Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Meditatie : 18 reacties (1/1) [Lifestyle]

Meditatie

18/02/20 09:20
Wie doet er hier aan meditatie? Waarom doe je het? Hoe doe je het en hoe vaak? Hoe leer(de) je het?

Ikzelf heb de cursus van Sam Harris (Waking Up) gevolgd tot les 25 en ik vond dit zeer laagdrempelig en heel erg goed uitgelegd waardoor ik het idee van meditatie iets beter begrijp nu. Toch ben ik er voorlopig mee gestopt maar ik zou graag terug beginnen.
18/02/20 12:39
Currahee
De headspace app kan ik wel aanraden
18/02/20 14:59
Wat is voor u dan het idee van meditatie?


Ik vind het interessant, maar nooit echt fatsoenlijk gedaan. Ook niet echt behoefte aan denk ik, al kan dat misschien het tegenovergestelde willen zeggen.
18/02/20 15:12
quote door

Wat is voor u dan het idee van meditatie?


Welja het idee is het u bewust worden van uw eigen gedachten en emoties en uzelf zo beter leren kennen. En dit door heel aandachtig met je eigen gedachten om te gaan en je gedachten bewust te kanaliseren. Ik vind het wel handig om daarbij een cursus te kunnen volgen die alles stap per stap uitlegt met eenvoudige oefeningen. Vroeger dacht ik altijd dat je best mediteert in een geluidsstille kamer maar ik heb nu al geleerd dat een met geluid eigenlijk een betere oefening is voor meditatie.
18/02/20 18:12
Ik luister The Honest Guys Meditations op spotify als ik niet kan slapen, maar da's alles :D
19/02/20 01:22
quote door



Welja het idee is het u bewust worden van uw eigen gedachten en emoties en uzelf zo beter leren kennen. En dit door heel aandachtig met je eigen gedachten om te gaan en je gedachten bewust te kanaliseren. Ik vind het wel handig om daarbij een cursus te kunnen volgen die alles stap per stap uitlegt met eenvoudige oefeningen. Vroeger dacht ik altijd dat je best mediteert in een geluidsstille kamer maar ik heb nu al geleerd dat een met geluid eigenlijk een betere oefening is voor meditatie.


Awel, dat lijkt me toch vrij accuraat :p

Ik denk wel dat je vooral op zoek moet gaan naar wat voor jou werkt, en dus best verschillende 'bronnen' gebruiken.
Ik geloof ook wel dat zo'n dingen kunnen helpen, ook apps, maar het blijft toch ook een afleiding.
19/02/20 08:58
Ik ben wat curieus naar wat mensen hier doen, maar weinig respons precies :p
19/02/20 14:27
Wattenstaafje
Ik mediteer als ik in een periode zit dat ik moeilijk slaap, of om depressieve gevoelens te verhelpen of als ik nerveus ben als ik bv. een voordracht moet geven.

Mijn eerste ervaring met meditatie was Headspace, een hele goeie app als het de bedoeling is om elke dag (of toch zo vaak mogelijk) te mediteren. De animaties die erbij horen zijn supertof en verhelderend als ge niet goed weet wat mediteren precies is en hoe ge dat juist moet doen.

Om te slapen gebruik ik de meditatie ‘Zen breath before sleep’ op de app ‘Let’s meditate’, dat vooral gebaseerd is op gecontroleerd ademen. Die app heeft ook allerlei verschillende meditaties naargelang waarvoor ge het wilt gebruiken, bv. ‘No more overthinking’ en ‘Letting go’ (Sommige meditaties zijn wel een beetje kitscherig, maar die om te slapen vind ik wel heel goed)
20/02/20 01:29
Een vriend van mij ging enkele jaren geleden naar India om yoga leerkracht te worden en die hebben daar ook veel geleerd over mediteren. Toen hij mij daar achteraf over vertelde, kwam da voor mij eigenlijk als niks nieuws. Ik denk da'k mezelf heb 'leren' mediteren vroeger als ik niet kon slapen, en ik slaap sindsdien eigenlijk bijna altijd echt supergoed (heel af en toe eens een mindere nacht).

Wat ik deed was gewoon allerlei 'truukjes' uit proberen maar daar ook wel heel bewust op focussen, wat voor mij het beste werkte was gewoon proberen aan 'niets' te denken, maarja bij 'niets', wa is da eigenlijk? En dan beelde ik mezelf in da mijn hoofd een kamer was en dat aan 'niets' denken, eigenlijk zo was gelijk de elektriciteit uittrekken zoda alles 'donker' werd en er niks meer werkte.. En als er dan toch een 'gedachte' binnenkwam, zag ik da ook vanuit die donkere 'kamer' en kon ik gewoon denken van ahja nee da hoort hier ni, dag eh :p .

