Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
zijn belastingen afpersing? : 92 reacties (5/5) [Wetenschap en Filosofie]

zijn belastingen afpersing?

14/02/19 16:27
Bart, uw argumenten zijn zo belachelijk en van de pot gerukt dat ik niet weet hoe ik erop moet reageren.



"Een andere vergelijking is Engeland, waar ongeveer even veel olie in de grond zat, maar deze geƫxploiteerd werd door de publieke sector, en de welvaart geƫxporteerd werd." .... Wat? Als jij niet begrijpt hoe Land A rijker wordt door olie te ontginnen en te verkopen aan land B, wel, dan stopt de discussie hier.
14/02/19 17:05
Ik denk dat je men punt niet echt goed begrijpt, er is een verschil tussen olie laten oppompen door een externe partner (UK) en door de staat zelf (NO)

Als je deze 2 cases naast elkaar legt zie je dat NO het absolute succesverhaal van staatsbedrijven is, en de UK een prachtvoorbeeld van hoe de publieke sector soms de bal laat vallen.

Beide landen hebben de laatste 20 jaar 'ongeveer' even veel olie opgepompt.
De olie van de UK echter kost een veelvoud meer om op te pompen pb dan die van NO

linkje
15/02/19 08:59
Ja en? Die grafiek is meaningless omdat ge appelen met peren vergelijkt.
15/02/19 09:13
het vergelijkt letterlijk olie oppompen met olie oppompen uit hetzelfde geografische olieveld, gewoon door een ander land via een ander economisch model, en daarbij gerekend dat beide landen ongeveer evenveel er uit gepompt hebben onder ongeveer dezelfde tijdsframe.

Het noorwegen/engeland model is een textbook example juist omdat alles zo gelijkend is, als dit appelen en peren is dan kan je niets vergelijken.

(uk wit, no lichtblauw)
15/02/19 09:26
Verschillende landen, verschillende wetgeving.

Wat is de kost van de uw werknemers? Vergunningen? Gaat het over een monopolie of zijn er meerdere bedrijven die mogen exploiteren? Kost van de taksen op tewerkstelling? Kost van de taksen op exploitatie? Milieutaksen en milieunormen? Over welk tijdsframe gaat het hier.. 1j? 5j? 20j?


Allemaal dingen die invloed hebben op uw OpEx. Context is koning.


Uw poging om te beschrijven dat vrije markten niet werken met voorbeelden uit een belachelijk gereguleerde sector is eigenlijk vrij grappig trouwens.
15/02/19 12:04
lief zijn voor elkaar he :s
15/02/19 18:35
K heb nooit gezegd dat vrije markten niet werken... mooie strawman sekk. Het is Thatcherisme en small government versus staatskapitalisme en de welvaartsstaat. En de welvaartsstaat heeft in dit geval op bijna elk vlak gedomineerd. Staatskapitalisme is nog steeds kapitalisme, niet alles is commies tegen libtards.

Waar blijft mijn beloofde laatste woord trouwens?

18/02/19 20:02
Er is bij mijn weten geen enkele beschaving (die iets of wat leefbaar was), die geen belastingen als wezenlijk deel van de maatschappij had.

Ik denk ook dat mensen niet genoeg stilstaan bij het feit dat veel van de welvaart die zij zelf moeten afstaan in de vorm van belastingen, enkel mogelijk is gemaakt door de betaling van belastingen door anderen.

Uiteraard begrijp ik wel dat mensen frustraties hebben bij slecht beleid... Maar soms krijg ik de de indruk dat geen enkele politicus nog iets juist kan doen in de ogen van mensen. Macht corrumpeert, dat aanvaardt iedereen.

23/02/19 03:43
En dan de volgende vraag:
Is rente afpersing?
23/02/19 10:48
quote door

En dan de volgende vraag:
Is rente afpersing?


Natuurlijk niet. Beetje een rare vraag, dus wil je mss uitleggen waarom dat volgens u afpersing kan zijn?
23/02/19 13:02
Ik denk dat we moeten herbeginnen door eerst te defineren wat afpersing eigenlijk is.
25/02/19 15:47
Is huur afpersing?

(alles is afpersing, buiten liefde)
27/02/19 09:36
Ja. Op zich zijn belastingen afpersing.
Letterlijk zelfs in mijn geval.

Door een administratieve fout van de Stad Antwerpen stond ik als tijdelijk afwezig voor een half jaar. Toen ik deze kerst terug naar Belgie kwam was t grote paniek. De belastingen wouden het geld dat mijn ouders ontvangen voor de verhuur van mijn appartement in Antwerpen aanslaan omdat ik mijn belastingen niet had betaald voor dat half jaar.

De boete was 125 euro. En daar wouden ze dan een maand huur (meer dan 10 keer meer dan de boete) voor aanslaan. Echte afpersers.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.