Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Keuring : 56 reacties (1/3) [auto en verkeer]

Keuring

07/01/15 09:51
pijlbord
Oké,

Dus ik moet met mijn auto voor het eerst naar de keuring. Voor mijn auto zelfs is het al de 12de keer ofzo, dunno.
Toch wel wat vragen rond.

Enerzijds: tips&tricks? Ik rij met een oude diesel. Vorig jaar gekeurd en alles dik in orde behalve wat krassen in de lak.
Tegelijk is 't ook al ongeveer een jaar geleden dat ik nog op onderhoud geweest ben, lijkt me niet slecht om dan nog te gaan voor ik op keuring moet. Gaan garagisten met uw auto naar de keuring? Wat kost dat? En is dat niet meer iets voor als ge met een bmw van 30.000 euro rond rijdt en gaan ze nogal lachen als ik dat vraag voor mijn auto van +10 jaar oud?

Anderzijds, ik ben het identificatieverslag van mijn auto verloren. Wist ik veel, ge krijgt al 154854 miljoen papieren als ge een auto koopt. Kost blijkbaar 12 euro voor een duplicaat, fair enough. Maar moet ik dat nu op voorhand opvragen om dan mee te nemen, of mag ik daar gewoon aanrijden en melden dat ik dat kwijt ben? Het internet geeft me geen antwoord en ze pakken daar hun telefoon niet op.

Is iemand er ooit in geslaagd om een afspraak te maken bij zo'n keuringsdienst? En is dat de moeite? Zowel hun site als hun telefoon liggen dus al heel de tijd plat..

Merci voor enige hulp.
07/01/15 10:24
Ellun
Amai. Ne vriend van mij is garagist en ik spreek daarme af dat die een dagje met mijn auto gaat werken en die regelt alles. Die deed dat ook met mijn 17 jaar oude auto :)
Weinig mensen maken een afspraak denk ik en veel mensen laten eerst een onderhoudje doen. Stand van de lichten worden dan nagekeken en remmen ook enzo, wat toch de zaken zijn waarvoor de meeste auto's worden afgekeurd :)

En zie dat uw papieren in orde zijn.

Ik ken iemand waarvan de auto werd afgekeurd. Zonder daar iets aan te doen, ging doe terug naar de keuring met 20 euro onder de automat. Dan was t plots wel oke. Sindsdien doet die dat altijd en niet meer afgekeurd. Ik denk dat het algemeen geweten is dat de keuring een beetje willekeur is...
07/01/15 10:24
cloud9
[QUOTE]Identificatieverslag
Het identificatieverslag herneemt de gegevens ter identificatie van het voertuig. Dit document wordt uitgereikt na de eerste keuring in een keuringscentrum. Om het voertuig opnieuw voor te rijden moet u in het bezit zijn van dit document.

Uw identificatieverslag verloren?
U moet een duplicaat aanvragen in een keuringcentrum.[/QUOTE]

- Staat letterlijk op de site, eerst duplicaat aanvragen, daarna laten keuren. En 154854 papieren? Ge hebt maar 4 papieren die in uw auto moeten liggen... inschrijving, verzekering, gelijkvormigheidsattest en keuringsbewijs. Als ge dit niet bij hebt, en ge komt een agent tegen op een slechte dag, dan takelen ze u auto.
- Een garagist met uw auto naar de keuring laten gaan is het stomste wat ge kunt doen. Ge betaalt de keuring + die man zijn tijd, dus dat is het niet waard.
- Is het de moeite om een afspraak te maken? Moet gij weten he, gemiddeld staat ge daar een half uur aan te schuiven. Hangt er vanaf op welk uur ge gaat.
- tips/tricks? stamp de gas tot onder in als ge naar daar rijdt.
- En wat onderhoud betreft, dat zouden ze moeten verplichten. Laat dan ook ineens uw lichten regelen.
07/01/15 10:34
cloud9
quote door

Ik ken iemand waarvan de auto werd afgekeurd. Zonder daar iets aan te doen, ging doe terug naar de keuring met 20 euro onder de automat. Dan was t plots wel oke. Sindsdien doet die dat altijd en niet meer afgekeurd.


