Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Corona Virus : 194 reacties (1/10) [Actualiteit]

Corona Virus

04/02/20 12:03
Kunt nergens meer iets lezen of ge leest over het Coronavirus.
Dus ik wou er op noxa ook een topic over maken, dat kan hier niet de enige site zijn waar er niets over te vinden is he!!! :o

Ik volg de berichtgeving van redelijk dichtbij, omdat ik het een heel interessante materie vind. Ik lees zowel de grote nieuwskanalen erover als artikels door experten en persoonlijke verhalen, ook van mensen ter plaatse. Ik dénk dat ik wel deftig geïnformeerd ben en correcte info heb verzameld.

Hieronder enkele interessante dingen:

Enkele statistiekjes (want daar hou ik van):
situatie op 4/2/2020
confirmed cases: 20.676
deaths: 427
recovered: 664
sidenote: het dodental zou eigenlijk een stuk hoger liggen omdat China de doodsoorzaak op "vreemde wijze" rapporteert. Bvb: iemand die griep heeft en sterft aan hartfalen, wordt gecategoriseerd als doodgegaan door hartfalen, niet door griep én hartfalen. Zo ook met het Coronavirus. Bron: reddit report van iemand die rechtstreeks meewerkt aan het onderzoek, puntje 6 in zijn post .

ter verglijking het aantal doden dat de "gewone griep" jaarlijks wereldwijd maakt: 250.000 à 500.000 (ja, vijfhonderdduizend, geen typo). Bron: google.

vergelijking van confirmed cases Corona vs Sars na x aantal dagen outbreak

verslag van iemand in Wuhan die "waarschijnlijk" besmet is maar nog geen test heeft kunnen laten doen wegens:
- te weinig testen beschikbaar
- te weinig plaats in het ziekenhuis
De man zit nu thuis en hoopt te herstellen van een dubbele longontsteking. De patiënten met de ergste symptomen krijgen voorang. Dubbele longontsteking is niet erg genoeg blijkbaar.

In de post hieronder link ik nog een videoverslag van iemand ter plaatse met Engelse ondertiteling. Warning: de beelden kunnen hard aankomen (vanaf 22:35 ziet ge gewoon iemand dood in ne rolstoel zitten bvb). Ik link die hieronder omdat ik ni wil dat de video wordt ge-embedded in deze post.

Voila, ben benieuwd naar jullie meningen!


Edit: he seg ik had ne poll gemaakt en die is er ni bij :(
De opties waren:

Hoe bang ben jij:
- HELP APOCALYPS
- ik ben heel bang
- ik ben wel bang
- ik ben stiekem een beetje bang
- ik ben nu niet bang, maar wacht af...
- ik ben niet bang
04/02/20 12:03
videoverslag van iemand ter plaatse met ondertiteling . Warning: de beelden kunnen hard aankomen (vanaf 22:35 ziet ge gewoon iemand dood in ne rolstoel zitten bvb).

-------------------------------------------

Ikzelf ben niet bang. Ik snap ook niet dat de berichtgeving in alle media daar zo op gefocust wordt. Zulke dagelijkse updates krijgen we nooit over de "gewone" griep bvb.
Ik denk wel dat de situatie in China en Wuhan zelf wel heel erg is, met zoveel mensen en niet genoeg plaats in de ziekenhuizen, niet voldoende testen om iedereen te testen en dus geen deftige behandeling voor de mensen die ziek zijn. Maar hier in België, in Europa en in de US denk ik niet dat mensen iets te vrezen hebben als ze besmet zijn. Toch niet meer te vrezen dan wanneer ze de gewone griep krijgen alleszins.
04/02/20 13:00
Ik vind het geweldig dat we dit voorhebben terwijl de vriendengroep Pandemic Legacy aan het spelen is.
04/02/20 13:15
Ik ben niet bang alleszins, en zie wel hoe de boel evolueert.
Filmpje van die kerel is wel interessant om te bekijken.
04/02/20 13:27
Ik denk nu niet dat er iemand hier is die schrik heeft op dit moment, al is het maar omdat het nog een "ver van mijn bed"-fenomeen is. En dat is maar goed ook, paniek is een pak besmettelijker en ook nefast voor de gezondheid.
04/02/20 13:55
Groot verschil met de griep is wel dat hier (nog) geen vaccinatie voor is, waardoor het voor kwetsbare groepen natuurlijk wel gevaarlijker is. Maar buiten dat denk ik inderdaad dat het ongeveer van dezelfde orde is.
04/02/20 14:37
quote door

Ik denk nu niet dat er iemand hier is die schrik heeft op dit moment, al is het maar omdat het nog een "ver van mijn bed"-fenomeen is. En dat is maar goed ook, paniek is een pak besmettelijker en ook nefast voor de gezondheid.


