Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Auto verkopen - wat zijn de stappen? : 41 reacties (1/3) [auto en verkeer]

Auto verkopen - wat zijn de stappen?

22/01/17 14:16
Dus euh, google is mijn vriend niet meer want die geeft mij (soms onnodig) paniekaanvallen over vanalles en ik heb de laatste weken google al te veel gebruikt, overload aan info en ik snap niks meer.

- Maar, ik wil mijn auto verkopen, welke stappen moet ik volgen?
- Hoe weet ik hoeveel die nog waard is? Zijn daar goeie sites voor? Op dit moment heb ik gekeken op Autoscout 24 maar die prijzen lijken mij daar eigenlijk te hoog voor auto's van gelijkaardige modellen/jaren/kilometerstanden?????
- Mijn auto is in februari 4 jaar oud, dus ik vermoed dat ik zelf eerst nog onderhoud moet doen en naar de keuring moet? Of kan het ook anders?
- Moet ik een of andere overheidsinstantie op de hoogte brengen dat ik mijn auto verkoop?
- Moet ik belastingen betalen op dat verkoopbedrag?
- Hoe kan ik garanderen dat die eventuele koper terugkeert met mijn auto na een testrit en die nie er gewoon mee wegrijdt zonder te betalen? Ik wil er liefst zelf nie bij zitten op dat moment wegens euh, paniekaanvallen als mensen te snel rijden/hun bochten pakken/... Kan ik gewoon die hun identiteitskaart als onderpand vragen? Moeten die iets tekenen van papier dat ze een testrit aant doen zijn? Als die mijn auto kapotrijden, wat dan???? Mag ik in dat eventuele papier zetten dat als da gebeurt, ze mijn auto sowieso moeten kopen?

- ah en ook, om die online te zetten op die autoscout site moet ik "de uitvoering" van mijn auto kennen (merk en model ken ik al hoera voor mezelf, maar uitvoering???), waar kan ik dat in mijn autopapieren ergens terugvinden? Ik heb alles al 5x doorgelezen ofzo, ik vind dat nergens terug. Waarschijnlijk ben ik blind...


Kortom, heeft hier iemand zijn auto al verkocht en hoe hebt ge dat gedaan en voor welke (on)aangename verrassingen kwam ge allemaal nog te staan voor, tijdens en na de verkoop?
22/01/17 14:31
Haha, rustig Posi, alles komt goed :D

- Keuring met carpass is verplicht, ziet zeker dat ge dien hebt of de verkoop is niet geldig.
- Overheid heeft hier niets mee te maken, ge moet dat niet aangeven en geen belastingen op betalen (ervan uitgaande dat ge particulier zijt).
- Prijs hangt van de staat af, ziet uiteindelijk hoeveel gij er nog voor wilt en hoe rap ge er van af wilt.
- Zeker niet de pas bijhouden, die mensen hebben dat nodig als ze op de openbare weg komen he. Lees hem wel tegoei en vraag een borg en laat hem inderdaad tekenen dat hij verantwoordelijk is voor schade enzo.

Voor de rest (mss wel het belangrijkste):
- Van zodra ge een bod aanvaardt, is de koop gesloten. Dat is dus definitief he.
- Op dat moment maakt ge een verkoopsovereenkomst op in 2 exemplaren
- Daarin vraagt ge een voorschot van 10% (meteen te betalen) en een betalingsdatum of de koop wordt ontbonden.
- Papieren niet meegeven tot de wagen volledig betaald is
22/01/17 15:01
pijlbord
quote door

Moeten die iets tekenen van papier dat ze een testrit aant doen zijn? Als die mijn auto kapotrijden, wat dan???? Mag ik in dat eventuele papier zetten dat als da gebeurt, ze mijn auto sowieso moeten kopen?



