Fairphone

18/06/15 11:32
cloud9
Ach gij zijt nog student, ge moet nog ontdekken hoe de wereld in elkaar zit!
Volg een les economie? No thx, ik heb ervaar de realiteit, niet van die onzin die ge in boekskes leest.
Mijn collega in Hong Kong bvb, die verdient 300 euro per maand, voor dezelfde job als mij, en hij werkt gemiddeld 14 uur per dag/6 dagen per week. Voel ik mij slecht? Nee die kerel is gelukkig, misschien zelfs gelukkiger als mij. Het zal misschien niet overal zo zijn, maar bij ons bedrijf in Hong Kong gaan de mensen liever werken dan thuis te zitten, die zijn blij dat ze 14 uur op kantoor kunnen doorbrengen, omdat hun hele huis meestal niet veel groter is dan een slaapkamer bij ons, en ze anders tegen de muren op zouden lopen.
Als ge nu al ziet dat wij ons datacenter gaan verhuizen van Hong Kong naar Singapore, omdat de prijs van internet omhoog gegaan is daar, dan ben ik er vrij zeker van dat ze gewoon de hele keet zouden sluiten als de lonen/werkomstandigheden daar moeten veranderen. Grote bedrijven/productie is keihard, survival of the fittest, en ze besparen elke euro dat ze kunnen. Een deel van mijn job is het productieproces monitoren, en daar kan ik ook financiele gegevens bekijken, en ik snap echt wel waarom de grote bedrijven doen wat ze doen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen of bedrijven die er te ver in gaan, en die moeten ze net aanpakken ipv alles te boycotten.
Maarja zoiets gaat er nooit doorkomen, CEOs hebben geld=macht=invloed
18/06/15 11:49
Syndroom
quote door

Ach gij zijt nog student, ge moet nog ontdekken hoe de wereld in elkaar zit!
Volg een les economie? No thx, ik heb ervaar de realiteit, niet van die onzin die ge in boekskes leest.
Mijn collega in Hong Kong bvb, die verdient 300 euro per maand, voor dezelfde job als mij, en hij werkt gemiddeld 14 uur per dag/6 dagen per week. Voel ik mij slecht? Nee die kerel is gelukkig, misschien zelfs gelukkiger als mij. Het zal misschien niet overal zo zijn, maar bij ons bedrijf in Hong Kong gaan de mensen liever werken dan thuis te zitten, die zijn blij dat ze 14 uur op kantoor kunnen doorbrengen, omdat hun hele huis meestal niet veel groter is dan een slaapkamer bij ons, en ze anders tegen de muren op zouden lopen.
Als ge nu al ziet dat wij ons datacenter gaan verhuizen van Hong Kong naar Singapore, omdat de prijs van internet omhoog gegaan is daar, dan ben ik er vrij zeker van dat ze gewoon de hele keet zouden sluiten als de lonen/werkomstandigheden daar moeten veranderen. Grote bedrijven/productie is keihard, survival of the fittest, en ze besparen elke euro dat ze kunnen. Een deel van mijn job is het productieproces monitoren, en daar kan ik ook financiele gegevens bekijken, en ik snap echt wel waarom de grote bedrijven doen wat ze doen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen of bedrijven die er te ver in gaan, en die moeten ze net aanpakken ipv alles te boycotten.
Maarja zoiets gaat er nooit doorkomen, CEOs hebben geld=macht=invloed

Zoals ik u al eerder heb gezegd, ge gedraagt u als een eerstejaarsstudent die net zijn inleiding tot macro-economie heeft gehad.
18/06/15 13:24
dagenVanGras
Grappig hoe cloud9 toch vrij complexe economische modellen veralgemeniseert tot hln materiaal.

Als ik ergens geen bal van afweet, zoals economie, dan hou ik mijn mond. Ge zou beter hetzelfde doen. :D
18/06/15 13:29
cloud9
quote door

Grappig hoe cloud9 toch vrij complexe economische modellen veralgemeniseert tot hln materiaal.

Als ik ergens geen bal van afweet, zoals economie, dan hou ik mijn mond. Ge zou beter hetzelfde doen. :D

Dit topic interesseert mij geen hol, ik vind het gewoon fascinerend hoe mensen gefrustreerd geraken door mijn uitspraken :p Noxa needs more drama!
18/06/15 14:22
goed, consumptie kan verandering brengen, maar enkel binnen een kapitalistisch gestel.
kapitalisme gaat in tegen mijn persoonlijke belangen, dus ik ga niet juichen als we een iets "ethischer", "eerlijker" of "groener" kapitalisme bereiken. sure, het is beter dan een totaal walgelijk kapitalisme, maar het verankert kapitalisme ook in die zin dat het nog moeilijker wordt om het te bekritiseren bij de mensen die niet compleet aan de onderkant van de samenleving belanden, omdat het "toch allemaal menselijk is".
allez, al da greenwashen en bluewashen en kweetniewanogallemaal gaat gewoon om meer geld verdienen he. "ah er is een markt voor, laten we die aansnijden". dat gaat zeker bij grote bedrijven niet om een betere wereld, dat gaat om op meerdere paarden wedden zodat ze nog meer winst opstrijken. van bedrijven als Lush enzo wil ik nog geloven dat ze een betere wereld in hun hart hebben, maar van de McDonalds of Ikea gewoon niet.

