Opmerking praktisch rijexamen

13/04/16 11:36
Nochtans heeft mijn rijlesinstructeur mij ook altijd aangeleerd om eerst naar 2e te schakelen bij het remmen en heb ik daar in de 20 uren rijles geen enkele opmerking over gekregen, ook in de 2u rijles eergisteren geen opmerking gekregen ivm remtechniek, dus ik denk idd nog steeds eerst naar 2e schakelen. vroeg me alleen af wat het wilde zeggen aangezien er niets anders bij staat zoals voorbehoud, slecht etc
13/04/16 11:39
Als je dat zo wordt aangeleerd, zeker aanhouden. Maar daar ligt het probleem niet, denk ik.
En de volgende keer meteen uitleg vragen over de fouten op je blad! Heb je al eens gepost op gratisrijbewijsonline? Die krijgen vaak de vraag om een resultaat te ontcijferen.
13/04/16 11:46
Al gedaan inderdaad, zij denken dat mijn remtechniek juist is. Er staat ook niets bij qua voorbehoud of slecht qua quotering
13/04/16 11:56
Dat is wel vreemd. :/
13/04/16 12:16
Jep..
13/04/16 17:03
Carolily
quote door

Als ge over een vrij lange afstand moet remmen omdat het rood is, moet ge stilaan terugschakelen naar 2 en pas terugschakelen naar 1 als ge volledig stilsstaat. Dit is als ge van ver ziet dat het oranje/rood is en ge dus een lange remafstand hebt.
Als het plots oranje wordt moet ge sneller stoppen en dan moet ge u concentreren op het stoppen en het verkeerd ipv terug te schakelen.
Als ge vertraagt, koppeling niet te lang inhouden omdat ge gaat zweven met uwe auto.

Dat was bij mij de uitleg toen ik vroeg wat er met die opmerking bedoeld werd.

Yep, zo is het.
Het belangrijkste blijft gewoon dat je 'uitbolt', ik doe dat vaak niet en in mijn 6 rijlessen die ik ooit eens heb genomen heb ik daar ook niks over geleerd... Ik duw ook veeeeeeeeeeeel te vaak mijn embrayage in. Maar hé ik heb toch ook al 2 jaar mijn rijbewijs intussen! Sommige examinators zeveren graag en anderen niet, das ook altijd een chance dat je er mee moet hebben.
13/04/16 17:08
Ja al vaker gehoord dat eigenlijk je gehele examen afhangt van de examinator. willen ze je buizen dan zullen ze je buizen ook.. Ze vinden altijd wel iets, een vriend van me is gebuisd omdat hij geen voorrang verleende aan een auto die nog 100 meter verderop was..
13/04/16 17:45
Volgens mij zijn dat vooral verhalen van gefrustreerde mensen die gebuisd zijn. Dat is typerend dat zij hun fouten minimaliseren om in hun voordeel te spreken en de schuld dan maar op de 'klootzak' of 'bitch' van een examinator/examinatrice steken. Zo had ik een kennis die zijn voorrangsfout probeerde goed te praten. Hij had geen voorrang van rechts gegeven in een zone 30 (aangeduid met een bord), en gelukkig voor hem is de auto die voorrang had gestopt. En maar excuses blijven zoeken en alle anderen, waaronder de examinator, de fout geven. Toen ik zei dat je een serieus ongeluk kan veroorzaken door geen voorrang te geven lachte hij me zelfs uit. Seriously.

Ik heb nog maar een enkeling geweten die echt een ork van een examinator had en gelijk kreeg na het examen (ork had hem gebuisd, maar was extreem en overbodig streng geweest). Met dank aan de instructeur die mee in de wagen zat wel, die voor hem kon pleiten. Met een mama, papa, broer, zus,... is dat niet zo evident. Het gebeurt soms, maar het is écht uitzonderlijk dat je een monday-morning-monster (zo noem ik zulke mensen) op je achterbank krijgt. En je moet vooral niet luisteren naar de zogezegde horrorverhalen die ze over examinators verspreiden. 'Als ge die grijze met zijnen bril hebt, pas dan maar op want...'. Uiteindelijk had ik zo één van die zogezegde horrorexaminators, en dat was een sympathieke man, streng maar correct. En zelfs de zuurste examinator die ik ken laat leerling chauffeurs die getoond hebben dat ze het kunnen erdoor. Mensen kunnen écht heel raar reageren als ze gebuisd zijn op een examen. :p

Wat wél klopt is dat de ene strenger is dan de andere. Dat vind ik niet correct. In principe moeten ze allemaal dezelfde regels volgen. Een examinator die een fout door de vingers ziet terwijl een andere dat zou opschrijven, dat zou niet mogen. Maar het gebeurt wel.
13/04/16 18:21
Nou zulke verhalen komen niet van mij hoor, ik was achteraf gezien terecht gebuisd. Ik frustreerde me alleen een beetje aan mezelf dat ik zo'n domme fout kon maken door een straat over te steken terwijl een auto afkwam, rijd nu al een tijdje alleen rond met voorlopig rijbewijs en heb zoiets nog nooit gedaan. maar dan wel net op het examen, achja volgende keer beter ;)
13/04/16 18:25
't Is maar dat iedereen wel van die verhalen hoort. :p
Ik duim voor uw volgende poging!
13/04/16 18:56
quote door

Nochtans heeft mijn rijlesinstructeur mij ook altijd aangeleerd om eerst naar 2e te schakelen bij het remmen en heb ik daar in de 20 uren rijles geen enkele opmerking over gekregen, ook in de 2u rijles eergisteren geen opmerking gekregen ivm remtechniek, dus ik denk idd nog steeds eerst naar 2e schakelen. vroeg me alleen af wat het wilde zeggen aangezien er niets anders bij staat zoals voorbehoud, slecht etc

Dat is nu niet om contrair te doen, maar ik denk echt dat uw rijlesinstructeur verkeerd zit dan. De reden waarom ze die remtechniek in de examens steken is dat ge aandacht hebt voor eco-driving.