Als uw auto wordt afgekeurd is dat voor een reden. Zo zijn er genoeg die met versleten banden rondrijden bijvoorbeeld, maar dan wel liggen wenen als ze tegen een boom knallen en dood zijn. Maar dat vertellen ze dan meestal niet int nieuws he.
07/01/15 10:37
Palindrome
Haha! Ik was dezemorgen hierover aan't stressen, want ik moet deze week ook voor het eerst gaan.
Mijn logica bestond uit een groot onderhoud nà de keuring. Moest ik voor één of andere reden een rode kaart krijgen, kan ik dat combineren. Maar ik heb ook al veel verhalen over de willekeur gehoord. Iemand met een rode kaart die dezelfde dag nog terug ging, kreeg plots wél een groene kaart (het was iemand anders ook). En dan ons mama die eerst groot onderhoud liet doen waarbij alles in orde was, die toch ineens een rode kaart kreeg. In de garage snapten ze er niks van. Mijn semi-schoonmoeder kreeg vorig jaar zelfs een rode kaart omdat ze haar auto vanbinnen te vuil vonden. Ik wist niet eens dat ze u daarvoor een rode kaart konden geven (zo vuil was hij echt niet, hoor). Ik heb daar dus onnozel maar waar stress voor.
07/01/15 10:43
cloud9
quote door

Mijn logica bestond uit een groot onderhoud nà de keuring.


Lol, uw logica is ver zoek dan. Ge zorgt toch eerst dat uw auto in orde is, en dan gaat ge naar de keuring. Anders gaat ge eerst naar de keuring, wordt die mogelijk afgekeurd, gaat ge naar de garage, en nadien terug naar de keuring (2x keuring betalen).
Als ge op voorhand een onderhoud laat doen, en in de garage vermeld dat ge naar de keuring moet, en hij wordt toch afgekeurd, dan betalen de betere garages die kosten terug.

En trouwens, uw auto moet elke dag van het jaar in orde zijn, niet alleen die ene dag als ge naar de keuring moet.
07/01/15 10:47
pijlbord
quote door

- En wat onderhoud betreft, dat zouden ze moeten verplichten. Laat dan ook ineens uw lichten regelen.


Uhm, voor alle duidelijkheid: Ik heb die auto pas een jaar, hij heeft een groot onderhoud gehad toen ik hem overkocht. Ik heb minder dan 10.000 gedaan, mijn jaar is om dus ik wil terug een onderhoud. Ge doet precies alsof ik heb die de laatste 15 jaar niet binnen gedaan:p

En ja, zo staat het op de site. Ge zou dat ook kunnen interpreteren als 'rij naar hier en zeg dan dat ge het niet hebt, dan betaalt ge 12 euro en het is in orde.' Minder gedoe dan naar daar bellen en ze dat laten opsturen he.
07/01/15 10:53
cloud9
quote door



Uhm, voor alle duidelijkheid: Ik heb die auto pas een jaar, hij heeft een groot onderhoud gehad toen ik hem overkocht. Ik heb minder dan 10.000 gedaan, mijn jaar is om dus ik wil terug een onderhoud. Ge doet precies alsof ik heb die de laatste 15 jaar niet binnen gedaan:p

En ja, zo staat het op de site. Ge zou dat ook kunnen interpreteren als 'rij naar hier en zeg dan dat ge het niet hebt, dan betaalt ge 12 euro en het is in orde.' Minder gedoe dan naar daar bellen en ze dat laten opsturen he.


