Schimmenspel en toneel op school

05/06/18 14:26
Voor de laatste weken gaat mijn zesde leerjaar met een eigen project beginnen, waarin ik hen wel ondersteun en ze zelf een voorstelling moeten geven dat om en bij de 5 minuten mag duren. Ze krijgen hiervoor twee lesuren de tijd om dit in elkaar te steken.
Er zijn verschillende groepjes en duo's (die al of niet in een andere groep wilde zitten of zelf geen idee hadden)

Een groter groepje zou een schimmenspel geven, daarvoor enkele vraagjes moest iemand hier ervaring mee hebben:
#1 Iemand al ervaring mee in het algemeen?
#2 Hoe maak je een zo groot mogelijk scherm om met 'schimmen' te werken?
#3 Is het makkelijker om rond een bepaald thema te werken?

Groepje nr2 zou een komisch toneeltje brengen, waarin een bepaalde vraag wordt gesteld en deze opgelost wordt in de les.
#4 Welke attributen kunnen lln. het best helpen of welke thema's zijn het makkelijkst te behandelen? Zowel om zich in te verkleden of rond onderwerpen om aan bod te laten komen.

# 5 Iemand e leuk ideetje ipv e goochelshow of grappig duo? Het mag ook richting drama gaan of mimme spel. Ik wil genoeg ideeën hebben dat ik hen kan voorstellen waaruit zijn dan eentje kunnen kiezen.
Het is in het zesde leerjaar en soms is het respect voor de ander ver te zoeken, dus liefst niets richting stereotypen zodat iedereen nog met elkaar door een deur kan gaan. (Na mijn laatste les vertrekken ze ook samen op zeeklassen)

Heb één bedeesd koppel vriendinnen. Meisjes die al in de vorige lessen muzische vorming geen of weinig enthousiasme konden opbrengen of veel moeite hadden met enkele opdrachten uit te voeren voor de klas.
#6 Iemand een opdracht adh van blinddoeken of waarbij de lln. zich niet geheel "bloot" geven en zich achter een figuurlijke muur kunnen zetten zodat hun schaamte of verlegenheid wat minder op de proef wordt gesteld? Ze mogen brengen wat ze willen, maar alles verliep telkens wat stroef en de lln. konden het moeilijk

Ik zou de llr. zelf nog vragen hulpstukken mee te brengen of om hen te verkleden.
Alle tips & trics zijn welkom!
(*Of moest je een ideetje hebben dat ikzelf kan opvoeren om hun zelf wat losser te maken)
05/06/18 18:41
Voor uw schimmenspel: gewoon een dun wit doek heel hard aanspannen op een kader en vooral zien dat uw lamp sterk genoeg is

Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.