Goh in mijn IRL omgeving zie ik toch redelijk wat mensen (kennissen dan) die in de "ik ben heel bang" categorie zitten :p
"het virus is een bio wapen!!"
"china liegt over de cijfers!! waarom zouden ze zo'n harde maatregelen nemen voor amper 300 doden!!"
Nuja dat is mss 20%, de rest zit wel in de "don't give a fuck" categorie want die zeggen er helemaal niks over haha
04/02/20 15:18
Protego
Ik zie de paniekreacties wél op mijn werk, wij worden al 2 weken overspoeld met vragen om maskers, ontsmetting, beschermende kledij, and so on. Het komt mijn strot uit.
:’)
04/02/20 15:43
Totaal niet bang...
04/02/20 16:22
Niet bang.
Paniekzaaierij van de media.

04/02/20 20:02
Ik volg het nieuws niet dus hoe kan ik ooit bang zijn. Ik hoorde soms mopjes over "seg ge hebt toch het coronavirus niet he haha." maar meer info kreegk er dan niet uit want zo zijn mensen. :P Maardus ja kweet t wel ongeveer nu. Maar niet bang iguess. Kzou wel schrik krijgen moest hondsdolheid hier heel dicht id buurt uitbreken.
04/02/20 20:40
Hoegenaamd niet bang; de grote meerderheid heeft meer last van de Influenza-griep.
05/02/20 23:20
Gewoon geen Coronabier meer drinken en alles komt goed.
06/02/20 20:39
Niet bang. Ik woon heel afgelegen.

Ik hsst hystwrische epidemies.
07/02/20 00:03
Wat mij meer bang maakt is eigenlijk de érg opvallende opkomst van racisme naar aziaten toe, die blijkbaar toch nog erg latent aanwezig was en nu dus weer gewoon naar boven komt gedreven?

Of dat is althans wat ik hoor dat er in Europa (Frankrijk) aan de gang is, en wrs in good old flanders hetzelfde eeh met al die vb'ers

07/02/20 09:53
't moeten niet altijd de Marokkanen zijn he
07/02/20 10:40
quote door

Wat mij meer bang maakt is eigenlijk de érg opvallende opkomst van racisme naar aziaten toe, die blijkbaar toch nog erg latent aanwezig was en nu dus weer gewoon naar boven komt gedreven?

Of dat is althans wat ik hoor dat er in Europa (Frankrijk) aan de gang is, en wrs in good old flanders hetzelfde eeh met al die vb'ers




Dat gaat volgens mij over geisoleerde gevallen (toch zeker in Belgie). Zo een zaken worden altijd snel opgeblazen.
08/02/20 01:35
quote door



Dat gaat volgens mij over geisoleerde gevallen (toch zeker in Belgie). Zo een zaken worden altijd snel opgeblazen.


Hebt gij rwchts facebook gezien de laatste weken?
11/02/20 13:12
quote door

videoverslag van iemand ter plaatse met ondertiteling . Warning: de beelden kunnen hard aankomen (vanaf 22:35 ziet ge gewoon iemand dood in ne rolstoel zitten bvb).


Alee, de persoon die deze video gemaakt had is nu blijkbaar vermist... zijn familie heeft gehoord dat hij in verplichte quarantaine geplaatst is, maar er wordt hen niet meegedeeld waar, voor hoe lang, of hij symptomen heeft, ...
Het laatste wat zijn familie en vrienden van hem zelf gehoord hadden, verkeerde hij in goede gezondheid. Nu horen ze niets meer rechtstreeks van hem.

Bron
23/02/20 20:51
Feit is wel dat dit allemaal een grote invloed zal hebben op de economie. Voor sommige grondstoffen zijn we in het bedrijf nu serieus stock aan het inslaan. We hebben ook al een kostenstop en we zijn nog maar februari. Dit komt niet goed...