Dat gemengd met heel bewust gewoon op uw adem letten als ge in- en uitademt.. Kdenk da ademhaling in het algemeen wel een heel goeie 'leidraad' kan zijn omdat dat iets heel fysiek aanwezig is wa toch heel weinig menen bewust mee bezig zijn, en da's tastbaarder dan 'gedachten' enzo? Allez da lijkt mij eh ma kweet daar eigenlijk niks van, ik doe da uit mezelf wel wa (ofja ik word daar toch rustig van en da helpt mij met dingen verwerken enzo :D
20/02/20 08:31
quote door

Dat gemengd met heel bewust gewoon op uw adem letten als ge in- en uitademt.. Kdenk da ademhaling in het algemeen wel een heel goeie 'leidraad' kan zijn omdat dat iets heel fysiek aanwezig is wa toch heel weinig menen bewust mee bezig zijn, en da's tastbaarder dan 'gedachten' enzo? Allez da lijkt mij eh ma kweet daar eigenlijk niks van, ik doe da uit mezelf wel wa (ofja ik word daar toch rustig van en da helpt mij met dingen verwerken enzo :D


Ademhaling is gewoon een heel makkelijke focus om mee te beginnen mediteren, maar ik gebruikte het altijd als mijn gedachten weer weg slipten. Heel eenvoudig en heel efficient!
22/02/20 00:52
Poppedijn
Ik probeer dat wel al een aantal jaren op mijn manier. Soms werkt dat, soms van geen kanten. Meestal doe ik dat voor ik ga slapen.. zo random door de dag lukt mij dat zelden om daartoe te komen. Ik doe het meer uit noodzaak om in slaap te geraken.
Mijn tactieken zijn wel redelijk beperkt denk ik. Ik probeer mij te focussen op alles wat ik voel, hoor, ruik, zie en zo mijn gedachten uit te sluiten. Echt focussen op mijn ademhaling werkt voor mij niet. Dan krijg ik het net vaak benauwd om een of andere reden. Ik zal soms wel mijn handen op mijn buik leggen om te kunnen voelen of ik juist adem maar daar zal nooit mijn startpunt liggen als ik mediteer.
Ik luister ook vaak meditaties op YouTube. Die van Lauren Ostrowski staan mij wel aan. Ik ben daar wel heel kieskeurig in.. als een stem mij niet aanstaat dan zal het mij eerder nerveus maken. Miljoenen te vinden maar zelden iets wat mij echt aanstaat.
Regen- en storm geluiden op de achtergrond doen het ook altijd wel goed. Alles met water denk ik.
06/03/20 22:35
ik doe mindfulness
14/09/22 14:08
StoicRebelRider
Ik doe het niet dagelijks, ik probeer dat wel een paar keer per week te doen, de ene keer wat langer de andere keer slechts een paar minuten.
De eerste keer dat er me iets van werd uitgelegd was ruim 20 jaar geleden in een martial arts vereniging. Aan het einde van de training werd dat wel eens gedaan.
Er zijn ooit wel wat variaties geweest:
-Qua houding: liggend op een mat, kleermakerszit, zittend op je knieen/onderbenen (ook weer typisch voor traditionele martial arts)
-Qua ademhaling: diep en traag, eventueel met pauze tussen in- en uitademing, of gewoon oppervlakkiger maar wel regelmatig en "volg de adem met je aandacht".
- Ogen : volgens Zen moeten je ogen open, halfopen, of net niet gesloten zijn, om slaapneigingen te vermijden.
Ik kan mijn ogen steeds moeilijk open houden als ik zo zit.

Ik mediteer momenteel volgens 2 methodes:
Zazen De Zenmethode
Al vele jaren dus, al heb ik er nooit van een meester les in gehad. Ik heb op een gegeven moment wel een zakboekje gekocht erover Zen hier, nu door Yodo Ruud van der Ham.
Ik heb geleerd van dat boekje, dat er ook zoiets bestaat als wandelend mediteren, je wandelt door een rustige plek, de natuur, tuin, park, ... en je bent enkel en alleen bezig met je bewegingen en stappen die je zet, horen, zien en ruiken, zonder gedachten of oordelen.
Eens je dat kent, kun je dat ook toepassen op sommige andere dingen die je doet.

Ik begon ermee omdat ik hoopte dat dat mijn focus zou verbeteren, mij mentaal minder gevoelig maken voor tegenvallers, dat ik sneller zou worden, ... zo'n dingen.

De Wim Hof methode (de ademhalingsoefening heeft veel gelijkenissen met tummo-breathing)

Het hyperventileren afgewisseld met adem inhouden doet wel een en ander :) . Je vindt online genoeg hoe het in grote lijnen werkt.
Het is dikwijls een voorbereiding op koud douchen, of ice bathing, je kunt het ook op zich doen.
Ik ben van plan hier een van de weken een workshop voor te gaan volgen.

