Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Pano: hoe kijkt de Vlaming naar moslims? : 82 reacties (1/5) [Tv en Radio]

Pano: hoe kijkt de Vlaming naar moslims?

13/10/16 03:01
Mokeponn
Hey Noxa,

Ik keek daarnet naar een docu op één over hoe het dorp Tremelo (wat de meest Vlaamse stad zou zijn qua inwoners) kijkt naar twee moslims die er een winkel openen.
Ik had hier graag jullie reacties op gelezen. Niet alleen op de inhoud van de docu, maar ook de docu zelf. Ik vroeg me af of jullie hier opmerkingen over hebben.

Op de website van één kan je deze aflevering nog even bekijken, voor mocht je het gemist hebben.
13/10/16 03:05
pijlbord
'k ben nu aan 't kijken.
Eerste gedacht na de intro: Misschien is de plaatselijke markt niet dé plaats voor genuanceerde meningen haha. 'k ga eerst alles uitkijken voor ik mijn verdere mening geef.
13/10/16 03:07
pijlbord
Oké, moslims en dan een kerel die klaagt over al die synagogen die ze dan willen zetten, ik kan al niét meer hahaha
13/10/16 03:43
pijlbord
Ik vind het eigenlijk allemaal nogal meevallen?

Ik zie vooral die kleine dorp mentaliteit, de angst voor het onbekende? Ge had ze kunnen vervangen door twee punkers en ge zou ook kleinerende commentaren horen. De markt, de kapper, het café.. zijn nu ook niet plaatsen waar ge naartoe gaat voor diepgaande discussies. Toogpraat heet toogpraat voor een reden he.
Wat niet wegneemt dat dit soort gedachtengoed erg is maar bon, als ge oude mensen uitkiest uit een oervlaams dorp, en ge knipt dan ook nog eens tot ge alleen de belachelijke commentaren hebt, uiteraard kunt ge dan een vreselijk beeld ophangen. Maar de toon was toch overwegend positief denk ik, meen ik toch ook op te maken uit hun commentaren. Ze hebben wel goed hun best gedaan om zich te presenteren natuurlijk, is vriendelijk uzelf gaan voorstellen doet soms al zoveel.
13/10/16 09:58
Waarom geen Joodse winkel in een Moslim buurt? Of een holebi winkel in een van die gemeenschappen. Allez, ik vind het nogal gratuit om het racisme van de "Vlaming" weeral eens aan te pakken.
13/10/16 10:15
josfindus
hebben holebi's hun eigen winkels? verkopen ze daar dan sekschoco?

ik heb het opgenomen, moet nog kijken.
13/10/16 10:23
Adolfo
Moet het nog bekijken, maar het lijkt me op het eerste zicht "Hoe kijken oude lokale marktmensen naar moslims die zich zo clichématig voordoen maar stiekem wel geïntegreerd zijn".
13/10/16 10:49
T wordt soms licht komisch als zij de enquête-resultaten gaan toetsen aan de populatie op de markt.

13/10/16 11:30
Ik heb de docu nog niet gezien, maar ik vermoed dat mensen er sowieso "minder" problemen mee hebben als 1 moslim (of 1 homo of 1 punker of 1 whatever) een winkel opent. Ik denk dat het vooral erg is als er in elke straat wel 2-3-4 moslims (of homo's of punkers of whatevers) komen wonen/een winkel opendoen.

Is het moto van de meeste racisten niet "ik ben geen racist maar *insert racistische comment*, maar ik ben echt geen racist van ik ken wel 1 goeie moslim zenne, de mohammed bij mij opt werk, dieje werkt tenminste wete!"

Maar ik ben nu wel benieuwd en ik ga vanmiddag is kijken!
13/10/16 13:34
pijlbord
Ik blijf in mijn hoofd zitten met hoe slecht die mensen op de hoogte zijn van alles. 'die willen synagogen' of denken dat het joden zijn (terwijl, zo zagen die er toch totaaaal niet uit).
Da's echt het basisniveau he, dat leren ze in de middelbare (lagere?) school al. Niet moeilijk dat ge de ander niet kunt begrijpen als ge zelfs niet die simpele dingen weet. (en als ge ze niet weet is de kans precies toch ook groot dat ge niet al te slim zijt en dat helpt denk ik ook niet echt)
13/10/16 13:54
Mokeponn
Ik zou jullie ook nog eens willen doorverwijzen naar de facebookpagina van Pano , waar er reacties worden gegeven van... (kan ik dit wel zo noemen?) de gemiddelde Belg op de repotage.