Mensen, vaak voorkomend misverstand: Uw verzekering is verbonden aan uw AUTO he, niet aan uw persoon. Zolang gij dus in orde zijt met uw verzekering BA mag die daarmee botsen wat hij wil, verzekering zal tussenkomen. Afhankelijk van wie in fout is uiteraard uw verzekering of die van de andere partij.
Stel dat die persoon die de testrit doet gewond is, dan krijgt hij die kosten niet terug van de verzekering, tenzij gij ook zo'n bijkomende verzekering hebt afgesloten natuurlijk. Maar gijzelf zit safe (zolang ge zelf in orde zijt met uw verzekeringen)
22/01/17 15:10
quote door

Haha, rustig Posi, alles komt goed :D


Haha oei, valt mijn paniek zo hard op :D

en @pijlbord
Ja mijn verzekering is in orde, maar als die botst en die is in fout krijg ik dat bij op "mijn" verzekering (bonus malus gedoe ofzoiets)? Stel dat het zijn eerste auto is en hij nog geen verzekering heeft waar die dat kan op gaan verhalen? Enfin op zich maakt het niet zoveel uit, kga geen nieuwe auto kopen ofzo, dus khoef geen verzekering meer maar bon ja.

en ook gewoon ja, dan is mijne auto kapot he. Kan ik hem nimeer verkopen.

Enfin de kans is superklein da da gebeurt, da weet ik wel. Maar de rampscenarist in mezelf ziet natuurlijk vooral zo'n scenario's passeren in plaats van de veel vaker voorkomende "ahja sgoed, hier is het geld en alles in orde".
22/01/17 15:20
pijlbord
Ja, uw bonus malus stijgt dan, maar als ge uw vriend ermee laat rijden en die doet een ongeval ook he. Een verzekeraar kijkt niet naar uw graad van verwantschap, want wat voor zaken zou dat anders geven..
Eventueel kunt ge verlies dat ge daardoor hebt wel verhalen op de andere partij, denk ik. Maar daar weet ik niets van dus dan zeg ik er ook liever niets van.

En ge snapt het niet he. ZIJN verzekering maakt niet uit he. Een verzekering is verbonden aan uw AUTO. Als dat een jonge kerel is van 18, zonder eigen wagen en zonder verzekering, dat maakt niets uit. het is de verzekering van uw eigen auto die telt.

Gij stapt in mijn auto: verzekering van mijn auto is van tel.
Ik stap in uw auto: verzekering van uw auto is van tel.

Dat neemt uw groene kaart toch ook niet mee als ge van auto wisselt? Die is verbonden aan uw auto en chassisnummer.
22/01/17 15:35
pijlbord
Also, ge weet toch dat prijzen voor tweedehandsauto's zwart op wit staan he? Geen idee waarom maar er bestaan boeken (app's) vol met automerken en kilometers die dan zeggen hoeveel uw auto nog waard is. Dat is wat garagisten gebruiken om auto's aan te kopen aan de juiste prijs.

Moet redelijk simpel zijn om uw eigen auto op te zoeken en te zien wat ge kunt verwachten van prijs. Ofwel om zelf te vragen ofwel om u niet in 't zak te laten zetten door een garagist. Dat laatste is trouwens het meest makkelijke he, als ge er vanaf wilt. Geen keuring, minder papieren. Maar ge krijgt er minder voor natuurlijk.
22/01/17 16:15
Cloudnein
Zoveel foute informatie hier. Ik zit op Mn gsm dus hou het kort.

- keuring voor verkoop is niet verplicht, ge moogt uw auto ook zonder keuring verkopen. Op uw verkoopsovereenkomst zet ge dan gewoon op dat ge de auto verkoopt in de huidige toestand, met x aantal km, ongekeurd.

- als ge iemand een testrit laat doen, en die persoon krijgt een ongeluk dekt uw verzekering dit (in theorie) niet. ALTIJD een papier opmaken dat persoon x uw auto meeneemt voor een testrit, met het uur van vertrek en terugkomen op (voor eventuele boetes achteraf). Ik ga meestal gewoon mee als passagier.
(Uit ervaring kunnen sommige kopers van bepaalde origine vrij opdringerig zijn, en als ge dit niet gewoon zijt zetten die u int zak)

- verkoopprijs: kijk op autoscout naar hetzelfde model/km/opties en zet uw prijs iets lager.
22/01/17 16:17
pijlbord
Waar baseert ge u op voor datgene van dat uw verzekering dat niet denkt? Niet dat ik perse gelijk wil hebben maar ik weet wel graag waarom het dan zo is. Wat is het verschil met uw lief die met uw auto een toertje doet of een buur die hem even leent voor weetikveel wat? Waarom heb ik dan altijd hetgeen ik zeg aangeleerd gekregen en krijg ik die boodschappen ook door uit andere hoeken?

