelance licht- en geluidsman en heeft dus geïnvesteerd in bestelwagen, aanhangwagen, 2 lichttafels, 3 garages vol technisch materiaal (lampen, micro's, statieven, truss, ...). Dus da's tienduizenden euro's investeren en ze maar heel traag terugverdienen. Als ik zie wat dien eraan overhoudt, raad ik het iedereen af. :' )

Nu met de coronacrisis is het sowieso een hele slechte timing? Er zijn annulaties van events, festivals en optredens tot in september?
01/04/20 16:30
Ik geef les als freelancer en schrijf boeken in de ondernemerswereld.
Ik denk dat het de dag van vandaag belangrijk is om af te wegen of je ooit in problemen zou kunnen geraken.

Want ze zeggen wel allemaal mooi 'iedereen kan bedrijven oprichten, we hebben het veel toegankelijker gemaakt'. En dat klopt, maar wat men niet zegt is dat er ook onbeperkte aansprakelijkheid is ten opzichte van vroeger. Eenmanszaak of vennootschap , er is niet veel verschil meer op buiten de belastingen.

Daarnaast moet je ook gaan rekening houden dat banken na deze crisis niet veel startende ondernemers gaan willen steunen tenzij aan hoge rentes en korte termijnen. En hogere eigen inbreng gaat toch wel een must zijn.
02/04/20 11:39
quote door



En wat in event? Kan wel wat vragen doorspelen aan mijn vriend, maar die is dus freelance licht- en geluidsman en heeft dus geïnvesteerd in bestelwagen, aanhangwagen, 2 lichttafels, 3 garages vol technisch materiaal (lampen, micro's, statieven, truss, ...). Dus da's tienduizenden euro's investeren en ze maar heel traag terugverdienen. Als ik zie wat dien eraan overhoudt, raad ik het iedereen af. :' )

Nu met de coronacrisis is het sowieso een hele slechte timing? Er zijn annulaties van events, festivals en optredens tot in september?



Als het iets in events wordt zou het organiseren zijn van events samen met een broer van mij die reclame en dergelijk heeft gedaan en dit nu als stage doet.


Of verhuur van horeca materiaal.

Maar zit met een aantal zaken in mijn hoofd en wil eerst degelijk weten hoe zoiets aan te pakken voor ik een totaal idee begin uit te werken.
02/04/20 11:40
quote door

Ik ben na mijn studies/stage rechtstreeks als freelancer/zelfstandige product designer begonnen, 5 jaar geleden ondertussen. Eerst een half jaar in België alvorens ik besliste om naar Noorwegen te verhuizen en dus ook de formaliteiten te verplaatsen naar hier. Ik had 1000 euro startkapitaal en daarmee heb ik mijn software aangeschaft. Voor de rest huur ik machines als ik ze nodig heb, en ondertussen heb ik wel wat eigen gereedschap aangeschaft doorheen de jaren.

Sinds Augustus 2019 en tot eind 2020 werk ik deeltijds in een non-profit organisatie, een soort van fablab. Niet omdat ik freelancen beu was en op zoek was naar vast werk, maar omdat de plaats waar ik stage heb gedaan destijds vroegen of ik hun momenteel kon verder helpen.

Ik doe vrijwel alles zelf nu. Boekhouding (vroeger had ik een boekhouder), marketing, website (met hulp van vriendin), productie, communicatie. Soms zijn het lange dagen, soms zijn er periodes met amper werk maar ik vind de vrijheid en afwisseling vooral ideaal. Ik heb al vaak gedacht om dit samen met iemand te kunnen doen maar ben nog niemand tegengekomen waarvan ik zeker ben of dat wel zou werken. + dan verliest ge ook weer een deel van uw vrijheid. Maar zeg nooit nooit.

Ik weet niet of dit u iets verder helpt maar mocht ge specifieke vragen hebben is het misschien iets gemakkelijker te antwoorden.







Heb je specifiek een boekhouding cursus gedaan? Of al doende geleerd?
02/04/20 11:42
quote door

Ik geef les als freelancer en schrijf boeken in de ondernemerswereld.
Ik denk dat het de dag van vandaag belangrijk is om af te wegen of je ooit in problemen zou kunnen geraken.

Want ze zeggen wel allemaal mooi 'iedereen kan bedrijven oprichten, we hebben het veel toegankelijker gemaakt'. En dat klopt, maar wat men niet zegt is dat er ook onbeperkte aansprakelijkheid is ten opzichte van vroeger. Eenmanszaak of vennootschap , er is niet veel verschil meer op buiten de belastingen.

Daarnaast moet je ook gaan rekening houden dat banken na deze crisis niet veel startende ondernemers gaan willen steunen tenzij aan hoge rentes en korte termijnen. En hogere eigen inbreng gaat toch wel een must zijn.




Mijn plan is ook niet om morgen te starten. En zoals het er momenteel voorstaat is het idee om samen met een broer iets op te starten. Om de kosten en lasten te verdelen. Maar daarvoor wil ik dus net wat info vergaren. Want hoor vaak genoeg dat je met familie goede afspraken moet maken als je samen iets opricht.
02/04/20 17:58
quote door


Heb je specifiek een boekhouding cursus gedaan? Of al doende geleerd?


Nee, sorry, eigenlijk was dat overbodige informatie in mijn vorig bericht waar ge niks mee gaat zijn. In België had ik een boekhouder. In Noorwegen had ik een boekhouder de eerste 2 jaren (was ik niet echt tevreden van) en toen ben ik overgestapt op een platform hier in Noorwegen waarmee ge uw boekhouding zelf kunt doen. Die hebben alles zo vereenvoudigt qua terminologie en stappen die ge moet doen zodat ge dat zelf kunt doen. In de plaats van tegen mijn boekhouder te moeten verklaren waarom ik welke kosten heb gemaakt registreer ik dat rechtstreeks in dat systeem. Als ik iets koop kan ik via hun app een foto nemen van dat kasticketje en dat herkent automatisch het bedrag en bedrijf waar ik van koop.
Misschien dat er een gelijkaardig systeem is in België?
02/04/20 18:04
Yuki, maar dat is brol.
02/04/20 20:20
quote door





Mijn plan is ook niet om morgen te starten. En zoals het er momenteel voorstaat is het idee om samen met een broer iets op te starten. Om de kosten en lasten te verdelen. Maar daarvoor wil ik dus net wat info vergaren. Want hoor vaak genoeg dat je met familie goede afspraken moet maken als je samen iets opricht.


Meestal zie je dan dat ze bijvoorbeeld 1 centrale BV wordt opgericht waarbij de zaakvoerders met hun eigen vennootschap een mandaat in uitoefenen. Dan worden er managementfees uitgekeerd en is er meestal geen wrevel ofzo
19/08/20 19:51

[/quote]

Meestal zie je dan dat ze bijvoorbeeld 1 centrale BV wordt opgericht waarbij de zaakvoerders met hun eigen vennootschap een mandaat in uitoefenen. Dan worden er managementfees uitgekeerd en is er meestal geen wrevel ofzo
[/quote]

Als ik meer info wil over een BV buiten online opzoeken dan ga ik best bij een boekhouder?
Ik heb een aanbod gehad om met iemand een firma uit te bouwen dus het kan plots heel snel concreet worden. Onverwachts.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.