Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Koksopleiding als vegetariër : 58 reacties (2/3) [School]

Koksopleiding als vegetariër

02/05/16 20:23
josfindus
voor iets met eten open te doen hebt ge alleen zo een bewijs van de hygiene shit nodig zodat ge proper met eten kunt werken,denk ik,iet van de voedselveiligheid?. Allé mijn zus en schoonbroer hebben een pizza ding, die hebben allebei nooit een opleiding met koken gedaan.

in de gewone kokschool is er nu wel een verplicht onderdeel over vegie koken. Maar toen ik dat zag op tv,zeiden die leraren ook dat ge wel alles moet proeven dat ge klaarmaakt tijdens de les. Dus als ge zelf geen vlees eet kan dat wel kut zijn.

ik kan er helemaal naast zitten ze
02/05/16 21:00
Adolfo
Zaken als frituren en pizzeria's vallen niet onder die reglementering.
02/05/16 21:16
josfindus
maar een horeca-opleiding is toch nog lang niet hetzelfde als de echte kokschool ofwel?
want eum ik ben ook kei veel met eten bezig en soms heb ik wilde plannen. Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat ik daar een opleiding voor zou moeten volgen. Buiten dan bedrijfsbeheer.
02/05/16 21:19
josfindus
quote door



Ik snap u wel. Maar vlees zit zo ingebakken in onze eetcultuur dat ge daar niet uit kunt denk ik. In opleidingen. Das met elke andere opleiding ook zo. Wrm hebben zoveel richtingen filosofie? Ge doet daar na uw examen niets mee behalve slim klinken op noxa, maar, zeker professioneel niet. Kzou mij 'over zetten' als i k u was en die bullet biten. Al snap ik dat da kut is. Ma mss ergens een niche ding wie weet


gij zijt gewoon kei ouderwets en totaal niet mee met de tijd. Het is niet omdat vlees bij u nog zo ingebakken zit, dat dat bij heel de maatschappij zo is. Of ja bij het grote deel is dat inderdaad nog zo, maar dat is wel sterk aan het veranderen. Dat gaat alleen wat traag. Maar als ge zaken wilt doen en geld wilt verdienen moet ge vooruit kijken en vernieuwend zijn. Zeker als ge nog eerst een paar jaar moet studeren, is het wel handig om zo een dingen in te calculeren.
02/05/16 22:00
quote door

maar een horeca-opleiding is toch nog lang niet hetzelfde als de echte kokschool ofwel?
want eum ik ben ook kei veel met eten bezig en soms heb ik wilde plannen. Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat ik daar een opleiding voor zou moeten volgen. Buiten dan bedrijfsbeheer.



Blijkbaar hebt ge zowel bedrijfsbeheer als een bewijs van beroepskennis nodig. Maar voor catering is het echt iets heel loos, als ik het goed begrepen hebt moogt ge enkel eten afzetten als ge geen beroepskennis hebt. Dus ge moogt koken en dan het eten afzetten, maar ge moogt het niet pakweg ter plekke opwarmen en serveren. Dus ge moogt geen echte horecaservice aanbieden dan of zo?
Vreemde shit allemaal. Toch al bedankt, noxa.

Maar misschien moet ik dus mijn vraag uitbreiden: wat hebt ge nodig om een vegetarisch eethuisje te beginnen dat niet wilt pretenderen een restaurant te zijn? Wanneer is iets snackbar en wanneer niet? Wanneer hebt ge welk attest nodig?
02/05/16 22:01
quote door



gij zijt gewoon kei ouderwets en totaal niet mee met de tijd. Het is niet omdat vlees bij u nog zo ingebakken zit, dat dat bij heel de maatschappij zo is.