Edit: onder welke regeling zijt ge dan verzekerd tegen schade als het niet is zoals ik het hierboven zei? Met uw eigen BA in ieder geval al niet, want dat hangt vast aan uw auto. En gij zegt niet met de verzekering van de auto waarmee ge een testrit doet? Dus?
22/01/17 16:47
Cloudnein
quote door

Waar baseert ge u op voor datgene van dat uw verzekering dat niet denkt? Niet dat ik perse gelijk wil hebben maar ik weet wel graag waarom het dan zo is. Wat is het verschil met uw lief die met uw auto een toertje doet of een buur die hem even leent voor weetikveel wat? Waarom heb ik dan altijd hetgeen ik zeg aangeleerd gekregen en krijg ik die boodschappen ook door uit andere hoeken?

Edit: onder welke regeling zijt ge dan verzekerd tegen schade als het niet is zoals ik het hierboven zei? Met uw eigen BA in ieder geval al niet, want dat hangt vast aan uw auto. En gij zegt niet met de verzekering van de auto waarmee ge een testrit doet? Dus?


Mijn verzekering dekt alleen mij als bestuurder en andere mensen die op hetzelfde adres wonen. Als ik mijn auto zou uitlenen aan mijn buurman bijvoorbeeld moet ik die persoon in mijn polis laten noteren als bijkomende bestuurder want anders is die niet in orde. (Dit staat letterlijk in mijn polis)

Als ik een auto verkoop (en dat zijn er al heel wat geweest ;p), dan ga ik mee met de koper als die een testrit wil doen. Zelfs dan is het op eigen risico voor mij. Stel dat ge enkel een BA hebt, en tijdens een testrit knalt de koper tegen een boom, dan verliest ge de rechtszaak en kunt ge alles uit eigen zak betalen, tenzij ge vooraf op papier zet dat een testrit op verantwoordelijk van de koper is, en dat enige schade al dan niet opzettelijk vergoed moet worden door de koper.
22/01/17 17:07
pijlbord
quote door



Mijn verzekering dekt alleen mij als bestuurder en andere mensen die op hetzelfde adres wonen. Als ik mijn auto zou uitlenen aan mijn buurman bijvoorbeeld moet ik die persoon in mijn polis laten noteren als bijkomende bestuurder want anders is die niet in orde. (Dit staat letterlijk in mijn polis)



Er is een verschil tussen een gebruikelijke bestuurder en een occasionele he. Wij kennen elkaar niet, stel dat ik aan u vraag of ik uw volvo mag leven cause reasons en ik doe een accident ,dan telt de verzekering van UW auto.

Het is anders als ik die drie dagen/week kom halen en dat al voor een jaar en dan een accident doe en ik sta niet op de polis, dat is waar. Dat is wat ouders die een auto inschrijven op hun naam voor hun 18 jarige zoon/dochter soms voorhebben als ze die niet op de polis laten vermelden en die doet een accident.

Maar uw verzekering BA hangt vast aan uw auto en iemand die een testrit doet en in fout een ongeval veroorzaakt valt terug op de BA van de auto (dus de persoon van wie de auto op dat moment nog is). Klopt echt 100% geen twijfel.
Ge kunt op voorhand wel een document laten opmaken waar in staat dat persoon die de testrit doet de franchise etc. moet terugbetalen in geval van een ongeval in fout natuurlijk.

edit: ik snap niet wat ge met een rechtszaak wilt zeggen maar gij draait niet op voor zijn medische kosten he? uw verzekering wel, als dat in uw polis zit. Anders niet. Op zich is dat juist hetzelfde of gij achter het stuur zit of die kerel die de testrit wil doen. Is er een verzekering om op terug te vallen verbonden aan de auto, dan kunt ge er gebruik van maken. Anders niet.

