Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
'Leerkracht betrapt op kietelen van minderjarige leerlinge' : 16 reacties (1/1) [Dagelijkse Onzin]

"Leerkracht betrapt op kietelen van minderjarige leerlinge"

11/08/18 21:03
… Now that I have your attention.

Ik ben onlangs eens aan de praat geweest met een jongen en hij lijstte op wat hij allemaal niet vond kunnen van de mensen, weliswaar onrespectvolle dingen , zijn lijstje was: "Mensen die niet goeiendag tegen de buschauffeur zeggen, mensen die hele stukken vlees laten liggen op het restaurant, leerkrachten die minderjarigen kietelen in de les"


Nu.. ik zei dat eens tegen een vriend van mij, en ik vertelde dat ik vond dat deze jongen in se heel erg overdreef. Mijn vriend reageerde met dat hij het laatst vernoemde ook niet door de beugel vond kunnen, of toch dat er ergens een grens werd doorbroken. Hier schrok ik van, want ik dacht en stelde mij voor: "een leerkracht die zo goed overeenkomt op een losse manier met een meisje dat het tot plagen en kietelen kan leiden, daar is toch niets ergs aan?"
Vervolgens zei mijn vriend ook dat het aanraken en van de schouders ook al intimiderend kan zijn, achter een zittend meisje zo komen piepen naar haar decollete.


Mijn vraag is.. Waar zien jullie die grens? Dat is voor iedereen verschillend, maar, zouden jullie aan pedofilie denken bij het aanschouwen van zulk een taferelen? Hebben jullie zelf al onstuimige dingen meegemaakt?

Mvg,
Balle
11/08/18 21:37
De betere seks begint met kietelen.
11/08/18 21:37
Depulso
quote door

De betere seks begint met kietelen.

^
11/08/18 22:00
HeartOfTafiti
Dat vindt zowel als een onschuldig als een schuldig tafereel plaats denk ik. Daar een onderscheid tussen maken lijkt me niet simpel. Ik heb allesinds nog nooit een leerkracht een leerling zien kietelen. Toch niet binnen de setting van een school. Zelf ook nooit meegemaakt. Dat lijkt me ook niet echt gepast, met goeie bedoelingen of niet. En zeker niet bij kinderen in hun pubertijd of daarboven. Maar mss is mijn beeld te ouderwets.
12/08/18 00:28
Ik heb 4 maand les gegeven op een basisschool. Vanaf de eerste week komen er kinderen je al knuffelen van alle leerjaren. In het begin voelde dit zeer ongemakkelijk van vreemde kinderen, na een tijdje begrijp je wel waarom sommige zich zo aanhankelijk gedragen. Maar je moet ze er sowieso op wijzen wanneer dit te veel is.

Bij hogere jaren spreek je je leraar meestal aan door een aanspreking met de achternaam. Wat formeler, wat wel een grens afbakent tussen leerling-leerkracht. Mede door hun puberteit en leeftijd, lijkt het me aangewezen nooit een leerling aan te raken bij eender welke handeling. Je kan wel de sympathieke leerkracht zijn in omgang, maar je blijft tenslotte hún leerkracht.

*Ik ken een mede-leerkracht die was aangeklaagd door een leerlinge (4e middelbaar). De leerlinge betichte de andere ervan haar betast te hebben tijdens een privé gesprek over familie problemen. Vanaf dan bij elk gesprek met een leerlinge, neemt de lkr een een medeleerling erbij om zich zeker te stellen...
12/08/18 20:26
Amen
quote door

De betere seks begint met kietelen.


