Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Pas afgestudeerd en direct werk : 33 reacties (1/2) [Ernst]

Pas afgestudeerd en direct werk

22/10/13 14:33
Yow!

Ik ben in juni afgestudeerd en ben in september direct met vast contract kunnen beginnen werken...

Ik had gehoord dat er een premie is voor mensen die snel na het afstuderen vast werk hebben, maar ik vind hier bijna nergens iets van terug? :s Iemand enig idee hoe het hiermee zit? :)
(Bij wie dat moet worden aangevraagd e.d.?)

Ook kan je genieten van jeugdvakantie, maar als ik hiervoor bel naar den RVA, verbinden ze mij door met de CM et vice versa... Iemand die mij hier ook mee kan helpen? Hoe moet ik dit allemaal in orde brengen?

Merci al! :)
22/10/13 14:49
Zijde
quote door
Yow!

Ik ben in juni afgestudeerd en ben in september direct met vast contract kunnen beginnen werken...

Ik had gehoord dat er een premie is voor mensen die snel na het afstuderen vast werk hebben, maar ik vind hier bijna nergens iets van terug? :s Iemand enig idee hoe het hiermee zit? :)
(Bij wie dat moet worden aangevraagd e.d.?)

Ook kan je genieten van jeugdvakantie, maar als ik hiervoor bel naar den RVA, verbinden ze mij door met de CM et vice versa... Iemand die mij hier ook mee kan helpen? Hoe moet ik dit allemaal in orde brengen?

Merci al! :)


Ik denk dat ge daar iets te oud voor bent.
22/10/13 15:05
Jep, jeugdvakantie is maar tot en met 25 jaar.

Van zo een premie heb ik in elk geval nog nooit gehoord, en ik ben ook al in augustus aan de slag gegaan het jaar dat ik afstudeerde.
22/10/13 15:23
ik denk dat ik zo'n premie heb gekregen, bij mij heette dat "extra vakantiegeld voor schoolverlaters", omdat ik was afgestudeerd in juli 2012 en meteen werk had in september 2012. ik werk in het onderwijs dus mijn directie heeft mij daarvan op de hoogte gebracht en papieren meegegeven die ik moest indienen. mss eens langsgaan bij de vdab?
22/10/13 17:02
Dat van die premie zou ik maar aardig klote vinden! Ik ben (helaas 2 jaar geleden) afgestudeerd in juni en begonnen met werken in augustus.

Jeugvakantie is idd tot uw 25ste en dat berekent uw werkgever normaal gezien voor u? (bij mij was dat toch zo)
22/10/13 17:22
DinosaurKiller
Ik denk dat direct werk vinden op zich al een voldoende beloning is.
22/10/13 17:28
pijlbord
Jeugdverlof hebt ge niet, maar wat ge wel kunt doen is aanvullend verlof aanvragen. Dat is hiervoor ontworpen. Een jongere zonder recht op ander verlof, of een werknemer die een paar jaar is gaan studeren en daarna terug gaat werken maar eigenlijk geen recht heeft op verlof.

je moet een activiteit in dienst van één of meerdere werkgevers hebben aangevat (vb. het is je allereerste tewerkstelling, je was in het vakantiedienstjaar werkzaam als ambtenaar, als zelfstandige of in het buitenland) of hervat (vb. na tijdskrediet of onbetaald verlof )
je hebt in hetzelfde kalenderjaar gedurende een 'aanloopperiode' van minstens drie maanden gewerkt
de eventuele wettelijke vakantiedagen moeten opgebruikt zijn.

Tijdens dit aanvullend verlof krijg je je gewone loon (dus niet geplafonneerd, zoals bij de jeugdvakantie) uitbetaald door je werkgever, maar het wordt in mindering gebracht van latere uitbetalingen van het dubbel vakantiegeld. Het aanvullend vakantiegeld is dus een voorschot op het dubbel vakantiegeld.