Moh zo vijandig. Lief zijn allemaal!
02/05/16 22:08
josfindus
ja sorry he :( ik bedoel dat niet kwaad he. Ik kan daar gewoon niet tegen dat iedereen vlees kei logisch blijft vinden en vegetariërs rare chinezen die is mee gaan doen aan iets dat 5minuten hip is.

maar hoe bewijst ge beroepskennis? kan dat enkel met een diploma? want allee mijn moeder heeft kooklessen gegeven en totaal niks in die richting gestudeerd. Maar aangezien dat mijn moeder is kan ik dus wel kei goe koken he. Maar dat is wrs niet relevant.
Eum dat klinkt alsof gij iets wilt doen gelijk de broer van dorien knockaert. Ga daar is langs! 'lara kookt voor u' in antwerpen. Echt bangelijk! ik was zelfs bijna gaan solliciteren om daar aan mee te werken.
02/05/16 22:40
basilica
ik dacht dat ge voor een 'broodjeszaak' geen diploma nodig had, behalve dan zo'n bewijs van hygiëne en bedrijfsbeheer

ik was onlangs op het community event van EVA en daar waren twee zelfstandigen die kwamen praten over hun zaak. de ene heeft een vegan eethuisje in antwerpen en geen diploma (de carotterie), ze doet zo broodjes en ontbijt enzo. de andere, 'chez mariette' noemt haar bedrijfje, maakt voedsel en gebak op bestelling. voor dat voedsel heeft ze geen diploma nodig (blijkbaar is er een lijst met voedsel dat ge zomaar moogt maken en verkopen), maar voor dat gebak heeft ze een diploma moeten halen. nu, die is vegan en wou dus ook niet zomaar een patisserieopleiding doen, dus ze vertelde da ze da voor de examencommisie had gedaan. cursus besteld en gelezen en dan opt examen croissantjes en eclairkes gemaakt, éénmalig, als uitzondering, om dat diploma dus te hebben want daar kunde, int geval van gebak, niet om heen.

bon, voor de rest ken ik er niets van
02/05/16 22:49
Adolfo
quote door

Maar misschien moet ik dus mijn vraag uitbreiden: wat hebt ge nodig om een vegetarisch eethuisje te beginnen dat niet wilt pretenderen een restaurant te zijn? Wanneer is iets snackbar en wanneer niet? Wanneer hebt ge welk attest nodig?

Alles staat hier.

Als je nog verdere vragen hebt, kan je best een mail sturen naar horeca Vlaanderen.
02/05/16 23:00
josfindus
quote door

ik dacht dat ge voor een 'broodjeszaak' geen diploma nodig had, behalve dan zo'n bewijs van hygiëne en bedrijfsbeheer

ik was onlangs op het community event van EVA en daar waren twee zelfstandigen die kwamen praten over hun zaak. de ene heeft een vegan eethuisje in antwerpen en geen diploma (de carotterie), ze doet zo broodjes en ontbijt enzo.



alle seg dat ik dat gemist heb! dat vind ik nu is interessant. ik krijg nochtans normaal al die activiteiten door. of was dat niet in antwerpen?
02/05/16 23:18
basilica
dat was heel interessant, tobias leenaert die kwam vertellen, stijn bruers, de vegetarische slager... en er was een potluck en vegan koffiekoeken jum
maar dat was dus in brussel. mss daarmee dat dat niet doorgestuurd was? ik wist het via eva brussels
02/05/16 23:25
pijlbord
Vegetarische slager?
03/05/16 00:21
josfindus
haja van eva brussel krijg ik niks. en de vegetarische slager vind ik iets kei debiel. maar ok als dat mensen helpt om van hun standaard vleesje af te stappen. Pijlbord die verkoopt dus producten met de vleesnaam maar dan vegetarisch. In mijn ogen kan dat enkel tot teleurstelling leiden. Die bitterballen waren ok maar ik weet niet hoe echte bitterballen smaken. Ik denk als ge gewoon vegetarisch eten krijgt, ge kunt proeven dat dat lekker is. Als ge daarin tegen verwacht dat ge iets gaat krijgen dat zoals kip moet smaken maar geen kip is, ja dan voelt ge u toch int zak gezet. maar dat is mijn mening maar he.
03/05/16 10:21
Adolfo, de site die ge linkt is down precies.

http://www.guidea.be/attest/beroepskennis-vroeger-vestigingsgetuigschrift

Dit was wel boeiend. Da's dus de lijst van alles wat ge moogt maken. Klinkt mega abitrair ma bon.
03/05/16 11:38
pijlbord
Toch niet zo enorm arbitrair. Kroketten, spaghetti, bloedworst, allemaal van die brol die ge per zak aankoopt en enkel moet ontdooien/opwarmen/frituren.
Behalve dan dat ge blijkbaar alles moogt maken en verkopen als ze het maar niet ter plaatse opeten maar mee nemen.
03/05/16 11:40
dagenVanGras
quote door

gij zijt gewoon kei ouderwets en totaal niet mee met de tijd. Het is niet omdat vlees bij u nog zo ingebakken zit, dat dat bij heel de maatschappij zo is. Of ja bij het grote deel is dat inderdaad nog zo, maar dat is wel sterk aan het veranderen. Dat gaat alleen wat traag. Maar als ge zaken wilt doen en geld wilt verdienen moet ge vooruit kijken en vernieuwend zijn. Zeker als ge nog eerst een paar jaar moet studeren, is het wel handig om zo een dingen in te calculeren.