ik ben er me ook meer en meer van bewust dat ik me ethisch gedraag in dit leven omdat dat mezelf gemoedsrust geeft. en ik ben zeer blij dat ik daar eerlijk over kan zijn tegen mezelf. ik ben geboren met een vrij groot empatisch vermogen en het is lastig om constant in te zitten met het lijden van anderen, en ethisch handelen geeft mezelf gemoedsrust.
ik denk dat dat bij eigenlijk heel veel mensen zo is. "ik koop dit zodat ik niet meedoe aan de smerigheid en ik me dus goed kan voelen over mezelf"
allez, pijlbord, ge zegt dit We weten allemaal dat onze smarthphone rot is, en dat daar mensen voor hebben afgezien. en zegt dan dat we het dan maar van ons afschuiven zodat we ons er geen zorgen over moeten maken. zorgt het kopen van ne fairphone dan nie voor hetzelfde effect? de wetenschap "ik deed er niet aan mee" zorgt ervoor dat ge het van uzelf kunt afschuiven en dat ge u goe voelt, right?

allez, ik ben na jaren veganisme op een punt gekomen dat ik niet meer geloof dat ik via mijn veganisme dierenslavernij ga afschaffen. daarvoor zal heel wat meer nodig zijn: dierenslavernij zit tot in de kern vervlochten met kapitalistische denkbeelden.
waarom ben ik dan nog vegan? voor twee voorname redenen: 1) mijn eigen gemoedsrust dat ik geen deel neem aan de slavernij, en 2) een mogelijkheid om erover te praten. ik ben het stadium van preachen voorbij, maar nieuwe mensen stellen nog vragen over veganisme, en mijn eetgedrag biedt me een platform om over slavernij te praten en misschien een beetje mentale verandering teweeg te brengen. maar dit gaat helaas niet leiden tot het verdwijnen van dierenslavernij.
en daarbuiten doe ik nog massa's onethische shit omdat mijn portemonnee me simpelweg niet toelaat om overal op te letten. dus kies ik voor dat onderwerp dat me het nauwst aan het hart ligt, dierenslavernij, en steek daar mijn energie in.

en nogmaals: ik steun ethischere vormen van consumeren KEIHARD. maar ik ben me er ook van bewust dat dit slechts consumptie is, en dat het de wereld (helaas) niet zal veranderen. kapitalisme is het probleem en dat laat ge niet verdwijnen via consumptiegedrag (tenzij ge buiten de huidige vorm van markt om consumeert).
18/06/15 14:38
Niet
Alvast allemaal bedankt voor de comments, 't vat zowel wat samen wat ik ongeveer verwacht had :p ma dus niemand die iemand kent die der zo ene heeft fzo om een beetje échte ervaringen dermee te weten?

Want het probleem met 2de hands toestellen is da die vaak ook qua specs dan al weer een aantal generaties achterlopen waardoor die kei traag zijn nee? Ma da's natuurlijk wel een hoop goedkoper :p

Anyway 'k zal nog ne keer rondzoeken naar alternatieven en hopen dat er een oplossing uit de lucht valt dan :D
18/06/15 15:03
cloud9
quote door

Anyway 'k zal nog ne keer rondzoeken naar alternatieven en hopen dat er een oplossing uit de lucht valt dan :D

Het enige dat er uit de lucht valt is regen, en occasioneel eens een vliegtuig.
18/06/15 15:06
pijlbord
Ook weer typisch he, wilt iemand gewoon concreet advies, loopt het uit op een topic over wereldeconomie (ahem..) en ethiek. En in het topic da specifiek over ethiek moet gaan komt er dan niets echt iets van de grond

Maar dus, als gij u daarbij beter voelt, koopt dan zo'n ding jong. Laat u anderen niet wijsmaken hoe ge u daarbij moet voelen en of dat iets stom is of niet. Het enige dat ge eventueel kwijt zijt is geld. En wat is geld nu, eigenlijk.
18/06/15 17:18
AdrianHealey
Je bent beter af om een normale gsm te kopen (zelfde specs; een pak goedkoper) en het verschil in geld te geven aan een goed doel dat hoog scoort op www.givewell.com. (Als het je te doen is om een gsm te hebben + goed te doen in het leven.)

