Opmerking praktisch rijexamen

14/04/16 08:05
quote door




EGR-systemen verstoppen omdat het EGR-systemen zijn, dat is gewoon een merde, zeker als je weinig kilometers doet. Roetfilters regenereren ook niet omdat je te korte afstanden rijdt, start-stop systemen, mja, daar is het gewoon nog te vroeg voor, of da's zelf een halfbakken tussenoplossing. Uitschakelen of weglaten die handel.

Die hebben ook grotendeels weinig te maken met je rijstijl trouwens.

En over dat onder de toeren rijden: Dat heeft nu ook niet zoveel invloed bij moderne motoren. Maar goed, als ik echt redelijk veel vermogen nodig heb en hij staat warm genoeg, laat ik'm ook wel eens blazen en schakel ik op een iets hoger toerental. Vooral op de autosnelweg dus. Maar er is dus ook niks mis met in de bebouwde kom zuinig te rijden en gewoon te schakelen net onder uw maximum koppel.


ok , we hebben daar een andere visie over :)

@ topicstarter , sorry dat we zover afdwalen :]
14/04/16 10:05
quote door



ok , we hebben daar een andere visie over :)

@ topicstarter , sorry dat we zover afdwalen :]


Blijkbaar. :p In ieder geval zijn we het eens dat je niet teveel moet ontkoppelen bij het afremmen. :p
14/04/16 10:09
nou , ik rem ook bijna altijd op de motor af in combinatie met de voetrem... :D

ook hier verschillen we van gedacht :p
14/04/16 10:38
josfindus
quote door

Nou ik schakel altijd terug naar 2e omdat je nooit weet of het ineens terug groen wordt, vind dit veel gemakkelijker :) . Weet nou nog altijd niet wat het wil zeggen.. op gratisrijbewijsforum weten ze het ook niet omdat er geen voorbehoud/slecht op staat.. Denk ook eerder dat ze wou laten weten dat ik goed ecologisch rij..


haja mijne rij-instructeur zei: schakel naar 1ste en als het als nog terug groen wordt kunt ge altijd nog terug naar 2de gaan. maar dat was nu ook niet den beste instructeur dus geen idee of dat wel goei advies was.
14/04/16 22:36
Cloudnein
quote door

Welke auto heeft nu gene toerenteller?


Mijne Clio :p


& de reacties op dit topic zijn echt wel grappig :D


- Als ge "eco" gaat rijden, dus laag in toeren, dan gaat inderdaad uw vliegwiel sneller verslijten.
- Afremmen op de motor is goedkoper dan in dezelfde versnelling blijven en gewoon remmen. (Akkoord uw auto gaat meer verbruiken, wat echt verwaarloosbaar is, maar anders gaan uw remmen sneller aan vervanging toe zijn, wat uiteindelijk duurder is. + te laag in toeren gaan is ook niet gezond voor uw auto).
- uw auto in neutraal zetten terwijl die nog beweegt is gewoon gevaarlijk, zo zijt ge kansloos als er zich een onvoorziene situatie voordoet.
- Een start/stop systeem op een auto heeft pas nut vanaf het moment dat je meer als 27 seconden stilstaat, anders gaat de auto net meer verbruiken en uitstoten.
- Ohja, dat uw versnellingsbak kapot kan gaan door af te remmen op de motor is dikke zever, tenzij ge tegen 120km/u ineens terug naar 2de gaat schakelen.

Ik heb een extreem sportieve rijstijl, en zit met al mn dailies onder de 5L/100km verbruik. En daar zaten 1.6 diesels bij, 2.0 diesel, en nu een 1.5 diesel. 2 woorden: Anticiperen en Efficiëntie, dat is de sleutel naar "eco" rijden.
Mn Volvo zit op 21.4L/100km, maar da is een ander verhaal :D
15/04/16 00:40
quote door



Mijne Clio :p


& de reacties op dit topic zijn echt wel grappig :D


- Als ge "eco" gaat rijden, dus laag in toeren, dan gaat inderdaad uw vliegwiel sneller verslijten.


Again, alleen als ge vaak onder de 1500 toeren duikt. Eco rijden = tussen 2000 en 2500 plakken.

quote door
- Afremmen op de motor is goedkoper dan in dezelfde versnelling blijven en gewoon remmen. (Akkoord uw auto gaat meer verbruiken, wat echt verwaarloosbaar is, maar anders gaan uw remmen sneller aan vervanging toe zijn, wat uiteindelijk duurder is. + te laag in toeren gaan is ook niet gezond voor uw auto).