Ik snap niet waarom iedereen zoveel moeite heeft om dat te verstaan? Dat wilt dus ook zeggen dat als ge zelf een proefrit doet met een wagen, ge best kunt vragen welke verzekeringen er zijn afgesloten. Stel ge doet een ongeval in fout en er is alleen maar de BA, dan draait ge idd zelf op voor alle medische kosten verbonden aan uw verwondingen. Da's wel belangrijk om te weten. Maar als ge zelf verkoopt heeft dat voor u geen gevolgen als de andere een ongeval doet en medische kosten heeft. Die valt terug op uw aanvullende verzekering, of indien ge die niet hebt, moet hij alles zelf betalen van medische dingen.
22/01/17 17:43
Cloudnein
Pijlbord ik denk dat gij het niet snapt. BA dekt de schade aan uw eigen auto niet he, dus als persoon x met uw auto een ongeval heeft kunt ge de stukken aan uw auto nog uit eigen zak betalen.

& in theorie hebt ge gelijk dat ge pas een 2de bestuurder moet opgeven als dat regelmatig is. Maar langs de andere kant zal uw verzekeraar die kans nemen om u erbij te naaien als het hun anders veel geld kost.
22/01/17 17:52
pijlbord
quote door

Pijlbord ik denk dat gij het niet snapt. BA dekt de schade aan uw eigen auto niet he, dus als persoon x met uw auto een ongeval heeft kunt ge de stukken aan uw auto nog uit eigen zak betalen.



Ja, maar mijn punt is dat het de verzekering van uw eigen auto is die telt. nee, dan dekt het de schade niet, maar ook niet als ge zelf met uw auto een ongeval doet he. of als uw lief of buurman of eender wie met uw auto een ongeval in fout doet. Dat is de keuze die ge zelf maakt voor uw auto, omnium verzekeren of niet. En de gevolgen zijn dan ook voor u.

Het is dan zo dat ge waarschijnlijk wel de schade kunt verhalen op de persoon die de testrit deed (pas op, ik zeg: misschien he, want niet thuis in die materie) maar het is niet zo dat ge per definitie kunt terug vallen op één of andere verzekering die hij heeft of het 100% vast staat dat hij/zij alles moet terug betalen.
(nu snap ik wel wat ge met rechtszaak bedoelde, mijn fout, ik dacht dat ge over medische kosten bezig was)
22/01/17 18:08
quote door

Zoveel foute informatie hier. Ik zit op Mn gsm dus hou het kort.

- keuring voor verkoop is niet verplicht, ge moogt uw auto ook zonder keuring verkopen. Op uw verkoopsovereenkomst zet ge dan gewoon op dat ge de auto verkoopt in de huidige toestand, met x aantal km, ongekeurd.


Verkoop voor onderdelen bedoelt ge? Dat jaagt al nen hoop kopers weg. Die carpass is er voor iets gekomen he.
22/01/17 19:29
quote door

Ja, uw bonus malus stijgt dan, maar als ge uw vriend ermee laat rijden en die doet een ongeval ook he.


Met het verschil da ik wel mijn vriend zijn rijstijl ken en dat ik dus weet dat dat geen (weinig) risico inhoudt, ne total stranger die wilt testrijden daar heb ik geen idee van hoe die rijdt en dus hoeveel risico dat is dat ik die mijn auto meegeef. Ik snap ook nie goed waarom de verzekering dan op "mijn auto" staat, maar ikzelf als persoon daar dan wel de gevolgen van moet dragen en niet de bestuurder die hem kapotrijdt (in geval ik dat zelf dus niet ben).

Maar euh, hoe kan ik nu een total stranger met mijn auto laten rijden dat dat voor mij het minst erg is als dieje die kapotrijdt? :( Door dat in dat euh, testrit-contractje te laten zetten dan? Dat alle schade voor zijn rekening is? Ik weet wel dat zelfs al zet ge dingen in ondertekende contracten, en die dingen zijn bvb op zich niet wettelijk, dan maakt dat helemaal niet uit dat die in een "getekend contract" staan, het feit dat die basis niet wettelijk is maakt dat dat deel van het contract dan niet wettelijk is. Dus, mag dat wettelijk?

