Budgetvriendelijk huishouden

08/12/17 16:52
Hallo noxa!

Ik ben gaan samenwonen met mijn vriend sinds een maand. We zijn een beetje onze uitgaven aan het evalueren en het komt er op neer dat we te veel uitgeven aan eten voornamelijk maar ook kuisproducten, inkt voor de printer, badkamerproducten enzovoort.

We kopen sowieso in de Colruyt en kopen vooral Everyday en Boni, maar dan nog. We hebben ook een boodschappenlijstje en dat loopt goed, maar we wonen naast een GB'ke en voor kleine boodschappen (groentjes bv voor de dag er na) gaan we naar daar. We vinden het ook wat moeilijk omdat onze werkuren niet overeen komen en we vaak niet samen eten (als in eten maken voor 1 persoon) waardoor er vaak overschot is van groentjes of vlees of watdanook omdat alles per 2 of 3 wordt verpakt. Invriezen doen we wel, maar dat gaat ook niet oneindig.

Bij deze: hoe doen jullie dat? Hoe zorgen jullie voor een budgetvriendelijk huishouden?

Merci al voor jullie tips! :)
08/12/17 16:56
Wij maken een weekschema van ons eten (met 1 dag voor overschot of uiteten ofzo zodat er nog in het schema geschoven kan worden) en kopen dat ook in 1x in. Wij eten ook vaak 2 dagen na elkaar hetzelfde zodat wel direct een portie voor 4 personen kunnen maken en vriezen keiveel in (soep of spaghetti maak zoveel van dat ik 5 dozen kan invriezen waar 4x per doos van kan gegeten worden.) Als wij op verschillende tijdstippen thuiskomen warmen we onze portie op.

En wij kopen 90% bij de aldi. 1x per maand gaan wij naar de spar om zaken te kopen die wel in de aldi niet vinden. :p
08/12/17 16:59
elke week een dag gwn niet avondeten is ook een heel gemakkelijke manier van besparen, en na een tijd heb je er geen last meer van als honger enzo, Is ook gezond
08/12/17 17:18
Elementary
In begin van de week een schema maken voor de ganse week en alles in 1x inkopen. Waarom zou ge elke dag naar de winkel moeten voor uw groenten? Die blijven heus wel een week goed in de frigo..

Grote hoeveelheden maken helpt ook. Ik maak bv 6 liter spaghettisaus in ene keer, goulash voor 3-4x, ... En dan invriezen. Ge kunt dat bv doen op het moment dat het gehakt in promotie is of het stoofvlees. Bespaart werk en geld.

Kunt ge ook doen met dingen die nie slecht worden trouwens. Ik koop mijne keukenrol alleen als er korting op is en dan koop ik een paar pakken.

Gebruik de kortingsbonnekes.. en kan zo nog wel ff doorgaan.
08/12/17 17:35
Wij kopen geregeld promo's in delhaize, we gaan 1x in de week naar de colruyt voor grotere inkopen zoals pasta etc. We gaan ook regelmatig naar van die arabische/turkse winkels met fruit en groenten, die zijn vaak een stuk goedkoper dan de supermarkten en daar kopen we dan groenten en fruit, maar die winkels heb je enkel in de grootsteden denk ik.

Verder betaal ik voor sommige producten ook graag wat meer als ze dan ook effectief beter zijn. Niet alle huisproducten zijn even goed van kwaliteit.

We koken ook regelmatig eenpasngerechten. Dat is vaak niet moeilijk en behoorlijk gezond. Vaak vervangen we vlees (duur) door kikkererwten, bonen, linzen en vegetarisch gehakt van de colruyt. Ook de vegetarische wokreepjes van colruyt worden vaak gebruikt als vleesvervanger (erg lekker).

Ik gebruik zelden kortingsbonnen want die zetten u aan tot het kopen van zaken die ge anders niet koopt en dat vertik ik.
08/12/17 17:35
Ma toen ik op mijn eentje woonde kwamen zo goed als alle appartementen met ne frigo met zo een mini invriesvak, daar past dat toch allemaal niet in?
08/12/17 17:46
Misschien op andere dingen besparen ipv eten? Het moet toch goed doenbaar zijn met 2 inkomens?
& hou al uw uitgaven bij in een excel, maar letterlijk alles, zelfs de 0,50 die ge aan een toilet betaalt :p dan kunt ge gemakkelijk zien waar uw geld naartoe gaat en waar het beter kan.

& ja gelijk anderen al zeiden, kook voor meerdere dagen. Soep met sandwichen vult de maag ook, moet niet elke dag een heel menu zijn bij mij. & als ge gaat winkelen (ik ga in de spar) dan zijn er altijd dingen aan 30% of 50% omdat die de dag erna vervallen.
Of gaan eten bij de oma of ouders, kost niks :D
08/12/17 17:59
Ik zou eigenlijk ook nooit besparen op eten. Dan eerder wat minder op stap gaan.
08/12/17 17:59
Ja 't is niet zo dat we niet toekomen ze :) tis gewoon dat we een beetje willen besparen en eens willen horen hoe anderen dat doen.

