Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Familiemoord : 13 reacties (1/1) [Wetenschap en Filosofie]

Familiemoord

12/08/16 12:24
Niet
Ik las een artikel over familie moord (https://decorrespondent.nl/4957/Het-ondenkbare-gebeurt-vaker-dan-je-denkt-ouders-die-hun-kinderen-vermoorden/377535569356-4364ce3) en ik was wel geïntrigeerd. Nu is het dus aan jullie om jullie mening te spuien.

Wat mij opvalt:
- Gezin/familie wordt meest gevaarlijke 'omgeving' genoemd, volgens mij komt dit dan omdat door een samenloop van omstandigheden dit de meest efficiënte (economisch) samenlevingsvorm was dat gemakkelijk te ondersteunen viel door religieuze argumenten en dergelijke. Doet natuurlijk wel vragen rijzen over andere samenlevingsvormen die misschien minder 'gevaarlijk' zouden kunnen zijn?
- Baby's worden meestal door moeders vermoord kort na de geboorte (waarschijnlijk gelinkt met postnatale depressies) terwijl oudere kinderen bijna altijd door de 'vaderfiguur' vermoord worden... Komt sowieso door de patriarchale maatschappij en de 'druk' die mannen voelen om voor hun gezin te voorzien en alles, komt eigenlijk wat overeen met het vorige denk ik..
- De vrouw in het voorbeeld is wel echt supersterk, ze haat die haar vent niet eens enzo :o En ze hebben het ook over tolerantie en niet omdat ge een slecht ding doet, da ge slecht 'zijt'.

Dus mijn vraagjes aan jullie
- Hoe denk jij dat samenlevingsvormen zich naar de toekomst toe gaan ontwikkelen?
- Kunt ge u inleven in de situatie van die man/vrouw en zou ge uzelf daar ooit toe in staat zien?
- Heeft de schrijver van het artikel gelijk dat de grootste moordkans bestaat binnen de familie (en is de maatschappij helemaal niet zo gevaarlijk als beweerd wordt?)
- Welke strafmaat vinden jullie dat er moet staan op moorden en dergelijke (cf. tolerantie/vergelding dinges)

12/08/16 13:41
Hadewych
ik kan dat artikel niet lezen, ge moet lid worden of zoiets
12/08/16 13:52
Hadewych
Heeft de schrijver van het artikel gelijk dat de grootste moordkans bestaat binnen de familie (en is de maatschappij helemaal niet zo gevaarlijk als beweerd wordt?

Ik heb het dus niet gelezen, maar ik vind het sowieso vreemd om gezin en maatschappij van elkaar los te koppelen, want dat kan niet. Het gezin weerspiegelt de maatschappij en vice versa. Die hebben constant invloed op elkaar.
12/08/16 13:59
Niet
aah oei, ja ge kunt het gratis vinden via de facebook pagina van de correspondent (.nl)

En 'k bedoel niet dat dat los staat van elkaar ma da ge eigenlijk superveel meer kans maakt om vermoord te worden door uw vader/partner dan door een random persoon op straat
12/08/16 13:59
Titel van het stuk google + correspondent en dan vindt ge het wel ;)

Ik vind het trouwens ook een beetje een rare conclusie. Ge wordt gewoon sneller vermoord door psychisch labiele mensen, en als die zich in uw nabijheid bevinden dan zijt ge sneller een slachtoffer?
12/08/16 14:51
- Hoe denk jij dat samenlevingsvormen zich naar de toekomst toe gaan ontwikkelen?
Geen idee, en op zich ook niet heel relevant welke samenlevingsvormen er zijn. Als je met iemand kinderen krijgt dan ga je ervan uit dat die persoon die kinderen nooit iets zou aandoen. Ongeacht hoe de band tussen u en die persoon verloopt. Dus tenzij je een samenlevingsvorm krijgt waarbij geen enkele volwassen ooit alleen is met zijn kinderen gaat zoiets altijd kunnen gebeuren.

- Kunt ge u inleven in de situatie van die man/vrouw en zou ge uzelf daar ooit toe in staat zien?
Nee, maar ik heb dan ook geen kinderen. De gevolgen van psychische problemen en daarbij ouder zijn is wel niet te onderschatten. Sommige plaatsen hun kinderen voorop en ziet die kinderen als het enige dat ze nog hebben. Als het dan slecht loopt met hun partner en het komt tot een scheiding is dat weer een extra tegenslag. Sommige zien geen uitweg (voor zichzelf) en willen die kinderen ook niet achterlaten bij hun (ex-)partner. Dus hun enige oplossing is de kinderen meenemen in hun zelfmoordpoging want 'Als ik ze niet krijg, dan jij ook niet'.

- Heeft de schrijver van het artikel gelijk dat de grootste moordkans bestaat binnen de familie (en is de maatschappij helemaal niet zo gevaarlijk als beweerd wordt?)
Ja, dat lijkt mij wel logisch. De kans op zowat elke vorm van misbruik, mishandeling,... is het grootst binnen familie (& kennissen) en het kleinste bij vreemden.

Mensen moorden vaak met een of andere reden (Jaloezie, ruzie,...) en die gevoelens heb je vaak niet voor een random persoon. Maar familie, vrienden, kennissen,... zijn allemaal deel van de maatschappij dus dat maakt het helemaal niet minder gevaarlijk. Maar ik denk dat je niet moet vrezen voor elke random persoon die je tegenkomt.

