Meditatie

18/02/20 09:20
Wie doet er hier aan meditatie? Waarom doe je het? Hoe doe je het en hoe vaak? Hoe leer(de) je het?

Ikzelf heb de cursus van Sam Harris (Waking Up) gevolgd tot les 25 en ik vond dit zeer laagdrempelig en heel erg goed uitgelegd waardoor ik het idee van meditatie iets beter begrijp nu. Toch ben ik er voorlopig mee gestopt maar ik zou graag terug beginnen.
18/02/20 12:39
De headspace app kan ik wel aanraden
18/02/20 14:59
Wat is voor u dan het idee van meditatie?

Ik vind het interessant, maar nooit echt fatsoenlijk gedaan. Ook niet echt behoefte aan denk ik, al kan dat misschien het tegenovergestelde willen zeggen.
18/02/20 15:12
quote door

Wat is voor u dan het idee van meditatie?

Welja het idee is het u bewust worden van uw eigen gedachten en emoties en uzelf zo beter leren kennen. En dit door heel aandachtig met je eigen gedachten om te gaan en je gedachten bewust te kanaliseren. Ik vind het wel handig om daarbij een cursus te kunnen volgen die alles stap per stap uitlegt met eenvoudige oefeningen. Vroeger dacht ik altijd dat je best mediteert in een geluidsstille kamer maar ik heb nu al geleerd dat een met geluid eigenlijk een betere oefening is voor meditatie.
18/02/20 18:12
Ik luister The Honest Guys Meditations op spotify als ik niet kan slapen, maar da's alles :D
19/02/20 01:22
quote door

Welja het idee is het u bewust worden van uw eigen gedachten en emoties en uzelf zo beter leren kennen. En dit door heel aandachtig met je eigen gedachten om te gaan en je gedachten bewust te kanaliseren. Ik vind het wel handig om daarbij een cursus te kunnen volgen die alles stap per stap uitlegt met eenvoudige oefeningen. Vroeger dacht ik altijd dat je best mediteert in een geluidsstille kamer maar ik heb nu al geleerd dat een met geluid eigenlijk een betere oefening is voor meditatie.

Awel, dat lijkt me toch vrij accuraat :p

Ik denk wel dat je vooral op zoek moet gaan naar wat voor jou werkt, en dus best verschillende 'bronnen' gebruiken.
Ik geloof ook wel dat zo'n dingen kunnen helpen, ook apps, maar het blijft toch ook een afleiding.
19/02/20 08:58
Ik ben wat curieus naar wat mensen hier doen, maar weinig respons precies :p
19/02/20 14:27
Ik mediteer als ik in een periode zit dat ik moeilijk slaap, of om depressieve gevoelens te verhelpen of als ik nerveus ben als ik bv. een voordracht moet geven.

Mijn eerste ervaring met meditatie was Headspace, een hele goeie app als het de bedoeling is om elke dag (of toch zo vaak mogelijk) te mediteren. De animaties die erbij horen zijn supertof en verhelderend als ge niet goed weet wat mediteren precies is en hoe ge dat juist moet doen.

Om te slapen gebruik ik de meditatie ‘Zen breath before sleep’ op de app ‘Let’s meditate’, dat vooral gebaseerd is op gecontroleerd ademen. Die app heeft ook allerlei verschillende meditaties naargelang waarvoor ge het wilt gebruiken, bv. ‘No more overthinking’ en ‘Letting go’ (Sommige meditaties zijn wel een beetje kitscherig, maar die om te slapen vind ik wel heel goed)
20/02/20 01:29
Een vriend van mij ging enkele jaren geleden naar India om yoga leerkracht te worden en die hebben daar ook veel geleerd over mediteren. Toen hij mij daar achteraf over vertelde, kwam da voor mij eigenlijk als niks nieuws. Ik denk da'k mezelf heb 'leren' mediteren vroeger als ik niet kon slapen, en ik slaap sindsdien eigenlijk bijna altijd echt supergoed (heel af en toe eens een mindere nacht).

Wat ik deed was gewoon allerlei 'truukjes' uit proberen maar daar ook wel heel bewust op focussen, wat voor mij het beste werkte was gewoon proberen aan 'niets' te denken, maarja bij 'niets', wa is da eigenlijk? En dan beelde ik mezelf in da mijn hoofd een kamer was en dat aan 'niets' denken, eigenlijk zo was gelijk de elektriciteit uittrekken zoda alles 'donker' werd en er niks meer werkte.. En als er dan toch een 'gedachte' binnenkwam, zag ik da ook vanuit die donkere 'kamer' en kon ik gewoon denken van ahja nee da hoort hier ni, dag eh :p .

Dat gemengd met heel bewust gewoon op uw adem letten als ge in- en uitademt.. Kdenk da ademhaling in het algemeen wel een heel goeie 'leidraad' kan zijn omdat dat iets heel fysiek aanwezig is wa toch heel weinig menen bewust mee bezig zijn, en da's tastbaarder dan 'gedachten' enzo? Allez da lijkt mij eh ma kweet daar eigenlijk niks van, ik doe da uit mezelf wel wa (ofja ik word daar toch rustig van en da helpt mij met dingen verwerken enzo :D
20/02/20 08:31
quote door

Dat gemengd met heel bewust gewoon op uw adem letten als ge in- en uitademt.. Kdenk da ademhaling in het algemeen wel een heel goeie 'leidraad' kan zijn omdat dat iets heel fysiek aanwezig is wa toch heel weinig menen bewust mee bezig zijn, en da's tastbaarder dan 'gedachten' enzo? Allez da lijkt mij eh ma kweet daar eigenlijk niks van, ik doe da uit mezelf wel wa (ofja ik word daar toch rustig van en da helpt mij met dingen verwerken enzo :D

Ademhaling is gewoon een heel makkelijke focus om mee te beginnen mediteren, maar ik gebruikte het altijd als mijn gedachten weer weg slipten. Heel eenvoudig en heel efficient!
22/02/20 00:52
Ik probeer dat wel al een aantal jaren op mijn manier. Soms werkt dat, soms van geen kanten. Meestal doe ik dat voor ik ga slapen.. zo random door de dag lukt mij dat zelden om daartoe te komen. Ik doe het meer uit noodzaak om in slaap te geraken.
Mijn tactieken zijn wel redelijk beperkt denk ik. Ik probeer mij te focussen op alles wat ik voel, hoor, ruik, zie en zo mijn gedachten uit te sluiten. Echt focussen op mijn ademhaling werkt voor mij niet. Dan krijg ik het net vaak benauwd om een of andere reden. Ik zal soms wel mijn handen op mijn buik leggen om te kunnen voelen of ik juist adem maar daar zal nooit mijn startpunt liggen als ik mediteer.
Ik luister ook vaak meditaties op YouTube. Die van Lauren Ostrowski staan mij wel aan. Ik ben daar wel heel kieskeurig in.. als een stem mij niet aanstaat dan zal het mij eerder nerveus maken. Miljoenen te vinden maar zelden iets wat mij echt aanstaat.
Regen- en storm geluiden op de achtergrond doen het ook altijd wel goed. Alles met water denk ik.
06/03/20 22:35
ik doe mindfulness

Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.