Hahahahahahhaa

Klopt!
13/08/18 13:07
Kietelen is voor mij iets dat enkel mensen die ik in mijn comfort bubble toelaat mogen doen. En dat zijn er zéér weinig. Een leerkracht die een student kietelt vind ik raar. Ik zie daar niks seksueel aan, maar ikzelf vind dat raar. Enkel en alleen omdat dat VOOR MIJ PERSOONLIJK iets is dat ik niet gemakkelijk toelaat. Moest ik ooit een kind hebben, dan zou ik het raar vinden moest zijn/haar leerkracht hem/haar plagen of kietelen omdat ze goed overeen komen. Goed overeen komen en een steunpunt of vertrouwensbron zijn is anders dan kietelen of plagen. Enfin, ik merk dat ik niet goed verwoord krijg wat ik exact wil bedoelen. In ieder geval wordt mijn mening beïnvloed door mijn eigen ervaring. Mijn juf of meester moest vroeger mijn juf of meester zijn, niet mijn dikke vriend. Wat niet wil zeggen dat er geen goede band kan zijn tussen leerkracht en leerling. Maar dan verwijs ik terug naar mijn zin over steun en vertrouwen een paar regels hierboven. Zo zie ik het. Kietelen in gezinsverband of onder vrienden vind ik niet vreemd omdat dat vaker gebeurt. Ik heb nog nooit een leerkracht geweten in al mijn jaren school die zo'n goeie band had met zijn/haar leerling dat er kietelen of plagen aan te pas kwam. Lijkt me dus ook logisch dat dat over het algemeen als 'vreemd' wordt aanzien, omdat het volgens mij een setting is waar dat gewoonweg zelden gebeurt.
13/08/18 13:11
Wanheda
quote door

Kietelen is voor mij iets dat enkel mensen die ik in mijn comfort bubble toelaat mogen doen. En dat zijn er zéér weinig. Een leerkracht die een student kietelt vind ik raar. Ik zie daar niks seksueel aan, maar ikzelf vind dat raar. Enkel en alleen omdat dat VOOR MIJ PERSOONLIJK iets is dat ik niet gemakkelijk toelaat. Moest ik ooit een kind hebben, dan zou ik het raar vinden moest zijn/haar leerkracht hem/haar plagen of kietelen omdat ze goed overeen komen. Goed overeen komen en een steunpunt of vertrouwensbron zijn is anders dan kietelen of plagen. Enfin, ik merk dat ik niet goed verwoord krijg wat ik exact wil bedoelen. In ieder geval wordt mijn mening beïnvloed door mijn eigen ervaring. Mijn juf of meester moest vroeger mijn juf of meester zijn, niet mijn dikke vriend. Wat niet wil zeggen dat er een goede band kan zijn tussen leerkracht en leerling. Maar dan verwijs ik terug naar mijn zin over steun en vertrouwen een paar regels hierboven. Zo zie ik het. Kietelen in gezinsverband of onder vrienden vind ik niet vreemd omdat dat vaker gebeurt. Ik heb nog nooit een leerkracht geweten in al mijn jaren school die zo'n goeie band had met zijn/haar leerling dat er kietelen of plagen aan te pas kwam. Lijkt me dus ook logisch dat dat over het algemeen als 'vreemd' wordt aanzien, omdat het volgens mij een setting is waar dat gewoonweg zelden gebeurt.


Volledig mee eens
13/08/18 13:21
Ge zit natuurlijk met een soort van machtsrelatie he, waarbij ge niet echt kunt weten of een kind/student dat echt leuk en haha vindt of dat die zich eigenlijk heel ongemakkelijk voelt maar gewoon doet alsof het oké is omdat ze schrik hebben voor de 'gevolgen'. Ik zou dan, denk ik, als leerkracht het zekere voor het onzekere nemen en zo'n dingen vermijden maar ik gok dat dat op de lagere school niet altijd even gemakkelijk is en ge misschien ook niet uw spontaniteit met de kinderen wilt verliezen ofzo.
13/08/18 14:57
Ik vind dat precies niet oké.
Ik vind dat ge uw fysieke handelingen zoveel mogelijk moet beperken naar een minderjarige toe. Allez, nu niet dat ge die niet moogt aanraken maar ik weet het niet. Als ik m'n kind naar school zou sturen en ik zou zien dat die leerkracht m'n kind aan het kietelen is, ik zou wel vragen beginnen stellen.

Da's misschien een klein beetje overdreven, maar zoals nam zegt; machtsrelatie. Ge zijt de leerkracht van het kind, niet de ouder of de broer of de zus. Ge moet toch een beetje afstand bewaren als leerkracht, vind ik.

