Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Vegetarische kerst : 15 reacties (1/1) [Culinair]

Vegetarische kerst

31/10/18 17:33
De 27e december hebben we met de mensen van mijn kot e kerstetentje. (Ieder heeft een “plus twee”, wat maakt dat we met twaalf zijn) Al even na de feesten dus iedereen weer fris voor alles. Ene maakt soep, twee man hapjes, cheesecake speculoos komt van mn werk (orgasme in de mond(!) Ik maak samen met nog twee anderen de hoofdschotel. Spijtig genoeg zitten er al sowieso 3 veggies in. Zelf eet ik geen vlees in de week maar in het weekend en met de feesten maak ik graag een uitzondering.

Weet iemand een lekker idee dat tevens feestelijk én veggie is? (& evt e stukje vlees bevat)
Anders worden het drie lasagnes, niets op tegen maar geene kerstkost IMO..
31/10/18 17:38
onverhuld
Als vegetariër kan ik plechtig beloven dat iedere smaakvolle maaltijd lekker is tijdens de feesten, als ge niet zelf iets meeneemt. Ik ben oprecht blij met alles dat geen slaatje caprese/geitenkaas/kaaskroket is.
Ik zou nooit durven verwachten dat iemand iets kei zot of speciaal apart maakt voor mij haha, meestal raad ik daarom gewoon wa simpele dingen aan zoalssss vegetarisch stoofvlees! Makkelijk, snel, is lekker bij kroketjes en dat past bij veel soorten groentjes. Ik denk dat dat mijn lekkerste kerstmaaltijd geweest is tot nu toe OOIT bij een groep vleeseters haha. En eigenlijk is dat iets dat vegetariërs zelf niet echt vaak maken of eten denk ik, niet zeker ik wacht nog op bevestiging van't hoofdkantoor. Maar da's even lekker als gewone want het draait toch om de saus en de kroketten ;)
31/10/18 17:49
Ge kunt kei veel lekker veggi hoofdgerechten maken! In welke stijl wilt ge? Iets dat lijkt op vlees met kroketten en groenten? Pasta? Kweeni? Ge kunt op pinterest ook veel vegetarische kerstmis gerechten zoeken :)
31/10/18 19:25
Fridge
Gevulde paprika met ui, courgette, broodkruim, walnoten, zongedroogde tomaat met er een blokje geitenkaas op gesmolten.

Of een tagliatelli met champignons en kruidenkaas saus?
Of gebakken rijst met kokosmelk, groene asperge met falafel?


Edit: feestelijk hangt af van hoe je het op je bord legt natuurlijk.
31/10/18 20:55
atir
of ne pasta me e goei sauzeke en groentjes en voor de vleeseters gehaktballen en voor de veggie veggie gehaktballekes of falafel? :p nee kwee het nie! :$ ben wel benieuwd nr de verdere idee'kes.

31/10/18 21:40
Gevulde aubergine met feta + granaatappel of walnoten + roquefort, met een aardappelgratin of geroosterde wintergroenten. Of gevulde portobello of gevulde zoete aardappel. Met quiches kun je ook veel kanten op maar dat is iets minder feestelijk vind ik.
01/11/18 09:47
LadyOfFlowers
2jaar geleden maakte ik een winters stoofpotje van spruitjes, butternutpompoen, pecan, veenbessen. Kan je perfect bij vlees eten en met een gratin ofzo. Ik ben vergeten of ik toen een vleesvervanger heb gegeten, mss dat ik nog seitanstoverij had maar dat herinner ik mij niet meer.
Vorig jaar maakte ik als voorgerecht een groentetaart. En hoofdgerecht was veggie vol au vent.
Dit jaar ga ik eens moeten denken. Ik ben wel fan van groentenstoofpotjes, op voorhand maken en gewoon de oven in. De vleeseters eten meestal ook mee van mijn dingen.
04/11/18 12:35
Gevulde groenten of pasta’s zijn lekker, maar: Ik wil niet uit de hoogte doen, maar dat zijn dingen die we hier dag dagelijks eten.

Die veggie stoverij of winters stoofpotje wil ik wel proberen.
Dank u voor ideeen!
05/11/18 09:45
Als ge een kerstmaaltijd wilt zou ik gaan voor kroketten (er zijn er een hele hoop die zelfs vegan zijn) en stoverij idd. Seitanstoverij is heel lekker maar voor de seitan vergt het wel wat skills vind ik - maar dat hangt er van af wat je zelf wil. Je kan seitan zelf maken met tarwegluten, of je kan seitan in een pak kopen in een biowinkel. Zelfgemaakte vind ik veruit het lekkerste, en da's belachelijk goedkoop.

Een andere optie zijn sojabrokken, te vinden in indische winkels. Zijn harde balletjes, die je eerst kookt tot ze helemaal zacht zijn vanbinnen (een half uur ofzo), in (groente!)bouillon best. Daarna een beetje opbakken met kruiden en daarna kan het de stoverij in. Even lekker als seitan vind ik.

Ik kan voor alles wel uitgebreide recepten geven als iemand interesse heeft (maar kzit nu op mijn werk).

Daarbij wat appelmoes, home made mayonaise, 2 soorten slaatjes ofzo (hoeft ook niet moeilijk te zijn), bam!