Volgens de site moogt ge u niet aanbieden zonder, maar zou idd logischer zijn als ge alles in ene keer doet, en die 12 euro samen met u keuring betaald. Maar zo staat het er niet :p
07/01/15 10:54
quote door



Lol, uw logica is ver zoek dan. Ge zorgt toch eerst dat uw auto in orde is, en dan gaat ge naar de keuring. Anders gaat ge eerst naar de keuring, wordt die mogelijk afgekeurd, gaat ge naar de garage, en nadien terug naar de keuring (2x keuring betalen).


Ik volg toch de logica van Palindrome hoor.
Eerst naar de keuring gaan, dan krijg je te horen wat er mankeert. Daarna enkel dat laten fixen in de garage. Ga je eerst naar de garage voor een klein onderhoud, gaan die altijd meer fixen dan nodig om door de keuring te raken.
Zo zeiden ze bij de keuring vorig jaar dat mijn achterbanden stilaan versleten waren, maar ik kreeg slechts een waarschuwing daarvoor. Bij de garage stelden ze voor om de achterbanden te vervangen, ik zei dat het niet nodig was. Geld uitgespaard dus door eerst naar de keuring te zijn gegaan.
Trouwens 2x keuring betalen is overdreven, een herkeuring kost altijd een pak minder, is niet echt de moeite (slechts 17 € ofzo).
07/01/15 10:54
Palindrome
quote door

En trouwens, uw auto moet elke dag van het jaar in orde zijn, niet alleen die ene dag als ge naar de keuring moet.


Dat weet ik, maar een bevriende garagist heeft hem net nog helemaal nagekeken. Het zou érg vreemd zijn moest hij afgekeurd worden (kan altijd uiteraard), maar daarom dacht ik nu om eerst naar de keuring te gaan. Ik ben zo'n vergeetsok dat ik compleet was vergeten dat ik moest gaan, bijgevolg geen tijd gehad om te gaan. Velen die ik ken doen dat trouwens ook. Voor mij geen reden om dat ook te doen ofzo, maar ik dacht in mijn geval: 'ja, waarom ni?'. En goh, twee keer teruggaan... Fijn is het niet, maar het is ook geen ramp. Zo onlogisch lijkt me dat ook niet.

Enfin, uw reactie klopt hoor. Ik heb me ook redelijk slecht uitgedrukt. Precies alsof mij dat voor de rest niet kan schelen. Bij 't minste dat ik denk dat er iets mis is, sta ik in de garage of raadpleeg ik die vriend. :')
Mijn grootste stress is nu dat mijn verzekeringspapieren niet op tijd in orde gaan zijn. Over een week en een half is de termijn verlopen, en ik heb nog steeds geen brief gekregen om te betalen. Doet me er aan denken dat ik dringend eens moet bellen!
07/01/15 11:05
pijlbord
quote door

En 154854 papieren? Ge hebt maar 4 papieren die in uw auto moeten liggen... inschrijving, verzekering, gelijkvormigheidsattest en keuringsbewijs.


Allez, gelijk dat gij constant auto's koopt. Of misschien is dat dan minder rompslomp. Al uw verplichte papieren en dan moest ik nog een nummerplaat aanvragen en verzekering en een bewonerskaart en carpass en verslag verkoop voor tweedehands en duizend andere dingen. Dat was de eerste keer dat ik een auto kocht, ik wist uiteraard ongeveer wat ik allemaal moest hebben, maar zoiets triviaal als een identificatieverslag.. tot vandaag wist ik niet eens dat dat bestond.

Maar niemand hier die dat al eens heeft voorgehad? Man ik hoop echt dat ik weer geen duizend dingen ga moeten opsturen gewoon om een kopie te krijgen, lijkt me typisch iets voor zo'n prul.

Edit: wacht, zo'n identificatieverslag? Das enkel voor bedrijfsvoertuigen? Want ik lees verschillende dingen naarmate de site.
Op mijn uitnodiging staat het er niet op dus dan heb ik 't niet nodig he, ffs wat een gedoe toch altijd, dit soort dingen.
07/01/15 11:13
Palindrome
Ik heb zelfs moeten opzoeken wat dat identificatieverslag is... Toen ik mijn wagen kocht was het even een teveel aan papieren voor mij.



