Academie voor Integratieve Psychologie - ervaringen?

03/09/12 10:58
Ingee
Beste noxanen,

Mijn oog is al enkele maanden gevallen op een opleiding tot psychotherapeut bij de Academie voor Integratieve Psychologie (AIP). Deze vier-jarige opleiding beantwoordt aan de criteria van het ECP (Europees Certificaat Psychotherapie) en leek mij daarom zeer interessant. Ik ben al naar hun info-avond geweest, dus de praktische uitleg heb ik allemaal al gekregen, maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar ervaringen. Is er dus iemand op noxa die zelf een opleiding bij de AIP heeft gevolgd of misschien iemand kent die deze opleiding volgt/heeft gevolgd/wil gaan volgen?

Eventueel personen die het diploma psychologie behaald hebben/werkzaam zijn in deze sector en mij deze opleiding kunnen afraden/aanraden? Ikzelf heb een professionele bachelor in de orthopedagogie (toegepaste jeugdcriminologie), maar heb niet echt zicht op hoe een psycholoog en psychotherapeut later in het werkveld tegenover elkaar staan (bijvoorbeeld als iemand zich al lange tijd neerslachtig voelt, er zelf niet uitgeraakt en graag hulp wll zoeken, waarom zou die persoon naar een psycholoog gaan i.p.v. naar een psychotherapeut of waarom juist omgekeerd?)

Informatie over deze opleiding kan je vinden op hun website .

Alvast erg bedankt
03/09/12 13:30
pijlbord
Voor zover ik weet is psychotherapie nog altijd niet erkend hier in België, dus in principe mag iedereen zo'n plaatje op zijn voordeur hangen zonder iets illegaal te doen. Also, waarom ge vier jaar wilt studeren om een psychiater te worden zonder medische kennis die geen medicijnen mag voorschrijven, that's beyond me.
Nog niet meegenomen dat psychotherapie steeds meer en meer als een pseudo-wetenschap wordt aanzien de laatste tijd en het zijn relevante tijd wel heeft gehad.

Ook gek dat je er zo aan begint na je studies, dat soort opleidingen moet je toch altijd combineren met een job als therapeut, dacht ik? Ik ken in ieder geval alleen maar mensen die al bezig waren met één of andere vorm therapeut zijn, en dan die opleiding gingen volgen.
04/09/12 20:48
Idd pijlbord.

Iedereen kan een bordje met 'therapeut' aan zijn deur hangen.
07/09/12 09:19
Jilltheripper
Om als zelfstandige psychotherapeut aan de slag te gaan, kan je die cursus doen, of zelfs zonder de cursus een plaatje aan je deur hangen.

Om als psychotherapeut ergens te gaan werken, bijvoorbeeld in een psychiatrisch ziekenhuis, moet je een master in de psychologie hebben, bij de beroepsvereniging voor psychologen aangesloten zijn en daarna nog een therapeutische opleiding (meestal 3 jaar lang 1 middag per week) volgen tijdens je werk daar als therapeut.
Of je moet psychiater zijn, dan heb je ook de bevoegdheid om je gesprekken "psychotherapie" te noemen.

Je kan het dus doen, maar als de titel ooit wel beschermd wordt, zit je wel met de gebakken peren en kan je dat als beroep niet meer uitoefenen.

Over "de relatie in het werkveld": bij voorkeur is een psychotherapeut dus gewoon een psycholoog die nog een bijkomende opleiding gedaan heeft na de master.
Naar mijn mening is het nodig om psychologie gedaan te hebben om een psychotherapeut te worden (maar ik zit in het klinische werkveld bij vrij zware gevallen). Als het gaat om eerstelijnshulp zoals werken bij een CAW, of binnen de schoolse context of pedagogische context, kan je met andere opleidingen (zoals jouw bachelor) er misschien ook wel geraken, daarvan ben ik niet op de hoogte.
09/09/12 21:47
Ingee
Héél erg bedankt, Jilltheripper! Ik wist niet dat je een master in de psychologie moest hebben én die opleiding, om bijvoorbeeld in een psychiatrisch ziekenhuis te werken, dus heel erg bedankt voor je reactie! :) Ik denk niet dat ik dan de stap ga zetten om deze opleiding te volgen, want op die infoavond zeiden die mensen ook dat het er wel lijkt aan te komen dat de titel beschermd gaat worden en dan ben ik er idd niets meer mee.. Ik ga me verdiepen in een opleiding psychologie aan universiteit dan!

Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.