Goeie tips als gelezen, merci! Maar inderdaad, onze vriezer zit ook snel vol :p
08/12/17 18:33
Wat bij mij echt een groot verschil maakt is wa ge 's middags mee pakt naar het werk.

Meestal probeer ik zo dingen mee te pakken van thuis (groenten/fruit + soep of ne boterham enzo) ma als ik zo drukke weken heb en elke middag een broodje of 'uit' ga eten, kost da ook wel een pak meer? Kweet ni of da bij jullie het geval is eh maar daar kan je ook op besparen.

Elke dag uw groenten 'vers' gaan halen lijkt me ook een beetje absurd en duur ma da's mijn mening, ge koopt dan toch beter in een goedkopere winkel uw groenten voor de week? Da wordt echt niet zo rap slecht eh, en 'slecht' fruit kunt ge ook nog altijd in ne smoothei ofzo steken (aleja zo zachte appels of bruine bananen enzo)?

Wat mij ook helpt is echt gewoon dingen die niet slecht worden in bulk kopen (shampoo echt extreem grote flessen en dan steekt ge da in kleinere busjes zoda ge wel nog afwisseling hebt)... Zelfde met blikvoer en droge voeding (pasta/rijst), koop ik gewoon als da in promotie is (zo 2+1 pak gratis enzo) en dan steek ik da in de berging :D

ik denk da ge online wel veel tips ook kunt vinden niet? Aleja voor sommige mensen is da echt een hobby toch ^^
08/12/17 19:11
Ook een 'laatste kans' shopper, ik ga dagelijks kijken wat er in aanbieding staat en trek m'n plan daarmee. Ook al ben ik alleen en liggen bijgevolg m'n kosten al iets lager, als ik dat niet doe dan betaal ik mij blauw. Ik eet enkel naar m'n goesting op dat moment, dat kan zeer grillig variëren dus heeft t geen zin om in een keer alles voor een week te halen.
08/12/17 19:54
quote door

Ik eet enkel naar m'n goesting op dat moment, dat kan zeer grillig variëren dus heeft t geen zin om in een keer alles voor een week te halen.

Ja dit. Maar ik ben geen goeie bespaarder (zeker niet op eten) dus ik heb sowieso weinig tips
08/12/17 20:17
Hahahha Bart :D
08/12/17 20:46
Voor badkamer- of huishoudproducten: bol.com --> soms hebt ge zo van die stapelkortingen of acties.
En kijk altijd naar de promoties in winkels, zoals 1+1 gratis. Of wc-rollen die per 24 verpakt zijn enzo..
In Albert Heijn hebt ge ook zo hamsterweken, daar kunt ge ook wel wa koopjes doen, zeker voor dingen die ge lang kunt houden.

En qua voeding kunt ge inderdaad best grote porties maken en verdelen in bakjes en in de diepvries steken. Koop ook altijd seizoensgebonden fruit en groenten. En koop niks wa ge ni nodig hebt, dus geen snoep/koeken/chips/frisdrank. Da kost allemaal veel geld en da steekt toch maar uw ogen uit als ge daar voorbij loopt.

Ga ook nooit naar de winkel als ge honger hebt en koop producten van huismerken (bv. potje danio en de-danio-look-a-like van de delhaize is even lekker ma het scheelt wel een halve euro per potje).
Kijk ook is op het onderste/bovenste rek in de winkel, want op ooghoogte staan meestal de merken en de duurdere varianten.

Drink kraantjeswater in plaats van flessenwater!

En da is hetgene waar ik voorlopig op kan komen :D
08/12/17 23:10
tgoh, op een maand kunt ge moeilijk inschatten hoe het verder gaat verlopen. Printer inkt vind ik een gek voorbeeld, dat koopt ge toch niet vaak? Dat is geen decadente uitgave. Wel duur, maar noodzakelijk. ;)

Ik zou ook niet teveel op eten besparen. Misschien hebt ge't op voorhand een beetje lager ingeschat dan de werkelijke kost? Als ge nu al goedkope producten koopt enzo zijt ge niet overdreven aan't splurgen lijkt me...

Wij gebruiken de gratis app 'spendee' om onze uitgaven & inkomsten bij te houden. Een aantal apps geprobeerd en deze was de mooiste/beste. Ge kunt zelf categorieën bedenken en ge krijgt maandelijkse overzichtjes van waar uw geld voornamelijk naartoe gaat. Hou dat bvb een tijdje in de gaten en misschien ontdekt ge wel andere dingen waar ge veel aan besteedt.