WELKE DOCUMENTEN MOET IK BIJ DE KEURING VAN MIJN VOERTUIG VOORLEGGEN?
Welke documenten u dient voor te leggen bij de keuring van uw voertuig hangt af van het soort keuring (zie onderdeel Keuringen). In elk geval dient u het gelijkvormigheidattest (of COC), het inschrijvingbewijs, het recentste keuringsbewijs (indien het voertuig reeds gekeurd werd) en het groene verzekeringsbewijs mee te brengen. Voor bedrijfsvoertuigen dient eveneens het Identificatieverslag of de Technische Fiche voorgelegd te worden (voor zover deze documenten aanwezig zijn).

En http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verplichte-documenten



Dus ik zou ook denken énkel voor bedrijfswagens. Da's wat ik er toch uit opmaak.
07/01/15 11:13
Ik zou toch eens (blijven proberen te) bellen voor te horen naar dat identificatieverslag. Wat op die site staat is idd nogal vaag. Het zou idd logisch zijn dat ge gewoon kunt toekomen 'zeg ik heb dat niet, kan ik hier ineens een nieuw papier krijgen gezien ik hier nu toch sta', maar de keuring is niet altijd logisch. Dat is zoals dat ge eerst keuring voor verkoop moet doen en vlak daarna nog eens moet terugkomen voor een herkeuring omdat ze dan uw auto nog moeten wegen en shit. Waarom doen die dat niet ineens? En de auto is x dagen geleden gekeurd, die gaat niet ineens niet meer in orde zijn hoor.

Bbrr keuring.

En gemiddeld een half uur aanschuiven zonder afspraak? In Antwerpen is dat niet waar ze. Wij zijn eens om iets na 7u gegaan omdat op de site stond dat het dan altijd rustig is, en wij hebben daar nog anderhalf uur a twee uur mogen aanschuiven :')

Edit: het is bij nader inzien idd enkel de vier documenten die cloud9 en Palindrome opnoemen die ge moet meehebben bij een 'gewone' auto (dus geen bedrijfswagen).
Bbrr papieren :')
07/01/15 11:16
cloud9
quote door



Edit: wacht, zo'n identificatieverslag? Das enkel voor bedrijfsvoertuigen? Want ik lees verschillende dingen naarmate de site.
Op mijn uitnodiging staat het er niet op dus dan heb ik 't niet nodig he, ffs wat een gedoe toch altijd, dit soort dingen.


Haha idd, bij u is dat gewoon keuringsbewijs :d Ik heb die van mij als bedrijfswagens ingeschreven, niet aan gedacht :p
07/01/15 11:17
pijlbord
quote door



Dus ik zou ook denken énkel voor bedrijfswagens. Da's wat ik er toch uit opmaak.


ja, ik nu ook. Ik zat nochtans ook op een pagina van 't goca en daar stond dat tussen al die andere papieren die iedereen wel gewoon moet meenemen.
Mijn eigen stomme schuld, maar wat een hoopke zijn dat soort sites toch altijd.
07/01/15 11:21
josfindus
eum ik heb ook een hele oude auto maar doe ook amper kilometers. aangezien ik altijd in juni naar de keuring moet en daarna meestal op reis vertrek, heb ik die tot hiertoe altijd gewoon klein onderhoudje laten doen in de garage. Die is dan ook letterlijk naast de keuring.
Ik ga nu ook maar voor het eerst een groot onderhoud doen na meer dan 2 jaar.