Afremmen op de motor of afremmen op de koppeling? Afremmen op de koppeling wordt altijd afgeraden, ook door niet eco-drivers. Agreed dat ge uw remblokjes moet sparen, ge ziet gewoon dat ge op tijd begint te vertragen en remt alleen waar nodig.

Als ge uw remblokskes per sé wilt sparen, rij minder snel en hou afstand. Uwe sportieve rijstijl is belastender op uw remmen dan bijremmen als het eens nodig is.

quote door
- Een start/stop systeem op een auto heeft pas nut vanaf het moment dat je meer als 27 seconden stilstaat, anders gaat de auto net meer verbruiken en uitstoten.
Akkoord

quote door
- Ohja, dat uw versnellingsbak kapot kan gaan door af te remmen op de motor is dikke zever, tenzij ge tegen 120km/u ineens terug naar 2de gaat schakelen.
Again, afremmen op de koppeling of afremmen op de motor? Want constant van 70 in vijfde naar derde schakelen is ook niet goed voor uw boite. En nog eens vervelend als fuck als iemand voor u ineens zot vertraagt zonder remlicht. Verslijt =! ineens kapot gaan he, dat heeft niemand beweerd.
24/04/16 22:13
Rauw
quote door



Mijne Clio :p


& de reacties op dit topic zijn echt wel grappig :D


- Als ge "eco" gaat rijden, dus laag in toeren, dan gaat inderdaad uw vliegwiel sneller verslijten.
- Afremmen op de motor is goedkoper dan in dezelfde versnelling blijven en gewoon remmen. (Akkoord uw auto gaat meer verbruiken, wat echt verwaarloosbaar is, maar anders gaan uw remmen sneller aan vervanging toe zijn, wat uiteindelijk duurder is. + te laag in toeren gaan is ook niet gezond voor uw auto).
- uw auto in neutraal zetten terwijl die nog beweegt is gewoon gevaarlijk, zo zijt ge kansloos als er zich een onvoorziene situatie voordoet.
- Een start/stop systeem op een auto heeft pas nut vanaf het moment dat je meer als 27 seconden stilstaat, anders gaat de auto net meer verbruiken en uitstoten.
- Ohja, dat uw versnellingsbak kapot kan gaan door af te remmen op de motor is dikke zever, tenzij ge tegen 120km/u ineens terug naar 2de gaat schakelen.

Ik heb een extreem sportieve rijstijl, en zit met al mn dailies onder de 5L/100km verbruik. En daar zaten 1.6 diesels bij, 2.0 diesel, en nu een 1.5 diesel. 2 woorden: Anticiperen en Efficiëntie, dat is de sleutel naar "eco" rijden.
Mn Volvo zit op 21.4L/100km, maar da is een ander verhaal :D



Lol, sportieve rijstijl onder de 5L/100Km? Da kan ni of uw auto's moeten 60 pk ofzo hebben en dan nog
24/04/16 22:14
Rauw
quote door



Mijne Clio :p


& de reacties op dit topic zijn echt wel grappig :D


- Als ge "eco" gaat rijden, dus laag in toeren, dan gaat inderdaad uw vliegwiel sneller verslijten.
- Afremmen op de motor is goedkoper dan in dezelfde versnelling blijven en gewoon remmen. (Akkoord uw auto gaat meer verbruiken, wat echt verwaarloosbaar is, maar anders gaan uw remmen sneller aan vervanging toe zijn, wat uiteindelijk duurder is. + te laag in toeren gaan is ook niet gezond voor uw auto).
- uw auto in neutraal zetten terwijl die nog beweegt is gewoon gevaarlijk, zo zijt ge kansloos als er zich een onvoorziene situatie voordoet.
- Een start/stop systeem op een auto heeft pas nut vanaf het moment dat je meer als 27 seconden stilstaat, anders gaat de auto net meer verbruiken en uitstoten.
- Ohja, dat uw versnellingsbak kapot kan gaan door af te remmen op de motor is dikke zever, tenzij ge tegen 120km/u ineens terug naar 2de gaat schakelen.

Ik heb een extreem sportieve rijstijl, en zit met al mn dailies onder de 5L/100km verbruik. En daar zaten 1.6 diesels bij, 2.0 diesel, en nu een 1.5 diesel. 2 woorden: Anticiperen en Efficiëntie, dat is de sleutel naar "eco" rijden.
Mn Volvo zit op 21.4L/100km, maar da is een ander verhaal :D



Lol, sportieve rijstijl onder de 5L/100K? Da kan ni of uw auto's moeten 60 pk ofzo hebben en dan nog


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.