Pano: hoe kijkt de Vlaming naar moslims?

20/10/16 15:54
ja, hybride vormen impliceren dat ze niet in enkele hokjes passen
categorisering werkt zo dat ge met hokjesdenken werkt om alles begrijpbaarder te maken
zo deelt ge uw kennissen bv wrs in in categorieën als 'familie', 'vrienden', 'collega's', etc. eten deelt ge in in 'fruit', 'groenten', 'droogwaren', etc.
dus ja, ik hanteer categorieën, die abstracties zijn, om een hybride vorm een soort van begrijpbaarheid te geven
de woorden "de meeste" en "soort van" zijn daar heel belangrijk. ik benoemde een aantal factoren die in het leven van veel belgische moslims volgens mij aanwezig zijn: ze zijn islamitisch, ze zijn belgisch, en ze zijn vaak arm. wat de inhoud van hun specifieke invulling daarvan is, zal nog eens énorm uiteenlopen.
20/10/16 15:57
Kent gij het woord deepity?

'culturen zijn heel divers en alles is relatief'
20/10/16 16:12
dagenVanStro
Nu niet voor 't één of 't ander hé, maar ge begint met een hoop non uitspraken om die dan verder uiteen te zetten door meer non uitspraken. Zeg eens INHOUDELIJK iets. Hebt gij geen antropologie gestudeerd ffs, ge weet hier duidelijk wel iets over.

Dus voor ik te fel overkom: het probleem is uw discours, niet uw kennis, denk ik.
20/10/16 16:34
ik ken het woord deepity niet, neen

en hoezo non-uitspraken? wat ik eerst zei was een reactie op googke, en daarna verduidelijking tegen lara.
de rest heb ik niet gelezen of bekeken.
20/10/16 16:56
pijlbord
quote door

ja, hybride vormen impliceren dat ze niet in enkele hokjes passen
categorisering werkt zo dat ge met hokjesdenken werkt om alles begrijpbaarder te maken
zo deelt ge uw kennissen bv wrs in in categorieën als 'familie', 'vrienden', 'collega's', etc. eten deelt ge in in 'fruit', 'groenten', 'droogwaren', etc.
dus ja, ik hanteer categorieën, die abstracties zijn, om een hybride vorm een soort van begrijpbaarheid te geven
de woorden "de meeste" en "soort van" zijn daar heel belangrijk. ik benoemde een aantal factoren die in het leven van veel belgische moslims volgens mij aanwezig zijn: ze zijn islamitisch, ze zijn belgisch, en ze zijn vaak arm. wat de inhoud van hun specifieke invulling daarvan is, zal nog eens énorm uiteenlopen.

Ma hahaha, da's de eerste les sociologie (of eender welk sociaal vak), maar dan uitgelegd in termen van iemand die ondertussen aan zijn master bezig is:p
20/10/16 17:06
ik heb dat in die termen gezien :p
20/10/16 17:11
is hybride een master term?

non uitspraken, omdat die amper inhoud bevatten.
20/10/16 17:13
pijlbord
'k bedoel gewoon dat hij eenvoudige concepten moeilijker doet klinken dan ze zijn, dusja, zelfde kritiek als gij he humbert.
20/10/16 17:47
amai, ik had nu eigenlijk niet het gevoel dat dat moeilijk verwoord was, mes excuses
maar inhoudsloos? da snap ik nu toch nie
't is theorie, ja, maar dat is toch niet inhoudsloos?
soit, eigenlijk is da nie echt terzake.
20/10/16 17:51
pijlbord
Er is een verschil tussen moeilijker en moeilijker doen klinken he, even verduidelijken.
Ma sorry, flauwe opmerking, ik vond het eerder grappig dan dat ik er u mee wou aanvallen. Soms denk ik bij u gewoon dat ge hele blokken tekst makkelijk in drie zinnen had kunnen samenvatten.
(maar da's ieder zijne stijl he)
20/10/16 18:26
Awelja, wat pijlbord zegt. Ge kunt ook gewoon schrijven dat iemand's cultuur altijd een mengeling is. Punt.
En dat hokjesdenken goed is als ge er twee combineert. :)

Ma het was niet de bedoeling om met 3 op u te gangen. (ja fu, da's een woord.)
20/10/16 19:09
ik krijg die commentaar nog ze, dat ik "te moeilijk praat", maar dat is gewoon hoe ik praat. die woorden zitten in mijn woordenschat en dus zijn ze gewoon normaal voor me. ik kom vaak zelfs sneller op "moeilijke" woorden omdat ze de lading simpelweg beter dekken. en zeker hier op een noxaforum, waar ik er van uitga dat de meesten dat gewoon begrijpen (laat dat een compliment zijn), ga ik geen extra moeite doen om het simpeler te doen klinken (want 't is net dat dat extra energie vraagt omdat ik dan moet nadenken hoe ik iets simpeler kan verwoorden).

en ja, ik typ vaak veel, omdat ik zelf bij anderen soms moeite heb met ambiguïteit, waardoor ik het zelf van in't begin probeer ondubbelzinnig uit te leggen. en voor mensen die wel heel rap mee zijn, lijkt dat "rond de pot draaien", voor mij is dat "zien dat mensen me correct begrijpen". niet dat dat daarom een garantie op succes is natuurlijk.

maar euh serieus, mijn uitleg had meer inhoud "iemands cultuur is altijd een mengeling", want dat is pas vaag.
20/10/16 23:47
Zonderling
Een semantische categorie heeft idd floue grenzen. Het is echter een psycholinguistisch verschijnsel en geen lapsus zoals bvb een bevolkingsgroep bewust proberen te framen en falen.
21/10/16 00:23
dagenVanStro
Woah seg ey Gertje, wat is dat eigenlijk zo een flapzus
21/10/16 07:41
Ik heb6j gestudeerd en ik kan gewoon praten. Dus ale.
21/10/16 12:50
Zoiets zou niet eens de naam "docu" mogen dragen.
23/10/16 06:45
etangsnoirs
Op school krijg ik les over hoe je normaal kan praten in bewoordingen die élke laag van de bevolking begrijpen kan.

x
23/10/16 14:45
Zonderling
Ik doe niet anders dan dinges simpel verwoorden op 't werk maar hier vertik ik dat hoor. Als ge niet verstaat wat "psycholinguïstisch" betekent, zoek het op eh. Ge zit aan ne computer. 't Is hier niet Q-music en ik ben niks aan't verkopen.
23/10/16 15:09
dagenVanStro
't Gaat dan ook niet over 'moeilijke' woorden maar over inhoud. Of dat is toch het punt dat ik wou maken.
Deepity:

The term refers to a statement that is apparently profound but actually asserts a triviality on one level and something meaningless on another. Generally, a deepity has (at least) two meanings: one that is true but trivial, and another that sounds profound, but is essentially false or meaningless and would be "earth-shattering" if true. To the extent that it's true, it doesn't matter. To the extent that it matters, it isn't true
23/10/16 16:00
Zonderling
http://kushandwisdom.tumblr.com/