Ook kunt ge werken met budgetten. Elke maand gaat er in het symbolisch potje 'eten' zoveel geld, in een potje 'auto' zoveel, 'cadeautjes' zoveel, 'sparen' zoveel etc. Soms gaat ge er een maand over, maar dan pakt ge dat van het potje van de volgende maand en geeft ge die maand minder uit. Ik ken een aantal mensen die zo werken, maar die hebben wel volledig gezamelijke rekeningen. Het is dan tegen de 'regels' om geld voor iets uit een ander potje te nemen, want die zijn heel precies berekend. En als ze dan plots een hele hoge kost hebben (aan bvb auto) is dat niet erg, want ze hebben dat op voorhand ingecalculeerd. Dat klinkt misschien als een last, maar werkt voor hen heel goed. Zo kunt ge na verloop van tijd mooi inschatten wat ge wel en niet kunt maken.
09/12/17 07:49
quote door

tgoh, op een maand kunt ge moeilijk inschatten hoe het verder gaat verlopen. Printer inkt vind ik een gek voorbeeld, dat koopt ge toch niet vaak? Dat is geen decadente uitgave. Wel duur, maar noodzakelijk. ;)

Ik zou ook niet teveel op eten besparen. Misschien hebt ge't op voorhand een beetje lager ingeschat dan de werkelijke kost? Als ge nu al goedkope producten koopt enzo zijt ge niet overdreven aan't splurgen lijkt me...

Wij gebruiken de gratis app 'spendee' om onze uitgaven & inkomsten bij te houden. Een aantal apps geprobeerd en deze was de mooiste/beste. Ge kunt zelf categorieën bedenken en ge krijgt maandelijkse overzichtjes van waar uw geld voornamelijk naartoe gaat. Hou dat bvb een tijdje in de gaten en misschien ontdekt ge wel andere dingen waar ge veel aan besteedt.

Ook kunt ge werken met budgetten. Elke maand gaat er in het symbolisch potje 'eten' zoveel geld, in een potje 'auto' zoveel, 'cadeautjes' zoveel, 'sparen' zoveel etc. Soms gaat ge er een maand over, maar dan pakt ge dat van het potje van de volgende maand en geeft ge die maand minder uit. Ik ken een aantal mensen die zo werken, maar die hebben wel volledig gezamelijke rekeningen. Het is dan tegen de 'regels' om geld voor iets uit een ander potje te nemen, want die zijn heel precies berekend. En als ze dan plots een hele hoge kost hebben (aan bvb auto) is dat niet erg, want ze hebben dat op voorhand ingecalculeerd. Dat klinkt misschien als een last, maar werkt voor hen heel goed. Zo kunt ge na verloop van tijd mooi inschatten wat ge wel en niet kunt maken.

Dat laatste is vooral handig, ik had zo een rekening waar ik maandelijks wat geld op zette, just in case, en als er dan iets stuk ging, kon ik van die rekening geld afnemen en moest ik niet in mijn andere categorien zitten zoeken om dat geld bij elkaar te sprokkelen.

09/12/17 08:29
Wij hebben ook een Excel sheet met daarin al onze uitgaven. Yoni heeft er dan ook nog is diagrammen bij gemaakt van hoeveel % naar wat gaat enz. Qua eten werken wij ook met een weekmenu en zo komen we dus niet teveel. Melk enz kopen wij in grote hoeveelheden als het in promo staat (om de zoveel tijd staat die bijvoorbeeld aan -33% en dan besparen we daar bijna 10 euro mee). Op Facebook is ook een groep over kortingsbonnen, maar het gaat er daar nogal vaak wat over. Zo à la extreme couponing. :p
09/12/17 08:33
Wij gaan ook bijna uitsluitend naar de aldi, zeker nu ze daar ook merken hebben zoals coca cola.
Kuisproducten koop ik nooit in de supermarkt, ofwel ga ik naar zo’n groothandel in rumst ( bv een ganse zak afwasblokjes van dreft voor €5) en anders in de action. Een bus ajax of dreft kost daar 1/4e van in de gewone winkel
09/12/17 09:11
Ik kan weinig tips geven aangezien wij zoveel mogelijk bio groenten, vlees, vervangproducten kopen en dat dat dus vaak duurder is.

Wel kopen wij maar enkel wat we nodig hebben en niets extra waardoor we dus ook niets moeten weggooien.

Wij vriezen ook vaak dingen in wat ook helpt.

En inderdaad van bepaalde gerechten verschillende porties in een keer klaarmaken en die dan invriezen.

Vaatwasproducten kopen wij enkel bij 1+1 gratis en dan kopen we gelijk 5 verpakkingen. Spaart enorm veel geld uit.
09/12/17 09:55
Tip:
Alles gelijk shampoo, deo, tandpasta, wasmiddel, .. haal ik int Kruidvat. Die hebben regelmatig acties van 2+1 gratis enz, en dan koop ik ineens 6 flessen en kom ik maaaanden toe :p
Ik ben verwend, ik koop alleen a-merken, maar zelfs dat kunt ge goedkoop doen.