Opmerking praktisch rijexamen

13/04/16 01:37
ik deed onlangs rijexamen en had dit als opmerking:
1/7.00 rem-en vertragingstechniek
Opmerkingen:
14- ECO +

Wat betekent dit?

Ik rem of vertraag altijd zo: rem en op ong 30 km/u (1000 toeren in 4e en 5e) terugschakelen naar 2e en dan bocht nemen of verder remmen. En als ik in 2e rijd en ik moet remmen duw ik de rem en de koppeling allebei gelijktijdig in omdat mijn auto anders stilvalt, hierna schakel ik naar 1e.
13/04/16 07:02
Normaal gezien zou je helemaal moeten stoppen en dan pas terug moeten schakelen, en niet eerst naar 2e schakelen. Voor de rest heb je alles goed gedaan, zover ik weet.

Misschien eens aan de examencommissie vragen als je't niet zeker weet.
13/04/16 07:58
Als je volledig tot stilstand moet komen (je tweede optie, 'verder remmen' ) is er geen reden om eerst naar 2e te schakelen. Dan moet je, zoals Sekk zegt, gewoon remmen tot je stilstaat. Wanneer het om bochten gaat lijkt je tactiek mij normaal, dat doe ik ook zo. Idem voor remmen wanneer ik in tweede zit.

Geen idee wat die cijfertjes en zo precies betekenen. ECO+ betekent normaal gezien dat je juist goed ecologisch rijdt.

Edit: maar als je hier nu speciaal een profiel voor hebt aangemaakt is dat wel vrij lame. :D Je kunt het evengoed eens vragen op het forum van gratisrijbewijsonline, daar zitten ook echt rijinstructeurs en zo.
13/04/16 08:15
in mijnen tijd (nu voel ik me oud... :( ) letten ze er bv op dat ge op de motor ook afremt en zoals als eerder gezegd moet ge eerst volledig stoppen eer ge terug naar 1e gaat.

qua die eco-opmerking , ik veronderstel dat dat gaat over hoe 'groen' ge rijdt? onder de zoveel toeren opschakelen etc..??
13/04/16 08:30
Als ge over een vrij lange afstand moet remmen omdat het rood is, moet ge stilaan terugschakelen naar 2 en pas terugschakelen naar 1 als ge volledig stilsstaat. Dit is als ge van ver ziet dat het oranje/rood is en ge dus een lange remafstand hebt.
Als het plots oranje wordt moet ge sneller stoppen en dan moet ge u concentreren op het stoppen en het verkeerd ipv terug te schakelen.
Als ge vertraagt, koppeling niet te lang inhouden omdat ge gaat zweven met uwe auto.

Dat was bij mij de uitleg toen ik vroeg wat er met die opmerking bedoeld werd.
13/04/16 08:38
quote door

Als ge over een vrij lange afstand moet remmen omdat het rood is, moet ge stilaan terugschakelen naar 2 en pas terugschakelen naar 1 als ge volledig stilsstaat. Dit is als ge van ver ziet dat het oranje/rood is en ge dus een lange remafstand hebt.

Niet slecht bedoeld, maar wanneer heb jij je examen afgelegd?
Mijn ouders en zelfs mijn vriend (examen in 2008 of zo) hebben inderdaad altijd geleerd dat je van 5, naar 4, naar 3, naar 2 moet schakelen in zo'n geval. Ikzelf (examen in 2013) heb juist geleerd dat dat niet goed is en dat je vollenbak moet remmen tot je naar 2 kunt.
13/04/16 08:51
Mokeponn
quote door


Niet slecht bedoeld, maar wanneer heb jij je examen afgelegd?
Mijn ouders en zelfs mijn vriend (examen in 2008 of zo) hebben inderdaad altijd geleerd dat je van 5, naar 4, naar 3, naar 2 moet schakelen in zo'n geval. Ikzelf (examen in 2013) heb juist geleerd dat dat niet goed is en dat je vollenbak moet remmen tot je naar 2 kunt.


jep idem
13/04/16 09:05
zulke dingen veranderen continu...

ik heb op 2jaar tijd 2 rijexamens gedaan (auto en moto) en bijvoorbeeld de dubbele ronde punten heb ik op 2 verschillende manieren moeten nemen om te slagen.

zo'n examens zijn gewoon momentopnames en de beste raad die ge kunt opvolgen is die van uwe rij-instructeur. die weet welke regels er op dit moment gelden + die weet waarschijnlijk ook op welke dingen uwe examinator let

last but not least , gewoon chance hebben doet ook veel :)
13/04/16 09:10
freeforlunch
Huh ik heb ook geleerd dat je op de motor moet remmen (dus van 5 naar 4, naar 3, naar 2) ipv met uw rem te remmen. Is dat dan verkeerd :D ? (examen gedaan ook rond 2013 denk ik)
13/04/16 09:12
quote door


Niet slecht bedoeld, maar wanneer heb jij je examen afgelegd?
Mijn ouders en zelfs mijn vriend (examen in 2008 of zo) hebben inderdaad altijd geleerd dat je van 5, naar 4, naar 3, naar 2 moet schakelen in zo'n geval. Ikzelf (examen in 2013) heb juist geleerd dat dat niet goed is en dat je vollenbak moet remmen tot je naar 2 kunt.