<aanval>
...

<mij toch gelijk geven>
Good talk.

Als ge uw gal eens wil spuwen op mij, doe gerust.maar probeer het niet zo te doen, t gaat u niet af.
03/05/16 11:52
Ik zie vegetarisme toch nog steeds als iets voor alternatieve mensen, die sowieso al minder gaan eten op restaurant. Laten we eerlijk zijn, mensen gaan op restaurant voor een speciaal vlezeke, niet voor speciale groentjes. Met vlees zijn er nu eenmaal meer mogelijkheden dan met groenten. Bijgevolg gaat de markt voor restaurants die enkel vegetarische gerechten serveren heel beperkt zijn. En bijgevolg gaat de kans klein zijn dat ge een opleiding gaat vinden die rekening gaat houden met uw beperkingen.
03/05/16 11:54
Warum
Ik ga wel op restaurant voor speciale groentjes. En voor gewone groentjes. Omdat ik graag lekker eet en het gewoon op zich tof vind om ergens te gaan eten. Dat was zo toen ik geen vegetarier was en dat is zo gebleven, dat verandert niet eh als ge plots stopt met vlees eten. Ik snap niet dat ge zegt dat er met vlees meer mogelijkheden zijn, hebt gij al eens bekeken hoeveel miljoenen vegetarische recepten er zijn? Ik weet alleszins nooit waar ik eerst moet beginnen als ik "eens iets nieuw" wil maken :p
03/05/16 11:54
Warum
En vegetarisme is meer dan groentjes he. en ge kunt zotte dingen doen met groentjes en ook met alle andere zotte eetwaren.
03/05/16 12:00
quote door

Ik zie vegetarisme toch nog steeds als iets voor alternatieve mensen, die sowieso al minder gaan eten op restaurant. Laten we eerlijk zijn, mensen gaan op restaurant voor een speciaal vlezeke, niet voor speciale groentjes. Met vlees zijn er nu eenmaal meer mogelijkheden dan met groenten. Bijgevolg gaat de markt voor restaurants die enkel vegetarische gerechten serveren heel beperkt zijn. En bijgevolg gaat de kans klein zijn dat ge een opleiding gaat vinden die rekening gaat houden met uw beperkingen.


Allez gast :p wa zegde gij nu. Ik ga effe een Josfinduske doen maar in welk boerenhol woont gij dat ge denkt dat mensen alleen maar op restaurant gaan voor een speciaal vlezeke? Hier in Gent ken ik MASSA'S restaurants die een serieuze vegetarische kaart aanbieden met 'speciale groentjes' ze. In Bocca Lupo en Multatuli zijn bijvoorbeeld adresjes waar ge naast uw 'speciaal vlezeke' ook echt megazotte stoofpotjes, pasta's, risotto's en curry's zonder vlees kunt eten.
En het fucking Hof van Cleve heeft nu ook een volledige veggi-kaart naast zijn gewone kaart. Speciale groentjes. Eerlijk wtf

Edit: "Ik zie vegetarisme toch nog steeds als iets voor alternatieve mensen, die sowieso al minder gaan eten op restaurant." alleeeeez man ik kan der echt nie van over dat ge zo'n shit zegt :p 'die sowieso al minder gaan eten op restaurant.'. Ik ben dus een bomenknuffelende hippie die alleen maar in kraakpanden tofu met warmoes zit te vreten of wat? Da's dezelfde mentaliteit als al die Italianen die nie begrepen wat ik dan at als vegetariër maar niet beseften dat de helft van hun keuken sowieso al vegetarisch is. Of die oude Franse zakken die zeiden 'mais qu'est-ce que tu manges, de l'herbe ou qua?