Stel je bent bij het terugschakelen 2sec ontkoppeld en je schakelt terug van 5e naar 1e, dat is vier keer ontkoppelen, dus 8 seconden ontkoppeld en 8 seconden dat ge naft verspilt. Daarom heeft het echt geen zin dat ge'm in tweede zet en dan pas naar eerste, want ge verspilt weer twee seconden extra naft en het heeft geen effect op uw uitkomst, namelijk gewoon tot stilstand komen.
13/04/16 19:07
Ik heb aangeleerd (2 jaar geleden ongeveer) dat je gewoon koppeling inhoudt en u laat uitbollen als je ziet dat het rood is en dan gewoon naar 1 schakelt.
Of als ge plots moet schakelen ook gewoon versnellingen overslaan, nooit zo van 5-4-3-2 gaan.

Maar het is wel heel raar dat daar geen voorbehoud, slecht, w/e bijstaat.
Tenzij dat ze u dat eerder als informatie willen geven zoals die ECO+.
13/04/16 19:20
TakeShelter
Whut, uw koppeling inhouden?? Why?
13/04/16 19:21
Da hebben ze mij juist moeten afleren want ik deed dat ook altijd :p
13/04/16 19:29
Zodat je niet stilvalt als uw toerenaantal te laag is dan zeker?
Als ge 70 reed en ge vertraagt naar 20 ofzo kunde niet in 4de gewoon blijven eh.
Dus koppeling inhouden en remmen/uitbollen en dan direct naar 1ste schakelen (of 2de, afhankelijk van echt stoppen of vertragen).

Mijn vriend die bolt gewoon uit in neutraal.
13/04/16 19:36
Ik dacht dat ge nooit u koppeling zo lang mocht inhouden? Dan hebde geen tractie nimeer en kunde makkelijker controle verliezen als er iets gebeurd zeiden ze mij? Ik heb dat dan ook moeten afleren, zeker in bochten is dat het slechtste wat ge kunt doen.
13/04/16 19:37
quote door

Zodat je niet stilvalt als uw toerenaantal te laag is dan zeker?
Als ge 70 reed en ge vertraagt naar 20 ofzo kunde niet in 4de gewoon blijven eh.
Dus koppeling inhouden en remmen/uitbollen en dan direct naar 1ste schakelen (of 2de, afhankelijk van echt stoppen of vertragen).

Mijn vriend die bolt gewoon uit in neutraal.

Ge valt bij de meeste auto's pas stil als ge rond de 1000 toeren zit hoor. Vroeg ontkoppelen verbruikt meer en ge vertraagt ook helemaal niet, omdat uw wielen en uw motor helemaal niet gekoppeld zijn. Als uw vriend op 70km/h ontkoppelt en gewoon laat uitbollen zonder remmen dan staat die pas 2km verder stil, dus dat lijkt mij echt straf.

Te lang ontkoppeld rijden is dus eigenlijk zelf een beetje gevaarlijk, omdat uw auto dood gewicht is dat vooruit rijdt.
13/04/16 20:04
quote door

Ik dacht dat ge nooit u koppeling zo lang mocht inhouden? Dan hebde geen tractie nimeer en kunde makkelijker controle verliezen als er iets gebeurd zeiden ze mij? Ik heb dat dan ook moeten afleren, zeker in bochten is dat het slechtste wat ge kunt doen.

Mja in bochten doe ik dat wel nooit, ik schakel sowieso altijd terug voor mijn bocht.
Maar als ik snel rijd en moet veel afremmen, dan duw ik altijd koppeling + rem in totdat ik stil sta.
Ik bedoel ook niet echt volledig uitbollen zonder rem.

Ik heb altijd geleerd om als ik rem mijn koppeling in te duwen tenzij je maar een klein beetje remt en niet van versnelling moet veranderen.

Ik rijd sowieso niet vaak dus ben waarschijnlijk geen goed voorbeeld, maar heb op mijn rijexamen daar alleszins geen opmerking over gekregen.

Mijn vriend zet hem gewoon al in neutraal terwijl hij afremt. Opnieuw bedoel ik niet dat hij echt enkel uitbolt zonder te remmen.

Ik leg het waarschijnlijk slecht uit. :p
13/04/16 20:11
Mja, als ge remt om tot stilstand te komen, moet ge uw koppeling pas helemaal op het einde indrukken. Op die manier gaat uw remafstand ook veel korter zijn.
In neutraal zetten tijdens het afremmen doet mijn vriend ook geloof ik. Of dat een goed idee is weet ik eigenlijk nie :/ :p
13/04/16 20:18
quote door

Mja, als ge remt om tot stilstand te komen, moet ge uw koppeling pas helemaal op het einde indrukken. Op die manier gaat uw remafstand ook veel korter zijn.
In neutraal zetten tijdens het afremmen doet mijn vriend ook geloof ik. Of dat een goed idee is weet ik eigenlijk nie :/ :p

Ontkoppelen en in neutraal zetten is hetzelfde. Niet doen dus.

Als er ineens een beest op de weg springt terwijl ge afremt en ge moet ontwijken hebt ge een pak slechtere wegligging bij "hoge" snelheid.
Niet alleen dat, uw remblokskes slijten veel sneller en overhitten veel sneller (met als gevolg dat ze minder goed werken, dus dubbel gevaarlijk)

EDIT: 'k heb blijkbaar mijn roeping als rijinstructeur gemist. :p