Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Transgenderisme: Vergissing van de natuur of psychologische aandoening? : 149 reacties (1/8) [Ernst]

Transgenderisme: Vergissing van de natuur of psychologische aandoening?

24/02/17 14:01
USBfan
Hallo noxa,

Ik worstel sinds enige tijd met deze vraag. Lijdt een transgender persoon aan een psychologische aandoening, of heeft de natuur een fout begaan bij het toewijzen van het biologische geslacht.

Ik heb al argumenten gehoord voor beide ideeën, maar ik kom er zelf niet uit.

- Psychologische aandoening:

In het algemeen beschouwen we mensen die beweren iets/iemand anders te zijn dan wat ze lichamelijk zijn, als mentaal gestoord. Als ik beweer Jezus, een reptilian, een wolf, een interdimensionale passant die reist op lichtstralen,... te zijn, dan word ik waarschijnlijk opgesloten en "behandeld". Waarin exact verschilt dit met een biologische man die beweert dat hij eigenlijk een vrouw is, ondanks alle primaire en secundaire geslachtskenmerken en de daarbij horende hormoonbalansen? Waarom moet de maatschappij aanvaarden dat deze personen mentaal gezond zijn?


- Vergissing van de natuur:

Nature fucks up. Frequently. Siamese tweelingen, interseksuele (aanwezigheid van beide primaire geslachtskenmerken), mensen geboren zonder bepaalde ledematen of organen, syndroom van Down,... Er zijn eindeloos veel voorbeelden van fucked up dingen die in de natuur gebeuren. Waarom kunnen we dan niet aanvaarden dat een transgender inderdaad in het verkeerde lichaam is geboren?

We splitsen Siamese tweelingen, indien mogelijk. We bouwen protheses voor de ontbrekende lichaamsdelen en ingewikkelde instrumenten voor ontbrekende organen. Of we lossen het op met een transplantatie. Wat is het verschil met een geslachtsoperatie en hormoontherapie voor de persoon die dit nodig heeft om zich juist en compleet te voelen?


Ik heb er een poll bij gezet omdat ik nieuwsgierig ben naar de meningen op noxa. Maar ik ben oprecht benieuwd naar jullie argumenten. Want ik lijk niet te kunnen beslissen wat ik zelf geloof.


-edit- waar is mijn poll :(
24/02/17 14:10
Syllabear
Nature doesn't fuck up, ever.
24/02/17 14:13
Geen optie om het op de liberale media te steken?
24/02/17 14:14
AdrianHealey
Stel dat we op methode X op 100% zekere wijze het antwoord kunnen weten op deze vraag.

Wat verschil zou dat uitmaken?
24/02/17 14:17
USBfan
quote door

Stel dat we op methode X op 100% zekere wijze het antwoord kunnen weten op deze vraag.

Wat verschil zou dat uitmaken?


Niks. En dan?


Het gaat niet over methodes. Maar over hoe mensen dit bekijken en de argumentatie daarvoor.
24/02/17 14:37
'k zie gene poll, maar ik ben meer geneigd naar het tweede toe te gaan.
24/02/17 14:38
AdrianHealey
Ok, als het geen verschil uitmaakt, dan maakt het verschil ook niet uit, he.
24/02/17 14:40
Syllabear
It's a trap
24/02/17 14:43
Zolang we niet weten hoe het brein werkt, is er geen deftig antwoord. In the meanwhile kunnen we mensen die anderen en hunzelf geen schade toebrengen enkel behandelen met respect. Een man die een vrouw wilt zijn kan als vrouw perfect meedraaien in de maatschappij, een reptilian wss een pak minder.
24/02/17 15:00
Adamm
wat hebt gij tegen reptilians? Check ur privilige brah
24/02/17 15:07
Is een psychologische aandoening ook geen nature fuck up?
24/02/17 15:08
Ik vind dit topic fucked-up. Nog niet zo lang geleden werd ook nog getwijfeld of homoseksualiteit een vergissing van de natuur was of een psychologisch defect. Het enige wat ge hier imo mee bereikt is dat mensen die als normaal beschouwd zouden moeten worden, uit de gewone maatschappij komen te staan. Want ze zijn of een evolutionaire stoornis of een ontsnapte gekkenhuispatiënt.
24/02/17 15:18
Andalousesaus
Ik meen dat het een combinatie van beiden is, al geloof ik wel dat het bij de meerderheid voornamelijk een psychische aandoening is. Jouw vergelijking met andere aandoeningen gaat volgens mij niet op, gezien deze van een zeer fysieke aard zijn en het "gewone" mensenleven onmogelijk maken.

