Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Fotograaf wil foto's niet geven : 36 reacties (1/2) [Lifestyle]

Fotograaf wil foto's niet geven

09/08/17 23:05
Ik doe soms fotoshoots, TFP (time for print), dus ik betaal de fotograaf niet, de fotograaf betaald mij niet.
Meestal is er een contract tussen mij en de fotograaf (bijvoorbeeld dat die de foto's mag gebruiken voor weet ik veel wat), deze keer niet.
Nu heb ik een shoot gedaan en de fotograaf stuurde me 4 foto's.
Ik weet dat de fotograaf nooit alle foto's stuurt omdat dat teveel werk zou zijn om deze allemaal te bewerken,
maar ik ben echt niet tevreden van hoe ik op de foto sta. Fotografisch gezien zijn ze geweldig, modelgewijs niet.
Ik denk dus dat de andere voor mijn portfolio beter zouden zijn, maar dat kan hem natuurlijk niet boeien.
Hij wil de andere foto's niet sturen, zelfs al zei ik dat ik ze nergens zou posten en gewoon van mijn fouten wilde leren.

Nu is mijn vraag: Mag een fotograaf foto's van je maken met mondelinge toestemming en deze vervolgens weigeren aan je te geven?
09/08/17 23:12
pijlbord
Ik denk dat hij als maker het recht heeft om de foto's al dan niet af te drukken of niet, en jij als afgebeelde het recht krijgt om te beslissen of ze al dan niet openbaar gemaakt mogen worden.

Portretrecht is een moeilijke zaak maar ik kan me niet inbeelden dat er ergens een wet bestaat die zegt dat een fotograaf verplicht is alle foto's aan de geportretteerde over te maken.

Wat maakt het toch uit? Gij laat foto's nemen omdat ge er wat van in uw portfolio kan steken, hij wil zijn kunsten oefenen. ge hebt beide gehad wat ge wou, dat ge niet tevreden zijt met het resultaat is zijn schuld niet he. Zoals ge zegt, fotografisch zijn ze in orde, het is het model dat tekortschoot.


Edit: dit alles op basis van het feit dat er enkel een mondelinge overeenkomst is he.
09/08/17 23:26
fantasfuckingtic
Portretrecht is enkel om misbruik van beelden tegen te gaan. De fotograaf mag die foto's nergens publiceren als jij dat niet wilt, maar hij heeft geen enkele verplichting om die foto's aan u te geven.
RAW files vragen aan een fotograaf is sowieso een no-go.

Pijlbord heeft ergens een punt als in, het is een oefening voor beiden en als gevolg lukt dat niet altijd. Dat het de schuld van het model is, is niet helemaal waar. De fotograaf moet het model altijd wat dirigeren, zijn perspectief bepaald of een pose werkt of niet. Een geoefend model kan dit sneller aanvoelen maar zelfs dan is het niet feilloos.
Een foto technisch perfect maken is "easy". Een foto mooi maken niet.

Edit: om misbruik van een portret tegen te gaan, niet zomaar foto's of beelden.
09/08/17 23:44
Bij gebrek aan bewijsbare overeenkomst, zou ik denken dat de fotograaf nergens toe verplicht is. Zolang hij het portretrecht niet schendt natuurlijk.
10/08/17 00:07
Ik vraag mij vooral af wat ge denkt daar te kunnen doen?
10/08/17 00:09
batsen
lol wat maakt het uit, gaat ge een advocaat op hem afsturen?
10/08/17 07:04
quote door


Wat maakt het toch uit? Gij laat foto's nemen omdat ge er wat van in uw portfolio kan steken, hij wil zijn kunsten oefenen. ge hebt beide gehad wat ge wou, dat ge niet tevreden zijt met het resultaat is zijn schuld niet he. Zoals ge zegt, fotografisch zijn ze in orde, het is het model dat tekortschoot.



Dit is een selectie van foto's die hij heeft gemaakt op basis van zijn criteria.
Wie weet poseerde ik prachtig op de andere foto's maar schoot hij in die te kort op vlak van cadrage of licht.
Bij 1200 foto's ga je me niet wijsmaken dat er geen enkele andere geschikter was voor mijn portfolio.
Zeker aangezien ik nu toch al wat ervaring heb en geen probleem had ervoor.
Ik denk dat hij gewoon enkel keek naar: amai in dit beeld kan ik perfect mijn technisch talent tonen,
zonder te denken aan: "ja het model staat er wel niet zo goed op, maar achja, mijn probleem niet"
Een heel egoïstische redenering als je beslist op TFP basis te werken waarbij beide partijen tijd vrijmaken
in de hoop een bruikbaar resultaat eruit te halen.
10/08/17 07:07
quote door

Pijlbord heeft ergens een punt als in, het is een oefening voor beiden en als gevolg lukt dat niet altijd. Dat het de schuld van het model is, is niet helemaal waar.

Ik heb hem gevraagd voor de raw files in zeer kleine groottes, omdat ik wel moet zien eer ik ervan kan leren.
En op die manier moet hij niet bang zijn dat ik ze ooit ergens toon of voor gebruik, hopelijk zegt hij ja..
"Als ik naar links kijkt werkt de foto, naar rechts blijkbaar niet. Ah mijn hand zo houden werkt precies beter dan zo. Mijn ene tand toont als ik mijn mond op die manier hou, maar blijkbaar niet als ik mijn hoofd draai, ..." Dat kan je enkel weten als je alle foto's ziet, en niet een selectie van 4 uit 1200 foto's.
10/08/17 07:07
onverhuld
Goh ja, c'est la vie. Volgende fotograaf beter?
10/08/17 07:08
quote door

lol wat maakt het uit, gaat ge een advocaat op hem afsturen?


