Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Quiz-inspiratie : 13 reacties (1/1) [Gezocht]

Quiz-inspiratie

24/09/17 14:14
Ik heb volgende maand een familie-weekend, en dat is altijd met een zoektocht en quiz overheen twee avonden, voor 12 mensen. Dit jaar is het dus aan mij om die quiz te maken. Ik heb al redelijk wat klaar, maar ik ben op zoek naar nog wat bijkomende inspiratie.

Het probleem waar ik mee worstel: de meesten van mijn familie kijken bv vooral naar thuis en voetbal en mainstream films, en luisteren ook naar mainstream muziek. Ik daarentegen heb niet eens een tv, en ben meer geneigd om quizrondes te bedenken rond obscure films of muziek, of rare technologische dingen waar de rest toch niks van weet. Dus het is serieus zoeken naar iets dat voor iedereen toegankelijk is en een goed evenwicht heeft tussen entertainment en moeiljkheid.

Het basis concept mijn quiz is dat er voor iedere ronde andere teams zijn, en dat de 2 of 3 laatsten op de persoonlijke ranking dan team-kapitein zijn voor de volgende ronde en elk om beurt teamleden mogen kiezen. Dat zorgt hopelijk voor wat evenwicht, en laat me toe om soms eens 4 groepjes van 3 te hebben en later 2 groepen van 6, naargelang het soort ronde.

Dit zijn enkele dingen die ik al heb:

- een 'raad de film' ronde op basis van posters, maar dan wel alternatieve of minimalistische remakes door kunstenaars, of buitenlandse remakes die zo nog juist genoeg hints bevatten naar dingen uit de film
- een 'raad de artiest' ronde, gebaseerd op typische outfits van relatief bekende muzikanten
- een 'denkbeeldige reis' ronde, met een reeks vraagjes over bv 'stel dat je het vliegtuig neemt van stad X naar stad Y, over hoeveel landen vlieg je dan', en allerlei varianten waarbij je moet rekenen op je kennis van de wereld zonder wereldkaart te kunnen zien
- een 'gok' ronde, waarbij er relatief vergezochte vragen worden gesteld (hoeveel passagiers kunnen er in het grootste vliegtuig ter wereld) en dat niemand zal weten, maar waarbij iedere ploeg een gegokt antwoord moet tonen, en waarbij ze dan elks nog 2 keer mogen bijstellen en diegene die er dichtst bij is wint dan (het is dus vooral een psychologisch spelletje van inschatten van tegenstander)
- een 'ikea' ronde: ik heb 3 handleidingen van gelijkaardige bureau's gedownload, en hier en daar een paar dingen gephotoshopt en dan uitgeprint en ieder team krijgt alle bladen van hun 3 handleidingen door elkaar. Dus 'zoek de 10 fouten' eigenlijk, na veel gepuzzel.
- een praktische proef waarbij iedere ploeg een gelijkaardig aantal tandenstokers, paperclips, elastiekjes en andere brol krijgt, en dan bv een zo groot mogelijke toren moet bouwen in beperkte tijd.
- een aantal letter- en woordpuzzel dingen
- een 'concept' ronde, gebaseerd op het gelijkaardige gezelschapspel maar dan met een versimpelde kaart.

en ik heb nog een handvol gelijkaardige half-afgewerkte zaken, maar het lijkt me voorlopig niet genoeg (de laat ligt hoog en mijn eer staat op het spel)

Hebben jullie suggesties voor zo mini-thema's waar ik een quizronde mee kan opbouwen? Dat mogen droge quizvragen zijn, of praktische puzzeldingen, of losse ideetjes, of iets overgenomen van een tv-quiz, of iets dat gebaseerd is op een gezelschapspel, etc. Alles is welkom, merci!
24/09/17 14:39
Regenrups
Stop de band ronde :D
24/09/17 15:29
Fotoronde met "bekende" land marks, kunt ge echt zo moeilijk maken als ge wilt.
24/09/17 15:31
Uw2ePersoonlijkheid
Cool! Nog wat ideeën:
- Ronde met proefproef: is het het 'goede' merk of imitatie. Dan met bvb stella / cara, zwan/panda worstjes, cola...
- Dialecten raden. Ik stel voor dat ge half telegram vraagt om dezelfde paar zinnekes in te spreken.
- elk team krijgt 10 flesjes met bier en een paar andere types alcohol, die ze moeten rangschikken per percentage alcohol.
- Filmronde - voorspel wat er gaat gebeuren. Ze krijgen een scene van een bekende film, ge stopt de scene op een goed moment en de vraag is: wat zal er gebeuren in de volgende tien sec.
- raad het liedje, achterstevoren afgespeeld