Dat is tegenwoordig weer veranderd hoor. De juiste manier tegenwoordig is vertragen en in versnelling blijven, remmen waar nodig en pas bij stilstand terug naar 1e schakelen. Da's ecologischer, veiliger voor de auto achter u en beter voor uw versnellingsbak.
13/04/16 09:40
Dat hebben ze bij mijn poging eind februari dit jaar gezegd. Een maand geleden opnieuw gegaan en geslaagd met die remtechniek.
13/04/16 09:44
Ha! Amai, dan ben ik inderdaad al gedateerd. Never mind me. :D
13/04/16 09:54
ik ga nooit kunnen rijden ok bye
13/04/16 09:57
quote door

Huh ik heb ook geleerd dat je op de motor moet remmen (dus van 5 naar 4, naar 3, naar 2) ipv met uw rem te remmen. Is dat dan verkeerd :D ? (examen gedaan ook rond 2013 denk ik)


Ik ook, examen gedaan in 2006... Ik wil ook weten hoe het nu "moet" (wat beter is voor de motor, remschijven, ...)
13/04/16 10:01
Op de motor remmen is toch niet per se schakelen van 5 naar 4 naar ...? Dat is toch gewoon uitbollen tot uw snelheid zo laag is dat je moet terugschakelen (vaak 2de)? En daarna moet je dan bijremmen met de voetrem if needed.
Zo heb ik het indertijd geleerd. Enfin, in principe is elk versnelling naar beneden gaan ook afremmen op de motor. Zolang de koppeling maar niet constant ingedrukt wordt. In 2012/2013 leerde ik alleszins om niet van 5de naar 4de naar 3de naar ... te gaan.

Op gratisrijbewijsonline is alles up to date voor diegenen die nieuwsgierig zijn.
13/04/16 10:04
Voor mij is uitbollen ja, uitbollen he :p niet remmen, niet gas geven, niet schakelen
op de motor remmen is dan dat ge bvb 100 rijdt en ge wilt vertragen, sneller vertragen dan gewoon laten uitbollen, dan rem ik wa en schakel ik naar 4e, naar 3e, enzovoort.

Maar das voor mij he. Ik ben zo vaak mis met vanalles. Ik ga rijbewijsonline is checken :p
13/04/16 10:43
quote door

Op de motor remmen is toch niet per se schakelen van 5 naar 4 naar ...? Dat is toch gewoon uitbollen tot uw snelheid zo laag is dat je moet terugschakelen (vaak 2de)? En daarna moet je dan bijremmen met de voetrem if needed.
Zo heb ik het indertijd geleerd. Enfin, in principe is elk versnelling naar beneden gaan ook afremmen op de motor. Zolang de koppeling maar niet constant ingedrukt wordt. In 2012/2013 leerde ik alleszins om niet van 5de naar 4de naar 3de naar ... te gaan.

Op gratisrijbewijsonline is alles up to date voor diegenen die nieuwsgierig zijn.



Dat is inderdaad remmen op de motor. 't Geen wat veel mensen doen is remmen op de koppeling, dus bij 70 naar vierde of derde schakelen zodat ge sneller zou afremmen. Da's natuurlijk niet zo super voor uw versnellingsbak, zeker niet als de motor nog koud is. En 't verbruikt dan ook nog eens meer naft.

Wat veel mensen doen voor een rood licht is op de motor remmen en terwijl terugschakelen naar een lagere versnelling zodat ge sneller kunt vertrekken omdat ge dan ineens in de juiste versnelling zit. Maar met een injectiemotor verbruikt ge dan meer, omdat ge ipv slecht één maal vijf maal ontkoppelt, en ontkoppelen = verbruik.
13/04/16 10:50
Wat is een injectiemotor en hoe weet ik of ik dat heb :( :( :( :( :( :( :(

Ik heb ne renault clio benzine 1.0 ofzoiets, hoe moet ik deftig remmen aub :( :( :( :( :(
13/04/16 10:54
dagenVanGras
quote door



Dat is tegenwoordig weer veranderd hoor. De juiste manier tegenwoordig is vertragen en in versnelling blijven, remmen waar nodig en pas bij stilstand terug naar 1e schakelen. Da's ecologischer, veiliger voor de auto achter u en beter voor uw versnellingsbak.


Vorig jaar nog op de andere manier moeten doen hoor.
13/04/16 10:59
quote door

Wat is een injectiemotor en hoe weet ik of ik dat heb :( :( :( :( :( :( :(

Ik heb ne renault clio benzine 1.0 ofzoiets, hoe moet ik deftig remmen aub :( :( :( :( :(


Tegenwoordig zijn bijna alle auto's uitgerust met injectiemotoren, geen zorgen.

Dus voor een bocht: op tijd van de gas gaan, remmen indien nodig en in de versnelling blijven waar ge in zat. Ontkoppelen net voor de motor begint te sputteren (meestal rond 10000 a 9000 toeren), in 2e zetten en uw bocht pakken.

Bij complete stilstand (hetzelfde, maar op 't einde iets anders): op tijd van de gas gaan, remmen indien nodig en in de versnelling blijven waar ge in zat. Ontkoppelen net voor de motor begint te sputteren (meestal rond 10000 a 9000 toeren), remmen tot ge stil staat en dan terug in eerste zetten.


quote door



Vorig jaar nog op de andere manier moeten doen hoor.


Yep, da's nog niet lang zo hoor.