Maar ik zou die nu niet meteen als pedofiel bestempelen, of als iemand met pedoseksuele neigingen.
13/08/18 17:27
^ Awel ja. Dat bedoelde ik ook.
13/08/18 21:13
Over welke leeftijd spreken we hier eigenlijk? Eerder 5 jaar of 15 jaar?

Ik denk dat het kietelen van een 5-jarige in't algemeen iets beter bij de leeftijd past. Het is niet zo vreemd voor een volwassene (die dicht genoeg bij het kind staat en vertrouwd wordt door ouders en kind, daar nie van) om een kind te plagen/kietelen.
Ik kan me echter weinig situaties inbeelden waarbij ge een 15-jarige zoudt willen kietelen. Die zijn toch wat te oud voor kietelen? Allez, die zijn nu op't punt dat ze elkaar kietelen en dan eerder in een giechel-flirt-vlindertjes context dan ;)

Als er een leeftijdsverschil is, vind ik kietelen sowieso een beetje raar. Ookal is de 'gekietelde' wel meerderjarig (30 pakt), dan nog is dat toch heel raar als iemand van 50 dat doet? Gooi daar nog de vreemde verwarrende hormonen van een vijftienjarige bij en de verhouding tussen een leerkracht en een leerling... Raar!

En ik heb het niet persé over man/vrouw zelfs. Ik zou ook niet rap één van mijn tieners op kamp kietelen, ookal ben ik daar close mee. Niet dat ik kietelen persé seksueel vind hè, maar ik kan me gewoon geen context voorstellen waarin ik zoiets zou hebben van "jep, dit is normaal"
15/08/18 12:59
Zoals hierboven al reeds is aangehaald: het is wel een verschil of dit over een 5-jarige gaat of een tiener. Als tiener zou ik fysieke aanrakingen van een leerkracht als vrij ongemakkelijk ervaren, dus als ouder zou ik er al helemaal niet mee opgezet zijn. In een kleuterschool of op een kamp met jonge kinderen .. daar heb je vast wel speelse situaties waarbij onschuldige fysieke aanrakingen komen kijken. Ik hoop gewoon dat mijn future child, op welke leeftijd dan ook, mondig genoeg is om aan te geven wanneer iets niet prettig/aangenaam is.
15/08/18 13:56
Het gaat over een vijftienjarig meisje. En ze had het volgens de persoon die het mij vertelde graag. En het ging over een een muziekleerkracht, op een muziekschool. Ik denk dat ik zal denken "Die zijn precies wel close", maar of ik zou denken dat er iets meer achter zit dat weet ik niet..
24/08/18 01:25
Voor de goeie vrede ga ik er ook maar vanuit dat er niks meer achter zit maar dat lijkt me te close. Een letterlijk schouderklopje op het gepaste moment, of zelf nog een hand op schouder als er traantjes zijn ok. Maar dit vind ik raar.
24/08/18 11:57
quote door

Het gaat over een vijftienjarig meisje. En ze had het volgens de persoon die het mij vertelde graag. En het ging over een een muziekleerkracht, op een muziekschool. Ik denk dat ik zal denken "Die zijn precies wel close", maar of ik zou denken dat er iets meer achter zit dat weet ik niet..


Het is niet omdat het meisje het graag heeft, dat het oké is. In theorie kan zij geen consent geven voor wat ze al dan niet graag heeft.
01/09/18 01:37
quote door



Het is niet omdat het meisje het graag heeft, dat het oké is. In theorie kan zij geen consent geven voor wat ze al dan niet graag heeft.


Het belangrijke hierbij dat zeker niet vergeten mag worden is dat het perfect okay is dat het kind dat leuk zou vinden. Het is aan de volwassene om die grens te trekken, niet aan de minderjarige!

En als tegengewicht dat je ook niet er voor zorgt dat volwassenen schrik krijgen om platonische genegenheid te tonen met de minderjarigen die ze graag hebben. Dat soort gevoelens horen ook bij de opvoeding en ontwikkeling van dat kind, en soms is dat een leerkracht waar ze heel goed mee overeen komen/naar opkijken.

Daarentegen ga ik wel akkoord dat het perfect okay is dat kietelen enkele alarmbellen doet afgaan, op zijn minst tot het punt dat er vastgesteld wordt dat alles toch wel meevalt en boven tafel is.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.