]- Welke strafmaat vinden jullie dat er moet staan op moorden en dergelijke (cf. tolerantie/vergelding dinges)
Ik vind niet dat daar een universele strafmaat voor moet bestaan. Dat is allemaal zo specifiek en er zijn zoveel verschillende omstandigheden,...
12/08/16 15:28
Hadewych
ik ga hier later nog op antwoorden, als ik er meer nuchter kan naar kijken, want op dit moment ben ik zelf in staat om mijn moeder te vermoorden
12/08/16 18:24
Dat de moordkans binnen de familie groter is dan daarbuiten, zou waar kunnen zijn. Daar kunnen echter heel veel oorzaken voor zijn, en uit dit gegeven kun je dus heel veel verschillende conclusies trekken. Het is daarom mijns inziens gevaarlijk om daar zonder nader onderzoek uitspraken over te doen.
Op moord (art. 289 Sr) staat in Nederland een maximum van 18 jaar, maar bijzondere omstandigheden tellen voor de rechter altijd mee. Overigens is moord vaak moeilijk te bewijzen, en wordt vaker veroordeeld voor doodslag (art 287 Sr), waar maximaal 12 jaar voor staat.
Op zich kan het waar zijn dat iemand niet slecht is omdat hij iets slechts doet, maar daarom hebben wij in het Nederlandse strafrecht een verenigingstheorie; dit houdt in dat we niet alleen naar de daad kijken, maar ook naar de dader. Voor een veroordeling zijn namelijk vier dingen nodig, te weten 1) een menselijke gedraging die 2) valt onder een (wettelijke) delictsomschrijving, 3) wederrechtelijk is (de handeling zelf moet strafbaar zijn) en 4) aan schuld te wijten, wat wil zeggen dat de dader ook verwijtbaar heeft gehandeld. Kan je dus op grond van omstandigheden een verdachte in mindere mate zijn gedrag verwijten, zal hij strafvermindering krijgen of bijvoorbeeld psychische hulp opgelegd krijgen in plaats van een gevangenisstraf.
13/08/16 00:52
AdrianHealey
Ik wil maar zeggen, dat als je je familie vermoordt, de kans dat je op noxa nog zult kunnenn, niet zo heel groot is.
13/08/16 02:08
pijlbord
Amai, straf artikel, emotioneel.
Even uw vragen negeren en mijn gedachten ordenen:
Ik herkende dat gevoel wel dat die man had, zo van 'huppa, we kappen er wat benzine over en ik steek mijn slapende kinderen in brand', zo.. los van emotie. Bijna banaal. We hebben altijd zo het beeld dat iemand vermoorden intens moet zijn, dat ge daar als mens helemaal een slag van krijgt. En op veel vlakken is dat natuurlijk ook zo, maar toch. Op een ander vlak is het iets dat ge zomaar kunt doen, eenmaal de knop in uw hoofd is omgedraaid.

Ik heb met een aantal moordenaars gewerkt, vooral tijdens mijn stageperiodes, dus niet dat ik daar zo'n super inzichten van heb gekregen, ik was nog jong. Maar ik herinner mij wel een gesprek met een man die zijn moeder had neergestoken en ik weet nog echt dat ik dacht 'how, gij hebt uw moeder neergestoken. Maar.. ge ziet er niet speciaal uit. Ge doet niets speciaal. In zijn woorden en zinnen was die man eerder banaal. Terwijl ik tot dan toe had gedacht dat iemand vermoorden u iets (?) zou geven. Een inzicht in het leven ofzo. Een onuitwisbare emotionele indruk. Maar nee, zoals ik zei, eenmaal ge de knop hebt omgedraaid kan het verschrikkelijk banaal lijkt, zo lijkt het toch. Achteraf was ik zo onder de indruk (geen bewondering he, voor de duidelijkheid) dat ge iemand kon vermoorden en toch bijna dezelfde mens kon blijven.

En uiteraard is de kans op moord groter binnen uw familie. Dat zegt het artikel toch (enfin, het onderzoek), wat trouwens een trend is die al veel lange bekend is.

De straf op moorden moet afhankelijk zijn van de situatie vind ik. Pathologische seriemoordenaar versus partner die na 30 jaar geweld zijn man/vrouw neersteekt.. enfin, er is wel een verschil. Los daarvan ben ik geen fan van het concept straffen zoals ons justitiesysteem momenteel werk, maar bon ,da's weer een hele andere discussie.
14/04/17 14:06
quote door

Dus mijn vraagjes aan jullie
- Hoe denk jij dat samenlevingsvormen zich naar de toekomst toe gaan ontwikkelen?

+ Meer en meer weg van de familie, en naar de gekozen vriendencirkel.

- Kunt ge u inleven in de situatie van die man/vrouw en zou ge uzelf daar ooit toe in staat zien?

+ kan het artikel ni lezen

- Heeft de schrijver van het artikel gelijk dat de grootste moordkans bestaat binnen de familie (en is de maatschappij helemaal niet zo gevaarlijk als beweerd wordt?)

+ Statistieken tonen dit overweldigend aan... je bent meer waarschijnlijk om verkracht of vermoord of wat dan ook in je eigen huis dan in een donker parkje terwijl je halfnaakt rondloopt.

- Welke strafmaat vinden jullie dat er moet staan op moorden en dergelijke (cf. tolerantie/vergelding dinges)

+ hetzelfde als nu, ma zet er aub iets meer hulp tussen om mensen die dat hierover denken op te vangen.

14/04/17 17:30
AdrianHealey
Ik heb er nu een tijdje over nagedacht, en ik denk toch dat ik tegenstander ben
14/04/17 18:28
quote door

Ik heb er nu een tijdje over nagedacht, en ik denk toch dat ik tegenstander ben


Tegenstandrr wat?
14/04/17 19:27
AdrianHealey
familiemoord


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.