Operaties lijken me zeer drastisch en zouden zo weinig mogelijk tot nooit uitgevoerd mogen worden. De grote meerderheid van post-op mensen stelt dat ze na hun operatie alleen maar ongelukkiger zijn over zichzelf en hun nu misvormde lichaam. Dat spiegelt zich ook af in het feit dat de zelfmoordsgraad hoger liggen bij post-op dan ervoor.

quote door

Zolang we niet weten hoe het brein werkt, is er geen deftig antwoord. In the meanwhile kunnen we mensen die anderen en hunzelf geen schade toebrengen enkel behandelen met respect. Een man die een vrouw wilt zijn kan als vrouw perfect meedraaien in de maatschappij, een reptilian wss een pak minder.
Ik vind niet dat dit getuigd van respect. Mensen die zichzelf schade berokkenen en dat toelaten vind ik niet kunnen. Talloze mensen met allerlei soorten aandoeningen en verslavingen doen niemand iets kwaad, maar dat wilt niet zeggen dat we ze in hun waan moeten laten.

---

Wat meer off-topic. Ik vind het zeer spijtig dat er gigantische inflatie van dit soort problematiek bestaat. Dit treft met moeite een honderdste van een procent van de bevolking, en toch wordt er wekelijks een heel drama over gemaakt. Dat niet alleen, maar wordt wat vroeger een ernstige psychische aandoening is weeral geromantiseerd (en genormaliseerd), iets wat ik zeer gevaarlijk vind is in de huidige snowflake generaties.

Deze inflatie van non-issues is zo goed als overal aan de gang: van zwarte piet tot drolemoticons, van Oscars tot games. Er zijn zo veel belangrijke zaken die constant uit het kritisch oog geduwd worden door dit soort onbenulligheden.
24/02/17 15:22
AdrianHealey
Ik heb nog altijd de code:
- Don't be a dick
- Probeer mensen te helpen op de manieren die zij identificeren dat ze geholpen willen worden*
- *Maar dubbelchecken of dat dat echt de beste manier is, mag altijd
24/02/17 15:23
USBfan
quote door

Ik vind dit topic fucked-up. Nog niet zo lang geleden werd ook nog getwijfeld of homoseksualiteit een vergissing van de natuur was of een psychologisch defect. Het enige wat ge hier imo mee bereikt is dat mensen die als normaal beschouwd zouden moeten worden, uit de gewone maatschappij komen te staan. Want ze zijn of een evolutionaire stoornis of een ontsnapte gekkenhuispatiënt.


Nu reduceert ge gewoon de 2 standpunten tot extreme absurditeiten.


Transgenders die een behandeling zoeken, plaatsen die zichzelf uit de maatschappij? Ontkent ge dat deze mensen bestaan? Dat er behandelingen/ingrepen bestaan?

Simpelweg door over iets weigeren te praten, verdwijnt de issue niet he. Als uw standpunt is dat ge uzelf in geen van mijn beide standpunten vindt, dank u voor uw bijdrage. Maar elaboreer dan over uw standpunt.
24/02/17 15:24
AdrianHealey
Ik mis de goede oude tijd dat homofilie in de DSM stond.
24/02/17 15:29
quote door

Ik vind dit topic fucked-up. Nog niet zo lang geleden werd ook nog getwijfeld of homoseksualiteit een vergissing van de natuur was of een psychologisch defect.


/topic
24/02/17 15:30
Paar misselijkmakende reacties hier.
24/02/17 15:33
USBfan
quote door

Zolang we niet weten hoe het brein werkt, is er geen deftig antwoord. In the meanwhile kunnen we mensen die anderen en hunzelf geen schade toebrengen enkel behandelen met respect.


Hier ga ik ook mee akkoord. Maar een biologische vrouw die een hormoonbehandeling start, loopt een hoog risico op cardiovasculaire aandoeningen. Testosteron is een gevaarlijk hormoon voor vrouwen. Geldt dit dan als zichzelf schade toebrengen of niet?
24/02/17 15:35
Iedereen heeft toch ook de vrijheid om zen lever kapot te drinken?