Onder andere: "En nu een reportage: hoe kijkt de moslim naar de Belg? Maar daar hebben jullie de ballen niet voor! Zelfde reportage graag met Vlaams gezin in een typisch allochtone gemeente. En dan vergelijken! Of durven jullie dat niet? Dit was wederom een eenzijdige reportage zoals er al 13 in een dozijn zijn."
of
"De realiteit in Tremelo. Is het ook de realiteit in Vlaanderen? Is het ondervragen van 1 groep (ouderen) wel representatief? Ik miste de stem van de jongeren heel erg!"
Waar Pano zelf op gereageerd heeft:
"Ik begrijp je reactie. We hebben ons experiment in Tremelo laten doorgaan, en daar zijn we dan ook gaan bevragen. En niet een klein beetje, we hebben echt wel veel reacties opgenomen. Het valt trouwens over het algemeen op dat dat oudere mensen negatiever staan tegenover moslims dan jongere mensen. In de repo lees je ook dat Vlaanderen op zich heel anders reageert/staat tegenover de islam. Maar los daarvan ook dit: in Tremelo was er ook zeer veel positiviteit in de winkel en de straat, er is zelfs sprake (door Rachida en Arbi) van liefde voor Tremelo, en dat komt ook wel wat door de vele 'open' bewoners, dat mag ook blijken uit de sfeer bij de winkelopening."

Ik vond ook deze:
"n plaats van experimenten te houden, simpelweg beter eens de werkelijke realiteit onder ogen zien, en eens naar een uitzending van "Niveau 4" kijken (op Vier), daar kan je al veel betere conclusies uittrekken waarom "de Vlaming", "de moslims", liever niet dan wel in hun buurt hebben !!"

(Altijd grappig als mensen meerdere leestekens gebruiken om hetgeen wat ze zeggen kracht bij te stellen. Maar goed, als je tijd teveel hebt, bekijk zeker eens die reacties. Beetje hallucinant allemaal.
13/10/16 14:12
Ok ik heb gekeken.
Ik vind nu wel da die moslims een beetje overdrijven (EEN BEETJE he, en ik snap ook waarom, met alles wat ze al hebben meegemaakt, dat hun defense omhoog staat en dat ze paranoide-genoeg overal het slechte in zien en van verwachten, ik ben zelf ook zo dus ik snap dat echt).
Ik neem bvb van niemand flyerkes aan. Ik zeg altijd "nee merci" of "nee sorry" en loop dan nors door. Flyers, boekskes, mensen van amnesty, mensen van greenpeace, ie-de-reen laat ik links liggen en ik stap resoluut door. Soms word ik in de war gebracht en denk ik nog dat mensen de weg willen vragen, waardoor ik efkes blijf staan (want ik wil mensen best wel helpen), maar als ze dan hun verkoopspraat afsteken zeg ik ook meteen "nee sorry" en loop ik door. Dus soms kan dat overkomen dat ik "nee sorry" zeg omdat ik nu pas zie dat ze moslim zijn, of omdat ze punker zijn of omdat ze homo zijn, of omdat ze blond en smal zijn en ik daar nie mee omkan als niet-blonde en niet-smalle (ok onnzel mopke da laatste hier, sorry). Maar dat is (bij mij) nooit de reden, de reden is da ik nie gestoord wil worden tijdens mijn wandeling naar wherever.

