Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Schrijf- en spreekvaardigheid in het Nederlands : 594 reacties (29/30) [Ernst]

Schrijf- en spreekvaardigheid in het Nederlands

27/06/18 09:54
Oh man, heel die 'commotie' rond het al dan niet afschaffen van de dt-regel de voorbije weken... Why the FUCK zou ge dàt nu doen?
Dat is basisspelling. Als ge dt-regel zou afschaffen, dan zou ge vanaf nu ook 'ik lees, jij lees, hij lees' etcetera moeten schrijven, want 'jij word' en 'hij word' klopt ook niet. Gewoon omdat er op het einde van zo'n woorden een d staat en het voor sommigen extra nadenken is (wat geen ramp is trouwens), zou die moeten afgeschaft worden? Wat? Verander uw woord door een werkwoord zoals lezen of smurfen of whatever, en ge weet of er een t of niet achter moet staan. KLEIR.
27/06/18 10:00
En nu krijg ik toevallig net een nieuwsbrief waarin 'De solden staan voor de deur en dan wordt ik altijd een beetje zenuwachtig' staat. Ik snap dat niet. Ik vind het niet zo erg dat mensen dt-fouten maken, want het is soms wel wat verwarrend door die d op het einde. Maar ik heb écht iets tegen mensen die daar niet over willen nadenken én een nieuwsbrief, die naar duizenden mensen wordt verstuurd, niet (laten) nalezen.
27/06/18 10:07
DreamersCircus
Hahaha ik ben van mening dat er een Vlaamse taalunie moet zijn want fuck die nederlanders die hun eigen regels altijd maar aan ons willen opdringen. Vlaams is echt in veel opzichten (zowel gesproken als geschreven) zo anders en ik ben blij dat de vrt dat op z'n minst al begrepen heeft :p .

Qua grammar nazis moet ik ook wel zeggen dat die zich precies koester houden tegenwoordig, waarschijnlijk omdat het onbegonnen werk is om alle idioten te corrigeren .
27/06/18 10:11
Iemand die een schrijf-of spellingsfout maakt is wel niet automatisch een idioot. Dat vind ik nogal grof, eigenlijk.

Om het even over grappige 'fouten' te hebben: mijn mama en ik lagen altijd plat met de boodschappenlijstjes van ons moemoe. Daar stonden echt dingen op zoals 'weusten' en 'kortelet'. HEERLIJK.
27/06/18 10:39
quote door

Als ge dt-regel zou afschaffen, dan zou ge vanaf nu ook 'ik lees, jij lees, hij lees' etcetera moeten schrijven


Welja, dat zou toch veel gemakkelijker zijn om aan te leren en te onthouden? Die "t" toevoegen aan het einde van een woord is nutteloos en mag van mij gerust veranderd worden.

Edit: Why the fuck zou ge dat eigenlijk niet doen?
27/06/18 10:48
Bedoelt ge dat ge geen problemen zou hebben moesten we ineens 'jij lees', 'jij smurf', 'jij zeil', 'jij schaak', 'jij whatever' beginnen zeggen? Of doelt ge enkel op de extra t bij de woorden die op een d eindigen?
27/06/18 10:49
quote door



Welja, dat zou toch veel gemakkelijker zijn om aan te leren en te onthouden? Die "t" toevoegen aan het einde van een woord is nutteloos en mag van mij gerust veranderd worden.

Edit: Why the fuck zou ge dat eigenlijk niet doen?


Dat heeft niets meer met spelling of grammatica te maken, dan zijt ge taal aan het veranderen.
27/06/18 10:53
Ik zou daar geen problemen mee hebben. Is dat taal veranderen?

Edit: Ofja, uiteraard zou ik het moeilijk hebben om daarop over te schakelen op het begin, maar ik zou het niet erg vinden.
27/06/18 10:59
quote door

Ooit schreef ik eens op het bord: "Wat vind je in een drukkerij?" met daaronder al de afdelingen, blablabla, doet er niet toe.
Dat wijf komt naar mij, en zegt: "Foei Lotte, azo'n dikke fout op't bord!"

En madam schrijft in't groen een -t achter die 'vind'. Je moest eens weten hoeveel moeite het me heeft gekost om haar duidelijk te maken dat ik juist was.

Walgelijk, ziek, bah.


Ha, als zestienjarige was ik ook al een wandelend hoopje frustratie. Alleen iets intenser toen. Ik ben kalmer geworden.
27/06/18 11:19
quote door

Ik zou daar geen problemen mee hebben. Is dat taal veranderen?

Edit: Ofja, uiteraard zou ik het moeilijk hebben om daarop over te schakelen op het begin, maar ik zou het niet erg vinden.


Ja, we zouden de taal aanpassen aan uw regel, daar ben ik absoluut geen fan van.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld sterke werkwoorden. Binnen x aantal jaar zeggen de mensen mss ik blaasde ipv ik blies, dan kun je die "moeilijke regel" aanpassen omdat de taal veranderd is. Dat kan wel.
27/06/18 11:24
quote door


daar ben ik absoluut geen fan van.


Waarom niet?
27/06/18 11:29
onverhuld
Taal....verandert voortdurend?
Maar da wa opdringen heeft ni altijd veel pak
27/06/18 11:30
quote door



Waarom niet?


Omdat je de taal dan kunstmatig maakt. Dan kunnen beter allemaal overschakelen op Esperanto.
27/06/18 11:42
Overschakelen op Esperanto is een nieuwe taal aanleren. Dit zou de taal gewoon vereenvoudigen en efficienter maken. Kunstmatig ja, da's waar. Ik vind dat niet erg dat dat kunstmatig zou zijn, maar begrijp dat veel anderen dat wel erg vinden.

Hoe handig zou het trouwens zijn als esperanto overal als 2de taal aangeleerd zou worden.
27/06/18 11:52
Mijn autistenbrein zou die verandering niet aankunnen. Voer dat maar in na mijn dood!
27/06/18 11:56
Meh, ik zal het niet invoeren. Ik zit hier goed met de Noorse taal waar ze werkwoorden effectief op die eenvoudige manier vervoegen. :p
27/06/18 14:05
Mikasa
quote door

ik heb hier serieus spijt van mijn topic.

Da gulder allemoal schrijfdt wa dadde zelf wilt, wer.

Tkan mij al nie schelen.


So fuck off


Hahaha
27/06/18 14:15
quote door

Hahaha ik ben van mening dat er een Vlaamse taalunie moet zijn want fuck die nederlanders die hun eigen regels altijd maar aan ons willen opdringen. Vlaams is echt in veel opzichten (zowel gesproken als geschreven) zo anders en ik ben blij dat de vrt dat op z'n minst al begrepen heeft :p .

Qua grammar nazis moet ik ook wel zeggen dat die zich precies koester houden tegenwoordig, waarschijnlijk omdat het onbegonnen werk is om alle idioten te corrigeren .

Jah, idioten is een beetje straf he. Some of them are good:p
27/06/18 14:15
quote door

Mijn autistenbrein zou die verandering niet aankunnen. Voer dat maar in na mijn dood!

First we kill Cthulhu, then we take the worlt!
27/06/18 14:32
quote door



Dat heeft niets meer met spelling of grammatica te maken, dan zijt ge taal aan het veranderen.


En dat gebeurdtdt al zo lang dat taal bestaatdtdt...