Ik heb mijn auto door de garage naar de keuring laten doen toen ik die kocht, omdat ik geen plaat niet meer had en dat ding moest terug ingeschreven worden. En toen is die ineens helemaal inorde gemaakt wat dat ding had een jaar stil gestaan. Maar ja die doen dat dus maar ik zou dat absoluut niet doen als dat niet nodig is. Dat kost geld weet ge wel.....
Ik ben altijd te laat om een afspraak te maken maar mijn papa doet dat altijd en dat lukt perfect.
Maar ik vind dan ook dat wij een zalige auto keuring hebben. Ik ben er altijd door. Enige commentaar dat ik altijd krijg is "er zit een bluts in uw deur".

en troost u ik snap ook nooit iets van die papieren. Ik geef elke keer heel mijne boek af en dan halen die dat eruit. Dan steek ik dat apart in een mapke in mijne dikke boek. En als ik dat jaar dan nog is mijn papieren moet afgeven aan de politie (wat hier heel vaak is) dan heb ik meteen de juiste klaar en kom ik niet weeral mega dom over.
07/01/15 11:22
Palindrome
quote door

ja, ik nu ook. Ik zat nochtans ook op een pagina van 't goca en daar stond dat tussen al die andere papieren die iedereen wel gewoon moet meenemen.
Mijn eigen stomme schuld, maar wat een hoopke zijn dat soort sites toch altijd.


Maar dat is echt soms verwarrend!
Ik kreeg eerst een algemene pagina, maar klikte toen op 'Personenwagen - vereiste documenten', en daar stond het niet tussen. Enkel bij 'Bedrijfsvoertuigen ? 3,5T'. Als je écht zekerheid wil, kan je uiteraard altijd bellen.
07/01/15 11:26
pijlbord
Nee het is oké, zal wel kloppen. En 't staat niet op mijn uitnodiging dus dan zal het wel in orde zijn.

Ik weet echt niet wat te verwachten, met zo'n oude auto is het altijd wat touch&go denk ik. Ik hoop dat ze niet moeilijk gaan blijven doen over mijn bluts en de krassen in het koetswerk. Zolang dat niet roestig is zal het wel oké zijn zeker.
07/01/15 11:30
cloud9
quote door



Ik volg toch de logica van Palindrome hoor.
Eerst naar de keuring gaan, dan krijg je te horen wat er mankeert. Daarna enkel dat laten fixen in de garage. Ga je eerst naar de garage voor een klein onderhoud, gaan die altijd meer fixen dan nodig om door de keuring te raken.
Zo zeiden ze bij de keuring vorig jaar dat mijn achterbanden stilaan versleten waren, maar ik kreeg slechts een waarschuwing daarvoor. Bij de garage stelden ze voor om de achterbanden te vervangen, ik zei dat het niet nodig was. Geld uitgespaard dus door eerst naar de keuring te zijn gegaan.
Trouwens 2x keuring betalen is overdreven, een herkeuring kost altijd een pak minder, is niet echt de moeite (slechts 17 € ofzo).


Mensen zoals u... dat zijn er zo die ik een lap in hun gezicht wil geven om wakker te maken.
Keuring = een vluchtige controle om te zien of uw auto nog op de openbare weg mag.
Onderhoud = grondige controle slijtage onderdelen.
keuring IS GEEN nazicht van uw auto om te zien wat eraan vervangen moet worden.

& van uw versleten banden, wat zei ik hierboven over ene die tegen eem boom plakte omdat zn banden versleten waren? Zelfs al hebben uw banden nog genoeg profiel, rubber verliest zo al zijn kwaliteit over tijd. En aangezien meeste mensen maar 1x per jaar op onderhoud gaan, is het normaal van uw garage om u daarop te wijzen! Mijn garage geeft de sleutel niet terug aan mensen die met versleten banden willen wegrijden omdat dat onverantwoord is. (& Pijlbord waag het niet op die laatste zin te reageren, ik heb mijn leven gebeterd :p )
07/01/15 11:32
pijlbord
Mja, ge weet inderdaad heel goed waar ik op wil reageren. De beste stropers zijn ook de beste boswachters, zeker?
Ik ben in ieder geval blij dat ge dan (volgens uzelf) uwe leven gebeterd hebt. Ik hoop dat het zo blijft.