Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Sparen : 98 reacties (3/5) [Huishouden]

Sparen

08/11/18 13:25
Gryffindor
quote door

Wij hebben een huis gekocht van €300.000. Met 7% schrijfgeld, €330.000. Wij hebben €230.000 geleend en de overige €100.000 zo kunnen betalen (lang leven goed kunnen sparen, yeuy!). Wij betalen €950 per maand af aan onze lening. Hebben alletwee een degelijke wagen. Werken alletwee fulltime. We hebben na het kopen van ons huis nog ongeveer €60.000 over op ons spaarboekje en we sparen per maand samen €1300.




Sorry, maar hoe kan dit zelfs ?!

En jullie verdienen beiden 5000 euro ofzo?
08/11/18 14:39
Als ge 100.000 zo kunt leggen en dan nog 60.000 over hebt, dan hebt ge van uw 18 tot uw 24 elke maand allebei 1111 euro gespaard.

Dat, of mama en papa hebben bijgedragen, wat ook tof is natuurlijk ma dan hebt ge t ni zelf goed kunnen sparen ;p

(Of de leeftijd op uw profiel is fout)
08/11/18 15:08
quote door



Sorry, maar hoe kan dit zelfs ?!

En jullie verdienen beiden 5000 euro ofzo?


:( same vraag
echt deprimerend dit topic
08/11/18 15:16
Haha, ik dacht 'ahja maar die zijn 30+ sowieso' (dan is het nog enorm veel geld eh, maar dan moest ik dat niet vergelijken met mijn huidige situatie), maar auwtch, even oud als mij. :( Ik heb nog niet eens 1/10de van dat bedrag gespaard.
08/11/18 15:33
Nope, we hebben niks gekregen van onze ouders. Of ja, de eerste auto van mijne vriend heeft hij wel gekregen van zijn ouders, maar buiten dat hebben we alles zelf gespaard.

Ik ben 24 jaar ja, mijne vriend is er 29. Samen hebben wij een netto- inkomen van €5000 in de maand. Wij leven redelijk zuinig, met onze maaltijdcheques komen wij elke maand toe. Kleren kopen doen we 1 à 2 keer in ‘t jaar en nieuwe schoenen hangt er eigenlijk gewoon vanaf als we ons goesting vinden en of we het effectief nodig hebben. Uiteten gaan doen we niet super vaak want, wij koken zelf heel graag en is dus eigenlijk voor ons een ontspanning :)
Voorderest qua rekeningen... dat valt heel goed mee. Ik denk dat we ongeveer €150 à €200 in de maand betalen aan rekeningen (buiten natuurlijk schuldsaldo, brandverzekering, autoverzekering, pensioensparen...). We gaan geregeld wel op café met vrienden maar het is niet dat wij ons platzuipen dus daar komen we ook altijd redelijk goeiekoop vanaf.

Dat terzijde zijn er geen superdure hobby’s, mijne vriend heeft samen met een kameraad wel een rally auto (waarde momenteel €35.000) en om de zoveel tijd rijden ze een rally en dan gaat er wel eens wat geld door, maar da’s ook niet elk weekend natuurlijk. :)
08/11/18 15:35
quote door

Wij leven ook niet zuinig . Ik doe idd boodschappen bijna uitsluitend bij aldi, zeker nu die ook merken hebben ( coca cola bv ) ga ik bijna enkel naar daar. We hebben beiden maaltijdcheques maar daar komen we niet mee toe voor een hele maand. Ik laat soms ook hellofresh komen, sommigen vinden dat duur, ik dus niet echt ..
Als ik iets wil , koop ik dat gewoon.. Al koop ik zelden dure kleren, kheb liever veel kleren..
Ik wil ook elk jaar minstens 1 keer op vakantie, dus ik zal nooit meer sparen en niet op vakantie gaan.. Dit jaar gaan we 3 keer geweest zijn, misschien een beetje overdreven, ma bon, yolo.
Verder ga ik ook op zoek naar bulkacties voor was/kuis producten, daarmee "bespaar" ik tot honderden euros. En ik kuis heel veel , dus dat gaat er allemaal snel door. Mijn huisdieren zijn ook koningen en koninginnen, dus daar draai ik een euro ook niet voor om.
Ook heb ik een heel grote familie met heel veel feesten en heel veel kado's te geven, familieweekendjes e.d .. net nog een weekend gehad met het gezin en heeft ons 350 euro gekost. Dus zo gaat het snel :)

Ik heb een dure handtas en een dure portefeuille, ik zal dat dan maar zien als investering :) haha.


Ja, daar ligt het verschil. Wij ontvangen en geven geen cadeau's, laat staan voor iets dat verder ligt als ouders, broers of zussen.

Hellofresh is ook niks voor ons. Ik ben sowieso al niet echt iemand die zich aan recepten houdt. Ik passeer elke avond de Lidl, dus voor het gemak om het aan huis geleverd te krijgen moet ik het ook niet doen, dan bestel ik liever een dürüm of pizza. En recepten en inspiratie kunt ge ook gratis op 't internet vinden.

Huisdieren hebben we ook niet, mijn vrouw is allergisch aan zowat alles met haar buiten mij. Als je bedenkt dat een huisdier al makkelijk 950 tot 1200 euro per jaar kost, vind ik dat ook niet erg.

