Sparen

05/11/18 11:20
quote door

Ik vroeg mij hetzelfde af. Ik voel mij al megarijk als ik 200 à 250 euro over heb op't eind van de maand :' ) oeps

Same for me. Ik snap dat ook niet hoor.
05/11/18 11:29
Depulso
Idem, en wij gaan ook al lang niet meer op reis, wel spaarden wij de afgelopen 6 jaar voor de aankoop van een huis en sinds 4 jaar voor renovaties aan ons huis, hebben wij een auto gekocht met deels een lening die we nu extra afbetalen. Telkens er voor iets budget was hebben wij dan ook gerenoveerd. Hebben beiden wel geërfd waardoor er 3x snel een mooi budget is vrijgekomen en heb ik nog geld gekregen van wat mijn zus 3 jaar in den tijd in het buitenland heeft mogen studeren. Ook hadden we beiden aandelen die van in onze kindertijd gestart waren door ouders/grootouders die we hebben verkocht.

In normale omstandigheden zetten wij 250-300 euro per maand, eindejaarsgeld, vakantiegeld en wat we terugtrekken van de belastingen opzij op de (gezamelijke) spaarrekening. Verjaardagsgeld als we dit krijgen ipv cadeau wordt apart gespaard. Nieuwjaarsgeld als we dit krijgen ipv cadeau wordt afhankelijk van bedrag apart of gezamelijk gespaard.

05/11/18 11:39
Met 200 euro extra loon per maand (voltijds) zou ik wel 700 euro kunnen sparen, denk ik. Zeker als ik minder gewoon mijn goesting doe en geld uitgeef aan wat ik op dat moment wil (ik ga bijna wekelijks een middag op mijn eentje iets eten, ik koop spelletjes of spullen voor in huis, de laatste tijd koop ik toch wel regelmatig kleren omdat er veel te groot is,...). Maar eh, geld uitgeven is leuk.

Ik zit qua loon in een 'slechte' sector, dus er zullen ongetwijfeld heel wat leeftijdsgenoten zijn die meer verdienen dan ik en meer kunnen sparen.
05/11/18 11:42
quote door

Same for me. Ik snap dat ook niet hoor.

Ik leef niet bepaald superzuinig wel. 'k Ga wel m'n boodschappen doen in de Lidl en Aldi enzo maar meerdere keren per maand uit eten gaan is geen uitzondering. Den boyfriend krijgt wel 9/10 eten op zijn werk dus da spaart alweer wa boodschappen uit. Buiten dat zijn er gewoon veel vaste kosten (lening huis, vaste kosten, auto, verzekeringen, blablabla). Ik snap niet hoe ge zo kunt sparen als ge een lening of huur moet betalen...
05/11/18 11:49
Goh ja, dat hangt al o.a. af van hoeveel uw lening bedraagt. Daar zitten vaak de grote verschillen, merk ik (als het dan gaat over hoeveel ge maandelijks spaart voor uzelf). Wij betalen bv. maandelijks 592 euro aan onze lening, maar ik ken er genoeg die op dat vlak al vlotjes aan de 1000 euro komen. Da's meer dan 400 euro verschil, en per persoon is dat rond de 200 euro meer dat ge dan uitgeeft. Da's toch al 200 euro die ge niet kunt sparen.
05/11/18 11:52
Maar als ge al een lening afbetaalt, noem ik dat ook 'sparen' eigenlijk. Allez dan zijt ge een stapje voor op de meerderheid die hier reageert. Jullie hebben al een huis, hebben al gespaard voor eigen inbreng enzo. :p dus alles wat ge in uw huis steekt blijft van u, da's ook een investering.
05/11/18 11:54
quote door

Maar als ge al een lening afbetaalt, noem ik dat ook 'sparen' eigenlijk. Allez dan zijt ge een stapje voor op de meerderheid die hier reageert. Jullie hebben al een huis, hebben al gespaard voor eigen inbreng enzo. :p dus alles wat ge in uw huis steekt blijft van u, da's ook een investering.