Nee, maar wel zeggen dat ik nooit schriftelijk toestemming heb gegeven om foto's van mij te gebruiken of publiceren. Als hij mij niet wil helpen, ik hem ook niet :p
10/08/17 07:09
quote door

Goh ja, c'est la vie. Volgende fotograaf beter?


Hij was niet de eerste noch de laatste, maar ik hoopte gewoon op goeie foto's aangezien het een heel project was. Fotograaf uit Canada, strand in Barcelona, om 4u opstaan, 4 kostuumwissels, zonsopgang, etc etc...
10/08/17 07:19
pijlbord
tbh vind ik van die pseudo modellen en fotograven allemaal maar een heel raar circuit. Kheb altijd het idee dat zo'n dingen te doen zijn om in de broek van het model te raken of op zijn minst genoeg ruk foto's te verzamelen. Met 1200 komt ge al even toe natuurlijk.
10/08/17 08:24
quote door

tbh vind ik van die pseudo modellen en fotograven allemaal maar een heel raar circuit. Kheb altijd het idee dat zo'n dingen te doen zijn om in de broek van het model te raken of op zijn minst genoeg ruk foto's te verzamelen. Met 1200 komt ge al even toe natuurlijk.


Hahahaha, ik heb tattoos op mijn bovenbenen, zij en rug en ik wil deze niet op foto. Dus je moet bedenken dat bij alle foto's alles bedekt is van 10 cm boven mijn knieën tot en met mijn borsten. Geen strakke pakjes, geen lingerie, niets halfnaakt... Dusja haha, dat zal ook niet zo zijn, plus sommige fotografen zijn vrouwen, die rukken ook niet zo snel :p
10/08/17 08:56
LadyOfFlowers
Toen ik vroeger shoots deed als fotograaf, maakte ik altijd een contactblad via Adobe Brigde. Daarop verzamelde ik alle foto's, 24/blad. Zo kan een model een impressie krijgen van alle beelden, maar niet in een groot formaat dus ze delen is verloren moeite.
Daarna bewerkte ik de foto's die goed vond en ik liet ook ruimte als het model ook wat beelden wou.

@Pijlbord: ergens heb je een punt. ik ben uit het fotografiewereldje gestapt omdat er teveel rotzooi rond loopt. Op een bepaald moment was ik een cursus gaan doen tussen 11 mannen, de meeste met een bierbuik en heel fancy materiaal. Daar liep ik tussen als enige vrouw, en met minder deftig materiaal maar ik deed wel mijn ding. Op mijn manier, en met eigen ideeën. Terwijl de bierbuiken gewoon kopieën maakten van bestaande beelden en 0% creativiteit hebben. Hun modellen waren stuk voor stuk 'knappe' jonge dames, maar zelden fotogeniek.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal zo zijn. Al vallen die natuurlijk meer op. Het is gewoon zoeken naar 'de juiste' fotograaf met wie het klikt.
10/08/17 09:50
Word je als model dan betaald of waarom doe je shoots? Snap het niet echt:p Wat drijft u?:p
10/08/17 09:55
Bij sommige fotografen hebt ge zo ook precies enkel minderjarige "modellen" die dan halfnaakte shoots doen. Kunst enzo he.
10/08/17 16:34
Makara
Leer uit je fouten en zet alles op papier. Mondelinge overeenkomst is altijd woord tegen woord. Die met het meeste geld en beste advocaat wint praktisch altijd zo'n dispuut.
Op de moment kan je enkel hopen op the goodwill van die ket.
10/08/17 21:03
quote door

Toen ik vroeger shoots deed als fotograaf, maakte ik altijd een contactblad via Adobe Brigde. Daarop verzamelde ik alle foto's, 24/blad. Zo kan een model een impressie krijgen van alle beelden, maar niet in een groot formaat dus ze delen is verloren moeite.
Daarna bewerkte ik de foto's die goed vond en ik liet ook ruimte als het model ook wat beelden wou.



Ja zo was mijn vorige fotografe ook, zij had op een inloggedeelte op haar website, waar enkel ik dan aan kon een 50tal foto's gezet. Haar selectie dus. Dan keek ik welke ik leuk vond en kon die aanduiden. Dat werden dan de uiteindelijke bewerkte beelden. Zo veel beter om van te leren. Het is en blijft een collaboratie als je op TFP basis samenwerkt. Dus dan kan je niet gewoon één partij geen inspraak geven vind ik..
10/08/17 21:04
quote door

Word je als model dan betaald of waarom doe je shoots? Snap het niet echt:p Wat drijft u?:p


Nee, TFP = time for print, dus zoals gezegd: dus ik betaal de fotograaf niet, de fotograaf betaald mij niet.
Het is om elkaars portfolio uit te breiden. Dus omdat je het fijn vind om te doen en om een mooi resultaat te kunnen bundelen in een portfolio. Mijn portfolio gebruik ik bijvoorbeeld voor betaalde commerciële opdrachten of acteeropdrachten.
10/08/17 21:09
pijlbord
Ik blijf erbij, ge start als fotograaf met het idee dat ge wilde reportages gaat maken of spraakmakende straatfotografie en tien jaar later zijt ge ruzie aan 't maken met één of andere trut over dat haar belachelijke trouwfoto's de verkeerde witbalans hebben. Wat een triestig leven denk ik dan.

(ik zeg niet dat gij een trut zijt he, ik denk gewoon dat fotografen veel shit voorhebben met klanten die niet content zijn terwijl het eigenlijk over stomme kleine rommel gaat)