In de praktijk wil dat dus zeggen dat ge per drie maanden voltijds gewerkt vijf dagen verlof kunt aanvragen. En dat de uitbetaling van uw verlof eigenlijk vanuit uw dubbel vakantiegeld van volgend jaar komt. In de praktijk is dat (financieel gezien) niet zo interessant. Wel handig als ge echt eens een paar dagen nodig hebt omwille van wat voor reden dan ook.

het aanvraagformulier staat ergens online, ik zal straks wat beter zoeken, want het staat heel diep verdoken op de site van de rva.

Edit: hier is een link met meer info. Indien ge arbeider zijt vindt ge daar ook het nodige aanvraagformulier. Bedienden vragen het aan via hun werkgever.
22/10/13 17:28
kintsukuroi
quote door
Ik denk dat direct werk vinden op zich al een voldoende beloning is.


Dit.
22/10/13 18:08
jesss
Als het bestond, zou ik het maar een belachelijke premie vinden. Precies of degenen die niet meteen werk hebben, kiezen daarvoor. En 't is niet dat ge geld kost in de eerste maanden dat ge werkloos zijt.
22/10/13 18:27
DreamyxEyes
quote door
Ik denk dat direct werk vinden op zich al een voldoende beloning is.


Dit, inderdaad.
22/10/13 20:43
misslukt
Ge zijt 27 en wilt een premie omdat ge werkt?
22/10/13 20:48
RiverSong
Kom als ge wilt kakken over werken is er een ander topic dat over werkloosheidsuitkeringen waar ze dat ook graag in doen he, wat heeft de topicstarter daar nu aan.
22/10/13 20:48
pijlbord
quote door
Ge zijt 27 en wilt een premie omdat ge werkt?


Als het bestaat en ge hebt er recht op, waarom zou ge u dan inhouden?

Enfin, ze gaan ook niet met geld smijten omdat het leuk is he. Er zit altijd wel een redenering achter. En die redenering is vaak 'we geven u hier wat geld, omdat het resultaat op grote schaal dan positief is'. Dat is waarom we allemaal een werkloosheidsuitkering krijgen. Dat kost geld. Maar het is beter dan een natie met 1 miljoen werklozen die verhongeren en op straat leven.
22/10/13 20:54
MMetamorphosis
fuck you :(
22/10/13 20:55
MMetamorphosis
quote door


Dit.


dit x 2301229
22/10/13 21:04
Vakbond heeft me uiteindelijk heel goed geholpen!
22/10/13 21:41
stagnation
Amai dat is voor mij precies ook wel interessant :D
Betekent dat vast contract dan dat je niet langer in je proefperiode zit? Of hoe... Want ik zit momenteel in mijn proefperiode.
22/10/13 21:46
pijlbord
quote door
Amai dat is voor mij precies ook wel interessant :D
Betekent dat vast contract dan dat je niet langer in je proefperiode zit? Of hoe... Want ik zit momenteel in mijn proefperiode.


Gewoon een contract van onbepaalde duur he. Zowel bepaalde duur als onbepaalde duur kunnen een proefperiode bevatten.
23/10/13 00:22
Jeugdvakantie is ook alleen maar in het eerste jaar dat ge 'echt' begint te werken. Ik heb onlangs mijn jeugdvakantie al allemaal opgenomen omdat die dit jaar dus op moesten.

Normaal gezien krijgt ge daar een brief van van de RVA. 3 exemplaren waarvan 2 ingevuld moeten worden door uw werkgever en 1 door uzelf. Op die formulieren staat ook op naar wie ge ze moet sturen, ik dacht naar uw vakbond maar ik ben niet zeker omdat zij dat ook moeten zien op papier dat ge die dagen hebt opgenomen en daar geen meer van kunt nemen.

Om te weten hoeveel dagen ge kunt krijgen, ga dan best naar uw vakbond om het daar te vragen dan zijt ge zeker. Ik had er 24 :) (alleen werkdagen!)
23/10/13 00:23
Ohja, ze zijn ook maar gedeeltelijk betaald !