Mijn bedoeling is: beter tegen kou kunnen, vooral mijn weerstand verbeteren tegen verkoudheden, griep, of covid dat was mijn trigger om ermee te beginnen (ik had altijd een bloedhekel aan luchtwegeninfecties, en daardoor een hekel aan de winter). Het zou ook goed zijn tegen ontstekingen in het lichaam allerhande.
Ook tegen mentale issues: "Freeze the fear".
Vroeger hoorde ik wel eens vertellen dat "ijsberen" (mensen die in de winter in koud water springen dus) zelden of nooit ziek zijn.

Anyway, de vorm van meditatie is vaak die Hof -breathing method dus, het gevoel dat ik warmer word terwijl ik dat doe blijft voorlopig wel uit.



15/09/22 17:29
Ik doe twee jaar aan mindfulness, ondertussen quasi elke dag. (Doorgaans 10 a 15 minuten per dag, dus het is een geringe tijdsinvestering.)

Ik gebruik een app die ik heel goed vind: Ten Percent Happier.
Heel goed want er is geen slap gelul over karma, spiritualiteit en hergeboortes. Het is een heel praktische, niet religieuze app met leraars van hoog niveau.

De titel is ook erg goed gekozen. De bedoeling is niet om Verlichting te bereiken maar om een beetje gelukkiger te zijn. En een beetje minder boos/bang/droevig... Bij mij werkt dat. Ik ben nog vaak al die dingen, maar minder uitgesproken.
Om een klein voorbeeld te geven: ik kan belachelijk boos worden als mensen te laat zijn. Onlangs was mijn vriendin drie minuten te laat (letterlijk drie) en ik was me enorm aan het opjagen. Maar in plaats van een half uur enorm te mokken zoals vroeger, heb ik nu vijf minuten een beetje gemokt. Perfect? Nee, maar wel al veel beter.


Ik probeer steeds vaker zonder audiobegeleiding te mediteren, maar het helpt mij wel.

Er zijn heel wat strategieën. Degene waar ik het meest aan heb zijn:

- simpel ademhalen. Gewoon zo bewust mogelijk proberen in- en uitademen en je aandacht telkens terugbrengen als je bent afgeleid (ongeveer 879 keer per tien minuten). De bedoeling is niet om je hoofd vrij te maken of je gedachten stop te zetten. Dat kan toch niemand, tenzij je dood bent. De winst zit hem in steeds opnieuw en op zachtaardige wijze je aandacht terug te brengen.

- Meditaties waarin je helemaal niets probeert te doen en alles wat is gewoon accepteert/apprecieert. Er is een meditatieleraar, Jeff Warren, die op 10 Percent Happier zit en ook het Do Nothing Project heeft op Youtube. Die vind ik erg goed en ontspannend. De bedoeling is om gewoon 'blij' te zijn met alles wat is. Of als blij zijn niet lukt, gewoon neutraal de dingen te accepteren die er zijn, inclusief rugpijn, kniepijn, verveling, ambetante geluiden, onrust, nog meer verveling, zin in een stuk chocolade, verveling en all of the above. Je moet proberen geen weerstand te bieden tegen al die irritaties en ook geen weerstand tegen de weerstand die je voelt omdat je je niet over je irritatie kan heenzetten.

- Bodyscans waarbij je verschillende lichaamsdelen probeert te ontspannen.

- En dan veel dagdagelijkse meditaties. Tijdens het wandelen. Dan kan je bv proberen bewust te worden van de bewegingen van je lichaam. Of alles wat je hoort of ziet.
Of als je op de trein zit. Een leuke is dan om in het moment te proberen zijn. En elke keer als je je verveelt of irriteert omdat het zo traag gaat bij jezelf denken: 'He, ik loop weer vooruit op iets wat nog niet is' om zo je aandacht terug te brengen.
Het is niet wereldschokkend, maar als je onderweg bent, bezig zijn met 'onderweg zijn' en niet met alles wat je nog moet doen, gedaan hebt of die keer, acht jaar geleden, toen iemand iets gemeen tegen je zei, kan redelijk prettig zijn.


Voor wie interesse heeft in Ten Percent Happier: als lid kan ik gratis guestpasses weggeven voor die app. (Ik krijg daar zelf niks voor, dus het is niet omdat ik er winst aan maak.)

Tot slot: mediteren is niet urenlang in een gekke houding zitten. Met een paar minuten per dag kom je al heel ver. Tien à vijftien is ideaal, maar minder kan ook al helpen.
16/09/22 00:36
StoicRebelRider
Veel van wat je zegt is wel herkenbaar voor mij, met die strategieën dan toch.