Ik heb trouwens nog wel een stuk of 5 PowerPoints met de jaarlijlse familiequiz, als ge die nog graag hebt voor inspiratie :p
24/09/17 15:33
Uw2ePersoonlijkheid
Ohja die landmarks deden me er aan denken: Nachtfoto's van steden gemaakt vanuit het ISS, en dan raden welke stad het is.
24/09/17 17:52
DreamersCircus
Wat ik ook altijd leuk vond was als ge zo een songtekst een keer of drie door de google translate haalt en dan moet ge dat voorlezen en het liedje raden, echt lachen soms want ja, google translate :D
24/09/17 19:48
ABC rondes 26 vragen en de eerste vraag antwoord met A en dan B etc
vb:
A
een volk dat tussen ca. 1200 en 1500 in het huidige
Mexico leefde. Zij zijn vooral bekend voor het offeren van
mensen.
AZTEKEN
B
De familienaam van een Brits zakenman die de Virgin
groep oprichtte en actief is in oa de luchtvaart en muziek,
maar ook een eigen cola op de markt bracht
(RICHARD) BRANSON
etc etc
25/09/17 08:10
Zjoske
maar allez zo geavenceerd.ik dacht dat een quiz gewoon vragen rondjes waren.
maar als ge droog vragen zoekt:p akt een trivial persuit vast. gevaar is wel dat er iemand is die dat spel half vanbuiten kent.

maar mss nog sport vragen? ik haat dat zelf want weet er geen zak van,maar er is meestal wel een paar man die niks weet en dat wdl
25/09/17 12:17
Ik wil dit jaar voor mijn apsi's een quiz uitwerken die een beetje als familieraad of de app 'fightlist' is. Dus je zoekt lijstjes op (zoals bijvoorbeeld de top 20 meest bezocht websites van 2016) en dan mag ieder team om de beurt antwoorden. Bij een fout antwoord ben je uit, degene die als laatste overblijft wint de vraag.
25/09/17 16:17
Als ge met die 2 groepen van 6 zit: het spelleke met alle mensen die op een rij staan, waarbij ge bij de eerste in rij ne zin in de oren fluistert, die zegt dat dan tegen de volgende, enzovoort. Maak er dan een sappige "roddel" uit de familie van en geniet van grappige resultaten :p
25/09/17 21:51
de klassieke alfabetronde om op te warmen :P
26/09/17 03:18
- Wat vragen over dingen van uw familie zelf? Wie welke uitspraak deed, wanneer een bepaalde foto is genomen,... Herinneringen dus. Als ze allemaal (of per team) een smartphone hebben en gij een scherm (?) kunt ge dat wel fijn uitwerken met bijvoorbeeld Kahoot! (snelheid van antwoorden is dan wel belangrijk).
- Logo's raden kunt ge misschien nog ergens insteken.
- Iets pictionary-achtig
- Iets met uitbeelden (spreekwoorden bv.)
- Neuriën
- Zeg eens euh
- iets met ze laten gokken over de familieleden (per team) wie 'het meest' ofzoiets heeft, bv wie heeft de meeste schoenen, tv's in huis, luidste ruzies, ruikt steeds het lekkerste, stinkvoeten, onkruid,... Het echte juiste antwoord maakt dan niet uit (dus hoef je niet na te gaan) als alle teamleden maar dezelfde persoon aanduiden van hun team, hoe meer % op 1 persoon hoe beter.
- letterlijk puzzelstukjes uitdelen ipv punten ofzo. Of op een bord vakjes vooruitgaan, wie het eerst bij de finish is wint, maar dan kunt ge tussendoor nog 'leuke activiteiten' waar ge ook punten mee kunt verdienen of weet ik veel uitwerken.
Armworstelen, om het langste A zeggen, iemand om ter best nadoen, zoveel mogelijk dieren/kleuren/automerken/... binnen 1 minuut opschrijven, zoek de 7 verschillen (voor het snelste ofzo),...
- Zoals bij de Slimste Mens Ter Wereld, 3x 3 woorden door elkaar zetten, waarvan ze zelf 3x de overkoepelende categorie of het woord van moeten raden waar het dus over gaat.
- Vlaggen raden of zelf in de juiste kleuren kleuren
- Sterk ingezoomde foto's, raden wat het is. Of 'het geluid' raden.
- Iets met cryptische omschrijvingen. Of er zijn ook zo van die cryptische tekeningen waarbij ge moet raden wat de zin is. Cryptogrammen dus. Of de naam van iemand puzzelen waarvan gij de letters door elkaar hebt gegooid.
- Iets over kunst
- Etc.
27/09/17 09:05
Ik heb wel wat foto bladen ;)
Te zien wat voor publiek het is.
29/09/17 09:38
Gisteren was ik op een evenement waar ze kahoot.it gebruikten. Dan is een quiz-systeem waarmee ge kunt stemmen met uw telefoon en dat houdt automatisch de punten bij. Als deelnemer moest ge dan gewoon naar die website gaan, het quiz-nummer ingeven en dan een naam of teamnaam ingeven en ge waart klaar om te beginnen.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.