Maar dan kan je niet stoefen bij je vriendjes dat je een 'fairphone' hebt, uiteraard.

Het model van je aankopen 'ethisch' te maken is volledig kansloos en wrslk contraproductief. Mijn voorstel is - letterlijk - op alle marges beter.

Ik herhaal: www.givewell.com is véle malen nuttiger en beter dan een duurdere 'faire' gesm te kopen. Dat geldt, overigens, voor *alle* 'ethische' consumpties. Koop het goedkoopste wat ge wilt; en daarnaast: geef geld aan de top goede doelen, waar je waar voor je geld krijgt.
18/06/15 17:30
amai gij zijt zelfs voor het uitbesteden van goed gedrag
"anderen kunnen voor u ethisch handelen"
mannekes toch :D
18/06/15 18:02
AdrianHealey
Ligt dat nu aan de onduidelijkheid van mijn uitleg dat zandindemachine het niet begrijpt?
18/06/15 18:13
oh nee ik begrijp het perfect hoor
mensen kunnen er inderdaad voor kiezen om in het dagdagelijks leven niet na te denken over hoe ze consumeren om dan het geld dat ze overhouden aan een goed doel te geven

'k vond het gewoon frappant dat ge weer voorstelde om uw ethisch gedrag via een som aan derden uit te besteden.
beetje karikaturaal van het beeld dat ge hier van uzelf bij mij creëert
maar wees maar gewoon wie ge zijt als ge u daar goe bij voelt, 't is gewoon grappig dat ge bijna stereotype zijt :p
18/06/15 18:28
pijlbord
quote door

Maar dan kan je niet stoefen bij je vriendjes dat je een 'fairphone' hebt, uiteraard.

Gewoon iets om op in te pikken. Maar ik kan de mensen die graag stoefen met hun ethisch gedrag eigenlijk op één hand tellen. Allez ik moet ze zelfs niet tellen. Ik ken zo niemand.

Ge hebt uiteraard wel dicks die tegen iedereen zeggen dat ze moordenaars zijn omdat ze kaas op hunne pizza bestellen, maar dat lijkt me vooral toch een internetfenomeen.

Ethisch handelen doet ge toch vooral voor uzelf, niet om daarmee uit te pakken naar anderen. Het concept dat ik door mijn vegetarisme wil stoefen over mezelf is een beeld dat anderen vooral naar mij opdringen vanuit zichzelf. Niet een beeld dat ik anderen opdring.
"ah gij eet geen vlees, ge zult u wel beter voelen dan mij dan nu zeker". Uhm nee, ik voel mij daar als mens beter bij maar dat heeft geen invloed over mijn gedachten of handelen naar een ander toe.
18/06/15 20:47
Ik zit in dezelfde situatie en ben nu aan het wachten tot ze er terug ter beschikking hebben en dan ga ik mij waarschijnlijk één aanschaffen.

Die produceren pas als er genoeg vraag naar is, wat voor mij al genoeg reden is om daarvoor te kiezen. Heel die hun open communicatie, samenwerkingen met iFixit en 3Dhubs staat mij ook gewoon aan.

Het argument dat ge uw iphone zelf kunt herstellen gaat totaal niet op. Ge kunt alles herstellen, als ge echt wilt. Fairphone maakt het toegankelijker en gemakkelijker.
18/06/15 21:01
AdrianHealey
quote door

oh nee ik begrijp het perfect hoor
mensen kunnen er inderdaad voor kiezen om in het dagdagelijks leven niet na te denken over hoe ze consumeren om dan het geld dat ze overhouden aan een goed doel te geven

'k vond het gewoon frappant dat ge weer voorstelde om uw ethisch gedrag via een som aan derden uit te besteden.
beetje karikaturaal van het beeld dat ge hier van uzelf bij mij creëert
maar wees maar gewoon wie ge zijt als ge u daar goe bij voelt, 't is gewoon grappig dat ge bijna stereotype zijt :p

Neen, da's niet wat ik zei. :(

Als ge 'nen fairphone' koopt, hoe draagde dan niét bij aan 'ethisch zijn via derden'? Ge helpt daarmee (wrslk) mensen die sowieso al relatief rijk zijn; en niet de relatief armen van de wereld. (Is dat beter?)
Daarmee dat ik zeg: als ge nen gewonen smartphone koopt, dan helpte de relatief armen (die in zo'n zaken werken). Maar als ge toch vindt 'ja, da's niet genoeg!' dan kunde beter uw geld _efficiënt_ aan een goed doel geven. Wat givewell.com doet, is zorgen dat van het geld dat gedoneert aan goede doelen, dat dit zo goed mogelijk gebruikt wordt.