Ik moet mijn eerste manier van mediteren misschien ook niet "zen" of "zazen" noemen, ik ben namelijk nooit in een zendojo geweest. Of ik heb nooit individueel of in groep les gehad van een zenmeester.
Ik heb wel de basis gelezen over de spiritualiteit, reïncarnatie, boeddhisme, taoïsme, ...
Ik las en lees ook wel graag anekdotes of quotes van bepaalde historische zenmeesters.
Maar die meditatie doe ik ook maar gewoon in een jogging ofzo, iets dat je niet voelt spannen als je zit. Ik zit dan op een gymmat en gebruik 2 kussens om geen slapende voeten of pijnlijke enkels te krijgen.

Zen is wel iets of wat toegankelijk voor mensen die niet echt (religieus) boeddhistisch zijn, voor zover ik het begrijp:
Het is aanvankelijk een vorm van boeddhisme, maar een hele eenvoudige.
Er wordt schijnbaar weinig ingegaan op de leer en de lithurgie, ik heb zelfs verschillende quotes en gezegdes gelezen die zeggen dat je dat allemaal moet loslaten bijvoorbeeld. Het draait heel vaak om "leegte", "geen woorden" (taal is altijd ontoereikend voor De Weg), zitten, anekdotes en koans van vragen en onlogische antwoorden, niet met toekomst of verleden bezig zijn alleen het huidige moment, enz. Moeilijk of niet uit te leggen, dat is het hele punt.

Aanvaard wat is radicale acceptatie, wens dat alles gebeurt zoals het uiteindelijk gebeurt, oordeel niet of zo weinig mogelijk. Dat zijn ook dingen die steeds weer terugkeren.
Wat dat betreft zijn er toch grote overeenkomsten met het Grieks-Romeinse Stoïcisme, Amor Fati heet dat daar.
Zen = Eastern Stoïcism heb ik wel eens zien staan.
Mediteren zoals we het tegenwoordig kennen zie ik wel niet voorkomen in Klassiek Westerse tradities. Als ze al zoiets deden is het eerder contempleren.

Wat Verlichting bereiken betreft, ik heb eens een boek gelezen van Eckhart Tolle: De Kracht Van Het Nu
Dat is iemand die beweert dat hij Verlicht is, door een plotse ervaring, en dit buiten enige religieuze context
(Volgens boeddhisten lukt dat 1 op 1 milioen mensen, verlicht worden zonder begeleiding van een meester)
Tolle zal zo iemand zijn zeker?
In ieder geval: Ben je niet tevreden met jezelf, met hoe je leven loopt, of zoek je 'mentale bevrijding'. Het doet deugd dat boek te lezen. Die uitleg over wat je ego, is je pijnlichaam, wie het eigenlijke zelf dan is. Het draait niet zozeer om mediteren, maar het kan wel helpen met het aanvaarden.
17/09/22 17:40
Ik deed een tijdje bodyscans vlak voor ik ging slapen, al was dat oorspronkelijk met de hoop lucid dreams te bereiken.
Toen ik dat onlangs nog eens probeerde was het echt schokkend om door te hebben hoe intens mijn interne dialoog geworden is. Het was normaal om hier en daar gedachten te hebben oppoppen, maar dit was echt een onaflatende drekstroom aan de meest uiteenlopende dingen, nog geen 3 seconden kreeg ik het rustig. Beetje confronterend, ik kan me herinneren dat dat een tijdje terug absoluut niet zo was.
Ik weet dat ik de laatste tijd/jaren last heb van intrusive thoughts, vrij extreem zelfs, maar iets in mij had nog steeds gedacht dat als ik me wel even goed zou focussen, ik dat wel gekalmeerd kon krijgen.

Lol.

Anyway, ik was dus net aan het denken dat ik wel wat actiever wil inzetten op mindfulness, dit topic komt wel goed van pas.
17/09/22 18:46
StoicRebelRider
quote door

Ik deed een tijdje bodyscans vlak voor ik ging slapen, al was dat oorspronkelijk met de hoop lucid dreams te bereiken.


Lucid dreams, nog zoiets waar ik ooit mee bezig was.
Dat is me ooit zelfs gelukt, maar dat zal bijna 20 jaar geleden zijn.
Nu verandert mijn slaapritme te vaak denk ik, ofwel ben ik er gewoon niet lang genoeg aan een stuk mee bezig.
19/09/22 22:14
Mij is het nooit echt gelukt, maar ik heb er wel een tof droomdagboekske aan overgehouden.
11/10/22 01:55
StoicRebelRider
Sayings of Zen Master Rinzai Gigen
dit inspireert mij steeds weer om te gaan mediteren :)



Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.