In dat geval spaar ik ook tussen de 700 en de 1000 euro per maand :p
05/11/18 11:55
Depulso
Ahja, en ik werk sinds dit jaar ook 4/5de terug na 3 jaar voltijds gewerkt te hebben en heb hiervoor 180 euro 'verlies' op mijn loon per maand.(ervoor ook 4/5de gedurende 3 jaar toen we de lening afsloten en toen verdiende ik veel minder dan wat ik nu heb aan loon), Bewuste keuze want die dag in de week vrij is me meer waard dan dat geld tbh, dus ja dan geeft ge ook minder uit, en spaart ge iets minder. Ook heb ik de afgelopen 4 jaar hoge ziekte- en ziekenhuiskosten gehad waardoor er ook budget verdwenen is naar dingen om te kunnen leven ipv plezierige dingen zoals reizen, uit eten gaan, hobby's die stopgezet zijn....
05/11/18 12:01
Goh ik zet maandelijks 450 op een gezamenlijke zichtrekening (voor huur, elektriciteit, internet..) , mijn vriend hetzelfde bedrag. Gezien ik maaltijdcheques heb die ik 's middags niet hoef in te zetten hoef ik niet veel geld voor boodschappen per maand te voorzien. Dan blijft er voor mij dus, apart van extra kosten (nu met Kerstmis in het vooruitzicht of met extra verjaardagen of als ik iets duurder voor mezelf koop kan ik minder sparen) een redelijk 'groot' bedrag over voor mijn spaarrekening. Ik heb overigens geen auto, dus daar al geen extra kosten aan. Vanaf het moment dat er effectief een huis gekocht wordt/gerenoveerd wordt zal dat bedrag wel slinken veronderstel ik.

Grote reizen worden trouwens ook niet gedaan momenteel - helaas. Dat bespaart ook veel. Wel meermaals per maand uiteten en soms een citytrip.
05/11/18 12:11
Wij hebben gewoon een huis gekocht zonder daarvoor te sparen. Het is dan ook echt een minihuisje (3,5 m in de breedte haha) en het was zo goed als onbewoonbaar dus alles moest nog gerenoveerd worden. Maar wij hadden geen budget en wij zijn ook geen spaarders, dus dat was het enige wat wij konden kopen. Wij hebben een klein beetje bijgeleend voor te renoveren, maar wij doen alles zelf. Wij zijn ook meteen in dat huis gaan wonen tijdens de renovatie want én renoveren én huren ging niet. Wij zetten onze beide lonen op onze gemeenschappelijke rekening, en we zien wel hoe dat loopt. Wij renoveren stillekes verder, maar als ge alles zelf doet dan vallen die bedragen wel goed mee en moet ge ni ineens een paar duizend euro's betalen. Ik werk halftijds en mijn lief heeft ook een jaar halftijds gewerkt om zo meer te kunnen werken in ons huis en toen hadden wij samen qua loon wat iemand anders op zichzelf verdient. Maar wij zijn niet materialistisch ingesteld en met een beetje verstandige keuzes maken lukt dat allemaal wel.
05/11/18 12:26
quote door

Goh ja, dat hangt al o.a. af van hoeveel uw lening bedraagt. Daar zitten vaak de grote verschillen, merk ik (als het dan gaat over hoeveel ge maandelijks spaart voor uzelf). Wij betalen bv. maandelijks 592 euro aan onze lening, maar ik ken er genoeg die op dat vlak al vlotjes aan de 1000 euro komen. Da's meer dan 400 euro verschil, en per persoon is dat rond de 200 euro meer dat ge dan uitgeeft. Da's toch al 200 euro die ge niet kunt sparen.

Tis dat... Wij zijn die categorie vlotjes boven de 1000/maand :p maar liever zo dan die 750/maand aan die afzetter van een huurbaas die we hadden grr

Ahja en ik heb nog een schone spaarpot staan, moest ik dat niet hebben zou ik mss ook meer moeite doen om nog meer te sparen, geen idee.... Ik ben al blij met mijn 150 a 200/maand!
06/11/18 09:03
quote door

Ik leef niet bepaald superzuinig wel. 'k Ga wel m'n boodschappen doen in de Lidl en Aldi enzo maar meerdere keren per maand uit eten gaan is geen uitzondering. Den boyfriend krijgt wel 9/10 eten op zijn werk dus da spaart alweer wa boodschappen uit. Buiten dat zijn er gewoon veel vaste kosten (lening huis, vaste kosten, auto, verzekeringen, blablabla). Ik snap niet hoe ge zo kunt sparen als ge een lening of huur moet betalen...

't Hangt er van af hoeveel ge samen verdient ook he. Wij spaarden voor Niels geboren werd een 1200 euro per maand. Ik denk dat we per jaar een viertal keer terug onze spaarrekening moesten aanspreken wegens een onverwacht hoge rekening van iets. Dus pakt dat we dan gemiddeld 1000 euro per maand spaarden.