Ik ga wel eens om de twee weken uit, maar da's gewoon op café. Ik ben ook te oud om mij iedere week lam te zuipen, dus ik kom met twintig a dertig euro per avond toe.

Thuis drink ik quasi nooit frisdrank, tenzij er bezoek is. Idem voor alcohol, quasi enkel in't weekend. Ik haal maar één keer per week een broodje 's middags, voor de rest neem ik boterhammen mee. Enfin, you get the gist.. Het is wel degelijk mogelijk, de vraag is alleen waar ge bereid zijt om compromissen te stellen.

Dat zijn trouwens alleen in't begin compromissen, na verloop van tijd wordt het gewoon the new normal.
08/11/18 15:57
Gryffindor
quote door



Ik ben 24 jaar ja, mijne vriend is er 29. Samen hebben wij een netto- inkomen van €5000 in de maand.



Dat alleen al is natuurlijk geen "normaal" inkomen hé, alez dat is fameus boven het gemiddelde, zal het zo zeggen :)
Wij verdienen ook niet slecht en als ik dat dan vergelijk liggen jullie netto al meer dan €1000 boven ons.

en @sekk ja inderdaad, ik zeg het, misschien ben ik gewoon yolo-er dan een ander :)
Als wij op vakantie gaan letten we niet op ne frank, als we uitgaan ook niet. Als wij bv naar graspop gaan zijn we denk ik per dag zeker 400 euro kwijt.
08/11/18 16:24
quote door

Wij hebben een huis gekocht van €300.000. Met 7% schrijfgeld, €330.000. Wij hebben €230.000 geleend en de overige €100.000 zo kunnen betalen (lang leven goed kunnen sparen, yeuy!). Wij betalen €950 per maand af aan onze lening. Hebben alletwee een degelijke wagen. Werken alletwee fulltime. We hebben na het kopen van ons huis nog ongeveer €60.000 over op ons spaarboekje en we sparen per maand samen €1300.




minus het huis gekocht te hebben betaal ik per maand ongeveer even veel aan huur + kosten en spaar ook ongeveer even veel, maar dan wel op mijn eentje.
08/11/18 16:32
gelle verdient allemaal veel, da weetekik! wij zitte op e netto inkome van 3800per maand en nu en dan wat extra, 900per maand aan lening afbetale. spare zit er nie in, verbouwingen kosten veel! ha!
08/11/18 16:35
quote door

gelle verdient allemaal veel, da weetekik! wij zitte op e netto inkome van 3800per maand en nu en dan wat extra, 900per maand aan lening afbetale. spare zit er nie in, verbouwingen kosten veel! ha!


3800 per maand samen vind ik toch ook allesbehalve weinig. Wij hadden samen altijd net iets meer dan 3000, maar nu ik 4/5de werk is dat weer minder.
08/11/18 17:23
Depulso
quote door



3800 per maand samen vind ik toch ook allesbehalve weinig. Wij hadden samen altijd net iets meer dan 3000, maar nu ik 4/5de werk is dat weer minder.


Idem
08/11/18 17:39
HAHA shit tis 2800 samen :D my bad! vriendin werkt halftijds, ik voltijds
08/11/18 17:58
quote door



en @sekk ja inderdaad, ik zeg het, misschien ben ik gewoon yolo-er dan een ander :)
Als wij op vakantie gaan letten we niet op ne frank, als we uitgaan ook niet. Als wij bv naar graspop gaan zijn we denk ik per dag zeker 400 euro kwijt.


To be fair, veel van dat spaarinitiatief kwam ook van mijn vrouw, die heeft mij dat moeten leren :p . Niks mis met yolo leven, dat heb ik ook tot mijn 30 gedaan. Maar die nieuwe veranda gaat er niet komen als ik elke dag een smoske tijdens de middag eet. :s
08/11/18 19:11
Wanheda
5000 euro netto inkomen en 24 en 29 jaar oud. Echt FML :' )
Wa doet ge dan van job?!
08/11/18 19:59
Programmeur
08/11/18 20:18
batsen
Ik snuif alles op
09/11/18 14:56
quote door

Maar die nieuwe veranda gaat er niet komen als ik elke dag een smoske tijdens de middag eet. :s


Zolang ge dat allemaal plaatst onder #selfcare #kleingelukske #enjoythelittlethings, is dat dagelijks smoske toegelaten.
09/11/18 15:04
Haha ja, een van de weinige dingen waar ik mij echt aan erger bij mijn man is dat die ELKE DAG 's morgens een koffie, chocoladekoek, en croissant gaat kopen als ontbijt en dan smiddags een warm broodje met cola. :' ) Dat is gemakkelijk 200 euro per maand.
09/11/18 15:25
Bwa, die betaalt dat waarschijnlijk toch met zijn eigen geld? Dat is dan zijn 'probleem' dat hij dat bedrag niet kan opzijzetten, hé.
09/11/18 15:31
Ja tuurlijk, maar als ge samen zoveel mogelijk wilt sparen voor een huis is dat wel pijnlijk dat daar minimaal 2500 euro per jaar naartoe gaat. Gewoon uit 'luiheid'. Ik laat hem doen eh, want het is natuurlijk zijn geld en zijn keuze, maar het 'piekt' als ik eraan denk. :p