Zij doen systematisch odnerzoek naar welke goede doelen het beste met uw geld omgaan, het beste zorgen dat elke euro die ge geeft maximaal gebruikt om mensen die het nodig hebben te helpen. Dat is veel beter dan duurdere producten kopen die een labeltje 'fair' hebben, waarbij het efficiëntie gehalte van mensen te helpen onbewezen (of onbestaand) is.

Het hele probleem met heel die 'fair'-industrie (fair coffee, en oxfam en dergelijke, en ik vermoed - maar weet niet zeker - dat de fairphone daar ook in gaat vallen) is dat het eigenlijk helemaal niet fair is en nauwelijks mensen helpt die het zogezegd zou helpen.

Dit in tegenstelling tot (1) normale marktwerking en (2) de efficiënte goede doelen zoals beoordeeld voor givewell. (Zij maken, uiteraard, net zoals elke onderneming, fouten, maar je minimaliseert in ieder geval de kansen dat je geld inefficiënt wordt gebruikt om de armen in de wereld te helpen.)

Daarmee: OFWEL geefde om efficiënt mensen in nood te helpe, en volgde mijn advies. Ofwel wilde cool zijn met een nieuwe 'ethische' telefoon en koopte de fairphone. Maar weet dan dat je veel meer mensen op een veel betere manier had kunnen helpen.
18/06/15 21:03
AdrianHealey
quote door

Gewoon iets om op in te pikken. Maar ik kan de mensen die graag stoefen met hun ethisch gedrag eigenlijk op één hand tellen. Allez ik moet ze zelfs niet tellen. Ik ken zo niemand.

Ge hebt uiteraard wel dicks die tegen iedereen zeggen dat ze moordenaars zijn omdat ze kaas op hunne pizza bestellen, maar dat lijkt me vooral toch een internetfenomeen.

Ethisch handelen doet ge toch vooral voor uzelf, niet om daarmee uit te pakken naar anderen. Het concept dat ik door mijn vegetarisme wil stoefen over mezelf is een beeld dat anderen vooral naar mij opdringen vanuit zichzelf. Niet een beeld dat ik anderen opdring.
"ah gij eet geen vlees, ge zult u wel beter voelen dan mij dan nu zeker". Uhm nee, ik voel mij daar als mens beter bij maar dat heeft geen invloed over mijn gedachten of handelen naar een ander toe.

Euh...
Gij kent niemand die doneert aan greenpeace, oxfam (en dat soort zaken), vegetarisch is (of dat soort dingen) en dat 'casual' vermeldt?

18/06/15 21:05
AdrianHealey
Maar alweer: als de vraag is: hoe kan ik zo efficiënt mogelijk bijdragen aan een betere, 'ethischere' wereld én tegelijkertijd een deftige smartphone hebben, dan volgde mijn advies.

Als ge een 'fairphone' wilt kopen voor andere redenen (cfr. Siemen) das natuurlijk ook ok.

Als ge een fairphone wilt kopen, om ethisch te doen, dat kan (eventueel) ook, maar weet dan dat er een betere manier is om ethisch te zijn: de manier die ik u aanraad.
18/06/15 21:14
AdrianHealey
(Alles wat ik hierboven zei over 'veel meer mensen helpen' is in de vooronderstelling dàt een fairphone überhaupt iemand helpt die het nodig zou hebben. Dat is sowieso al betwijfelenswaardig.)
18/06/15 21:16
pijlbord
quote door

Euh...
Gij kent niemand die doneert aan greenpeace, oxfam (en dat soort zaken), vegetarisch is (of dat soort dingen) en dat 'casual' vermeldt?

Ik veronderstel dat ik veel mensen ken die onbaatzuchtig gedrag stellen zonder dat ze mij daarvan op de hoogte stellen.
Maar zelfs als het ter sprake komt moet dat toch niet komen vanuit een houding dat ze het enkel vertellen omdat ze willen stoefen met hun ethisch gedrag.

Ik heb jarenlang iemand gekend en pas na een jaar of drie kwam ik te weten dat die een weeshuis in Nepal had helpen oprichten en blablabla al die dingen dat ze daar deed. Is het dan perse stoefen omdat dat na enkele jaren toevallig ter sprake komt?
18/06/15 22:16
AdrianHealey
Nee, niet perse, maar hier is de relevante vraag: was dat de beste manier en meest efficiente manier om haar tijd en middelen te investeren?

Doorgaans is dat het niet. Ze was wrslk beter af met geld te geven aan een btrouwbaar organisatie die ter plaatse iemand inhuurt om dat te doen. (In zoverre dat dat mogelijk is.)

Zie ook: 'kindjes gaan helpen in *insert exotisch land*'

Efficiënt mensen helpen is in het overgrote gedeelte van de gevallen: hier blijven, geld verdienen, geven aan efficiënte non-profits. Uitzonderingen daarop zijn uitzonderingen, niet de regel.