Nu zit dat anders, we hebben een grotere auto gekocht, onze kosten liggen hoger en we storten ook een deel op Niels' spaarrekening. Mijn loon is wel wat hoger, dus dat compenseert wel. Maandelijks storten we nog 600 euro op onze eigen spaarrekening.
06/11/18 14:02
Wij leven ook niet zuinig . Ik doe idd boodschappen bijna uitsluitend bij aldi, zeker nu die ook merken hebben ( coca cola bv ) ga ik bijna enkel naar daar. We hebben beiden maaltijdcheques maar daar komen we niet mee toe voor een hele maand. Ik laat soms ook hellofresh komen, sommigen vinden dat duur, ik dus niet echt ..
Als ik iets wil , koop ik dat gewoon.. Al koop ik zelden dure kleren, kheb liever veel kleren..
Ik wil ook elk jaar minstens 1 keer op vakantie, dus ik zal nooit meer sparen en niet op vakantie gaan.. Dit jaar gaan we 3 keer geweest zijn, misschien een beetje overdreven, ma bon, yolo.
Verder ga ik ook op zoek naar bulkacties voor was/kuis producten, daarmee "bespaar" ik tot honderden euros. En ik kuis heel veel , dus dat gaat er allemaal snel door. Mijn huisdieren zijn ook koningen en koninginnen, dus daar draai ik een euro ook niet voor om.
Ook heb ik een heel grote familie met heel veel feesten en heel veel kado's te geven, familieweekendjes e.d .. net nog een weekend gehad met het gezin en heeft ons 350 euro gekost. Dus zo gaat het snel :)

Ik heb een dure handtas en een dure portefeuille, ik zal dat dan maar zien als investering :) haha.
06/11/18 14:23
Ahja wij besparen enorm veel op vakanties. Af en toe weekend zee, en een week Ardennen en dat is het. :p Maar ik wil mijn hond kunnen meenemen dus dan is dat perfect (Maar ook toen ik nog geen hond had, was dat alles dat wij deden). Maar dat is natuurlijk ook wat ge gewoon zijt van thuis uit denk ik. (En iedereen heeft andere prioriteiten natuurlijk).
06/11/18 21:34
Waaauw het is echt zot om te lezen hoeveel iedereen hier kan sparen. Ik betaal een lening af (maar 500 euro op mijzelf, dus niet zó veel), maar door te leven/eten/drinken/sociaal leven/winkelen/televisie/verzekeringen etc etc spaar ik elke maand maar 100 euro.
En ik heb niet eens een auto lol, laten we hopen dat ik nooit in’t ziekenhuis beland.
(Ik bestel wel om de maand zalando, mijn enige verslaving). Mijn droom is om eens 400 euro ofzo te kunnen sparen :p
06/11/18 22:51
Ik probeer 400 pond per week te sparen, en de afgelopen maanden is dat redelijk gelukt. Omgerekend is dat net geen 2000 euro per maand.
Mijn job heb ik deels gekozen omdat ze belachelijk goed betalen, maar ik heb geen jobzekerheid. Ik heb maar een week opzeg.
Ik woon in een huis met 3 andere mensen, met een gedeelde badkamer en kleine keuken. In mijne matras zit een kot en ik wil niet weten hoe dat erin gekomen is. Da's dus niet zo top.
Aangezien ik hier in de UK gestudeerd heb en mijn studies zelf bekostigd heb heb ik intussen nog een 12.000 pond in schulden. Twaalfduizend. Amai da doet nog steeds pijn. (Of om het erger te maken, veertienduizend euro). Voor 10.5k heb ik een 'normale' studielening dus dat deel terugbetalen ligt niet zo in't vuur. Pakweg nog een week of 4 te gaan en mijn rekening komt weer boven 0 (joepie).
08/11/18 08:11
Wij hebben een huis gekocht van €300.000. Met 7% schrijfgeld, €330.000. Wij hebben €230.000 geleend en de overige €100.000 zo kunnen betalen (lang leven goed kunnen sparen, yeuy!). Wij betalen €950 per maand af aan onze lening. Hebben alletwee een degelijke wagen. Werken alletwee fulltime. We hebben na het kopen van ons huis nog ongeveer €60.000 over op ons spaarboekje en we sparen per maand samen €1300.

08/11/18 11:37
Sommige posts zijn echt demotiverend Maar die laatste spant wel de kroon. Ik ga nog wa verder werken en dromen van een dikke spaarboek.
08/11/18 11:51
Ondanks dat sparen niet het leven is, was mijn reactie op de post van Montelukast toch ook wel een korte stilte, gevolgd door een 'damn'. :' )

(niet verwijtend bedoeld, hé)
08/11/18 12:52
Depulso
quote door

Ondanks dat sparen niet het leven is, was mijn reactie op de post van Montelukast toch ook wel een korte stilte, gevolgd door een 'damn'. :' )

(niet verwijtend bedoeld, hé)

Feel ya