Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Studeren en werken : 29 reacties (1/2) [School]

Studeren en werken

06/10/17 16:28
Adamm
Beste werkstudenten,

Hoe was die ervaring voor jullie? Welke opleiding heb je gecombineerd met werken? Ging dat vlot? Werkte je voltijds of deeltijds? Hoelang heb je erover gedaan?

Met vriendelijke groet
Adam
06/10/17 16:59
Ik ga dat doen vanaaaaaaf 17 oktober ofzo. Ik werk voltijds en neem maar 24 studiepunten op.

Mvg Trikru
06/10/17 17:21
XBMC
Ik ben een deel van een opleiding aan het doen, Cisco networking. Drie jaar op een jaar, lukt goed tot nu toe. Werk voltijds.
06/10/17 18:39
privateer
Maandelijks heb ik les, cava tot nu toe. Peace
06/10/17 18:51
DreamersCircus
Ik ben nu pas begonnen aan een master als werkstudent met alle opleidingsonderdelen georganiseerd op woensdag en donderdagavond. Ik verwachtte der niet zo veel van omdat ik al een master heb maar na 2 weken les moet ik toegeven dat het toch vrij intensief is. Ik denk wel dat dat aan het programma ligt omdat het een vrij praktische insteek is en dus niet zoals bij een academische master waar je vooral theorie vanbuiten moet blokken.

That said, ik werk wel voltijds wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar jeej centen haha :D nu moet ik in totaal 100 studiepunten doen (voorbereiding + master), ik heb er dit jaar 40 opgenomen denk ik (afhankelijk van hoe het nu gaat kan ik volgend semester nog een vak bijpakken) en dan volgend jaar nog de rest minus 18 studiepunten die ik kan oppakken als buitenlandse stage (hopelijk) :D

Maar om op uw vraag te antwoorden, als ge het geld niet nodig hebt zou ik niet voltijds maar 4/5de of 50% proberen werken, maakt het sowieso minder hectisch.

Daarnaast hangt het ook af wat je wil gaan studeren en of dat meer theorie blokken is of echt opdrachten en taken maken. Want bij dat tweede zit je naast de lessen nog vaak een paar uur te spenderen aan taken/groepswerken en dergelijke, terwijl je bij een theoretische opleiding ook gewoon een week voor het examen goed door kunt blokken?

Anyway, ik hou u op de hoogte van de vooruitgang :D
06/10/17 19:49
Ik heb dit voor de Graduaat Orthopedagogie en de Bachelor Orthopedagogie gedaan.
Was voltijds werkstudent en dan nog studeren, was best zwaar!
Eerst 3 jaar voor de Graduaat en nog 1,5 jaar voor de Bachelor.
06/10/17 23:34
Ik heb volledige loopbaanonderbreking genomen op mijn job om 5 jaar te gaan studeren. Door die lage uitkering had ik dan recht op studiebeurs om financieel nipt rond te komen. Elk jaar juli tem september terug gaan werken en tijdens het jaar mocht ik niks bijverdienen om mijn uitkering niet kwijt te spelen.

Sindsdien is de wetgeving daarrond wel sterk verstrengd, dus tegenwoordig kunt ge dat niet meer zo makkelijk doen als ge in de privé werkt.
06/10/17 23:46
Ik werkte al 5jaar parttime en dan fulltime studeren. En dat was zwaar. In middelbaar ging dat nog maar unief werd te moeilijk. 45 studiepunten.was ook teveel.

Ik zit nu aan 32 studiepunten em dst ziet er beter uit en is echt haalbaar. Natuurlijk moet je wel zien dat je u vakken in een goed studierooster hebt als je de lessen wilt volgen. Zodat.het makkelijk te combineren calt met u werk.
07/10/17 00:12
AdrianHealey
Ik heb het nu een jaar gedaan. 50% erdoor, 50% gebuisd. Wat heb ik geleerd:

- Luister naar het advies van de administratie. Zij weten wat de gemiddelde student goed kan en iedereen is de gemiddelde student.
- Het grootste obstakel is niet de moeilijkheid van de leerstof (doorgaans) maar om u consistent doorheen het jaar eraan te zetten.
- Ik zou het niet combineren met een full time job, maar eerder met een goede parttime.
07/10/17 00:29
Ik heb t zelf nog niet gedaan maar wel aan opzoek werk rond gedaan! Check zeker of de opleiding een verplichte stage heeft. Voor psychologie is dit 7 maanden en niet combineerbaar met een job, dus dan is het wel belangrijk hier van op de hoogte te zijn.
07/10/17 04:26
Uw2ePersoonlijkheid
Ik had 2/3 weken les op donderdagavond en vrijdag, en hopen huiswerk. 4 jaar over gedaan,standaardtraject. Ik heb deels 4/5 gewerkt, ook deels 3/4, of extreem wisselend. Bijna onafhankelijk van het totale uren werk vond ik het veel makkelijker om studie gedaan te krijgen toen ik hersenloze bijbanen deed en studeerde dan werk met veel denkwerk, plus studie. Ik was dat op het eind ook zoooo kots beu...

Verwacht uzelf zowiezo op gevloek op uzelf moest ge er aan beginnen.

Maar verder vond ik volwassenenonderwijs zo'n vooruitgang t.o.v. vorige studies. Dat was echt ultramotiverend, al die mensen waarvoor studeren een opoffering was en die oook echt geInteresseerd waren in de leerstof. Dat heeft me er heel hard doorheen getrokken.
07/10/17 07:43
Ik heb 1 jaar halftijds gewerkt en gecombineerd met de lerarenopleiding. Da was een superzwaar jaar en tis goed dat t er maar 1 was of ik had het ni volgehouden (niet als werkstudent, als gewone student, mss is het minder zwaar als werkstudent?)

Het voordeel aan halftijds werken is dat er veel minder belastingen afgaan. Uw bruto en netto liggen veel dichter bij elkaar. Ik had iets van een 1200eur bruto en netto was dat net geen 1000eur, wat goed te doen was om rond te komen (ik kwam daar toen met mijn ex van rond want hij werkte niet en we woonden samen).

Nog een tip: als ge halftijds werkt, probeer elke dag de voormiddag (of namiddag) te werken, dan hebt ge wel elke dag ne maaltijdcheque (als dat in uw loonpaket zit) wat ook weer tussen de 120-170 eur per maand is (afhankelijk van hoeveel uw maaltijdcheque waard is).
07/10/17 11:53
Zjoske
ik heb een poging gedaan maar ik weet niet of dat officieel onder het qtatuut werkstudent valt.
goed ik mocht van de rva niet terug gaan studeren omdat ik zo een kak (middelbaar)diploma heb waar kei veel werk met te vinden is.
Dus ik moest onder de 27 studiepunten blijven.
Ik dacht gene probleem want voktijds int school gaan zitten zou mij zot maken.
gevolg: in de voormiddag zat ik kleuterjuf te spelen en sinterklaasliedjes te zingen,in de nammidag zat ik met mijn neus in de wetboeken testen te maken. gene goeie combi voor mijn brein.

achteraf bleek dat ge meer dan 27studiepuntenbmoest hebben om een studiebeurs te krijgen.wat voor mij financieel echt eennopdoffer was.nieuwe laptop,boeken,volle pit inschrijvingsgeld...
omdat het kerstvakantie was zat ik zonder werk,geen probleem daar voor had ik mijn uitkering van de rva....maar die vonden dat ik niet hard genoeg naar werk zocht omdat ik studeerde dus die stiurde mij verplicht naar zo een belachelijke cursus...

moraal van het verhaal,zorg dat ge reserve hebt,dat ge een min of meer vaste job heb en dat ge geen kloot met de rva te maken hebt. tenzij ge die kunt overtuigen om voltijds terug naar school te gaan,dat is een nog betere deal.
en bessef dat uw werk ook wel mentaal een deel van uw studie-energie wegneemt ofzoiets
07/10/17 18:29
whynot2000
Ik was naaktmodel om mn pintjes te betalen
07/10/17 20:19
Ik werk 28,5 uren en doe een bachelor verleegkunde .
Ik heb 1 dag in de week les, een volledige dag en de rest is zelfstudie.
Dit is geen makkelijke combinatie, vooral niet wanneer ik stage moet lopen.
Ik merk echter wel dat mijn motivatie veel hoger is en ik hierdoor sneller slaag en hogere punten heb.
07/10/17 21:02
Ik werk 4/5e als leerkracht godsdienst ih lager onderwijs, verdeeld over 3 scholen. Op zaterdag en woensdag volg ik les in godsdienstwetenschappen.