Ook die kapster die het haar van karima of hoe heet ze niet wil knippen ... euh ja, ik zou ook geen zin hebben om mijn zaak zo aan te passen voor één klant (ok mogelijk twee, er was letterlijk één andere moslima in 't dorp!). Want alee, da zijn best grote veranderingen he... Op z'n minst een scherm aankopen om kei lelijk int midden van uw zaak te zetten zodat mannen haar nie zouden zien zitten, of als ge het grootser wilt zien moet ge al beginnen verbouwen om een aparte kapzaal te voorzien ofzo.
"ze moeten zich maar aanpassen" is ook een makkelijk argument, want "het is de schuld van de ander" (nie dat ik het ooit zou gebruiken als argument). Tegenover "ik heb gewoon geen zin om mijn zaak zo aan te passen" is mijn eigen schuld, als zaakvoerder. Dus ik snap ook dat die zichzelf verantwoord daarmee.


Dieje mens da gewoon komt zeggen "ja ik ben vlaams belanger" hahahaha komaaaaan, wa wilt dieje bereiken?



verder ja, wat er met de verborgen camera's gefilmd wordt is meestal toch wel vrij erg, heel stereotiep en een beetje onnozel. Maar inderdaad, ik klasseer dat onder cafepraat. En zo'n dingen zouden volgens mij ook gezegd worden over homo's, een lesbisch koppel, een tienermoeder die daar als zelfstandige begint, gothic mensen die daar ne winkel openen, ... enzovoort. Kortom, alle minderheden. En dat maakt die uitlatingen niet ok he, zeker en vast niet. En dit is effectief hoe ge er iets aan doet. Zelf open staan, zelf positief zijn, zelf de mensen aanspreken en koekjes rond brengen als ge tot zo'n minderheidsgroep behoort. Ja dat is kei vermoeiend. Nee dat zou nie zo mogen zijn. Ja das een triestige mentaliteit. Maar wat doet ge eraan? Ja, dat he, wat karima en mohammed doen. Die hebben dat echt goed gedaan vond ik.
13/10/16 14:21
Haha ja dat van "dat zijn joden" vond ik ook al van ... wtf ...
En dat gemeentehuis dat naar hun verblijfsvergunning vraagt ipv naar hunne pas ... Kom zeg!
13/10/16 14:36
Euh wauw shocking, mensen zijn angstig en niet heel erg slim en ze doen (daardoor) vaak nogal discriminerende uitspraken.
13/10/16 15:08
quote door
En dat gemeentehuis dat naar hun verblijfsvergunning vraagt ipv naar hunne pas ... Kom zeg!


Idd, dit! Wauw.
13/10/16 15:11
shanashizzle
quote door

Haha ja dat van "dat zijn joden" vond ik ook al van ... wtf ...
En dat gemeentehuis dat naar hun verblijfsvergunning vraagt ipv naar hunne pas ... Kom zeg!


de-gou-tant
13/10/16 15:15
pijlbord
Ja, dat van het gemeentehuis is er wel goed over trouwens,dat moet ik wel zeggen. Totaal verkeerde instelling.
Ik snap 'de moslims' ook wel dat ze op hun hoede zijn na een tijd ze.
Ik heb een ethiopische zus (adoptie) en ik herinner me nog hoe iemand ooit achter haar rug bij de slager had gezegd dat 'al die zwarten toch serieus stinken he' of iets dergelijks. We hadden dat dan achteraf via via gehoord en dat was ja, ook degoutant. Dus laat staan dat ge op regelmatige basis zo'n dingen in uw gezicht krijgt, ik zou ook van mijn melk zijn.
13/10/16 15:22
Lavenir
In het najaar van 2016 werd het programma(Panorama) samengevoegd met Koppen[3] onder de naam Pano, dat op Eén wordt uitgezonden.



dus dit is gewoon panorama x koppen
eco crisis lolzi
13/10/16 16:35
dagenVanStro
Ik heb een korte scene gezien bij pitta yassine. 2 moslims vielen voornamelijk oude mensen lastig op de markt. Ik vond er niets aan eerlijk gezegd. Niet echt moeilijk om dan genegeerd te worden.

Maar wat ik hier zoal lees is natuurlijk een andere zaak. 'k Ga het eens volledig bekijken.

edit: wat pijl zegt, dus.
13/10/16 17:38
AdrianHealey
quote door

hebben holebi's hun eigen winkels? verkopen ze daar dan sekschoco?

ik heb het opgenomen, moet nog kijken.


Ja, die hebben hun eigen winkels.