Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Bouwgrond : 10 reacties (1/1) [Wonen]

Bouwgrond

26/04/16 12:27
Dag Noxa

Mijn vriend en ik hebben een bouwgrond op het oog aan een schappelijke prijs. Het enige dat tegensteekt is het volgende. Er staat een planneke bij waarop aangeduid staat waar uw huis gebouwd mag worden. De bouwgrond zelf is maar 13,5 meter breed en aan beide kanten staat er een opening van 3 meter. Waardoor uw huis max 7,5 meter breed mag zijn, wat wij te weinig vinden. Indien het mogelijk zou zijn om op één scheiding te bouwen, zou het mogelijk zijn een huis van 10,5 meter breed te bouwen. Wat voor ons wel oké is. Maar, aan wie moet ge zoiets vragen? Moet er goedkeuring zijn van de buren? (die wonen nog wel een aantal meter verder van die scheiding). Er staat ook een elektriciteitskabinneke langs, moeten we dat aan de eigenaar daarvan vragen? Gaat ge gewoon naar de gemeente om dat te vragen? We hebben geen idee. Als iemand ons tips kan geven over hoe we dit moeten aanpakken... Zou handig zijn!

Alvast bedankt!
26/04/16 12:36
TakeShelter
Dat mag gewoon niet. Dat zijn nu eenmaal de bouwvoorschriften.
Ge moet altijd op x-aantal meter van het 'scheiden' afblijven. Maak het dan gewoon dieper?
En trouwens, een huis van 7.5m is echt zo small nog nie.
26/04/16 12:36
Ik denk dat ge het beste eerst langs de gemeente gaat om u wat te informeren. Normaal gezien gaan zij u dan wel kunnen uitleggen wat ge precies moet doen.
Ik meen dat ge de plannen van het huis moet voorleggen aan uw buren, zij moeten dit dan tekenen voor akkoord, en daarna kunt ge de papierwinkel bij de gemeente binnen doen. (Mijne buurman is toch zo een plan komen laten tekenen voor zijn garage op de scheiding).
Maar voor de zekerheid mss eerst checken bij de gemeente.
26/04/16 12:39
Gij hebt dus ne bouwgrond voor een open bebouwing, wilt ge daar iets anders meedoen, moet ge een herkaveling aanvragen. Maar ik denk dat de kans klein is da ge da erdoor krijgt, want da maakt wss dat uw buren dan ook ne halfopen worden ofzo. Dunno.
Dat kabinneke moet ge bij infrax aanvragen om te verplaatsen.

Maar een tip, zoekt ne andere bouwgrond :'D
26/04/16 12:41
TakeShelter
@snakeeyedboy: dat zijn twee verschillende zaken.
Als er volgens de voorschriften voorzien is dat dat bepaald stuk grond een open bebouwing moet zijn, moet ge gewoon x-aantal meter van de scheiding afblijven.
Als ge een garage in den tuin zet, op de scheiding, brengt dat uw 'open' bebouwing niet in gedrang.
26/04/16 13:01
Ah kijk, ik leer weer bij :p
26/04/16 13:02
Wat je moet doen is een verkavelingswijziging aanvragen bij je gemeente.

Dat duurt doorgaans wel enkele maanden, en je moet het gedurende een bepaalde periode op een geel formulier openbaar bekend maken. Als dan iemand klacht indient, dan kan je't negen kansen op tien vergeten. Moest dat niet het geval zijn, dan beslissen de burgemeester en de bevoegde schepenen of die wijziging wordt toegekend.

Dus als je van plan was om binnen het half jaar met je bouw te beginnen, dan zet je dat best je hoofd en hou je je aan de verkavelingsvoorschriften die je hebt. :p
26/04/16 13:26
Ik heb hier ervaring mee, believeeeee meeeee!!! Het gaat niet mogen hoor en de drie meter regel is echt het maximum dat ze u gaan geven. 7,5 meter is niet zo weinig hoor en qua diepte mag je wss niet dieper gaan als het huis van je buren, alles moet meestal uniform blijven. Zo gaat u kroonlijst en dak ook moeten lijken op de rest van de buurt. Als uw buur een halfopen had met aan uwe kant de blote muur dan had jij wss ook aan halfopen bluwgrond, maar dit is dus niet het geval dus die buur moet ook 3 meter van de scheidingslijn blijven. Dat is tegenwoordig zo(al effkes eigenlijk). Mocht je toch vier maanden willen verspillen aan een hopeloze herkaveling, dan moet je bij je gemeente de afdeling stedenbouw hebben, het kost tijd en geld, architect komt er meestal bijzien want er moeten heel wat documenten worden ingevuld die de gemiddelde mens niet kent... Ofwel neem je de grond zoals hij is (open dus) or else walk away dude!
26/04/16 13:51
Ofwel u houden aan de regels, of een andere grond zoeken. Maar 7,5 meter is toch breed, neen? Ons huis is 3,5 meter breed hahaha shiiit
26/04/16 19:46
quote door

Ofwel u houden aan de regels, of een andere grond zoeken. Maar 7,5 meter is toch breed, neen? Ons huis is 3,5 meter breed hahaha shiiit

Ik was net hetzelfde aan 't denken :' )
27/04/16 18:06
Het lastige bij dit soort zaken is dat het moeilijk is dit op voorhand te weten...

Jullie willen misschien kopen ENKEL wanneer je plannen allemaal worden toegelaten. Er wordt door de bevoegde overheid nooit uitsluitsel op voorhand gegeven (dus voor je officiële aanvraag, dus een ambtenaar die zegt dat het wrs mag of niet mag, diens woord is op zich niets waard). Je kan wel een beding opnemen in je contract dat de verkoop ontbindt wanneer je plannen onmogelijk blijken misschien?

Verder heeft het niet altijd veel zin te luisteren naar ervaringen van andere mensen in andere gemeentes..aangezien dat echt van locatie tot locatie verschilt hoe waarschijnlijk het is dat zo'n aanvraag wordt goedgekeurd..


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.