Dit jaar heb ik minder vakken opgenomen, ook omdat wij zelf ons huis ah verbouwen zijn én daar in wonen zonder basiscomfort. Vorig jaar was ik op alles geslaagd en volgde ik volledig programma maar wa.een.hel. ik had voor niks meer tijd: huishluddnz, vrienden zien, familie, uitgaan .. Zo fucking kut.
07/10/17 21:57
Ik werk fulltime met veel verantwoordelijkheden op het werk en nu gestart met een HBO5. Volledig in afstandsonderwijs. Ik heb 1 examen in november, dan 2 in januari, 2 in april en 2 in juni. Dankzij verschillende vrijstellingen heb ik niet zoveel vakken plus ik moet geen stage doen.

Wel heel veel vrijheid over mn werkuren dus ik kan wel enkele dagen inplannen om te studeren. Deze week 4 dagen vrij geweest die ik dan wel vulde met studeren en opdrachten maken.

Wat ik merk: mn concentratie is een pak minder, stilzitten lukt me niet meer zo goed als vroeger. Goed kunnen plannen is essentieel.
11/10/17 01:02
Ik heb dat eventjes geprobeerd. Ik werkte maar 16u-20u als huishoudhulp en studeerde in avondonderwijs voor kleuteronderwijzer. Ik vond die combinatie verschrikkelijk zwaar.
Hadden 2 à 3 avonden per week les en zeker 1 keer per maand ook een hele zaterdag. Daarnaast natuurlijk veel taken/knutselopdrachten + een halve dag per week stage.
Toen ik na een halfjaar te horen kreeg dat er in Limburg niet zo veel werkgelegenheid was en dat tegen het 3de jaar bijna iedereen stopte (vooral door stageperiode waarbij velen zonder inkomen vielen), heb ik het opgegeven.

Ik heb ongelofelijk veel respect voor mensen die (fulltime) werk en studeren zo goed kunnen combineren. Het is niet voor iedereen even haalbaar.
11/10/17 01:12
ik heb eerst een bachelor geschiedenis gedaan, ben er aan begonnen toen ik 27 was. Ik deed dat terwijl ik een 'full time' job had als zelfstandige. Dus ik ging overdag naar 80% van de lessen; en werkte tussendoor, 's avonds en vooral in het weekend. Het was intens, maar het was ook heel boeiend en uitdagend, en na 4 jaar had ik mijn bachelor diploma

Daarna begon ik aan de master geschiedenis, maar het drukke schema van veel studeren en werken was ik wel beu. Ik had toen het grootste deel van die periode een parttime job met relatief flexibele uren. Ik spendeerde eerst 2 jaar aan de theorie vakken, en daarna nog een jaar enkel aan mijn script. Wat dus in 3 jaar tijd een master diploma gaf, oftwel na 7 jaar studeren. Die master had (achteraf bezien) ook wel in 2 jaar gelukt, want die scriptie ging eigenlijk zo vlot dat ik het wel al in mijn 2e masterjaar had kunnen doen als ik die theorievakken wat beter had verdeeld. Maar goed, ik wou het rustig aanpakken en dat was ook wel nodig na die 4 stevige bachelorjaren.

Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ik was mentaal al een beetje dichtgeslibt en terug op de schoolbanken kruipen en moeten nadenken over veel zaken was een goeie ontwikkeling. Ook veel gefeest en studentendingen meegedaan. En ook al deed ik het eigenlijk enkel als hobby omdat geschiedenis me interesseerde, dat diploma blijkt nu toch wel goed van pas te komen. Dus ik ben nog altijd content met de beslissing die de 11-jaar jongere ik toen heeft gedaan.
11/10/17 08:48
Ge moet ook naar de praktische kant kijken. Ik ben in 2014 aan mijn master begonnen en heb mijn fulltime job opgezegd. Ik woonde en werkte in Leuven, master in Gent en dat was moeilijk combineerbaar. Misschien achteraf gezien had ik wel half time kunnen blijven werken, dan was dat voordeliger geweest omdat ik een inkomen had, maar die master vroeg ook heel wat voorbereidend werk en flexibiliteit en dat had ik niet gehad als ik nog werkte. Ik ben dus blij dat ik niet gewerkt heb en die master op 2 jaar heb afgewerkt.