En, moet ik nu aan de keuring een verkoop-keuring vragen? Blijkbaar is dat dan maar 3 maanden geldig (zegt mijn papa mij, maar geen idee hoe gedateerd die info is).
22/01/17 19:33
quote door

Maar als ge zelf verkoopt heeft dat voor u geen gevolgen als de andere een ongeval doet en medische kosten heeft. Die valt terug op uw aanvullende verzekering, of indien ge die niet hebt, moet hij alles zelf betalen van medische dingen.


geen gevolgen behalve mijn auto kapot en dus niet meer verkoopbaar en mijn bonus malus zwaar omhoog als die bestuurder in fout is? toch?
22/01/17 19:38
Ja, keuring voor verkoop is een iets strengere keuring, en ge krijgt dan achteraf een carpass en een papier voor inschrijving mee zodat de koper zijn auto kan inschrijven bij de verzekering. Hou er rekening mee dat deze keuring ook duurder is dan de standaard keuring. Ik geloof dat ik 65 euro ofzoiets heb betaald.

http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-tweedehandskeuring

De keuring is verplicht, maar is niet verplicht DOOR U te doen. De koper kan dit ook zelf gaan doen (en sommige kopers hebben dat zelfs liever).

En verder vooral gezond verstand gebruiken bij uw verkoop en u niet laten doen door van die opkopers die gegarandeerd gaan bellen en gaan zeggen dat uw auto veel minder waard is (zodat zij er meer winst op kunnen maken). Vergeet ook niet uw nummerplaten af te vijzen na verkoop en die binnen te doen bij de post voor schrapping (tenzij ge een andere auto gaat aanschaffen).
22/01/17 19:59
pijlbord
quote door



geen gevolgen behalve mijn auto kapot en dus niet meer verkoopbaar en mijn bonus malus zwaar omhoog als die bestuurder in fout is? toch?


Ja uiteraard maar lees die zin/paragraaf he, het gaat over medische kosten die de testrijder maakt bij ongeval in fout. Hebt gij een aanvullende verzekering voor medische kosten dan is dat goed voor die persoon en zal uw verzekering tussen komen. Indien gij dat niet hebt heeft die pech en moet die alles zelf betalen. Dat bedoelde ik met 'geen gevolgen', geen gevolgen voor medische kosten voor u persoonlijk.
22/01/17 20:01
Ha ja ok maar die medische kosten boeien mij nie, lijkt mij ook nogal onnozel dat ik medische kosten zou moeten dragen voor een ongeval waar ik zelf niks mee te maken heb :p

tgaat mij vooral om de materiële schade en gevolgen voor als ik ooit wel nog een autoverzekering zelf aanga.
22/01/17 20:04
pijlbord
quote door


Maar euh, hoe kan ik nu een total stranger met mijn auto laten rijden dat dat voor mij het minst erg is als dieje die kapotrijdt?


Simpel, als er iets voorvalt en hij is in fout en uw auto heeft schade/helemaal kapot= Uw BA komt niet tussen. Maar gij kunt de schade wel op hem verhalen, daar moet ge dan samen iets voor overeenkomen of als dat niet lukt een rechtszaak starten.
Als ge nen omnium hebt is er geen probleem want dan betalen ze alles terug. Eventueel wel de franchise op hem verhalen.

Het idee van cloudnine is wel niet slecht om begin en tijdstip te noteren en af te tekenen in kader van boetes.

http://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/rechtshulp/verklaring-inzake-proefrit-1404458.pdf

Kijk, dat document is voor Nederlandse consumenten maar vervang WA door BA en ge hebt basically een perfect document voor al uw zorgen.

Noxa is echt zoals mijn werk soms haha.
22/01/17 20:11
quote door

Noxa is echt zoals mijn werk soms haha.

Gehandicapt? :(

(sorry mopke, mogelijk misplaatst)