Ik kan nog wel eens nadenken over meerdere gerechten, hangt er ook wat van af hoe moeilijk je het wil maken.. Seitan"gehaktbrood" is bv keiii lekker maar wel wa werk ;) .
05/11/18 09:47
(of veganaise ipv mayonaise, nog simpeler en vegan)
05/11/18 10:06
Jaaa stoverij!! Kroketjes daarin doppen, mmm. En dan een slaatje daarbij van gekookte groene boontjes, geroosterde spruitjes, butternut, feta, veenbesjes en pijnboompitten. Of zonder feta en 't is vegan hupla.
05/11/18 17:25
quote door

Als ge een kerstmaaltijd wilt zou ik gaan voor kroketten (er zijn er een hele hoop die zelfs vegan zijn) en stoverij idd. Seitanstoverij is heel lekker maar voor de seitan vergt het wel wat skills vind ik - maar dat hangt er van af wat je zelf wil. Je kan seitan zelf maken met tarwegluten, of je kan seitan in een pak kopen in een biowinkel. Zelfgemaakte vind ik veruit het lekkerste, en da's belachelijk goedkoop.

Een andere optie zijn sojabrokken, te vinden in indische winkels. Zijn harde balletjes, die je eerst kookt tot ze helemaal zacht zijn vanbinnen (een half uur ofzo), in (groente!)bouillon best. Daarna een beetje opbakken met kruiden en daarna kan het de stoverij in. Even lekker als seitan vind ik.

Ik kan voor alles wel uitgebreide recepten geven als iemand interesse heeft (maar kzit nu op mijn werk).

Daarbij wat appelmoes, home made mayonaise, 2 soorten slaatjes ofzo (hoeft ook niet moeilijk te zijn), bam!

Ik kan nog wel eens nadenken over meerdere gerechten, hangt er ook wat van af hoe moeilijk je het wil maken.. Seitan"gehaktbrood" is bv keiii lekker maar wel wa werk ;) .


Recept mag altijd!
Blijkbaar hosten het lief en ik dit jaar het kerstfeest, en bij voorkeur is alles vegan.
Alle mogelijke suggesties voor lekkere feestelijke vegan maaltijden zijn dus van harte welkom.
05/11/18 17:34
Naar mijn mening maak je alles zo dagdagelijks of feestelijk als je zelf wilt. Gevulde groenten,pasta's, kroketten en stoofpotten komen hier allemaal wel eens op tafel, daarvoor hoeft het geen feest te zijn. Het is maar wat je er 'extra' mee doet. Van een zelfgemaakte ravioli met pompoen en salieboter wordt al sneller opgekeken dan naar een vegetarische bolognaise (Enfin, ik ben al gelukkig als het lekker was en iedereen het gezellig vond).

Maar bon, wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!
05/11/18 22:49
quote door



Recept mag altijd!
Blijkbaar hosten het lief en ik dit jaar het kerstfeest, en bij voorkeur is alles vegan.
Alle mogelijke suggesties voor lekkere feestelijke vegan maaltijden zijn dus van harte welkom.


Heuj! Vegan <3

Ik maak deze kerst een soort "gebraad" van portobello's in bladerdeeg (van sommige merken is het bladerdeeg vegan) met een lauw slaatje van geroosterde spruitjes, butternutpompoen, boontjes, veenbessen en gezouten pecannoten met kroketten (verschillende kroketten zijn gewoon vegan) met veganaise (die van jean baton uit albert hein is hemels) en misschien nog een roomsausje (met alprosojaroom he) voor bij het gebraad en de kroketjes.

Voor een ander feest maak ik een soort van 'stoofvlees' met jackfruit, witloofslaatje, erwtjes en worteltjes en kroketjes.
05/11/18 23:00
Oh en hapjes.. Mmm!

Verschillende soorten hummus en baba ganoush om te dippen, zelf bladerdeegstengels maken met pesto ingebakken (bladerdeeg besmeren met vegan pesto en oprollen), miniworstenbroodjes (met bladerdeeg en vegan gehakt van walnoten en champignons maken of vegan worst kopen he), minipizzakes maken (meeste prefab pizzadeeg is vegan), chipkes (oppassen dat er geen melk in zit!) met evt dippers, toastjes met vegan smeersels uit de lidl, olijfjes, ...

Als ge ergens uitgebreider recept van wilt, laat maar weten!

07/11/18 10:37
ik doe mijn best om een dezer eens recepten te posten, ik spendeer nie zoveel tijd op de computer en op mijnen telefon zo een recept type is lastig.

veganaise ga wel want das kort :
100ml olie (neutrale - zonnebloem, araichide, ik pak meestal maisolie...)
50ml sojamelk (ongezoete!!!!!)
theelepel mosterd

das de basis - da gewoon mixen en ge hebt veganaise. te lopend : meer olie toevoegen. te dik : meer sojamelk. ik meet da nooit af eig, meer op t zicht. ik doe er altijd sowieso peper en zout nog bij, kvind t lekker als er wa ui en/of look bij gaat, citroen, andere kruiden voor e smaakske... experimenteren is the key. echt easy as fuck.

de sojamelk kunt ge ook vervangen door aquafaba (da 'sap' da bij in een blik kikkererwten zit. cheaper! dan zijn de verhoudingen wel iets anders (meer olie en mosterd) maar da weet k nie exact!


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.